IQ på olika folkslag

Inaktiv
IQ på olika folkslag

Vill börja med att skriva att inget av det jag skriver i denna tråd är mina egna åsikter utan att jag bara för vidare vad forskare kommit fram till.

Har just läst ut en bok som heter "IQ and the wealth of nations" där författarna/forskarna jämför den genomsnittliga IQn i diverse länder med hur rikt landet är (samt en massa andra saker som man korrelerar med intelligens).

Det viktiga är inte att se sambandet mellan fattigdom och låg intelligens utan att vederlägga hur det ligger till med intelligensen hos olika folkgrupper.

De tre länderna med intelligentast befolkning var Hong Kong, Syd Korea samt Japan (med ett snitt på 107, 106 och 105). Lite längre ner hittar vi Tyskland (102), Holland (102), Sverige (101) samt finland (97).

Om vi tittar i botten på listan så hittar vi enbart afrikanska länder och folk, ju närmre equatorn desto ointelligentare blir de enligt forskarna. Exempel är Tanzania (72), Nigeria (69) och Equatorial Guinea (66).

För er som inte är inbegripna i IQ skalan så har en normal människa en Iq på 100. Gränsen för att komma med i mensa ligger på 130 och gränsen för att vara utväcklingsstörd ligger vid 70. Med andra ord så är den genomsnittlige afrikanen utväcklingsstörd enligt undersökningen. Man får anta att deras låga intelligens beror båda på genetiska orsaker och är ett resultat av den miljö de lever i (detta är min egna åsikt).

Om nu denna information nu stämmer, vad gör vi med denna nyvunna kunskap?

Andra kommentarer?

Föresten, för er som vill se hela listan eller läsa mer om boken kan ni kolla denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Iq_and_the_wealth_of_nations


signatur
Medlem

Kontroversiellt.

Inaktiv

Väldigt, fast jag uttrycker inga åsikter själv utan återger bara vad forskare skrivit i sin bok.


signatur
Medlem

tjaha , hög iq säger ingenting om personen utnyttjar den så såndär forskning är helt orelevant och ska ses som ren kuriosa som mest.

Är då min personliga åsikt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Undrar va ja har gissar på 20


signatur

Rawr

Avstängd

Jag tror lite som Brain. Här har vi mer tid att "bli" smartare och så. Jag tror inte att det har någonting med genetik eller miljö att göra. Däremot tror jag att IQ inte handlar särskilt mycket om hur smart man är, utan snarare ens förmåga att tänka logiskt - en stor skillnad. Självklart är man lika bra på att tänka logiskt i fattiga länder, men deras förmåga att göra det är, enligt testet, nedsatt. Antagligen beror det på att många där inte går i skola och därmed inte får lära sig att använda sin logiska del av hjärnan, eftersom den inte är till någon praktisk nytta.

Om man lever på att samla burkar, föser kor hela dagarna eller tillverkar krams för att få ihop pengar har man inte särskilt stor nytta av att kunna räkna ut vad 83 * 12 är eller att placera in rätt kub så att mönstret inte bryts.

Medlem

Var låg USA ?

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Man får anta att deras låga intelligens beror båda på genetiska orsaker och är ett resultat av den miljö de lever i (detta är min egna åsikt).

Hur kom du till den märkliga slutsatsen?
En vanlig kritik mot IQ-tester är just att de tenderar att vara kulturellt betingade.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Jag tror lite som Brain. Här har vi mer tid att "bli" smartare och så. Jag tror inte att det har någonting med genetik eller miljö att göra. Däremot tror jag att IQ inte handlar särskilt mycket om hur smart man är, utan snarare ens förmåga att tänka logiskt - en stor skillnad.

Förmåga att lösa logiska problem är i princip definitionen på att vara smart så jag förstår inte vad du menar.

Skrivet av EliasN:

Självklart är man lika bra på att tänka logiskt i fattiga länder, men deras förmåga att göra det är, enligt testet, nedsatt. Antagligen beror det på att många där inte går i skola och därmed inte får lära sig att använda sin logiska del av hjärnan, eftersom den inte är till någon praktisk nytta.
Om man lever på att samla burkar, föser kor hela dagarna eller tillverkar krams för att få ihop pengar har man inte särskilt stor nytta av att kunna räkna ut vad 83 * 12 är eller att placera in rätt kub så att mönstret inte bryts.

