Köpa Vista Hjälp

Medlem
Köpa Vista Hjälp

Sitter mot bättre vetande och funderar på att skaffa Windows Vista Home Premium och har några funderingar.

1. Vad är det för skillnad på Retail och OEM förutom den ganska stora prisskillnaden?

2. Blir det någon märkbar skillnad i prestanda om jag köper en 64-bits version (har 64-bits processor) gentemot 32-bits versionen eller är det bara försäljarsnack från Microsofts sida?

3. Hur ser drivrutinsstödet ut i dagsläget?

4. Fungerar vanliga program lika bra i Vista fast dom är gjord för XP?
Tänker mest på program såsom Daemon Tools, Utorrent, Firefox, Antivirus mm

5. Borde jag sansa mig och vänta istället?

Kommer inte på några mer frågor just nu, men vore tacksam för svar av någon som (helst) har erfarenheter av Vista Premium.


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

1. Med retail kan du uppgradera datorn, med OEM kan du inte (för att beskriva det kort)

2. Operativet går bättre, men allt annat som inte är 64bitars går sämre.

3. Kasst

4. Dom flesta fungerar, vissa bra och vissa sämre men när alla fixat vista versioner så går det säkert bra.

5. ja


signatur
nj
Medlem
Skrivet av SFL|Krusty:

Sitter mot bättre vetande och funderar på att skaffa Windows Vista Home Premium och har några funderingar.

1. Vad är det för skillnad på Retail och OEM förutom den ganska stora prisskillnaden?

2. Blir det någon märkbar skillnad i prestanda om jag köper en 64-bits version (har 64-bits processor) gentemot 32-bits versionen eller är det bara försäljarsnack från Microsofts sida?

3. Hur ser drivrutinsstödet ut i dagsläget?

4. Fungerar vanliga program lika bra i Vista fast dom är gjord för XP?
Tänker mest på program såsom Daemon Tools, Utorrent, Firefox, Antivirus mm

5. Borde jag sansa mig och vänta istället?

Kommer inte på några mer frågor just nu, men vore tacksam för svar av någon som (helst) har erfarenheter av Vista Premium.

Har inte testat Vista själv, men iaf.

1) Läs genom den här artikeln, den summerar viktiga skillnaderna rätt bra.

2) 64-bitars versionen är bla ett krav för 4+GB minne. 32-bitars versionen kan adressera 4GB minne, men av dem så blir "bara" ~3GB tillgängligt för programvara, den sista ~1GB reserveras av systemet om jag inte minns helt fel.

3) Beror lite på hårdvaran, vet att iaf Creative segar på med att fixa vettiga drivrutiner för sin X-Fi-serie (finns en drivrutin från februari/mars som ger grundläggande stöd för Vista, osäker på hur stödet för äldre ljudkort är).
För grafikkort så verkar nVIDIA släppa nya drivrutiner lite titt som tätt för Vista, och ATI kör ju på med sina släpp en gång per månad till alla operativsystem. Däremot hur bra de funkar är en annan femma, fast de jobbar iaf aktivt på att lösa saker.
Är nog en bra idé att börja med att kontrollera stödet för just din hårdvara innan du skaffar Vista så du inte sitter där med något som inte stöds fullt ut som du behöver.

4) Vid det här laget så borde väl de program som uppdateras aktivt fungera med Vista, enklast att ta reda på det är väl att besöka hemsidorna för de program du använder för att se hur Vista-stödet ligger till. Tycker dock att jag sett "Vista compatible" (och liknande) lite här och där när jag besöker mjukvarutillverkares sidor numera.

5) Skippar svara på frågan då jag inte har minsta erfarenhet av Vista. Kan ju dock vara värt att kika lite på hur mycket minne som kan vara bra att ha och så. Tänk dock på att många tester av Vista är från dess release så spelprestandan behöver inte stämma iom det kommit nya drivrutiner från ATI/nVIDIA.

jag kör vista ultimate 64 - näst intill allt fungerar smärtfritt ( men man får vara vaksam på att det är 64bits versionen man har när man dlar vissa program. ibland har man laddat ner program av gammal vana så funkar de inte, då får man gå o leta upp 64bits-varianten så funkar det perfekt )

det enda som jag kan säga krånglar lite är den senaste nTune, i övrigt så fungerar alla program väldigt bra.

jag tycker nog att på min burk (E6600, 2048MB RAM), prestandamässigt, så flyter vista lika bra som xp ( och eftersom jag är ny i vista kör jag med allt lull-lull på max - det ser fräscht och smidigt ut dessutom )

kanske att vista är snabbare tom, känns så iaf - men skillnaderna är väldigt små åt ändera hållet

måste btw tillägga att jag själv var tveksam till att köra vista - men efter att ha installerat det så är jag verkligen nöjd - det är inte hälften så dåligt som det påstås vara. tvärtom, det är ett modernt och smidigt operativsystem. detta kan ju som sagt bero på hårdvaran men jag har ingen anledning att klaga

Medlem
Skrivet av denbästaantisocial:

måste btw tillägga att jag själv var tveksam till att köra vista - men efter att ha installerat det så är jag verkligen nöjd - det är inte hälften så dåligt som det påstås vara. tvärtom, det är ett modernt och smidigt operativsystem. detta kan ju som sagt bero på hårdvaran men jag har ingen anledning att klaga

så sant, det är så mycket agg mot vista utan att vista är värt det. jag kör vista 64 bit ultimate OEM och jag är väldigt nöjd, finns små fel i en del applikationer men det får man räkna med då vista är så pass "nytt". Dock så har nvidia rykt upp sig, så nu fungerar saker bättre, dock långt ifrån vad det ska vara.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Tack för alla bra svar. Stor hjälp i mitt beslutstagande.

Skrivet av cammo:

1. Med retail kan du uppgradera datorn, med OEM kan du inte (för att beskriva det kort)

Om jag har förstått dig rätt så innebär det alltså att jag efter en OEM installation inte kan byta ljudkort, grafikkort eller va det nu kan tänkas vara jag vill byta?

Om ovanstående stämmer tänker jag definitivt vänta eftersom jag planerar att byta både grafik och ljudkort inom en snar framtid och att slänga upp ungefär en tusenlapp mer på Retail Vista känns inte aktuellt.

Återigen, tack för bra svar.


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv

4. Fungerar vanliga program lika bra i Vista fast dom är gjord för XP?
Tänker mest på program såsom Daemon Tools, Utorrent, Firefox, Antivirus mm

Ja har Deamon Tools, Firefox och Antivirus.. alla fungerar utmärkt med Vista. Har Azureus så kan inte svara på utorrent.

Men du kanske kan vänta några månader (2 - 3) tills allting passar till Vista.

Har vista själv, ultimate. Men.. skulle nog tagit Home Premium istället för ultimate har massa saker som ja aldrig ens rör!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv

utorrent funkar som den ska på vista ultimate


signatur

drömmer om Geforce 8800 Ultra

Medlem
Citat:

2) 64-bitars versionen är bla ett krav för 4+GB minne. 32-bitars versionen kan adressera 4GB minne, men av dem så blir "bara" ~3GB tillgängligt för programvara, den sista ~1GB reserveras av systemet om jag inte minns helt fel.

Så om man har bara 1 gig, så funkar inte vista =/ ?
(32 bitar) och vad äre för skillnad på Ultimat och home och alla dem ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Jo det gör det, det är om man kör med mer än 3GB minne.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

1
Skriv svar