Grafikkort gav pc-spelare utegångsförbud

Medlem

Vilket bullshit, tror jag inte en sekund på.

Medlem

öppna dörren med handen då latmask.

Medlem
Skrivet av Maxiie91:

öppna dörren med handen då latmask.

Haha, word!

Medlem

Bra information. Nu har även alla rebelliska fjotizar förhoppningsvis förstått att flytta hemifrån hjälper inte mot utegångsförbud

Medlem

Saknas bara att det bli tumult över det här också "Aftonbladet: DIN DATOR KAN ORSAKA CANCER" så att företagena måste klistra på lappar som med cigarett och snus paket

Inaktiv

oh skit, scary


signatur

Play 2 win!! on PSN: OdLuKnow is da name!!

Inaktiv
Skrivet av Deathwisher:

"samma radiofrekvens" ehh.... va? Det sitter ju för tusan inga sändare på graffekorten.

Nja, det är naturligtvis inte MENINGEN att att det ska sitta "sändare" på grafikkortet. Men en radiosändare är inget annat än en drivkrets som matar en antenn (fast om man ex. vill skicka ljud så måste det även till ett mixnings eller moduleringssteg). En "radiosändare" är helt enkelt en krets som är OPTIMERAD för att göra detta så effektivt som möjligt, men principen är densamma för all elektronik. Om du kopplade FSB signalen till en matchad antenn (och kanske en förstärkare) så skulle det säkerligen störa din FM radio (och det faktum att den inte redan gör det beror på att kretskortet är designad så att ledningarna INTE ska fungera som effektiva antenner för 100 MHz).

Men som sagt så ska all elektronik testas för att försäkra sig om att man undviker detta (ex. lappen med "FCC approved" som brukar sitta på moderkort och liknande betyder att det testats på detta sätt); jag jobbar på ett institut där en del sådana här tester görs (fast mest på mikrovågselektronik)

Detsamma gäller för övrigt radiomottagare. Om man ex. har en bredbandig förstärkare (med hög förstärkning) så är det ganska vanligt att man får problem med störningar från ex. TV och radiosändare. Jag kan utan problem se signaler från TV och radio om jag kopplar in en spektrumanalysator till den elektronik jag jobbar med; trots att den är designad för att jobba vid betydligt högre frekvens (runt 6 GHz).

Det är för övrigt inte allt för ovanligt att jag plockar upp störningar från datorer (gamla CRT skärmar är hemska), fast då jobbar jag med extremt känslig elektronik; normalt ska det inte vara några problem.

12
Skriv svar