Diskutera – När bör unga få börja spela GTA?

Medlem

Var ganska hård med åldersgräns för både film och spel för första ungen, sen när man fick flera så insåg jag att man inte kan ha åldersgränskoll på allt för småsyskon ser ju ändå vad äldre syskon spelar och man kan inte dela in hemmet i olika zoner.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

När man fyllt 40 är man tillräckligt mogen Skämt åsido kommer nog de flesta tonåringar lyckas lägga vantarna på spelet med eller utan förälders tillåtelse. Med det sagt så instämmer jag att spelets vuxna teman lämpar sig bäst för barn från 16 år och uppåt.

Medlem

Väldigt intressant ämne min inställning följer flera i tråden. Jag anser att det är upp till föräldern att avgöra om barnen är lämplig att spela ett sådant spel, film.

Mina kära tvillingar är 4 år och det har börjat med plattform och Mario osv samtidigt har det Ipads med vissa begränsningar såsom Youtube etc.

Så detta är inte riktigt aktuellt, men blir mera och mera aktuellt och i dagens tid och läge krävs det nog en bra adoption.

Jag tycker det är viktigt att beakta att tiden nu för tiden med sociala medier och konstant tillgång till media är en helt annan och utgör en större utmaning och går inte att jämföra när man själv såg james bond, action filmer vid 10-12 års ålder. Det grafiska men också tillgången var en helt annan och introduceras barnen till denna världen för mycket så finns det nog en viss påverkan (observera jag är endast amatör psykolog och gamer och pappa så endast en subjektiv bedömning)

Jag går i dessa frågeställning för att avögra barnens lämplighet:
Kan barnet skilja på Spel / Film och verklighet ?
Påverkas barnet negativt på mera "läskig" film? (sover dåligt,mardrömmar)
Hur är intelligensen vid språk läs och skriv och matte ?
Hur är sociala förmågor och integration med andra barn?
Har barnet andra problem?

Är man "duktig" på dessa krav så kan man säkert vara lämplig vid en 11-12 års ålder (kom ihåg jag fick GTA3 vid 11 års ålder vilket var följt av Vice City, SA)

Ska man ta en generell riktlinje så är det väl 15 (får man köra moped så får man väl också spela datorspel)
Ska man behöva kunna gå på krogen innan man får spela datorspel? (verkar väldigt konstigt )

Slutligen så tror jag som sagt tiden är helt annorlunda och man måste vara noga med barnens utveckling till den media som det exponeras till då exponering inte var på samma nivå och det viktigast vi måste lära våra barn är att skilja på rätt och fel så det blir moraliska och duktiga förmågor vare sig det är i verklighet eller i fiction.

Medlem

Beror helt på hur mogen barnet i fråga är i förhållande till sin ålder. Om mitt barn skulle ha en tendens att vara utåtagerande eller våldsam skulle jag inte känna mig bekväm med att låta hen spela GTA VI. Om mitt barn däremot kan visa empati och har konsekvenstänket skulle det kännas mer rimligt att låta hen spela det.

Medlem

Jag spelade Soldier of Fortune när jag var 15, blev en okej individ av mig ändå

signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |

Medlem

jag tycker inte ålder spelar så stor roll, 12 kanske hade varit rimligt. jag fick lira som jag ville och jag blev inte fucked up

signatur

//monster

Medlem

Inte alls. Bättre att de kör Yakuza

Där spelar man visserligen en “gangster”, men serien lyfter teman som heder, ansvar och moral. GTA, däremot, glorifierar brottslighet och våld utan att problematisera det särskilt mycket.

Den dag de inte längre får gratis tandvård då kan de spela vad de vill.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag fick BÖRJA spela spel med 18-års åldersgräns när jag var runt 12-13, men mina föräldrar var ganska noggranna med vilka som var lämpligast. Det första PEGI 18-spelet jag fick köpa själv var Dark Messiah, och det var nog lite lättare att sälja in att man bara dödade riddare och orcher.
När jag var typ 13/14 skaffade jag GTA IV genom Games-on-Demand (så att jag slapp skammen av att butiksbiträdet på Game behövde ringa mina päron) och jag var typ den första av alla jag kände som faktiskt spelade spelet för storyn, inte för att bara ränna runt och skapa kaos. Jag var också äldsta barnet, och mina kompisar som spelade GTA spelade alla genom sina storasyskons spel.
GTA var nog också "outliern" eftersom det var relativt mer realistiskt än spel som Dark Messiah eller Left 4 Dead och kretsade mer kring brottslighet osv.

