Smart att köpa DDR3 modekort?

Inaktiv
Smart att köpa DDR3 modekort?

Hej, ska köpa ny dator nu, sitter och funderar om jag ska köpa ett DDR2 eller DDR3 modekort? Jag ska ha datorn ett par år och kanske byta ut delar som minnen osv... Och DDR3 ram börjar ju komma mer och mer nu.

Är DDR3 minnen mycket snabbare än DDR2? och är det några andra fördelar med att köpa DDR3 modekort?

Medlem

Intels nya Nehalem stöder väl bara DDR3, så ska du ha det så måste du ha DDR3 moderkort och minnen, Nehalem ersätter ju core, så ska du ha Intel i framtiden så ska du nog sattsa på DDR3


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv

tillverkar inte gucci modekort?

Medlem
Skrivet av Jinx:

tillverkar inte gucci modekort?

Hahahaha! Klockren!


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

nj
Medlem

DDR3 är snabbare i formen av högre klockfrekvenser iaf, men i ren prestanda så skiljer det sig i dagsläget väldigt lite jämfört med DDR2-minnen vad jag kan minnas utifrån allt jag läst om dem (möjligen att 1600MHz-minnena erbjöd hyfsad prestandaökning, men de kostar en hel del). Lägg på det till att DDR3 fortfarande är ruskigt dyrt medans DDR2 är väldigt billigt så ja...

Att köpa DDR3 nu för att Intel i slutet av året/början av nästa år lanserar Nehalem känns inte som det bästa rådet. Dels för att priserna mycket väl kan börja sjunka på DDR3 tills dess (eller efter dess lansering), samt att om man ska uppgradera till Nehalem så måste även moderkortet bytas ut (då Intel kommer överge den nuvarande socket 775-plattformen i och med Nehalems lansering).

1
Skriv svar