Inaktiv
Vilken

Hejsan.
Jag är ledsen om jag har skrivit denna frågan i fel forums del, men tyckte denna lätt bra

så till min fråga

Vilken av doma 2 datorerna är bäst, och är den som är bäst " antagligen 2an" värd priset? elr är den andra bättre för priset?

1.
Processor: AMD Quad Core Phenom 9500 2.2 GHz, 1066 MHz FSB, L2 - 4 x 512 kb - L3 2 MB. 3600 MHz (HyperTransport)

Internminne: 3 GB DDR2 (1GB + 2GB) - 667MHz, PC2-5300. 2 DIMM-platser, 0 ledig. Max 4GB.

Moderkort: AMD 690V chipset

Grafik: ATI HD 3850 PRO med 512 MB dedikerat grafikminne

Ljud: 7.1 high-definition audio

Hårddisk: 1000GB SATA2 (2x 500GB), 7200 rpm med partition för återställning på 12GB.

Floppy: Nej

Optisk enhet: DVD-brännare Super Multi

Operativsystem: Windows Vista? Home Premium

Modem/ Nätverk: Ethernet 10/100/1000BT integrerat nätverksgränssnitt

PRIS:7 890:-
2.
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz, 1066 MHz FSB, 8 MB L2 cache)

internminne: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz, 1066 MHz FSB, 8 MB L2 cache)

Moderkort: Intel® G31 Express Chipset

Grafik: NVIDIA® 8800GT med 512 MB dedikerat grafikminne!
1x VGA, 1x DVI-I (plus HDMI adapter), 1x TV ut

Ljud: 7.1 high-definition audio

Hårddisk: 500GB SATA2, 7200 rpm med partition för återställning på 12GB.

Floppy: Nej

Optisk enhet: DVD-brännare Super Multi

Operativsystem: Windows Vista? Home
Premium

Modem/ Nätverk: Ethernet 10/100/1000BT integrerat nätverksgränssnitt

PRIS:8 990:-

___
Och en till fråga, hur mkt Cache minne har den första? Den andra har ju 8MB..

Inaktiv

För det första bör du inte köpa en quad-core processor. Köp en E8400.

För det andra är väl dator nummer 1 mer prisvärd.


signatur

قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس

Medlem

För det 3dje, stoppa ihop en dator själv!!

Det finns step-by-step bildguider på nätet som visar exakt hur du gör, det finns filmer, det finns manualer, allt passar bara på 1 ställe. Det är inte svårt så länge du är nogrann, och efter du gjort det 1 gång - kan du göra det flera gånger i framtiden, vilket betyder att du kommer börja spara extrema summor pengar OCH få bättre prestanda.

Jag skulle rekommendera:

CPU: E8400
HDD: Seagate Barracuda 500gb 32mb cache
PSU: Corsair 550W
Ram: Patriot Extreme 2x1GB 800mhz minne x2
GFX: ATi Radeon HD4850 512mb
Mobo: Asus P5K-Pro
DVD: Sony NEC 20X

Sen beroende på hur mycket du vill lägga på låda så borde du ju minst fixa en Antec 300 gaming

So far ligger hela det här paketet på runt 7300kr+frakt, utan operativ system +1500kr för ett Vista Ultimate 64bit SWE

Och totalt blir det 8 974:- +frakt.

Det hela kanske inte låter särskilt imponerande men du får bra mycket mer dator för samma pris, och du kan om du vill - gå ner till Vista business/home och spara 700kr ungefär.

Inaktiv

Inne på Puffins linje.
Det finns ju även nyare singelkärneprocessorer som är rejält snabba och nästan gratis.
Det beror lite på vad man ska ha burken till.
Sedan rekommenderar jag Windows XP Professional med uppgraderingen SP3 som kom för ett tag sedan + ljudkort.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Inne på Puffins linje.
Det finns ju även nyare singelkärneprocessorer som är rejält snabba och nästan gratis.
Det beror lite på vad man ska ha burken till.
Sedan rekommenderar jag Windows XP Professional med uppgraderingen SP3 som kom för ett tag sedan + ljudkort.

Personligen tycker jag det känns som en rätt stor waste att köpa en ny dator nu utan att gå efter Vista, det var längesen Vista hade ordentliga problem och är i dagens läge väldigt stabilt, med väldigt få problem. Ja det tar mycket minne, men om du har 4GB så spelar det ingen roll överhuvudtaget, och DX10 mer en gör upp för det visuellt och performance-wise.

Ljudkort är upp till var och en enligt mig, personligen kör jag alltid med onboard eftersom jag aldrig märkt någon större skillnad på ljudkvalitet med headset, men om man har ett bra 5.1 system så ska man självklart skaffa ett ordentligt ljudkort!

Inaktiv

Tänkte att ett ljudkort drar mindre CPU-kraft än onboard.
Dessutom fungerar mic oftast i ljudkort men inte i en del onboard.
Kommer snart ett nytt OS och XP är riktigt bra.

Orkar inte utveckla varför ibland, så det blir korta förslag.....


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Har inte sagt annat en att XP är bra, men nytt OS betyder oavsett vad det är minst ett halvår av bugfixar(XP tog runt 1½ år att bli ett 'acceptabelt' OS, heh folk insisterar fortfarande på att 2000 är bättre ).

Vista är ett solid bet på OS nowdays och dom som säger emot det grundar sina åsikter på flera månader gamla erfarenheter eller 'word of mouth', ie. "min grannes kusins flickväns brors dotter hade Vista, och det fungerade inte så Vista är dåligt".

Regarding ljudkort så kan du ha rätt, antar det skiljer rätt mycket från moderkort till moderkort men med en 8400 så är det ju processorkraft så det räcker och blir över, annars kan man ju i stort sett grabba tag på ett Soundblaster för 400kr

Inaktiv

så det är inte så stor skillnad mellan AMD och Intel?.. Jag ska ha den att spela med mest
och är det ngt som fattas på 1 an?.. den verkar la bra?.. Och bygga ihop den själv är nog inget för mig

Medlem

Om du inte orkar/kan bygga ihop den själv så kör på alternativ 2. Både processorn och grafikkortet är bättre än de i alternativ 1.

Inaktiv
Skrivet av Makka:

För det första bör du inte köpa en quad-core processor. Köp en E8400.

För det andra är väl dator nummer 1 mer prisvärd.

vf??..

och okey 2an är kanske bättre.. men jag försöker köpa ett paket under 10.000 med skärm högtalare headsett och mus/tadgentbord..

Men är 1an dålig? Grafikkortet m.m asså prosecorn är ju bra, men hur bra är grafikkortet på en skala 1-10
och lika dant på alternativ 2. hur bra är det grafikkortet på en skala 1-10?

Medlem

Om du tar datorn jag stoppade ihop åt dig kan du lätt lägga till en ok 19" Widescreen skärm, mus tangentbord och headset/högtalare och hamna runt 10.000, musen/tangentbordet kommer självklart inte vara någon vidare kvalitet men du får bra mycket mer dator för pengarna en någon av dom andra.

Anledningen Quads inte direkt är något att hänga i julgranen atm är för att nästan inga spel använder dom och Dualcore processorerna kommer i högre klock till billigare pris.

Inaktiv
Skrivet av Puffin:

Om du tar datorn jag stoppade ihop åt dig kan du lätt lägga till en ok 19" