Stora ryktestråden för "Switch 2"
Ska bli spännande att se, det har pratats om att PS6 kommer ha skivläsare också (eller i alla fall en modell med den) men Xbox kan jag se överge fysisk media nästa generation. Nintendo trodde jag skulle hålla ut längst men kanske inte längre ser ut så...
https://youtu.be/fHX3G7LmDKk?t=574
Rykte: även om T239-chippet från Nvidia bygger mycket på Ampere tycks den också ha modernare delar från Ada Lovelace-arkitekturen också; Media Block (Av1-kodning, streaming) och Power Gate (för bättre batteri) och han går igenom fördelar med dessa i videon.
Jag gissar på att Sony säljer PS6 med skivläsare enbart som externt tillval, medan det är tveksamt hurvida det ens kommer att lanseras ytterligare en Xbox. Tror nästan mer på scenariot att Microsoft istället sätter en Xbox-klisterlapp på nån befintlig serie av PC:s, ungefär som "Xbox portable" visade sig vara en helt vanlig Rog Ally med en Xbox knapp (dvs, inte en Xbox på riktigt)
Detta blir nog den sista konventionella konsolgenerationen, känns det dom. Trist.
Ska bli spännande att se, det har pratats om att PS6 kommer ha skivläsare också (eller i alla fall en modell med den) men Xbox kan jag se överge fysisk media nästa generation. Nintendo trodde jag skulle hålla ut längst men kanske inte längre ser ut så...
Jag tror inte PS6 kommer ha nån modell med inbyggd läsare, utan gissningsvis är det bästa vi kan hoppas på att de fortsätter ha en löstagbar BR-läsare likt hur det funkar på PS5 Slim & Pro. Den är tillräckligt långt bort att det inte går ta något för givet dock, jag räknar inte med att de kommer ha kvar alternativet.
Xbox lär troligtvis vara först ut med att dumpa skivorna helt, och sannolikt blir det nästa generation. Fysiska försäljningen av Xbox-spel är redan pytteliten i jämförelse och deras fokus är fortfarande Gamepass.
Nintendo ligger långt efter Playstation och Xbox i övergången från fysiskt till enbart digitalt, så om det fortfarande finns värde för Playstation att ha kvar skivor så kommer Nintendo garanterat tycka det är värt att ha kvar kassetter också. Mycket kan dock hända under den kommande generationen så vi får se hur läget ser ut om 7-8 år.
Nintendo ligger långt efter Playstation och Xbox i övergången från fysiskt till enbart digitalt, så om det fortfarande finns värde för Playstation att ha kvar skivor så kommer Nintendo garanterat tycka det är värt att ha kvar kassetter också. Mycket kan dock hända under den kommande generationen så vi får se hur läget ser ut om 7-8 år.
Mycket hänger ju också på oss, konsumenter.
Säg att vi inför Switch 2 och resten av PS5 tiden, majoritet, 80% köper fysiskt istället för digitalt så kommer Nintendo ABSOLUT INTE överge fysiskt till deras nästa konsol om 8-10 år.
Men nu verkar det som att både Sony och Nintendo säljer mer digitalt än fysiskt, så jag förstår denna push för enbart digitala spel.
Men jag förstår inte bara hur 70 dollar USA för ett Playstation spel kostar över 900 spänn på PSN här i Sverige?!
Så är det inte med Nintendo spelen, deras 70 dollar spel i USA motsvarar runt 749 kr på Nintendos svenska eshop
Mycket hänger ju också på oss, konsumenter.
Säg att vi inför Switch 2 och resten av PS5 tiden, majoritet, 80% köper fysiskt istället för digitalt så kommer Nintendo ABSOLUT INTE överge fysiskt till deras nästa konsol om 8-10 år.
Men nu verkar det som att både Sony och Nintendo säljer mer digitalt än fysiskt, så jag förstår denna push för enbart digitala spel.
Men jag förstår inte bara hur 70 dollar USA för ett Playstation spel kostar över 900 spänn på PSN här i Sverige?!
Så är det inte med Nintendo spelen, deras 70 dollar spel i USA motsvarar runt 749 kr på Nintendos svenska eshop
Så är det. Samtidigt kör ju många företag med "fulknep" för att sälja mer digitalt. Exempelvis early access några dagar innan fysisk release, diverse "digital deluxe editions" osv osv. FOMO-känslan är en oerhört stark drivkraft. Jag förstår ju samtidigt ur ett rent businessperspektiv att de vill ha uteslutande digitalt då det sparas in oerhört med kostnader för produktion och distribution av fysisk media, frakt och allt annat det innebär. Tyvärr reflekteras ju detta absolut ingenting vad det gäller priserna i digitala storefronts.
just priserna är en av mina största farhågor med den digitala framtiden. Priserna på PSN är ju till och med värre än Nintendos. Ser inte fram emot dagen då spel enbart tillhandahålls hos respektive företags eShop.
En konsol med endast en monopolistisk digital affär utan möjlighet till fysisk media är inte en konsol jag kommer köpa. Så enkelt är det.
Som tur är har i alla fall Sony börjat släppa alla sina stora spel även på PC och därmed gjort sin konsol mer eller mindre meningslös, för mig, framöver.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''
En konsol med endast en monopolistisk digital affär utan möjlighet till fysisk media är inte en konsol jag kommer köpa. Så enkelt är det.
Som tur är har i alla fall Sony börjat släppa alla sina stora spel även på PC och därmed gjort sin konsol mer eller mindre meningslös, för mig, framöver.
Det är väl inte riktigt alla spel ändå? Sen är det ju där med att vänta ett par år på en, oftast, dålig PC-konvertering, iallafall har det varit så i många fall så här långt.
Nej, skulle Nintendo i framtiden skippa fysiskt så skippar jag Nintendo.
Visst, Nintendo spel är bra men jag vill inte låsa in mig på ett dyrt system som kan stänga ner servrar.
Men PC spel går an?
Då både Sony och Nintendo kommer sluta med fysiskt enligt er.
Hur är det med PC-marknaden? Inte direkt så att den lever på fysisk försäljning 😘
Det är okej att köpa digital på PC men inte på konsol? Varför det i sådana fall?
Mycket pisseri och hat för ingenting må man tycka med andra ord 🤷♂️
Letar efter switch 2 utgåvan av Rune factory, hittar bara fysisk switch 1 utgåvan
Men PC spel går an?
Hur är det med PC-marknaden? Inte direkt så att den lever på fysisk försäljning 😘
Det är okej att köpa digital på PC men inte på konsol? Varför det i sådana fall?
Jag fixar i alla fall de flesta PC spelen billigare än till konsol. Har man inget emot Epic games så får man också gratis spel varje vecka. GoG och Steam har ofta gratis med, har man amazon prime så får man nått varje vecka med..
PC i sig är dyrt, men mjukvara har länge varit dess fördel
Jag fixar i alla fall de flesta PC spelen billigare än till konsol. Har man inget emot Epic games så får man också gratis spel varje vecka. GoG och Steam har ofta gratis med, har man amazon prime så får man nått varje vecka med..
Fördelen med PC är att det finns en drös med digitala storefronts (även om steam är överlägset störst). Plattformen i sig är ju öppen så det finns ju dessutom alltid möjlighet för utvecklare att släppa spel när, var och hur som helst. Detta ger åtminstone en större chans för konkurrens, fler potentiella reor osv. På konsol är man helt låst till respektive företags storefront.
Men PC spel går an?
PC som plattform är öppen med flera olika alternativ med konkurrens. Därmed inga som helst problem, även om jag helst skulle vilja kunna sälja vidare mina spel även på PC.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Har typ laddat ner 10 spel som har varit gratis på Epicgames kontra över 170 köpta titlar till Switch, PS4 och PC (digitala som fysiska) 🤷♂️
Så om man får gratis spel av Nintendo men enbart digitalt, så går det an? Jag förstår bara inte logiken här med "slutar Nintendo med fysiskt så går jag över till PC"
Gratisspel får du också via deras onlinetjänster, precis som med Amazon Prime som du nämnde, precis som Sony och Microsoft också har på diverse konsoler 🤷♂️
Återigen, varför det big no no ifall konsolerna slutar med fysiskt men PC skiter ni fullständigt om det digitalt?!
Makes no sense.
Köpte Tomb Raider med flera för under 100 kr digitalt på Playstation så vet inte riktigt heller hur PC är billigare?
Dying Light inkl DLC, 199 kr. Billigare och bättre på PC? Nja va...bättre i detta fall må hända, men inte fan är det alltid billigare.
Sony spelen på PC lider av ständiga problem dessutom. Så mycket för PC-master race
Det är väl inte riktigt alla spel ändå? Sen är det ju där med att vänta ett par år på en, oftast, dålig PC-konvertering, iallafall har det varit så i många fall så här långt.
Inte riktigt, men i stort sett. Jag har gott om tålamod. Dock väldigt lågt intresse att betala 10 000:- för en PS6 utan skivläsare med ett affärsmonopol.
Inte riktigt, men i stort sett. Jag har gott om tålamod. Dock väldigt lågt intresse att betala 10 000:- för en PS6 utan skivläsare med ett affärsmonopol.
Ja då förstår jag, jag tycker om att spela spel jag ser fram emot när det är ”färskt”, det betyder något för mig. Sen är jag ju inte någon pc-spelare, det tilltalar mig inte alls helt enkelt.
Jag gissar på att Sony säljer PS6 med skivläsare enbart som externt tillval, medan det är tveksamt hurvida det ens kommer att lanseras ytterligare en Xbox. Tror nästan mer på scenariot att Microsoft istället sätter en Xbox-klisterlapp på nån befintlig serie av PC:s, ungefär som "Xbox portable" visade sig vara en helt vanlig Rog Ally med en Xbox knapp (dvs, inte en Xbox på riktigt)
Detta blir nog den sista konventionella konsolgenerationen, känns det dom. Trist.
