Datorn stänger av sig själv

Inaktiv
Datorn stänger av sig själv

Hejsan alla, efter att ha letat i forumet bland andra topics så har jag tyvärr inte hittat det jag söker så jag gör en ny tråd.

Det är som så att min dator stänger av sig själv och efter detta så går det inte att starta den utan den blinkar en liten grön lampa på chassit, typ var 3-4:e sekund. Man kan ej starta datorn på vanligt sätt efter detta utan måste slå av huvudswitchen på baksidan av datorn.

Jag har letat i manualen men det nämns ingenting om detta vare sig i manualen för chassit( Antec SX1040B II-E) eller för moderkortet .

Detta kan hända lite när som helst, dock så verkar det allra vanligast då jag t.ex. scannar datorn efter virus, spelar ett visst spel(som dock inte är alltför krävande skulle jag tro, spelet heter Europa Universalis 3, däremot så funkar Call of duty 4 alldeles utmärkt)

Moderkort:MSI K8N NEO4-F
Processor: AMD 64 Athlon x2 4200+
Grafikkort: Gigabyte 8800GT
RAM: PQI Turbo 1024mb ram
Nätagg: Kom med chassit, 400W

Jag bytte nyligen grafikkort från ett 7800GT men problemet fanns dock innan dess.

Någon som har en aning om vart man ska börja felsöka?

nj
Medlem

Nätagget som följde med chassit är tyvärr lite gammalt och har inte världens bästa fördelning av strömstyrkan mellan 3.3V, 5V och 12V (3.3V/5V har mest strömstyrka, när det numera är 12V som är viktigast) så om du har möjlighet att testa med ett annat nätagg så är det en bra start.

Du kan även vilja kika lite på moderkortet, kontrollera så kondensatorerna inte har börjat bukta utåt/läcker.

Inaktiv

Det låter alltså som ålderstecken? Har trots allt haft datorn sedan 2005.

Nyss kommit hem från jobbet och kommer ej ha tid att kolla detta förräns i helgen.

Men tack för svaret, jag hör av mig hur det går under helgen.

1
Skriv svar