Switch 2 säljer 3,5 miljoner – snabbast säljande Nintendo-konsolen någonsin

Medlem

Kul! Bara att gratulera och hoppas det håller i sig så vi får många bra spel till den

Medlem
Skrivet av pazu:

En konsol som stödjer 4K och VRR men inte båda samtidigt. Jättekonstigt.

Tro det eller ej, men det finns dom som kan ha kul med ett spel även utan VRR.

Fina siffror för Nintendo, helt klart. Snyggt att ha så många maskiner redo för försäljning dag 1 också. För egen del blir det troligtvis en SW2 till hösten eller nästa år när fler spel är släppta.

Skrivet av AELDSTAR:

Kul!
Jag hoppas verkligen att Nintendo även denna generation dominerar den japanska marknaden och den asiatiska marknaden, likt Nintendo har dominerat med Switch. Switch har väl köpts av fem gånger fler människor i Japan än vad Playstation 5 har gjort?

Varför önskar man att ett företag ska dominera? Tycker det är väldigt mycket bättre med en sund konkurrens, för oss spelare. Och återigen drar du in PS5 i en tråd som handlar om en annan konsoltillverkare, tror alla här på FZ vet hur illa tycker om just Sony vid det här laget.

Medlem

Snabbast säljande Nintendo konsolen någonsin?, snarare DEN snabbast säljande konsolen någonsin... eller?

Medlem
Skrivet av EmmaGah:

Jag tycker inte att Switch 2 är dyr den kostar ungefär vad jag förväntar mig att en ny konsol ska kosta idag och det är dessutom en grymt fräsch sådan också. Jag betalade nästan 10.000kr för min Steam Deck och när jag uppdaterade från PS5 till PS5 PRO gick den också på runt 10.000kr. Har för mig att jag betalade nästan 6000kr för min Series X också vilket är vad Switch 2 kostar så att Switch 2 skulle vara dyrt är bs. Tycker att Switch 2 är en riktigt fin update från Switch 1 och väldigt prisvärd jag är grymt imponerad av vad Nintendo har lyckats få ihop den här gången det känns verkligen nextgen när man spelar 👍. Nu tittar jag på om jag ska ge PCn nytt grafikkort men rtx5090 går ju nästan på 30.000kr där om något snackar vi överpris 😅

Kul för dig att du pruttar pengar, men jo switch 2 är dyr för gemene man/kvinna..men dock billigare än en Harley..

Medlem

Kul för Nintendospelarna.
Själv kommer jag nog hoppa switch 2.
Spelen kommer man väll som vanligt kunna spela på PC förr eller senare med bättre prestanda

Medlem
Skrivet av roftg:

Snabbast säljande Nintendo konsolen någonsin?, snarare DEN snabbast säljande konsolen någonsin... eller?

Stämmer det, den har krossat det tidigare rekordet.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Fina siffror för Nintendo, helt klart. Snyggt att ha så många maskiner redo för försäljning dag 1 också. För egen del blir det troligtvis en SW2 till hösten eller nästa år när fler spel är släppta.

Varför önskar man att ett företag ska dominera? Tycker det är väldigt mycket bättre med en sund konkurrens, för oss spelare. Och återigen drar du in PS5 i en tråd som handlar om en annan konsoltillverkare, tror alla här på FZ vet hur illa tycker om just Sony vid det här laget.

Dominera är nog inte rätt ord egentligen. Jag tror dock att det är bra att Sony inte blir för stora på för många marknader. Just därför är det bra att Nintendo är större eller störst på en marknad.
Sony har haft och har tyvärr en tendens att fatta dåliga och lata beslut, som påverkar oss spelare negativt när de blir för dominanta. Att Nintendo därför får en bra start på Switch 2 och att de rönt välförtjänta framgångar med Switch, är jag som spelare glad över, eftersom det bidrar till en välfungerande spelundustri och spelkultur. Jag hoppas även att Sony kommer till bättre operativa beslut avseende Playstation och sina spelserier framöver.

Jag vill såklart inte heller att vare sig Nintendo eller Microsoft får monopol på den samlade marknaden.

Och jag ser inget fel i att jämföra olika plattformar och deras försäljningssiffror. Att du tycks ta illa vid dig får stå för dig, men det är inget som är riktat mot dig.

(Din tolkning av mig tycks vara att jag tycker illa om Sony, vilket du såklart får tolka det som, men tolkningen är felaktig. Du plockar russin ur kakan och försöker göra det till en sanning om vad någon annan tycker, i det här fallet, vad jag tycker om Sony.

