Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Nosnos:

Bästa som skrivits är ju de som nämnt att vi borde skippa betygen helt - det förslaget står iaf jag bakom så att folk kanske läser texten istället för att stirra sig blinda på en siffra.

Ja, faktiskt.

Alternativt införa fler betyg än 0-5 - det täcker för litet spann.

Hur menar du?

Jag tycker faktiskt spelet förtjänar 5/5, även om det är The Sims så har dom lyckats otroligt bra med grafiken, även om det är från 2an så flyter det på riktigt bra, allting är i realtid och därmed inga laddningstider alls, vilket var det jobbigaste med dom gamla spelen.

Även hur man bygger hus har fått sig ett uppsving, vilket var och är det roligaste med The Sims spelen.

Något som också förbättrats är när man skapar sin Avatar i spelet, istället för att spegla sin karaktär med ett poängbaserat system där man kan ha hög/låg karisma kan man istället se till att h*n har fem karaktärsdrag som sedan speglar av sig i hur personen beter sig vid fri vilja, och även vad h*n är bättre än andra simare på.

Riktigt bra recension f.ö, synd bara att folk alltid ser till betyget och inte det som skrivs bara.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Hmm, har ju blivit lite mer av en casual gamer de sista åren. Kan kanske vara något det här ändå Tyvärr lite väl magstarkt spel för netbooken(eeePC1000h) men stationära spelmaskinen får la dra sitt lass.

Flakmonkey
Skrivet av Mikaelh:

Ja, faktiskt.

Alternativt införa fler betyg än 0-5 - det täcker för litet spann.

Tror inte fler betygsteg räcker, blir lika mycket tjaffs då.. "varför får det här spelet bättre än det spelet", etc etc etc. Har ju haft 0-10 förut (0-5 fast med 0,5) och det var lika illa då tycker jag. Det som är intressant är inte betyget utan vad som står i recensionen. Hade det inte varit något betyg till den här recensionen hade folk inte reagerat som de gör, då hade de bara läst en recension skriven av en kille som gillar spelet som han precis testat och det hade inte varit mer med den saken - då hade det ju bara varit hans åsikt... nu däremot så finns det en siffra som är högre än vad deras favoritspel fick och det går ju verkligen inte för sig av någon anledning

Medlem
Skrivet av shastar:
Skrivet av chains:

Kan ju hålla med om att det är det ultimata Sims-spelet. Har du detta behöver du inte lägga mer ner pengar, synd att de ska hålla på att mjölka vidare på expansioner med antaglien Sims 3: Rockband, Sims 3: Holiday, Sims 3: Work osv..

Förstår inte vad som är fel med expantioner..?
Om du tittar in på sims forum, så kommer du inse hur älskat detta spelet är..sims lovers vill alldrig att sims ska ta slut...samma med final fantasy och andra stora titlar...Expantionerna när de släpps är som rena julafton för sims fans......

Som andra spel, då de släpper en patch med extra innehåll, folk blir som galna när det händer...

Inget fel på expansioner i sig.

Utan snarare att de tjänar så förbaskat med pengar på något som lika gärna kunde vart med från början alternativt i en patch eller två.

Medlem
Skrivet av BigD:

Är det något som är befängt så är det ditt resonemang.
Att en femma skulle visa på att spelet är bättre än de flesta i sin genre.
Det är väl snarare det en FYRA ska påvisa.

Ser jag att ett spel har fått det absolut högsta betyg det kan få tar jag för givet att det är något alldeles extraordinärt.

Recensenten kanske tycker att spelet ÄR extraordinärt.

Brukar du spela Sims-spelen inklusive detta (och gillar genren) eller hur bedömer du att detta spel inte är värt en femma?

Medlem

Har spelet denna spel, ger den en 2a på en 10-gradigt skala. Jag kunde sitta i flera timmar nonstop och spela the sims 2, men The Sims 3 har 0 innehåll. Man tror att The Sims 3 skulle komma med ÅTMINSTONE den innehåll som The Sims 2 + expansioner hade men nej då, så vart inte fallet.
Det är störtlöjligt att en ny hårfrisyr eller bänk kostar verkliga pengar istället, EA mjölkar bara skiten ur spelet och folk sväljer det. Absurt är vad det hela är.