Nuförtiden vet jag inte vad jag hade föredragit om jag var samma ålder nu, eller om jag hade barn, eftersom t.ex. våldet i spelen är mycket mer detaljerat än då, och det finns fler saker att göra, osv, men överlag tycker jag att någonstans runt högstadieåldern är en rimlig nivå, så länge man är noggrann och delaktig och faktiskt ser efter om ens barn kanske är för känsliga när de väl får testa spelen själva. Jag var det för mycket, men mest när det var skräckrelaterat. Introt till Max Payne 1 gav mig mardrömmar när jag var typ 12 och såg det hos en kompis.

Som en snart 30-årig person utan barn tycker jag att det kan kännas viktigt att man som förälder nuförtiden är någorlunda delaktig i sitt barns hobby, särskilt när det gäller underhållning, eftersom att allting är så lättåtkomligt nu.

signatur

"adventurers always go left"

Medlem

När de får (fri) tillgång till internet.

Medlem

Hur många av oss spelade inte Duke Nukem långt innan vi var 15 år? *shake it baby*
Jag kikade på skräckfilmer vid 10 års åldern

Kan knappt tro vad jag ser när jag läser den del av kommentarerna. Har vi blivit USA konservativa? Yuk

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hur många av oss spelade inte Duke Nukem långt innan vi var 15 år? *shake it baby*

Kan knappt tro vad jag ser när jag läser den del av kommentarerna. Har vi blivit USA konservativa? Yuk

Det är skillnad på tecknad ”shake it baby” och GTA6 som är nästintill fotorealistiskt. Gå ut på gatan, stanna en bil, dra ur kvinnan ur bilen, dräm till henne med basebollträ, jaga ikapp henne med hennes bil. Mangla ner henne och kör fram och tillbaka över henne. Perfekt för en 10-åring. Barn älskar sånt.

Räcker med att min 7-åriga grabb kör Minecraft med en jämnårig kompis på Switch. Min grabb ”råkar/det var inte meningen” sätta kreativt spelläge på sig själv, överlevnad på sin kompis och sedan trycker han ut en massa monster och kompisen blir slaktad gång på gång eller tvingas fly för livet.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Den här grejen att göra narr av folk som tycker vi ska ha några slags gränser, hur tänker du då?
Jag kan lika gärna säga att vi ska ta bort all former av gränser, ska jag kalla dig konservativ nu om du förespråkar det?

Det finns ju gränser av anledningar och att vi influeras av media är tveklöst. Titta bara på andrew tate. Det är inte ens en skräckfilm (eller?) och ändå lyckas han få unga pojkar på helt fel spår. Klart filmer kan influera på samma sätt, därav att filmer oftast porträtteras ur protagonistens perspektiv. Hade varit intressant att se hur filmer och serier hade format mänskligheten om vi såg perspektivet från antagonistens sida som inte hade en typisk trasig barndom, utan verkligen ond och hänsynslös.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

16 år på GTA VI borde vara rimligt då du själv får agera och ta dina beslut i en värld som nu börjar se verklig ut.
BankID är ingen dum ide om reglerna ska följas.

Medlem

Jag tänker att min grabb kan få spela dom efter han fyllt femton.

För mig är nöjesvåldet så mycket grövre nu än när jag växte upp, en gräns flyttas och blir det nya normala. Det är ett skäl till varför jag tycker att det är olämpligt med GTA.
Könsvärderingar. Hur kvinnor behandlas, att det dricks, knarkas och att man aktivt tar del av det genom spelet ser jag som onödigt vid en för tidig ålder. Olämpligt. Det är några skäl till. Som Tomas Helenius skriver så är vissa spel så verklighetstrogna att

De som hänvisar till gamla spel eller spel som är helt frånkopplade verkligheten antingen pga. grafik eller att det är aliens tycker jag inte håller. GTA är ett spel som eftersträvar att likna verkligheten och gör ett rätt bra jobb, det går inte att jämföra med Duke Nukem tycker jag, eller titlar som så tydligt är i andra genres.

Här är du en kriminell som kan nöjes-skjuta vem som helst. Det behöver inte ett barn introduceras till tidigt, det finns liksom ingen poäng.

signatur

Snart 50, still a gamer ...
https://www.youtube.com/@seventy5plays
Gilla, prenumerera och dela - om du vill

Medlem

Nästan alla våldsamma filmer är från 11 år så det funkar väl för spel också.
Framför allt så ska man väl som förälder känna sitt barn.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Den här grejen att göra narr av folk som tycker vi ska ha några slags gränser, hur tänker du då?
Jag kan lika gärna säga att vi ska ta bort all former av gränser, ska jag kalla dig konservativ nu om du förespråkar det?

