Gitarrer med P90 tråden

Medlem
Gitarrer med P90 tråden

Jag har tagit upp mitt gitarrspelande igen efter ett antal år, älskar soundet från P90 micar. Har en fast budget på max 10K och undrar om den här kan rekomenderas? Yamaha Revstar med P-90?
https://www.thomann.se/yamaha_revstar_rss02t_sunset_burst.htm

Vet att det finns fruktansvärt kunniga medlemmar på allt här så har ni några andra tips på prisvärda gitarrer? (med P90)

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

En P90? Tyvärr brukar de kosta ca. 200$ - 300$ så tror inte det passar i din budget.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

En P90? Tyvärr brukar de kosta ca. 200$ - 300$ så tror inte det passar i din budget.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/P90...

Ok, lite kul trots allt.
Om någon blir frågande så ser de oftast ut ungefär så här:

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

Om inte annat, om ni inte ens håller med om att det är en clean snygg P-90 gitarr: då ifrågasätter jag er totalt Alla gillar ju inte lika men det cleana klassiska lite retro formerna med denna kan väl inte ens en vapenfantast ifrågasätta?

Sen om den är det bästa som att går att få för det priset? Vet inte, även om jag misstänker att så är fallet. Därför jag frågar.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

Ok i alla fall relaterat till min fråga, tack. Även om jag mer tänkte mig mer first hand experiences än en YouTube Short... Är säker på att de finns seriösa musiker här som aldrig skulle nedlåta sig till att svara när ämnet har blivit söndertrashat. Söka på You Tube content kan jag göra själv.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ok i alla fall relaterat till min fråga, tack. Även om jag mer tänkte mig mer first hand experiences än en YouTube Short... Är säker på att de finns seriösa musiker här som aldrig skulle nedlåta sig till att svara när ämnet har blivit söndertrashat.

Jag sålde min akustiska gitarr nyligen och velar på att köpa en strat, men när det kommer till P90-gitarrer så har de blivit mindre populära nuförtiden men det finns alternativ, bäst under 10000kr enligt mig är Fender Mexico Classic Player Telecaster Deluxe Black Dove, men de har gått ur produktion och är svåra att få tag på då spelare gillar dom och håller hårt i dom, men om det kommer till vilket ska man välja så är revstar RSS02T ett solklart köp, Yamaha är konsekventa med sin höga kvalitet i sina gitarrer, och så har den limmad hals vilket ger fetare ton och mer sustain.
P90-pickups är typ byggda som single coils men större så de är som single coils fast på steroider när man lägger på dist, då blir dom riviga och råa, gillar det, som att käka sten.
Dom största elgitarrtillverkarna Fender, Yamaha, Cort, Ibanez, Gibson har alla kraftigt konkurrenskraftiga priser på gitarrer under 10000kr så om man frågar mig så egentligen kvittar det vilken tillverkare man väljer, bara man gillar gitarren överlag, men givetvis ska man läsa på om den har några nackdelar, när man spelar gitarr mer och mer så kommer man på vad man gillar och inte gillar, formen på halsen, vilka pickups, om det ska ha svajarm, vilken skallängd, hur mycket det väger (70-tals Gibson Les Pauls är kända för att väga upp till 5-6 kg, medan Fender-gitarrister accepterar oftast en vikt omkring 3.4kg), vissa vill ha en Telecaster men gillar tex inte att Telecasters är så kantiga och hur det trycker mot buken etc.
Men åter till ämnet, alla gitarrmärkena som jag nämnde gör likvärdigt bra gitarrer i den prisklassen, jag har den erfarenhet att man ska gå på första intuition t.ex tycker man att en Stratocaster skulle vara kul att spela på så ska man lita på den intuitionen, det ska vara kul att spela gitarr.

Medlem

Yamaha gör några av de mest prisvärda gitarrerna idag och Revstar är inget undantag. Fantastisk kvalitetskontroll och inget direkt snålande på material som exempelvis Ibanez brukar ha för sig. Samma gäller generellt Music Mans budgetmärke Sterling by Music Man, de har bland annat en Stingray-modell med P90 som verkar riktigt trevlig. Även Larry Carlton by Sire är kända för hög kvalitet i prisklassen och har ett flertal olika modeller med P90-konfiguration. Lite tråkigt dock att de mest gör tydliga kopior av de klassiska modellerna.

Personligen hade jag nog satsat på Bonamassas 55 Standard-signatur från Epiphone eller en Gretsch Electromatic Pristine om jag letade P90 bortom Les Paul Special (som ju ligger runt 8k över budget) men tror absolut att du skulle bli nöjd med den Revstar-modellen.

Medlem

Wow, mannen, bra skrivet, har redan en ok telecaster+ stratocaster modell, inte en Fender tyvärr men ändå. (Harley Benton) Är ute efter en gitarr med P-90 pick ups som jag har sagt..lol
Du beskriver dem bra - rivigt, rått om man vill, fina cleana nivåer också.
Jag tror att Yamahan blir bra förmig, att jag kommer gilla den, har hittat flera positiva recensioner nu, knappt några negativa, ska provspela i butik så jag inte köper grisen i säcken. Vad man tycker om ett instrument är ju så personligt.
Har haft många gitarrer, även "äkta vara", Les Paul, Stratocaster, m.f.l.
Men önskar komma tillbaks och som jag förstår är Yamaha ett bra märke, var även det när jag var aktiv senast btw..
Fint, tack!