Visst har det säkert en betydelse (skrev också att det var en kombination av miljö och genetik). Men så stor som skillnaden är (enligt forskarna) kan inte enbart bero på miljön.


signatur
Medlem

Folket i just de afrikanska länderna är väl både undernärda och understimulerade, inte så konstigt då...


signatur

<3

Inaktiv
Skrivet av Brain:

Det är väl ganska självklart att U-länder får lägre genomsnittligt IQ än I-länder? Jag menar, vi lär oss att tänka logiskt vilket är passande för diverse IQ test medan afrikanerna sätter kanske jakt och fiske före datorspel. Precis som det finns ett samband mellan att religiösa har ett lägre genomsnitts-IQ än icke religiösa. Det är samma pryl.

Jag tror KNAPPAST att det finns några genetiska samband.
Denna kunskap är heller inte direkt nyvunnen. För mig så är det ganska självklart att jag får högre på ett IQ-test och att en indian får högre på "springa runt i skogen och jaga älg"-test.

Varför skulle det INTE kunna finnas ett genetiskt samband? Det är bevisat att man, till viss del, ärver sin IQ av sina förfäder. Varför skulle det då inte kunna bli så av slumpen att vissa folkslag helt enkelt blev smartare? Skulle också kunna varit så att det i vissa miljöer var viktigt att vara intelligent för att överleva vilket gjorde att de mindre smarta dog ut pga det naturliga urvalet, medans det i andra miljöer var andra egenskaper (tex att ens skinn var tåligt mot het sol) som var de viktigaste varpå det naturliga urvalet förde fram andra förmågor.

Självklart spelar stimulans och undernäring in i bilden, men inte så mycket så att det kan förklara att den genomsnittlige medborgaren i vissa afrikanska länder är på samma nivå som våra utväcklingsstörda.


signatur
Medlem

Läser man Wikipedia-länken ser man att boken har fått ganska mycket kritik. Kanske är något man ska ta reda på lite mer om innan man uttalar sig. Bara för att de givit ut en bok betyder inte att de har rätt.

Inaktiv

Ah, den återkommande frågan om IQ tråden som återuppstår varannan månad!

Ett IQ-test mäter kanske 20% av människans riktiga förmåga.
Ta t.ex. vilken idrottstjärna som helst, de har 100 gånger högre bättre förståelse för hur kroppen fungerar och hur man får ut allt av sina muskler! Alla kända idrottare är Einsteins när det kommer till hur man skall använda sin kropp.

Eller ta vilken känd musiker, kock eller konstnär som helst de är också jävligt intelligenta trots att det inte synns på ett IQ-test.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

En sådan bok kan lätt mynna ut i rasism dessutom.

Medlem

det är ett känt faktum att iceguppi är fz:s största troll, det var länge sen jag slutade ta honom seriöst...

Inaktiv
Skrivet av Sipmo:

Ah, den återkommande frågan om IQ tråden som återuppstår varannan månad!

Ett IQ-test mäter kanske 20% av människans riktiga förmåga.
Ta t.ex. vilken idrottstjärna som helst, de har 100 gånger högre bättre förståelse för hur kroppen fungerar och hur man får ut allt av sina muskler! Alla kända idrottare är Einsteins när det kommer till hur man skall använda sin kropp.

Eller ta vilken känd musiker, kock eller konstnär som helst de är också jävligt intelligenta trots att det inte synns på ett IQ-test.

Vad har hög musikalisk förmåga eller att man är bra på en idrott med intelligens att göra?

Du har dock rätt i att ett IQ test mäter en liten del av människans förmåga. Vissa är dumma men bra på att lyfta saker eller stå vid ett löpande band utan att bli uttråkade. Andra är intelligenta och bra på att bestämma över de dumma och säga åt dem vad de ska göra (eftersom de inte förstår det själva).


signatur
Inaktiv
Skrivet av Askamaia:

det är ett känt faktum att iceguppi är fz:s största troll, det var länge sen jag slutade ta honom seriöst...