Om du hade läst vad jag faktiskt skrivit i flera inlägg och förstått innebörden av vad jag skriver, så hade du nog noterat och förstått att jag i grunden gillar Playstation och många av Sonys spelserier, däremot är jag kritisk till hur Sony, på senaste tiden, valt att behandla sina spelserier och spelare på Playstation.
Det betyder inte att jag tycker som du påstår "tror alla här på Fz vet hur illa tycker om just Sony", det är en viktig distinktion att förstå.

Du, likt jag och andra människor är fria att läsa, kommentera, analysera, jämföra, värdera och påstå saker och ting på det här forumet om spel, spelkultur etcetera.

Jag tycker att Sony kan agera betydligt bättre, det betyder inte att jag onyanserat tycker illa om Sony.
Att du påstår att jag tycker något, som jag inte tycker är du fri att göra, men du är ute och cyklar, bara så att du förstår.)

Medlem
Skrivet av roftg:

Kul för dig att du pruttar pengar, men jo switch 2 är dyr för gemene man/kvinna..men dock billigare än en Harley..

Prioriteringar min vän 😊

Medlem
Skrivet av 7ogus:

Tro det eller ej, men det finns dom som kan ha kul med ett spel även utan VRR.

Absolut. Men när bilduppdateringen halveras för att man kör 4K och saknar VRR så är det riktigt illa. Katastrof.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Kul för Nintendospelarna.
Själv kommer jag nog hoppa switch 2.
Spelen kommer man väll som vanligt kunna spela på PC förr eller senare med bättre prestanda

Som det ser ut så kommer Nintendo inte släppa sina spel på andra plattformar så det gäller bara tredjepartstitlar isf.

Medlem
Skrivet av pazu:

Som det ser ut så kommer Nintendo inte släppa sina spel på andra plattformar så det gäller bara tredjepartstitlar isf.

Nämen, menar du det det kunde jag aldrig gissa.

Skrivet av AELDSTAR:

Dominera är nog inte rätt ord egentligen. Jag tror dock att det är bra att Sony inte blir för stora på för många marknader. Just därför är det bra att Nintendo är större eller störst på en marknad.
Sony har haft och har tyvärr en tendens att fatta dåliga och lata beslut, som påverkar oss spelare negativt när de blir för dominanta. Att Nintendo därför får en bra start på Switch 2 och att de rönt välförtjänta framgångar med Switch, är jag som spelare glad över, eftersom det bidrar till en välfungerande spelundustri och spelkultur. Jag hoppas även att Sony kommer till bättre operativa beslut avseende Playstation och sina spelserier framöver.

Jag vill såklart inte heller att vare sig Nintendo eller Microsoft får monopol på den samlade marknaden.

Och jag ser inget fel i att jämföra olika plattformar och deras försäljningssiffror. Att du tycks ta illa vid dig får stå för dig, men det är inget som är riktat mot dig.

(Din tolkning av mig tycks vara att jag tycker illa om Sony, vilket du såklart får tolka det som, men tolkningen är felaktig. Du plockar russin ur kakan och försöker göra det till en sanning om vad någon annan tycker, i det här fallet, vad jag tycker om Sony.

Om du hade läst vad jag faktiskt skrivit i flera inlägg och förstått innebörden av vad jag skriver, så hade du nog noterat och förstått att jag i grunden gillar Playstation och många av Sonys spelserier, däremot är jag kritisk till hur Sony, på senaste tiden, valt att behandla sina spelserier och spelare på Playstation.
Det betyder inte att jag tycker som du påstår "tror alla här på Fz vet hur illa tycker om just Sony", det är en viktig distinktion att förstå.

Du, likt jag och andra människor är fria att läsa, kommentera, analysera, jämföra, värdera och påstå saker och ting på det här forumet om spel, spelkultur etcetera.

Jag tycker att Sony kan agera betydligt bättre, det betyder inte att jag onyanserat tycker illa om Sony.
Att du påstår att jag tycker något, som jag inte tycker är du fri att göra, men du är ute och cyklar, bara så att du förstår.)

Nintendo har ju redan under Switch-tiden kört cirklar runt Sony och MS (lol). Allt tyder på att det lär fortsätta i och med SW2. Måste dock inflika att även Nintendo tidigare gjort sig skyldiga till att bli väl "bekväma" eller ta arroganta/mindre bra beslut då de varit för dominanta. Så även om jag själv gått från att äga alla konsoler till att numera (av tidsskäl) "bara" köra pc/Nintendo så hoppas jag verkligen Sony kommer bli ännu mer framgångsrika i framtiden igen. Nu är ju inte Japan en så viktig marknad som förr längre, men JP-marknaden är ju i princip enbart mobilspel och Nintendo nu. Det säljs himla dåligt med PS-spel där, tyvärr.

Skrivet av pazu:

Absolut. Men när bilduppdateringen halveras för att man kör 4K och saknar VRR så är det riktigt illa. Katastrof.

Aldrig fattat den här fixeringen på upplösning, fps osv. Visst, ju bättre desto... Bättre? Men ett dåligt spel med bra teknik gör ju inte spelet roligare för det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PGR1985:

Även om det är uppenbart att andra utvecklares spel faller snabbare i pris än Nintendo, så har även de börjat att dra ner på ”rea-takten”.
Se bara på Sonys spel som idag ligger fortfarande högt i pris, om du inte använder deras hyr-abonnemang.

Så är det definitivt. Men Nintendo sticker nog fortfarande lite lite här.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Nintendo har ju redan under Switch-tiden kört cirklar runt Sony och MS (lol). Allt tyder på att det lär fortsätta i och med SW2. Måste dock inflika att även Nintendo tidigare gjort sig skyldiga till att bli väl "bekväma" eller ta arroganta/mindre bra beslut då de varit för dominanta. Så även om jag själv gått från att äga alla konsoler till att numera (av tidsskäl) "bara" köra pc/Nintendo så hoppas jag verkligen Sony kommer bli ännu mer framgångsrika i framtiden igen. Nu är ju inte Japan en så viktig marknad som förr längre, men JP-marknaden är ju i princip enbart mobilspel och Nintendo nu. Det säljs himla dåligt med PS-spel där, tyvärr.
Aldrig fattat den här fixeringen på upplösning, fps osv. Visst, ju bättre desto... Bättre? Men ett dåligt spel med bra teknik gör ju inte spelet roligare för det.

Ja, Nintendo var väldigt arroganta under Hiroshi Yamauchis tid, något som skapade förutsättningar för Sony och Playstation genom exempelvis en DVD-spelare, Square och annat. Där Nintendo tycks ha lärt sig någorlunda av sina misstag, så tycks Sony inte ha lärt sig ordentligt efter PS3 tyvärr. PS4 var ett steg i rätt riktning på många sätt, jag hade hoppats kunna skriva samma sak om PS5.
Kan tilläggas att människorna på Microsoft även gjort sina snedsteg.

Spjutspetsteknologi är verkligen inte allt, något Nintendo har förstått. Nintendo tycks också förstå hur deras spelserier ska förvaltas och släppas, där har Sony något att jobba med.
"It's all about the games" är ett träffsäkert citat, som Microsoft tagit fasta på numera.
Även om tjänsterna runt spelen blivit allt viktigare, vilket Microsoft har förstått, även där har Sony något att jobba med.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Så är det definitivt. Men Nintendo sticker nog fortfarande lite lite här.

Håller med, Nintendo tar täten och andra följer (tyvärr) efter tätt bakom.

Skrivet av AELDSTAR:

Ja, Nintendo var väldigt arroganta under Hiroshi Yamauchis tid, något som skapade förutsättningar för Sony och Playstation genom exempelvis en DVD-spelare, Square och annat. Där Nintendo tycks ha lärt sig någorlunda av sina misstag, så tycks Sony inte ha lärt sig ordentligt efter PS3 tyvärr. PS4 var ett steg i rätt riktning på många sätt, jag hade hoppats kunna skriva samma sak om PS5.
Kan tilläggas att människorna på Microsoft även gjort sina snedsteg.

Spjutspetsteknologi är verkligen inte allt, något Nintendo har förstått. Nintendo tycks också förstå hur deras spelserier ska förvaltas och släppas, där har Sony något att jobba med.
"It's all about the games" är ett träffsäkert citat, som Microsoft tagit fasta på numera.
Även om tjänsterna runt spelen blivit allt viktigare, vilket Microsoft har förstått, även där har Sony något att jobba med.

Ja, verkligen. Om det är något N gör bättre än någon annan i branschen så är det att vårda sina IP:n och bibehålla "perceived value" i spel och tjänster. Håller också med om att det är uppfriskande att de jobbar på lite annat sätt än konkurrenterna, går sin egen väg med hårdvara och innovationer/lösningar. Det lyckas inte alltid, men det är alltid intressant att följa.

Gen
Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Tramsigt. Finns gott om fler spel till PC, PS och Xbox som kostar långt över 900, med betydligt kortare speltid. Men Nintendo släpper ett spel så blir det ett djävla lip.

Specificera gärna "långt över" och med några exempel gällande PC spel.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Det är en väldigt förenklad "bara", och BARA för en extra funktion som antagligen majoriteten aldrig kommer märka eller bry sig om. TV-tillverkare kan väl "bara" slänga dit en DP på sina apparater så hade det ju varit löst.

Missförstå mig inte att jag inte vill ha VRR eller så, men ibland får man acceptera lite kompromisser för att tekniken inte är där.

Ja bara, det är ett par dagars designarbete. Jag hade kunna löst det själv om jag hade tillgång till kretsarnas dokumentation.

Att de flesta inte skulle märka det är fel. VRR är en bra mycket nyttigare och mer märkbar funktion än tex raytracing eller HDR.

Medlem

Norden blir scammade med den prissättningen.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Tramsigt. Finns gott om fler spel till PC, PS och Xbox som kostar långt över 900, med betydligt kortare speltid. Men Nintendo släpper ett spel så blir det ett djävla lip.

Inte ett dugg tramsigt för det är lika jävla idiotiskt när MS höjdre sina priser för spelen. Men betala du 900 om du tycker det är så bra pris. Själv står man över o väntar på reor framöver.
Dessa företag gör rekordvinster så det finns ingen anledning att höjja priserna mer än av ren girighet.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Hojta gärna om du får igång det Digital Foundry hade ett inslag om detta.

Provade igår kväll, fick tyvärr ingen bild vare sig på Switch eller Switch 2 med den.
Switch 1 fungerade dock med en billigare docka, men inte med denna som kosta mycket mer av någon anledning.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ja, verkligen. Om det är något N gör bättre än någon annan i branschen så är det att vårda sina IP:n och bibehålla "perceived value" i spel och tjänster. Håller också med om att det är uppfriskande att de jobbar på lite annat sätt än konkurrenterna, går sin egen väg med hårdvara och innovationer/lösningar. Det lyckas inte alltid, men det är alltid intressant att följa.

Jag instämmer. Nintendo kan spel, underhållning och innovation. Pionjärer i mångt och mycket.
Nintendo gör helt klart spelkulturen till en intressant sådan att följa.

Medlem

Största lanseringen någonsin i Japan också av alla konsoler. 949 000 förata vecksn. Googlade just fram att det tog 10 månader för PS5 att nå motsvarande siffra men Playstation är ju numera större i väst sedan lång tid.
Tidigare rekord var PS2 på drygt 600 000.

Medlem

sjukt. Undrar hur det går för indie developers som vill nå ut till Switch spelarna?

signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av SunShine:

Inte ett dugg tramsigt för det är lika jävla idiotiskt när MS höjdre sina priser för spelen. Men betala du 900 om du tycker det är så bra pris. Själv står man över o väntar på reor framöver.
Dessa företag gör rekordvinster så det finns ingen anledning att höjja priserna mer än av ren girighet.

Det finns faktiskt en anledning. Den stavas Aktiebolag. Marknaden fungerar som så globalt att det måste alltid finnas "tillväxt" så att det blir ökad utdelning på aktier för aktieägarna. Tillväxt betyder att vinsterna måste öka varje år. I många branscher så är just intäkterna knutna till priset på produkten man säljer eftersom man inte kan räkna med att man kränger fler produkter än tidigare. Så då finns det i regel två sätt att säkra att vinsten fortsätter öka. Man drar ned på kostnader (personal) eller man höjer priserna på produkterna.

Vi ser både och just nu i spelbranschen.

Logiskt kanske borde vara att man nöjer sig med att det blir en vinst. Men just "tillväxt" är "problemet" här. Den måste öka

Samma logik kan ses runt prenumerationstjänster så som streamingtjänster och Gamepass.

Så länge en tjänst konstant öka i prenumeranter i snabb takt (tex när tjänsten är ny) så bidrar det till tillväxt. Då kan man fortsätta hålla ett lågt pris för att öka på flödet av prenumeranter. När marknaden börjar mättas, och flödet inte ökar lika snabbt = vinstökningarna avtar i takt. Då börjar man istället mjölka de kor man har i stallet genom att höja priserna för att säkra att vinsten fortsätter öka.

En helt stagnerad marknad för abonnemang. Tex bredband eller mobiltelefonkunder i ett land (där det bara finns ett visst antal invånare eller fastigheter och rörelsen mellan konkurrerande operatörer är låg) så är konstanta prisökningar ett måste för att generera någon som helst garanterad tillväxt.

123
Skriv svar