Någon som vill lära sig programmera?
Hej, hej! Jag har en blogg här på FZ där jag har funderat på att lägga upp några lättare programmeringstutorials för nybörjare. Språket jag hade tänkt använda är Python, då det är ett relativt enkelt språk att börja med.
Tutorialsen skulle gå från att lära ut de mest fundamentala programmeringskunskaperna till lite mer avancerade koncept som t.ex. att göra ett spel som använder PyGame.
Hursomhelst, innan jag går vidare så tänkte jag bara kolla om det finns intresse (vore ju ett väldigt slöseri annars), så säg bara till i den här tråden om ni tycker det verkar intressant. Lämna gärna även förslag på saker ni vill se i dessa tutorials!
PS: Ett bra exempel på förslag är vad för spel ni vill göra i slutet av kursen.
kan du inte lära ut hur man gör spelmoddar
Nej :\
(Har aldrig moddat något själv så jag är nog inte rätt person att skriva en tutorial om det )
synd, kan så lite
Bra idé! Jag är sugen på att börja programmera, ska börja 2an nu och i 3an blir det programmering på gymnasiet - kan vara kul att kunna lite innan.
Är väldigt intresserad av speldesign/leveldesign och har hållt på väldigt mycket sen Quake (man började ung, hehe) och jag börjar märka att desto längre teknologin kommer så blir man mer och mer tvungen att kunna programmera lite också så jag kanske ska börja lite seriöst med det.
"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"
För dom som är ivriga och vill börja testa lite medans ni väntar på JohnyTex samt kan engelska verkar det finnas en bra tutorial här.
Men installera senaste python istället för den som finns länkad där.
Den här tutorialen innehåller ingen grafik eller ljud (pygame) men allt i den är sådant som du kan ha nytta av om du skriver ett spel.
I never hate in plural.
En fråga?
jag hade tänkt mig börja lära mig c++ och har köpt en bok om det men är det dumt att börja med att titta lite på phyton först?
är det bara att krångla till det i mitt huvud eller är det ganska lika?
det är ju alltid lättare o roligare att lära sig där man kan fråga andra om problemen man stöter på.
En fråga?
jag hade tänkt mig börja lära mig c++ och har köpt en bok om det men är det dumt att börja med att titta lite på phyton först?
är det bara att krångla till det i mitt huvud eller är det ganska lika?
det är ju alltid lättare o roligare att lära sig där man kan fråga andra om problemen man stöter på.
En fråga?
jag hade tänkt mig börja lära mig c++ och har köpt en bok om det men är det dumt att börja med att titta lite på phyton först?
är det bara att krångla till det i mitt huvud eller är det ganska lika?
det är ju alltid lättare o roligare att lära sig där man kan fråga andra om problemen man stöter på.
Beror lite på varför vill du lära dig c++? Om du bara är intresserad av programmering i allmänhet skulle jag säga att lära sig python istället först är en bra idé och sen lära sig c++ efteråt. Lite lägre tröskel att skriva något vettigt i python.
Däremot tror jag att det är en dum idé att försöka lära sig python och c++ samtidigt, det kommer bara röra till det för dig.
I never hate in plural.
Glada nyheter till er som (inte helt utan anledning) gett upp hoppet om att det någonsin kommer bli några programmeringstutorials: Tutorial-serien är i högsta grad levande, men i ny form; antagligen kommer det bli en serie programmeringstutorials på SGAs ombyggda hemsida.
För er som sett fram emot tutorials i Python har jag dock tråkiga nyheter: Efter att ha lekt en del med Python under sommaren har jag nu uppfattningen att medan Python må vara användarvänligt så passar det (enligt mig) inte för nybörjare.
Varför? För det första har Python en hel del skumma och "farliga" funktioner som egentligen bara passar erfarna programmerare. För det andra så är Python ganska olikt andra programmeringsspråk - lös typning kan exempelvis vara väldigt bekvämt, men en nybörjare kan faktiskt ha nytta av att lära sig om olika datatyper.