Inaktiv

Jag skulle gärna se att fz höjde till 0-10, på så sätt slukke man få en mer detaljerad betygsättning.
Men men, detär bara jag:P

Redaktör

Vi har haft 10-gradig skala (eller 11-gradig faktiskt: 0, 0,5, 1, 1,5... 5), den enda skillnaden då var att det fanns ytterligare fem anledningar att klaga på hur fel betyg skribenten satte.


signatur
Medlem

håller med sanazin, att de inte åtminstone ser till att alla de grejer som fanns med i tidigare spel finns med i trean i grund är ju bara trist. men det är väl även därför de tjänar så mycket på det, och även därför många hatar spelen.

angående betygsskalan. jag tycker man borde ta bort betygen helt, och bara köra med typ 6 positiva och negativa saker med spelen. som nu ungefär, fast mer tydliga negativa/positiva grejer och inget betyg.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Vi har haft 10-gradig skala (eller 11-gradig faktiskt: 0, 0,5, 1, 1,5... 5), den enda skillnaden då var att det fanns ytterligare fem anledningar att klaga på hur fel betyg skribenten satte.

Är ju bara att kolla på en sida som Gametrailers, jag är där rätt ofta och det blir ju tjafs så fort ett exklusivt spel får mindre än en 9a...


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av moberg:

håller med sanazin, att de inte åtminstone ser till att alla de grejer som fanns med i tidigare spel finns med i trean i grund är ju bara trist. men det är väl även därför de tjänar så mycket på det, och även därför många hatar spelen.

angående betygsskalan. jag tycker man borde ta bort betygen helt, och bara köra med typ 6 positiva och negativa saker med spelen. som nu ungefär, fast mer tydliga negativa/positiva grejer och inget betyg.

Det där vore inte en så dålig idé faktiskt, typ 5 upp 5 ner om spelet

Alternativt att man har 10 'åsikter' om spelet, och sen kan fördela fritt som man vill, om man tycker spelet är jättebra kan man ge det 8 av 10 komplimanger, eller om det är bajs kan man ge det 10 dåliga responser.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Sims... Jadu har man tråkigt så finns alltid Sims fast Sims blir också tråkigt efter en vecka, vad ska man då göra när man spenderat alla pengar på det

Medlem
Skrivet av Lusen:

Jag skulle gärna se att fz höjde till 0-10, på så sätt slukke man få en mer detaljerad betygsättning.
Men men, detär bara jag:P

Jag ska hjälpa dig

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Paladia:
Lägg ner nu.

Ytterligare ett bra exempel på ert ypperliga sätt att bemöta kritik.

Jag har då aldrig sett någon någonsin på denna sida som efterfrågat fler nyheter om The Sims, däremot har det ända sedan ni glömt bort vad fz står för varit en hel del röster om att ni bör skriva mer om FPS (såsom denna tråden är ett exempel på).

Varför inte ta till er av detta istället för förolämpa besökare som besökt fragzone sedan 1996?

Varför inte nämna till exempel att id lanserat svenska servers i Quake Live? Har tapeter och julpynt i The Sims verkligen så mycket större nyhetsvärde i er mening?

Inaktiv

Innehållsbristen är absolut ett sätt att käna pengar på stackare som faktiskt köper dessa spel, räkna med minst 4 expansioner varav den första inom ett halvår. De har säkerligen tagit bort massor saker som var klara till detta spel bara för att kunna släppa dem i expansioner.

Finns ingen spelserie som är så sjukligt mjölkad som The Sims.

Bra spel dock, om man tycker om sandbox och har lite fantasi.

Skrivet av Greger:
Citat:

Alternativt införa fler betyg än 0-5 - det täcker för litet spann.

Hur menar du?

Jag tycker faktiskt spelet förtjänar 5/5

Jag tycker att man skulle kunna skapa en större skala för att göra så att spel har svårare att nå topp betyget, 5/5 är ju det bästa betyget här och när ett spel får en femma så känns det som att spelet borde vara "perfekt" på något sätt.

En femma kan ju dock vara allt från 80% till 100% och ett spel i PCG som får 80% i betyg känns inte alls som att det skulle vara "perfekt" på samma sätt.

När man ger en femma så är den för oprecis, det finns ingen skillnad på "riktigt bra" och "bästa spelet som skapats".

~Bara mina två ören.

Paladia:
Vi får in väldigt många tips om Sims-grejer på nyhetsmailen.

Vi får extremt många klick på Sims-grejer, och intresset är stort att döma från vår interna statistik. Du ska veta att 99% av alla som läser våra nyheter aldrig kommenterar, så ifall två-tre personer klagar på en nyhet betyder det inte att de representerar hela FZ:s läsarskaras åsikter.

Just ja, vi heter (återigen) FZ och inte Fragzone sedan ett halvt decennium tillbaka.

Vi skriver INTE om The Sims varenda dag. Vi skriver väldigt sällan om nya tapeter i The Sims.

De senaste månaderna har jag publicerat 646 nyheter varav 6 av dessa handlade om The Sims... bara för lite perspektiv på saker och ting.

Jag tror inte vi kommer någon längre vart med den här diskussionen nu. Vi på FZ skriver om det som är nytt, hett och försöker vara så heltäckande som möjligt. Med våra begränsade resurser är det omöjligt att täcka in allt som händer i Quake- eller Sims-världen, och vi måste aktivt sålla bland nyhetsflödet varje dag för att bara det hetaste ska nå fram till läsarna.

Om du tycker att vi gör ett dåligt jobb med vilka nyheter vi rapporterar så är det din åsikt, och den får du givetvis ha. Vi har dock klargjort vår ståndpunkt nu och kommer inte fortsätta älta detta ärendet längre.

Ha en bra dag!

Punkt.

Medlem
Skrivet av Paladia:
Skrivet av Sebastian Lind:

Paladia:
Lägg ner nu.

Ytterligare ett bra exempel på ert ypperliga sätt att bemöta kritik.

Jag har då aldrig sett någon någonsin på denna sida som efterfrågat fler nyheter om The Sims, däremot har det ända sedan ni glömt bort vad fz står för varit en hel del röster om att ni bör skriva mer om FPS (såsom denna tråden är ett exempel på).

Varför inte ta till er av detta istället för förolämpa besökare som besökt fragzone sedan 1996?

Varför inte nämna till exempel att id lanserat svenska servers i Quake Live? Har tapeter och julpynt i The Sims verkligen så mycket större nyhetsvärde i er mening?

Varför fråga om mer nyheter om något som de redan täcker så pass bra? FZ är den största och bästa spelsajten i Sverige, och antagligen Norden. Jag förstår inte grejen med att bara begränsa sig till FPS-spel?

Med det sagt, så tycker Paladia att det är för lite täckning inom ett visst område så bör väl FZ ta till sig av det. Ju mer jag tänker på det, desto mer kan jag tycka att FZ borde bredda lite mer när det kommer till online-FPS. Det behöver ju inte betyda att någonting annat får stå åt sidan.

Jag vet ju inte hur själva organisationen är på FZ, men kan tänka mig att de har sina skribenter utsatta att täcka vissa områden, och kanske vore det en bra idé att anställa någon till som inriktar sig på online-FPS.

Dashiva:
Vi är ett fåtal skribenter som arbetar med att regelbundet skriva nyheter, resten jobbar endast med speltest och liknande. Givetvis skulle vi vilja täcka en rad saker mer utförligt... men i dagsläget finns helt enkelt inte möjlighet till det med de begränsade resurser vi arbetar utifrån.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Vi har dock klargjort vår ståndpunkt nu och kommer inte fortsätta älta detta ärendet längre.

Punkt.

Ja, då ni tydligtvis håller för öronen och inte ens tar till er av kritik avseende grammatiska felaktigheter (såsom er permanenta huvudrubrik), så är det inte sannolikt att ni kommer ta till er av något annat.

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

För dig kanske, men inte alla, om du vill ha en nyhets sida bara om quake får du väll starta upp en egen?

Jag är redan sidadministratör för den största quakerelaterade sidan och en av de största elektroniska sportsidorna över huvud taget.

Vad jag tycker är synd är att fragzone strävar efter att komma så långt från sitt ursprung de kan komma.

Medlem
Skrivet av gigaboost:

En femma kan ju dock vara allt från 80% till 100% och ett spel i PCG som får 80% i betyg känns inte alls som att det skulle vara "perfekt" på samma sätt.

När man ger en femma så är den för oprecis, det finns ingen skillnad på "riktigt bra" och "bästa spelet som skapats".

~Bara mina två ören.

Och vad är det som skiljer mellan ett spel om det får 85 eller 86?

Ju högre skala ; desto svårare är det att bestämma det exakta numret ett spel ska få, och som sagt ; Vad är det för egentlig skillnad på ett spel om det får 85 eller 86?

0-5 ger en bra bild på ungefär hur bra recesenten tycker att spelet är, läs sedan texten om du vill ha bättre inblick på hur det är.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

..//.. begränsade resurser vi arbetar utifrån.

Vad begränsar er att ha ett bättre betygsystem? Det är inte som att det kostar fragzone något extra att i stället för att sätta 5/5 på ett spel med lika många plus som minus, så sätter man kanske 85 eller 8 i sämre fall, kanske?.

Men tänker man så borde väl fragzone spara miljarder på att inte ens sätta betyg alls.

Skrivet av Nielsen:
Skrivet av Lusen:

Jag skulle gärna se att fz höjde till 0-10, på så sätt slukke man få en mer detaljerad betygsättning.
Men men, detär bara jag:P

Jag ska hjälpa dig

Om fragzone vill att folk skall koncentrera sig på texten i stället för betygen så får ni väl fixa det senare så att det inte tar upp 92% av eran bandbredd när folk pratar om just det.

Skrivet av Greger:

Och vad är det som skiljer mellan ett spel om det får 85 eller 86?

Skillnaden är att man helt enkelt kan vara mer precis. Och att 86 är bätte än 85.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Paladia:
Klart vi tar till oss av kritik. När det gäller eventuella grammatiska felaktigheter (såväl som betygsdiskussionen) så är det dock inget jag ger mig in på. Jag är skribent på FZ och påverkar inte hur sajten ser ut. Det är upp till redaktörerna och de som har hand om den tekniska biten på sajten. Så de grejerna får de kommentera ifall de har tid och lust.

Hipshot:
Nu har du nog allt fått något om bakfoten här... När jag sa att vi har begränsade resurser handlade det om nyhetsskrivandet på sajten... Det har inget som helst att göra med betygssystemet.

Medlem

Jag surfa runt lite bland spelsajter, och betygen ligger från 8/10 till 10/10... De flesta har satt 9/10..Aftonbladet gav 4/5...Det säger en hel del vad alla spelsajter tycker om spelet..Att Fz sätter 5/5 är då inte förvånade..Tycker de satt rätt betyg....

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Sebastian Lind:

..//.. begränsade resurser vi arbetar utifrån.

Vad begränsar er att ha ett bättre betygsystem? Det är inte som att det kostar fragzone något extra att i stället för att sätta 5/5 på ett spel med lika många plus som minus, så sätter man kanske 85 eller 8 i sämre fall, kanske?.

Men tänker man så borde väl fragzone spara miljarder på att inte ens sätta betyg alls.

Skrivet av Nielsen:
Skrivet av Lusen:

Jag skulle gärna se att fz höjde till 0-10, på så sätt slukke man få en mer detaljerad betygsättning.
Men men, detär bara jag:P

Jag ska hjälpa dig

Om fragzone vill att folk skall koncentrera sig på texten i stället för betygen så får ni väl fixa det senare så att det inte tar upp 92% av eran bandbredd när folk pratar om just det.

Skrivet av Greger:

Och vad är det som skiljer mellan ett spel om det får 85 eller 86?

Skillnaden är att man helt enkelt kan vara mer precis. Och att 86 är bätte än 85.

