attack positioner

Inaktiv
attack positioner

Är det någon som vet om man kan ändra ordningen på gubbarna? Så att jag kan vara sist och någon mer strycktålig kan gå först alltid? Går det att markera alla som i baldurs gate eller är man fast vid att bara gå med en och resten hänger med? Detta gör ju isf att man hela tiden måste gå med den starkaste gubben, eftersom han torde vara längst fram, men då får man aldrig gå med "sin egen". tips?

Inaktiv

bra fråga, jag vart så förvirrad av alla raser och klasser att jag valde tillslut human fighter, för att testa lite bara. så jag har aldrig själv tänkt på det.

men hur hade du tänkt att din "tank" ska gå först om du vill styra med din egen gubbe? jag har märkt att gubbarna springer iväg rätt fort om de har melee vapen,..så fort de får syn på motståndarna nästan. räcker inte det?

Inaktiv
Skrivet av cabante:

bra fråga, jag vart så förvirrad av alla raser och klasser att jag valde tillslut human fighter, för att testa lite bara. så jag har aldrig själv tänkt på det.

men hur hade du tänkt att din "tank" ska gå först om du vill styra med din egen gubbe? jag har märkt att gubbarna springer iväg rätt fort om de har melee vapen,..så fort de får syn på motståndarna nästan. räcker inte det?

Jag har givetvis lirat lite mer idag, och det kan vara jag som tänkt fel. Man får nog köra alla i en klump, men dock skulle jag fortfarande vilja ändra ordningen de står uppställda. Jag vill inte ha min wizard först, eftersom alla fiender då går på min gubbe och springer igenom alla andra av mina krigare. vet inte riktigt hur jag ska lösa detta

Inaktiv

i gamla NWN så brukade jag bara springa runt min tank tills mobsen blev trött på mig o aggro'd min tank istället.. kanske fungerar här oxo.

Medlem

Håller med, I BG2 kunde man flytta om ordningen hur man ville, fattar inte att de inte gjort detta möjligt i NWN2. Jag lirar också Wizard, går man först med den följer de andra efter (en bra bit bakom ibland). Dyker det upp en grupp fiender hinner man inte ens reagera innan man är död (nästan)...

Inaktiv
Skrivet av InfusioN:

Håller med, I BG2 kunde man flytta om ordningen hur man ville, fattar inte att de inte gjort detta möjligt i NWN2. Jag lirar också Wizard, går man först med den följer de andra efter (en bra bit bakom ibland). Dyker det upp en grupp fiender hinner man inte ens reagera innan man är död (nästan)...

Det värsta tycker jag är att alla fiender går efter mig. De ser mig först och går sedan efter mig och är man då wizard så är det väldigt jobbigt eftersom de struntar i alla mina tuffare krigare och går direkt på den svaga.

Medlem

Du kan ta och styra din krigare istället så går han först, men ja att inte ha en formations system alla BG Icewidnd Dale är nästan kriminellt och offattbart korkat av utvecklarna. Men spelet är ju gjort för att spelas coop, där du har någon som styr krigaren åt dig.

Men för at tlösa problemet markera och styr din krigar kompanjon tills det blir fight, pausa och byt till din magike...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Tror det är så man får göra tyvärr. Och sen välja att ens henchmen ska hålla sig nära dig hela tiden, man kan välja det i "behaviour". De kan dock sacka efter en del ändå. Jag brukar gå först med min gubbe och hon springer (tydligen) fortare än de andra, så jag brukar vänta in klungan om vi ska runt ett hörn tex. där man kan anta att det finns fiender bakom.
Men vi maler på i formation "skithög".

Medlem

Håller med Pettzon! Alla fiender följer efter en för att det såg en först.

Ett annat problem med Wizard är att om man gör som ni andra säger och tar en annan karaktär och går först med den, då kommer AI'n göra så att wizarden kastar en fireball rakt in partyt direkt, som i sin tur tar (relativt mycket stryk). Inte speciellt smart =/

Man får göra som Wardancer säger antar jag, gå först med krigarkompanjonerna och sedan pausa när det blir fight och byta till magikern. Lite jobbigt att behöva göra så hela spelet igenom dock...

Medlem

Jo otroligt klantigt interface för party spel, fattar inte riktigt hur dem har tänkt med designen. Men kör du "standard" svårighets grad så kan du inte skada egna med spells, vilket iofs är rent fusk men men... De har ju igentligen behålligt styr system från nwn rakt av, problemet var att i nwn spelade man själv med en helt dator kontrollerad kompanjon, dvs inte alls som här. Mkt mkt klantigt och väldigt irriterande... vågar ju knappt byta till en annan gubbe då min häller i sig varenda potion och använder berserker rage så fort han ser en gubbe typ....


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Det intressanta är ju att det gäller alla gubbar. jag fatta ingenting i början när jag gick över till en annan gubbe i strid för att ge lite order och då börjar min gubbe kasta all världes spells och hålla på. äh, har tid med lite lir imorgon kväll så då får vi bena ut hur man ska lösa detta.

Medlem

Hehe mjo, måste ju gå att ställa in AI'n lite. Att lira på "normal/standard" är som sagt lite fuskigt, eftersom dina kompanjoner ite tar någon skada då. Blir mer realistiskt och roligare på hardcore, man vill ju ha utmanande fighter.

1
Skriv svar