Vilker språk blir det nu? Jo, en personlig favorit: C# ! Förutom att språket är bra kan man använda den bästa utvecklingsmiljön jag någonsin testat - Visual C# Express - helt gratis!
Kul att höra att det blir en tutorial, synd att höra att det inte blev python då jag gillar språket skarpt. (Å andra sidan har jag ganska dålig koll på c# så då får jag chansen att lära mig något nytt också ).
Jag skulle säga att nästan alla skriptspråk använder sig av lös typning, så det är inte så ovanligt. Även om jag tycker det är störigt med lös typning själv så ser jag det gärna i ett första programmeringsspråk då det (imho) sänker tröskeln för att skriva sina första program.
Vad är det för "farliga" funktioner du pratar om förresten? nu blir jag nyfiken =D
I never hate in plural.
Vad är det för "farliga" funktioner du pratar om förresten? nu blir jag nyfiken =D
Några saker jag kom att tänka på (rätta mig gärna om jag har fel) :
#1 Alla members är public
#2 Man kan lägga till nya members till objekt
#3 Implicit variabeldeklaration gör att de flesta editors inte har highlighting för redan definierade variabler, vilket gör det lättare att skriva fel
Pythons filosofi handlar helt enkelt mycket om ansvar programmerare emellan, vilket jag inte tycker passar för ett nybörjarspråk.
Jag är ingen Python-expert, så det kan finnas fler saker som jag missat. Det är också en annan anledning att jag valt C#: Jag tycker inte jag är tillräckligt bekväm med Python ännu för att lära ut språket till andra
En tredje anledning till varför jag valde C# är att det är lättare att ta steget från C# vidare till C++ (något som många vill lära sig), samtidigt som man enkelt borde kunna anpassa sig till ett mer avskalat språk som Python.
Det finns förstås nackdelar med C#: Dels är det inte är lika elegant som Python (kan vara), dels så är det i praktiken väldigt plattformsberoende (speciellt för att vara ett "tolkat" språk )
Jag gillar dock Python och skulle mycket väl kunna tänka mig att skriva några tutorials om det, men det blir i så fall någon gång i framtiden
BTW, om någon är sugen på att hjälpa till så kan ni gärna få berätta vad ni tyckte var svårast att förstå när ni lärde er programmera.
Nackdelen när man skriver tutorials är att folk inte direkt kan ställa frågor om det är något de inte förstår. Därför försöker jag förbereda mig genom att fastställa vad folk tycker är svårt så att allt ska vara så klart och tydligt som möjligt.
Om någon har erfarenhet av att lära ut programmering så är ni förstås också välkomna att ge tips
BTW, om någon är sugen på att hjälpa till så kan ni gärna få berätta vad ni tyckte var svårast att förstå när ni lärde er programmera.
Nackdelen när man skriver tutorials är att folk inte direkt kan ställa frågor om det är något de inte förstår. Därför försöker jag förbereda mig genom att fastställa vad folk tycker är svårt så att allt ska vara så klart och tydligt som möjligt.
Om någon har erfarenhet av att lära ut programmering så är ni förstås också välkomna att ge tips
Man kan kommentera bloggen/texten annars och ställa frågor där.
BTW, när hade du tänkt att börja skriva?
dom förnedrar hela Gamer-world!!!
Man kan kommentera bloggen/texten annars och ställa frågor där.
BTW, när hade du tänkt att börja skriva?
Jag diskuterar fortfarande med SGA-teamet hur vi ska lägga upp tutorialsen och när de vill ha dem publicerade, mer information kommer inom kort.
Det var tal om att de ville att jag skulle skriva klart hela serien och sen lägga upp den, men jag funderar på att löpande lägga upp mina "utkast" här på FZ så att folk kan ge feedback och ställa frågor