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av kebbe:

Yamaha gör några av de mest prisvärda gitarrerna idag och Revstar är inget undantag. Fantastisk kvalitetskontroll och inget direkt snålande på material som exempelvis Ibanez brukar ha för sig. Samma gäller generellt Music Mans budgetmärke Sterling by Music Man, de har bland annat en Stingray-modell med P90 som verkar riktigt trevlig. Även Larry Carlton by Sire är kända för hög kvalitet i prisklassen och har ett flertal olika modeller med P90-konfiguration. Lite tråkigt dock att de mest gör tydliga kopior av de klassiska modellerna.

Personligen hade jag nog satsat på Bonamassas 55 Standard-signatur från Epiphone eller en Gretsch Electromatic Pristine om jag letade P90 bortom Les Paul Special (som ju ligger runt 8k över budget) men tror absolut att du skulle bli nöjd med den Revstar-modellen.

Absolut, har även kollat på LC Sire, btw såg Larry Carlton live i Stockholm för länge sedan och det var en upplevelse.. Nu är det P-90 som gäller dock. Tack för tipsen ska kolla upp dem! Båda verkar ju grymma, Gretsh och Epiphone...hmm nu blir det svårt.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

Yamaha får oförskämt lite rampljus i elgitarrernas värld. Det är en bra modell och de mikrofonerna har en egen plats mellan single coil och humbuckers. Köp.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Yamaha får oförskämt lite rampljus i elgitarrernas värld. Det är en bra modell och de mikrofonerna har en egen plats mellan single coil och humbuckers. Köp.

Tack Dreijer, ja tror du har rätt. Yamaha har ju länge varit top notch när det kommer till flyglar och pianon, gitarrerna har väl också fått rättmätigt beröm men tror de har klivit upp ytterligare ett trappsteg. I den klassiska gitarr världen så har Yamaha gitarrer "alltid" sen trettio år tillbaks eller längre alltid setts som de bästa ej handbyggda gitarrerna (hade en handbyggt klassisk gitarr av en avliden Stockholmsk "luthier" och en "1600tals" luta) när J.S: Bach var min grej, många år sen nu. Hette han Malmström? Edit:Nej Gummeson var det. Fick komma till hans "verkstad" där han frågade ut en om vad man ville ha och tittade nyfiket på när man var tvungen att spela ett litet stycke innan han började bygga ditt personliga instrument. Fick hur som helst en gitarr i päronträ efter några månader. Tror det var gansk unikt, så vacker ton men kanske inte en konsertgitarr då den var ganska lågmäld. Ser att hans gitarrer ökat i pris sen dess så skulle nog behållt den.... Lutan var också en riktig skönhet...
Karl-Erik Gummesson. Stockholm (Vällingby?). ca 1940-ca2000. Klassiska gitarrer, lutor.
Vet att han byggde gitarrer till självaste Andres Segovia och Julian Bream, var han och Bolin som var de stora på det området i Sverige då.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

Wow influx av seriösa svar som faktiskt hjälper mig mycket, tack alla!

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ibanez må ha tveksamma delar ibland men de lägger stor vikt på byggkvalitet, ägaren till min lokala musikbutik sa att han var imponerad på byggkvaliteten på ibanez gitarrer, speciellt att banden aldrig sticker ut, och då sålde han allt från Fender till Gibson och Martin.

Medlem

Har en en USB DAC av hyffsad kvalitet- Rode AI-1+ Ableton Live där jag provat Amplitube, NI Guitar Rig och även provat Neural DSP - speciellt gillade jag "Cory Wong". Era rekomendationer för vad man ska gå på när det gäller förstärkar simulatorer? Lite trött på att prova allt och vill "slå mig ner någonstans" och djupdyka in i deras möjligheter. Lutar åt Amplitube just nu.. Ganska bra pris på Amplitube dessutom, N DSP kostar bra mycket mer för alla deras alternativ.

signatur

9070 XT
9800X3D

Moderator

Nog för att man ska få skämta med varandra ibland, men visst kan vi hålla oss till ämnet? Har man inget vettigt att säga när någon ställer en seriös fråga så kan man låta bli att skriva faktiskt.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tittade lite. Skönt klipp med två gitarr-entusiaster.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Alla Vintage jag haft var bra, och ibland har jag kollat på deras V100GT. Haft en V100BB sen 2010. Bästa LP:n jag haft.
Det är inte P90 på V100GT, de är stackade, mer som Gibson P100. Tyckte de lät bra i en Vintage VR100LM jag hade.

Sire är det många som gillar och de är säkert prisvärda.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Nog för att man ska få skämta med varandra ibland, men visst kan vi hålla oss till ämnet? Har man inget vettigt att säga när någon ställer en seriös fråga så kan man låta bli att skriva faktiskt.

Fortfarande kvar.
Kan ju inte låta en va kvar och ta bort de andra.

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Moderator
Skrivet av HiRoller:

Fortfarande kvar.
Kan ju inte låta en va kvar och ta bort de andra.

För det första, du behöver inte berätta för mig, annan moderator, eller någon från redaktionen hur vi ska moderera FZ. Har du (eller någon annan) några synpunkter, använd kontaktformuläret.

För det andra, precis som jag skrev innan, så gör det såklart ingenting att man skojar med varandra ibland. Det är först när det börjar spåra ur (som det gjorde här) som vi börjar rensa. Det inlägget som finns kvar svarade OP till, ansåg det vara lite kul och fortsatte som vanligt – inga större problem med andra ord.

Nog om detta nu, så att alias får tillbaka sin tråd.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar