Därför kostar konsolerna mer i Sverige

Medlem

hur blåsta fårman bli

Medlem

Noteringar:
* Alla valutakonverteringar är senaste siffrorna enligt Google.
* Artikeln säger att 16% moms är normal i övriga Europa, så jag gör antagandet att den inbakade momsen i Playstation 3 Slims €299 är 16%. Den kan vara varsomhelst mellan 15% och 25% egentligen, jag vet inte vilken moms Sony använder i sina uträkningar, men 16% är relativt låg och anges i artikeln så jag använder det...

Xbox 360 Elite
Pris, USA: $299
Pris, Sverige: officiellt 2699kr (enligt artikeln), lägre på vissa ställen
$299 = ~2135kr
~2135kr + 25% moms = ~2669kr

Playstation 3 Slim:
Pris, USA: $299
Pris, Europa: €299
Pris, Sverige: ~3500kr

Skillnad mellan USA och övriga Europa:
$299 = ~€209
~€209 + 16% moms = ~€245
~€209 + 25% moms = ~€262

Skillnad mellan övriga Europa och Sverige:
€299 = ~3052kr
€299 - 16% moms = ~€258 = ~2631kr
~2631kr + 25% moms = ~3289kr

---

Slutsatser:
Det svenska priset för Xbox 360 Elite ligger i nivå med amerikanska priset.

Det europeiska priset för Playstation 3 Slim är högre än det amerikanska priset, och det svenska priset är i sin tur högre (~200kr) än det europeiska priset.

Medlem

Sjukt dåligt av bl.a NF att göra såhär.

Medlem

Jag önskar att Nordisk Film inte fick vara dom som distribuerar PS3 i sverige för dom är seriöst kassa, och inte ens speciellt bra på bortförklaringar heller.

Medlem
Skrivet av lvitriol:

Åt helvete med Sverige, och köper man från UK ser väl tullen till att man får betala tribut skatt till konungen här.

Det som är härligt med EU ändå är att vi just nu får köpa tullfritt inom EU. Så köp du en konsol från UK till ett lägre pris utan att vara orolig

Inaktiv
Skrivet av Xhit:

Komiskt att man skyller på låg kronkurs då växlingskursen mellan kronor och dollar har stabiliserats på historiska normala nivårer runt 7,00-7,20 kr. Som vanligt handlar det om mellanhänder som utnyttjar sitt import-monopol och där marknaden är för liten för att någon utanför Sverige ska reagera.

Allt handlas inte i USD. Svenska kronan har tappat stort mot japanska Yenen, som även tappat mot USD. Det blir dyrare inköpspriser för Sony gentemot den europeiska marknaden.

Vidare får man skylla på den svenska köpkraften som trots allt dikterar priserna hårt, så det är ju ganska självklart att företag försöker maximera sina intäkter på samma sätt som att du vill ha maximal inkomst.

Medlem

Jag köpte min PS3:a från USA, och sparade massor med pengar. Har haft den sen den kom ut ungefär, och den funkar finfint. Lite synd att säkningen inte blir lika stor här, men man kan ju alltid köpa sina konsoler från utlandet om man vill spara pengar.

Inaktiv

Till Håkan. Jasså vi tjänar mer i Sverige? Det visste jag inte. Kolla upp vad en sjuksköterska tjänar i USA så fattar du varför USAs medelklass e som våran överklass.

Medlem
Skrivet av Pojii:

Han gustafson borde köra upp en xbox 360 elite i röven för allt det där bullshit han har kommit med.


signatur

Trying is the first step towards failing

Medlem

Tänkte bara göra lite sammanfattning:

- Det går bra att skylla högre priser på momsen i Sverige, men det går inte bra att skylla mindre prissänkningar då momsen är densamma oavsett pris.

- Det är tullfritt att köpa från EU-länder t ex Storbritannien eller tyskland.

- Det är löjligt att skylla på trasslig distribution. Amazon.co.uk levererade en PS3 till mig på 3 dagar för 3100kr och då var det 100kr frakt.

Personliga reflektioner:
- Amazon.co.uk funkade med andra ord strålande för mig att köpa PS3 från, dock med förbehållet att jag behövde en strömsladd som passade i svenska socklar.

- Det lönar sig att använda prisjakt eller pricerunner för att hitta billigare spel. Det är ju uppenbarligen så att man kan hålla låga priser på spel även i Sverige om man så önskar. Den som handlar på Gamestop eller EBGames får skylla sig själv för där är det bara ocker-priser.

- Kungen och politikernas inkomster från våra skattepengar är en flugskit i världsrymden i statsbudgeten. Men det hör egentligen inte till den här diskussionen, ville bara påpeka att det är löjligt att dra upp det i sammanhanget. Kolla vad skattepengarna används till innan ni häver ur er sånt.

Medlem

Okey om ni vill köpa spel så köp det på spelbutiken.se får dem har t.o.m prisgaranti..om du hittar nån annat ställe som har billigare på deras netshop så får du 10% billigare än det stället..Köpt alla mina spel där och är hur nöjd som helst

Medlem
Skrivet av Oconaghan:

Till Håkan. Jasså vi tjänar mer i Sverige? Det visste jag inte. Kolla upp vad en sjuksköterska tjänar i USA så fattar du varför USAs medelklass e som våran överklass.

Jag menade då att minimilönen i USA är lägre än i Sverige. Det andra kan jag inte säga emot, då jag inte har någon aning. Ställer mig dock starkt emot det påståendet. Får ju tänka att dom säkert har 500000kr i studieskuld +försäkrning och allt annat som kostar mycket i USA, som vi svenskar få igenom att vi alla betalar mycket skatt. Plus att den amerikanska medelklassen inte = NYC eller Kaliforninen. Utan då pratar vi om folk från Utah & Alabama m.m.

Medlem

I USA kan du leva gott på ett vanligt jobb såsom sjuksköterska, tills du skaffar barn - dagis, skola etc kostar skjortan.
Blir du arbetslös kan från en dag till en annan hamna praktiskt taget på gatan. Och din arbetsgivare kan ge dej kicken utan vidare.
Du har inte ens hälften så många semesterdagar som i Sverige och dom dras om du är sjuk också.
Så visst, mycket att vinna men allt kan försvinna över en natt.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Devildoll:

599kr = 83,7 dollar

Madden NFL 10 i usa (gamestop) = 59,99$/429 Kr
Madden NFL 10 i sverige (webhallen) = 83,7$/599 Kr

429 + moms = 536 kr , nog är färska spel aningen dyra i sverige också.
och 429/59,99$ lär ju knappast vara 0% skatt i usa , så egentligen bör det väll vara ett ännu lägre ursprungspris.

Mjo, det är faktiskt utan moms angivet. Eftersom man har olika moms i olika stater så är det lite jobbigt att skriva ut moms för amerikanska priser. Därför anges priser i USA utan moms, för det mesta.

Medlem

Konsoler är dyra för att snåla byrokrater tycker att inkomsterna alltid kommer att vara för små. Har jag rätt eller rätt?

Medlem
Skrivet av Krkan:

ni som importerar från England
tips på bra återförsäljare?

www.zavvi.co.uk - jag har aldrig köpt något där själv men enligt folk på www.minhembio.com ska det vara en bra sida.

Nya spel kostar runt 400 kr st och ps3 slim får du för strax under 3000 kr inkl ett spel, en film och en hdmi-kabel.

Medlem

Tycker inte man ska skylla på valutakurser längre, kronan är inte alls lika svag som under värsta krisen och lär bara bli starkare under hösten.

Medlem

Tänk på det nästa gång ni röstar. Sossarna ger er inte lägre skatt, direkt.

Medlem
Skrivet av arbee:
Skrivet av Xhit:

Komiskt att man skyller på låg kronkurs då växlingskursen mellan kronor och dollar har stabiliserats på historiska normala nivårer runt 7,00-7,20 kr. Som vanligt handlar det om mellanhänder som utnyttjar sitt import-monopol och där marknaden är för liten för att någon utanför Sverige ska reagera.

Allt handlas inte i USD. Svenska kronan har tappat stort mot japanska Yenen, som även tappat mot USD. Det blir dyrare inköpspriser för Sony gentemot den europeiska marknaden.

Vidare får man skylla på den svenska köpkraften som trots allt dikterar priserna hårt, så det är ju ganska självklart att företag försöker maximera sina intäkter på samma sätt som att du vill ha maximal inkomst.

I denna värld handlas det mesta i dollar från kretsar till PCB tillverkningen. Det är nog väldigt lite av det som sitter i PS3:an som görs i Japan (om man räknar hårdvaran) och jag tror inte tillverkare i Taiwan, Kina eller USA är så pigga på att sälja komponenter eller PCB i Yen p g a risker med just valutakurserna.

Medlem

Så dåliga bortförklaringar!;evil: "Valutakursen har gjort kronan svagare, inte bara på sistone utan under hela det senaste året, säger Daniel Gustafson." Alla är emot NF och tycker att de ljuger men varför kan de då inte bevisa att de talar sanning som de säger att de gör? De undanhåller fakta som de borde berättat om vi ska tro dem. T ex varför inte berätta om sina inköpspriser "Jag kan inte ge dig de siffrorna, det är affärshemligheter" Det skiter jag fullständigt i!!!:evil: NF har monopol på ps3 här i Sverige och för vem gömmer de priserna??? De har ingen konkurent att frukta. Så om de nu inte gör något fel mot oss konsumenter varför berättar de inte om sina priser så vi kan förstå deras situation? Eller gömmer de något? troligtvis vill de hålla priset hemligt så vi inte får reda på hur mkt de tjänar på oss :evil::down: Detta är en av de värsta saker som hänt i spelhistorien!!!:evil:

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=4314

Medlem

ja jisses.. detta är verkligen en skandal som NF kommer att ha svårt att bli av med.
Och det är sorgligt att man skyller på dålig valutakurs, när man med de här priserna tvingar kunder att handla utanför Sveriges gränser.. inte mycket förbättring det kommer att göra...


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Medlem

När var det förbjudet att sätta vilka priser man vill. Många köper 40 kr jeans för 800 kr och får ett märke på köpet att skryta med.

Medlem

Jag är nyfiken på huruvida privatkopieringsavgiften läggs till på konsoler med inbyggd hårddisk precis som på exv. set-top-boxar med inbyggd HDD. Isf. är där ytterligare ett prispåslag.

Medlem
Skrivet av JoJe:

När var det förbjudet att sätta vilka priser man vill. Många köper 40 kr jeans för 800 kr och får ett märke på köpet att skryta med.

Det är väl inte jämförbart eller? Jeans finns i så många modeller, märken och återförsäljare. ps3 slim finns det bara en sort av och på den har NF monopol. I Sverige finns inget monopol på jeans

Medlem

Kollar man prisjakt eller Amazon uk/deustchland syns det tydligt att Nordisk Film försöker lura skjortan av svenskarna.

Prisjakt Xbox 360 Elite eller
Amazon.de Xbox 360 Elite
Tyskland vs. Sverige
c:a 2 350 vs. c:a 2 600
Vilket motsvarar ganska exakt momsskillnaderna

Prisjakt PS3 Slim eller
Amazon.de PS3 Slim
Tyskland vs. Sverige
c:a 2 950 vs. c:a 3 500
Vilket ger ung. 10% påslag för en svensk PS3 Slim även räknat med momsskillnaden.

Hade inte Nordisk Film kört sitt fulspel skulle vi se priser på max 3 200 i Sverige. Vi får se vad Mediamarkt kommer ta, men ni som bor nära en sådan kommer antagligen kunna köpa en PS3 Slim till "tyskpris"

Inaktiv

Resultatet blir att jag inte köper min i Norden.
Borde inte det här bryta mot någon löjlig konkursanslag som EU har?

Inaktiv

Mycket i Sverige bryter mot EUs konkurrenslagar.

Inaktiv
Skrivet av nachoman:

Kollar man prisjakt eller Amazon uk/deustchland syns det tydligt att Nordisk Film försöker lura skjortan av svenskarna.

Prisjakt PS3 Slim eller
Amazon.de PS3 Slim
Tyskland vs. Sverige
c:a 2 950 vs. c:a 3 500
Vilket ger ung. 10% påslag för en svensk PS3 Slim även räknat med momsskillnaden.

Hade inte Nordisk Film kört sitt fulspel skulle vi se priser på max 3 200 i Sverige. Vi får se vad Mediamarkt kommer ta, men ni som bor nära en sådan kommer antagligen kunna köpa en PS3 Slim till "tyskpris"

Momsen i Tyskland är 19% så skillnaden är ännu mindre dessutom.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Måste ju också räkna med att vi tjänar mer här i Sverige jämfört med andra länder o liknande. Och att jämföra hemmamarknader som Japan eller USA är väl också lite dumt.

-
DeKvittar: PS3 ska räknas i euro och inte i dollar.

299? PS3 Slim = ~3500 SEK PS3 Slim
$299 Xbox 360 Elite= ~2500 SEK Xbox 360 Elite
$299=2136 SEK
299?=3125 SEK

Alltså har dom samma 400kronors påslag på konsolerna.

-

Men att skylla på distributionsnätet är väl lite väl. Priset borde ju 100? billigare i från Nordisk Films lager, sen vilken fraktsätt som väljs kan ju få det att öka lite.

Jag tänker inte ta "$1 är skilt från €1"-debatten igen *host* steam *host*.

Förstår inte varför jag ska jämföra Europa-Sverige med USA-Sverige dock.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Nordisk Film var inte nöjda med att filmbolag och APB sög enorma mängder med stock, de vill dessutom se till så att folk slutar handla konsoller i skandinavien. Smart!


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

123
Skriv svar