Det finns ju gränser av anledningar och att vi influeras av media är tveklöst. Titta bara på andrew tate. Det är inte ens en skräckfilm (eller?) och ändå lyckas han få unga pojkar på helt fel spår. Klart filmer kan influera på samma sätt, därav att filmer oftast porträtteras ur protagonistens perspektiv. Hade varit intressant att se hur filmer och serier hade format mänskligheten om vi såg perspektivet från antagonistens sida som inte hade en typisk trasig barndom, utan verkligen ond och hänsynslös.

Verkar mer som många inte kommer ihåg sina egna ungdomsår, hur snabbt de själv började med att kika på vissa saker utan att ta någon nämnvärt skada av det.
Och så klart så behöver det inte betyda att det inte finns några gränser. Systersonen provade på VR upplevelse där man är på högre höjd när han var yngre, det gick inte, han blev rädd. OK, då väntar man lite.

Men sen läser man typ saker som 25 års ålder, 18 år osv. De flesta utvecklas inte så segt.

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

När föräldrarna anser dem är mogna nog att se skillnaden mellan spel och verklighet.

Tänkte just skriva det, när barnen fattar att det är fiktion så är det väl lagom. Sen får väl förhoppningsvis föräldrarna visa extra omdöme om de har ungar med diagnoser, de är nog inte de mest lämpade för att ta del av grovt våldsamma spel i unga år då jag kan tänka mig att de i högre grad än andra barn härmar och lever ut det våldsamma från tv-spelen.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är skillnad på tecknad ”shake it baby” och GTA6 som är nästintill fotorealistiskt. Gå ut på gatan, stanna en bil, dra ur kvinnan ur bilen, dräm till henne med basebollträ, jaga ikapp henne med hennes bil. Mangla ner henne och kör fram och tillbaka över henne. Perfekt för en 10-åring. Barn älskar sånt.

Räcker med att min 7-åriga grabb kör Minecraft med en jämnårig kompis på Switch. Min grabb ”råkar/det var inte meningen” sätta kreativt spelläge på sig själv, överlevnad på sin kompis och sedan trycker han ut en massa monster och kompisen blir slaktad gång på gång eller tvingas fly för livet.

När shake it baby kom ut så tyckte man att det såg väldigt verkligt ut. Man förstod precis att det var striptease de höll på med.
Kids gjorde förstås liknande saker i de tidigare GTA spelen med, framför allt så körde på massa folk i GTA 1 och 2. Man skrattade, hade kul en stund innan man gick vidare till saker som bättre på olika sätt. Och precis ingen av dem som körde på folkmassor har gjort liknande senare i livet trots att de gjorde både det ena förbjudna saken efter andra i en fiktiv värld.

7 år och 10 åring kan det skilja på sig dock rätt rejält med. Märker man att barn får t.ex. marddrömmar eller skriker av rädsla i spel osv så ska de förstås hålla på med annat, det kan ju vänta.

Men, forfarande, jag läser alltså 18 år som svar från vissa. Man har ju för bövelen sexualkunskap långt innan dess.

Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

...Jag fick inte titta på Bond när jag var 8, men jag visste bättre hur VHS spelaren fungerade än mor min så det var inga problem.

😂😂😂👍🏾

Medlem
Skrivet av Kaleid:

När shake it baby kom ut så tyckte man att det såg väldigt verkligt ut. Man förstod precis att det var striptease de höll på med.
Kids gjorde förstås liknande saker i de tidigare GTA spelen med, framför allt så körde på massa folk i GTA 1 och 2. Man skrattade, hade kul en stund innan man gick vidare till saker som bättre på olika sätt. Och precis ingen av dem som körde på folkmassor har gjort liknande senare i livet trots att de gjorde både det ena förbjudna saken efter andra i en fiktiv värld.

7 år och 10 åring kan det skilja på sig dock rätt rejält med. Märker man att barn får t.ex. marddrömmar eller skriker av rädsla i spel osv så ska de förstås hålla på med annat, det kan ju vänta.

Men, forfarande, jag läser alltså 18 år som svar från vissa. Man har ju för bövelen sexualkunskap långt innan dess.

Det är skillnad på barn i allmänhet, och mina egna barn. Bättre med Yakuza-spelgangsters än GTA-spelgangsters, i mitt tycke. Av de anledningar jag skrev i mitt första inlägg i tråden.

signatur

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är skillnad på barn i allmänhet, och mina egna barn. Bättre med Yakuza-spelgangsters än GTA-spelgangsters, i mitt tycke. Av de anledningar jag skrev i mitt första inlägg i tråden.

Ja, alltså man bör ju märka ifall barn påverkas av att bli våldsamma eller om det egentligen bara handlar om att klara någon uppgift.
Min egna frustration genom åren är usel speldesign och buggar. Eller ifall man spelar flera personer på t.ex. N64 att alla inte fick spela ungefär lika mycket o så...
Jag har typ alltid fattat att det är fiktion, och kriminella är inte direkt generellt sett några trevliga typer

Medlem

Jag vet inte... 13 kanske? Give or take, beroende på individuell mognad.

Jag började uppskattningsvis spela GTA 3/Vice City/ San Andreas när jag var ca 11 år. Inte för att mina föräldrar ansåg att det var en lämplig ålder att börja spela den typen av spel, utan för att intresset för vad som försiggick på skärmen var ytterst begränsat. Det finns också en möjlighet att jag spelade mer laglydigt i deras närvaro. Jag spelade för övrigt Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude inte långt därefter. Där minns jag dock att jag blev lite nojig när laddningsskärmarna dök upp, lol.

Nu har jag själv inte barn, men jag tror starkt på att sitta med och spela med sitt barn. Inte alltid, men ändå någorlunda regelbundet. Så att man kan samtala om och observera barnets intryck i realtid. Då tror jag att det mesta mainstream-marknaden har att erbjuda går att hantera.

Det viktigaste är väl att barnet förstår att vissa fantasier bör förbli just detta. Och i GTA:s fall: att gangsters i regel är ganska trasiga människor bakom den hårda fasaden och att det finns många andra, mindre destruktiva, sätt att vinna människors respekt på.

Medlem

15 år tycker jag.

Jag var nog 17 år då jag lirade gta 3.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Att man tyckte det såg verkligt ut betyder ju bara att man hade den tidens måttstock. Skulle då de som fick spela det spelet lika gärna få se den verkliga versionen? Jag tycker det har betydelse att man kan läsa ut sinnesstämningar i ansiktet på de karaktärer som gör saker i spelet, bara som exempel. Det har också betydelse att internet numera finns, där kompisarna på skolgården inte bara pratar om vad de spelat under helgen, utan kan visa varandra vem som var tuffast, värst, coolast - direkt på sina mobiler. Streama direkt i realtid.

Jag tror inte en särskilt stor procent av GTA-spelarna kommer att göra det som görs i spelet - men det räcker med att läsa valfritt kommentatorfält, surfa in på Flashback, läsa rubrikerna på Aftonbladet. Vuxna har ju redan som det är svårt att bete sig. Ta ansvar för vad de gör, vad de säger, hur de är - när det inte behöver skriva under med sitt namn på det. Vad är värst? Unga tjejer som vilt delar allt på OF eller alla gubbar som betalar dom för det?

Vi behöver inte ännu mer normaliseringen kring hur man uttrycker sig. Kring våld, sex och droger. Det som behövs är ett större ansvar kring vad som faktiskt är tufft, "värst" och coolt. Vad är okej?

signatur

Snart 50, still a gamer ...
https://www.youtube.com/@seventy5plays
Gilla, prenumerera och dela - om du vill

Medlem

Spelet skall vara 18+, logistk, men när får Barn spela? Från dagen dom förstår att det är TV SPEL inte verklighet. Online däremot 15+, vill vara striktare men jag själv tar emot xD Som 94'a är jag upväxt med dem, älskat alla från de första top down, 3:an, Vice City, San Andreas, har spelat alla även China Town Wars, GTA IV, Lost & Damned, Ballad of Gay Tony, självklart Alla versioner av GTA V, från 360 uppåt.

Spelat Carmageddon och massa annat kul som gjordes då, Postal,

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

12, free roaming, köra bilar med supervision.
15, under supervision
16 alene.

Medlem

När dom vill.
Det handlar inte om vad ens ungar gör utan vad du som förälder har lärt dom.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Beror helt och hållet om barnet förstår att det är bara ett spel. Så åldersgränsen beror helt på om barnet förstår eller inte.

Medlem

När man börjat i högstadiet. Det finns inget som går att förbjuda för barn som börjat i högstadiet (om du nu inte är värsta tönten med hårt kontrollerande sektmedlemmar till föräldrar).

signatur

Memento Mori

Skriv svar