Jo, det kanske blir så att de släpper en modell utan läsare men att den finns som tillval för oss som önskar. Och det är ju bättre än ingenting kan jag känna. Det finns långtgående planer på ny Xbox som tycks stå färdig nästa år redan så tror inte de droppar den nu bara för att outsourcra den helt. Men är också inne på att de satsar mer på Game Pass och den egna storen, dessutom ryktas den ju ha stöd för Steam på något sätt så ska bli mycket spännande att se vad det mynnar ut i! Men fysisk media är för liten del av kakan för att de lär bry sig om det framöver. Sony gör det nog en generation till, sen kanske de också överger det helt. Då blir det att spara den sista konsolen som har läsare så de gamla spelen kan spelas framöver också. Detsamma gäller för Nintendo, men hoppas de gör en Switch 3 sen med kassetter också så det lever kvar lite till... trist om konsoler skulle dö helt ja
Jo, det kanske blir så att de släpper en modell utan läsare men att den finns som tillval för oss som önskar. Och det är ju bättre än ingenting kan jag känna. Det finns långtgående planer på ny Xbox som tycks stå färdig nästa år redan så tror inte de droppar den nu bara för att outsourcra den helt. Men är också inne på att de satsar mer på Game Pass och den egna storen, dessutom ryktas den ju ha stöd för Steam på något sätt så ska bli mycket spännande att se vad det mynnar ut i! Men fysisk media är för liten del av kakan för att de lär bry sig om det framöver. Sony gör det nog en generation till, sen kanske de också överger det helt. Då blir det att spara den sista konsolen som har läsare så de gamla spelen kan spelas framöver också. Detsamma gäller för Nintendo, men hoppas de gör en Switch 3 sen med kassetter också så det lever kvar lite till... trist om konsoler skulle dö helt ja
Finns inte en chans på guds gröna jord att Microsoft har en fullfjädrad ny Xbox färdig för nästa år. Och om det mot förmodan skulle finnas en, så är det samma sak som med den "bärbara Xboxen", dvs. en helt vanlig PC från nån av de vanliga PC-jättarna med en Xbox-klisterlapp. Nog för att Microsoft kallar alltifrån tv-apparater och surfplattor till varje liten PC för en "Xbox", men vi vet ju alla att t.ex. den där Rog Ally "Xbox" inte är en portabel Xbox. Njä, med tanke på hur ointresserade Microsoft verkar vara nu av att försöka promota sina faktiska Xbox-konsoler, så tror jag det finns en betydande risk att de håller på att avveckla hela grejen med egna spelkonsoler.
Shit, verkar som att Nintendo -dessvärre- följer Sonys och Microsofts utveckling, och kastar bort massor med prestanda på operativsystemet och dess kringfunktioner, så som Gamechat. Nog för att det behövdes en native party-chat funktion till Switch 2, men tycker nog ändå att Nintendo storsatsat liiite för mycket på att apa efter PC-spelande och "sociala gaming medier" med att Gamechat tvunget ska finnas med native, överallt - dag som natt. Hade för min del räckt mer än väl med en helt vanlig, enkel och avskalad röstchat in-game när man spelar multiplayer i ett och samma spel så som Mariokart, Splatoon, Fortnite etc. Ser inget realistiskt scenario där jag kommer vara sugen på att "ringa upp vänner" med Nintendo-konsolen för att videochatta mitt när jag är uppe i en session med t.ex. Cyberpunk2077. Tycker det helt enkelt borde varit upp till utvecklarna om de velar slå av Gamechat när deras spel är igång, och att de då fått tillgång till lite mer resurser som annars reserverats till chatten.
9GB tillgängligt ram innebär ju att Nintendo reserverat mer minne till operativsystemet än vad Microsoft gjort med Series S. Lite trist med tanke på hur snålt & effektivt operativsystemet är Switch 1 är.
Men PC spel går an?
För min del så har jag haft Steam sedan Half-life 2. Jag är alltså redan inne i ett ekosystem där dom troligtvis inte stänger ner servrarna under min livstid.
Steam har dessutom väldigt bra reor, steam family osv. Nu med Steam deck kan jag fortsätta använda spelen bärbart. Jag har även vr spel på steam.
Köp som jag gjort på 3DS är lixom fast där. Spelköp jag gjort på wii flyttades över till wiiu men inte till switch. Spelköp jag gjort på ps3 gick inte över till ps4. Så, på konsol är det fysiskt jag handlar, det blir säkrare kort.
Konsolerna blir utdaterade och säljs för att uppgradera till nästa men då tappar jag spelen. Byter jag dator så fortsätter jag att använa steam och alla spelköp finns kvar.
Skulle steam komma på konsolerna så hade jag nog kört på.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Nintendo har visat mer från Mario Kart World, som att en kan åka fram till kikare för att använda dem och kolla runt om i världen och hitta vägar och saker att göra! Och för dem som kommer köpa Switch 2 Pro controller kan de nya GL/GR-knapparna mappas till spelarens önskemål! Vilket de också visat upp i Nintendo Today-appen!
Enligt läckaren Nash Weedle så kommer DLSS-varianten i Switch 2 kunna uppdateras med tiden.