Vad jag försöker säga är att det inte spelar någon roll om vi använder oss av 5/5, 10/10 100/100 eller så 1.000.000/1.000.000 . Skribenten tycker vad skribenten tycker. Hade det varit 10/10 så hade förmodligen spelet lik förbannat fått just 10/10. Att många tror att man löser allt genom att utöka betygssystemet. Jag tror inte det, och tror man det kan man använda tipset jag gav i bloggen. Att 86 är bättre än 85 kan vi vara överens om. Men frågan är vad skillnaden gör i och med 1%. Det hade i Sims 3 handlat om en möbel extra.

Medlem

Jag förstår inte? varför är det alltid ett sånt jävla tjöt å gnäll ang betygen?

om du gillar ett spel, blir det sämmre då för att en sida ger det mindre än vad du tycker det förtjänar?

om du hatar ett spel, blir det bättre då för att en sida ger det mer än vad du tycker det förtjänar?

NEJ.
så sluta klaga så gud förbannat puss


signatur

R.I.P The_maxx

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Paladia:
Skrivet av ThreeZool:

För dig kanske, men inte alla, om du vill ha en nyhets sida bara om quake får du väll starta upp en egen?

Jag är redan sidadministratör för den största quakerelaterade sidan och en av de största elektroniska sportsidorna över huvud taget.

Vad jag tycker är synd är att fragzone strävar efter att komma så långt från sitt ursprung de kan komma.

Du dubbelnickar möjligen inte som Åke Vader, jag minns att vi hade liknande diskussioner med honom back in the days.

Skämt åsido, vi valde bort esport ganska tidigt då ingen av som jobbar med fz dagligdags är särskilt insatta i det. Det finns så mycket mer heltäckande sidor för det.

Vad det gäller Quake så behandlar vi det som alla andra spel, händer det något försöker vi vara snabba med att rapportera om det. Ibland faller det såklart mellan stolarna, såsom svenska servrar, men sånt händer. En parantes på det, jag har fortfarande inte några CA-servrar uppe med .se-flagga.

Jag tänker inte gå in på betyget eller antalet nyheter som handlar om Sims, men din kommentar om "heta nyheter" är lite intressant. Du förstår säkert rutan finns där, för att lyfta ut extra intressanta saker ur den flod som rinner igenom sajten varje dag, så att du som läsare inte ska missa det mest intressanta. Visst, vi skulle kunna kalla den "Extra heta nyheter" eller "Viktiga nyheter" men det är egentligen en petitess. Lite som att ringa DN och säga "Öh vafan det är ju bara gårdagens nyheter ni publicerar, falsk marknadsföring lixom".

Avslutningsvis kan vi inte sticka under stol med att vi för massa år sedan tog beslutet att bredda oss från Quake och senare fler plattformar. Det var nödvändigt om sajten skulle utvecklas från hobby till det den är idag. Till och med gamla #id software byter genre och ska bjuda på #racing nästa gång. Hur crazy är inte det på en skala mellan 1-5, för att skämta till det om betygsdiskussionen.

Nu tycker jag att vi gör så här: vi struntar i att kalla varandra idioter, hycklare och allt möjligt, tar en kopp java och drar igång favoritspelet, vare det är Sims, Quake eller Tetris. Spel är kul (höll på att skriva kuk). Happy fragging (eller tapetsering)!


signatur
Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Mikaelh:

Ja, faktiskt.

Alternativt införa fler betyg än 0-5 - det täcker för litet spann.

Tror inte fler betygsteg räcker, blir lika mycket tjaffs då.. "varför får det här spelet bättre än det spelet", etc etc etc. Har ju haft 0-10 förut (0-5 fast med 0,5) och det var lika illa då tycker jag. Det som är intressant är inte betyget utan vad som står i recensionen. Hade det inte varit något betyg till den här recensionen hade folk inte reagerat som de gör, då hade de bara läst en recension skriven av en kille som gillar spelet som han precis testat och det hade inte varit mer med den saken - då hade det ju bara varit hans åsikt... nu däremot så finns det en siffra som är högre än vad deras favoritspel fick och det går ju verkligen inte för sig av någon anledning

När ni använde komma var det mycket bättre. Många spel i min spelsamling är varken 3 eller 4 - de är helt enkelt 3,5. Men nu kan jag inte sätta 3,5 längre. :/

Ta tillbaka kommat!