Vad var det exakta datumet när du fick för svårt att svara på mina kommentarer och därför gav upp?


signatur
Medlem

Är inte det lite nazistiskt tänkande? Att andra folkslag skulle ha högre iq?

Medlem

-------------------- | Mata | | inte | | Trollet | | | -------------------- | | |

Medlem
Skrivet av Fargo:

Är inte det lite nazistiskt tänkande? Att andra folkslag skulle ha högre iq?

Inte så lite heller...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Man behöver inte speciellt hög IQ för att fatta att negrer är korkade


signatur
Avstängd
Skrivet av Iceguppi:

Förmåga att lösa logiska problem är i princip definitionen på att vara smart så jag förstår inte vad du menar.

Dålig principiell definition på att vara smart då, må jag säga. Att vara smart handlar om mer än att räkna kunna räkna matte. Du kan vara världens bästa på att lösa logiska problem men ändå vara utvecklingsstörd. Hur hänger det ihop?

Citat:

Visst har det säkert en betydelse (skrev också att det var en kombination av miljö och genetik). Men så stor som skillnaden är (enligt forskarna) kan inte enbart bero på miljön.

Varför kan det inte det? Eller menar du att de flesta i Afrika är utvecklingsstörda? De flesta har ju under 70 i IQ där.
Nej, IQ visar endast hur bra du är på att lösa logiska problem, men det har inte särskilt mycket att göra med hur smart du är. Alla människor är olika och alla är bra på olika sätt. Det är väldigt trångsynt att försöka pressa in alla i IQ-skalan som en prokrustessäng.
Du kan vara dålig på att lösa logiska problem, men ändå vara mycket vis och komma på smarta sätt att lösa riktiga problem. Hur hänger det ihop?

Medlem

Bara för att man är ett geni behöver man inte vara smart.

Intelligens och sunt förnuft är två olika saker.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Det är väl ganska självklart att länder som har grova problem med sin befolkning (dvs inbördeskrig, svält och allmän misär) skulle ha enligt statistiken lägre IQ än länder som har mått bra dom senaste århundradena?

Men Iceguppi det är väl helt rätt att du tror att man kan mäta IQ via hudfärg och varifrån man kommer, du är ju tydligen så jävla smart...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Fargo:

Är inte det lite nazistiskt tänkande? Att andra folkslag skulle ha högre iq?

Är det inte lite Godwins lag att börja dra in nazism i det hela?

Allvarligt talat, det måste gå att få föra en diskussion så länge den är saklig, även om ämnet inte är politiskt korrekt.

Min linje är för övrigt som många andras. Skillnaden ligger i miljö, utbildning, och hälsa. Den där studien kan nog i sig ha varit felaktig - men det finns övriga som har visit liknande resultat.

Wikipedia har en artikel om det hela:
http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

Står ganska mycket dravel, men om man är intresserad kan man läsa den och de artiklar de hänvisar till.

Medlem
Skrivet av cammo:

Man behöver inte speciellt hög IQ för att fatta att negrer är korkade

Hoppas verkligen ditt konto hos FZ blir borttaget.

Medlem
Skrivet av Reaction:
Skrivet av cammo:

Man behöver inte speciellt hög IQ för att fatta att negrer är korkade

Hoppas verkligen ditt konto hos FZ blir borttaget.

Detecting ; high levels of sarcasm.

Sarcasm overload.

Chill out man, han skämtar med vad trådskaparen försöker få fram i princip


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av IronHide:

Bara för att man är ett geni behöver man inte vara smart.

Intelligens och sunt förnuft är två olika saker.

Håller jag med om. Brukar skilja på personer som är "kloka" och "intelligenta."


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Reaction:
Skrivet av cammo:

Man behöver inte speciellt hög IQ för att fatta att negrer är korkade

Hoppas verkligen ditt konto hos FZ blir borttaget.

Detecting ; high levels of sarcasm.

Sarcasm overload.

Chill out man, han skämtar med vad trådskaparen försöker få fram i princip

Jag ser ingen som skrattar?

Medlem

^
Folk håller sig nog från att skriva onödiga saker som "haha, det var ju kul cammo!", och sen så är det nog väldigt svårt att se någon skratta när vi enbart använder text som kommunikationsform...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

12
Skriv svar