SLI eller Crossfire?

Medlem
SLI eller Crossfire?

Jag har funderingar på att bygga ett nytt system. Problemet är att jag vet inte vilket eller vilka grafikkort man ska satsa på idag. Vad jag förtått så är Nvidias GTX280 inte värt pengarna mot vad dom presterar så det jag funderar på är eventuellt ett system med två GTX260 i SLI eller två stycken 4870 x2 i Crossfire.

Nånting annat jag undrar över är att när du kör Crossfire så kör PCI-e portarna i bara 8x medans SLI körs i 16x, vad gör det i prestanda???

Tittar man på nätet så verkar Crossfire varianten prestera mycket bättre men vilken kombination håller längst för framtida spel?

Kan också säga att jag ALLTID kört på Nvidiakort och har väldigt liten erfanhet när det gäller ATIkort, men vad jag förtått så är 4870 x2 ett riktigt,riktigt bra prestanda kort!

Håller inte på med överklockningar och sånt så därför vill jag ha kort som överlever ett tag.

Säg gärna vad ni tycker!

Har skapat andra trådar här på Fz:a gällande hårdvara och fått mycket hjälp i mina beslut att köpa nytt och det bästa är att det alltid har blivit väldigt bra saker i min burk tack vare era tips här på Fz:a!

Tack ännu en gång för all hjälp!!!

Medlem

Som man ser i det här testet http://www.sweclockers.com/recension/?id=6089 så presterar 4870x2 sämre i crossfire än ensamt, men så småningom så kommer det nog nya drivrutiner så det blir bättre. Men du kan ju köpa ett 4870x2 och sen när det blir bättre drivrutiner köpa ett till, som då kanske sjunkt i pris


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

nj
Medlem
Skrivet av Groggy:

Nånting annat jag undrar över är att när du kör Crossfire så kör PCI-e portarna i bara 8x medans SLI körs i 16x, vad gör det i prestanda???

Delvis rätt.
Det beror helt och hållet på moderkortet, de billigare chipsetten (tex Intels P35/45, mfl) har lite begränsningar vilket gör att om du ska ha två grafikkort i Crossfire så kommer det ena att köras i x16 och det andra i x4 (Intel kan ha ändrat i P45 så båda körs i x8) däremot Intels dyrare X38/48-kretsar tillåter att båda korten körs i x16.
Samma sak gäller även AMDs och nVIDIAs (vilka för tillfället är de enda som tillåter SLI för "normala" datorer) moderkortskretsar, de billigare varianterna har vissa begränsningar (vilket gör dem billigare att tillverkare), och vill du utnyttja allt fullt ut så måste du köra de dyrare komponenterna.

Sedan så finns det ju tester som jämför hur tex Crossfire skalar mellan olika kretsar, har på rak arm ingen länk till en sådan, men vill minnas att jag läst en som jämfört tex Intels P45 och X38/48 (minns inte exakt vilket av dem, tror det var X48) i Crossfire med AMDs HD4800-kort.

Medlem

Tack nj för din förklaring, nu vet jag lite mer när jag tittar efter moderkort!

En annan fråga till dig nj, vilket av mina kombinationer skulle du föredra? Anledningen till att jag frågar är för att jag tror du kan en hel del om hårdvara (har uppfattat det som så iallafall) och för att du hjälpt mig i en hel del andra trådar som jag skapat här på Fz:a.

Givetvis får ni andra också säga vilken kombination ni skulle föredra!!

Medlem

Han är en Hårdvaruguru så självklart vet han en hel del

Själv förstår jag inte valet mellan GTX 260 i SLI och 4870x2 i Crossfire då ett 4870x2 nog är bättre i de flesta spel än 2 GTX 260 i SLI, eller beror på, har inte sett något sådant test men det känns inte som en bra jämförelse, skulle dock ta ett 4870x2 isåfall och om du nu ska ha Crossfire så skulle jag kört på samma kort.

BTW nj, kan det vara detta test/artikel du tänkte på då den tar upp i stort sätt det.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Tycker SLI och Crossfire är att slänga slantarna i sjön.
Kör ett hyfsat kort i dagsläget och se vad som händer framledes.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Ati och crossfire all the way! Crossfire kan använda dubbla skärmar har jag hört iaf? det kan inte Sli!(fy fan för det). Sen ogillar jag nvidia över huvud taget. Jävla krångel och fusk är vad som är runt det företaget.

Själv har man ju sli , 2x 8800gt. Brukar tänka på hur ovärt det var att köpa den, men se egentligen va det inte det. Presterar rätt bra i jämföresle med de nyare korten och det för endast 2000kr.

En till fördel me crossfire är att man kan använda intels moderkort också, slippa nvidias skitchipset.

kör på 4870x2!

1
Skriv svar