Medlem
Skrivet av spiken:

Du dubbelnickar möjligen inte som Åke Vader, jag minns att vi hade liknande diskussioner med honom back in the days.

Skämt åsido, vi valde bort esport ganska tidigt då ingen av som jobbar med fz dagligdags är särskilt insatta i det. Det finns så mycket mer heltäckande sidor för det.

Vad det gäller Quake så behandlar vi det som alla andra spel, händer det något försöker vi vara snabba med att rapportera om det. Ibland faller det såklart mellan stolarna, såsom svenska servrar, men sånt händer. En parantes på det, jag har fortfarande inte några CA-servrar uppe med .se-flagga.

Jag tänker inte gå in på betyget eller antalet nyheter som handlar om Sims, men din kommentar om "heta nyheter" är lite intressant. Du förstår säkert rutan finns där, för att lyfta ut extra intressanta saker ur den flod som rinner igenom sajten varje dag, så att du som läsare inte ska missa det mest intressanta. Visst, vi skulle kunna kalla den "Extra heta nyheter" eller "Viktiga nyheter" men det är egentligen en petitess. Lite som att ringa DN och säga "Öh vafan det är ju bara gårdagens nyheter ni publicerar, falsk marknadsföring lixom".

Avslutningsvis kan vi inte sticka under stol med att vi för massa år sedan tog beslutet att bredda oss från Quake och senare fler plattformar. Det var nödvändigt om sajten skulle utvecklas från hobby till det den är idag. Till och med gamla #id software byter genre och ska bjuda på #racing nästa gång. Hur crazy är inte det på en skala mellan 1-5, för att skämta till det om betygsdiskussionen.

Nu tycker jag att vi gör så här: vi struntar i att kalla varandra idioter, hycklare och allt möjligt, tar en kopp java och drar igång favoritspelet, vare det är Sims, Quake eller Tetris. Spel är kul (höll på att skriva kuk). Happy fragging (eller tapetsering)!

Tack för ett bra svar. Jag har till och med spelat mot dig i QL vid några tillfällen, antingen med nicket Paladia eller GoBackToCS. Avseende QL och svenska servers så släppte ju för övrigt id software nya svenska servers senast igår ( http://www.quakelive.com/forum/showthread.php?t=25892 ), om du aldrig ser svenska CA servers uppe så är det konstigt, då jag ser flera uppe även vid denna sena tidpunkt.

När det gäller "heta nyheter" så kan du ha missförstått mig. Ordet nyhet kommer ju från ny+het, d.v.s. att något är nytt och hett. Därför blir det ett ordfel då man skriver "het nyhet", då det blir två het, naturligtvis så kan inget vara hett två gånger. Antingen är den ny och het eller en nyhet, "het ny-het" blir ju väldigt fel som du säkerligen förstår. Jag förstår att rutan finns där, men att kalla den för "het nyhet" blir helt enkelt grammatiskt fel. Förlagsvis så ändras det till exempelvis huvudnyheter, toppnyheter eller dylikt.

Varje gång jag talat med dig spiken så har du varit väldigt trevlig, vilket är något jag uppskattar. Jag är dock inte Åke Vader, även om jag är medveten om vem det är. För att undanröja alla konspirationsteorier så kan du kika på min profil på http://www.esreality.com/?a=users&user_id=3723 där jag t.o.m. har Åke som vän

Om det inte framkom tidigare så var min poäng med det hela att åtminstone jag skulle uppskatta om ni ibland kom ihåg varifrån f:et i fz kommer ifrån, och att ni på kuppen kunde glömma bort att en ny tapet släppts i The Sims

Medlem

Det skrivs om flertalet negativa punkter i denna recension, rätt många faktiskt och ger sedan spelet en femma (Perfektion!) i betyg.

Hur hänger detta ihop?

Motivera gärna varför detta spelet är en femma och återgå till vilka punkter i denna recension som motiverar detta.

Bra recension för övrigt, lite missledande bara.

Skriv svar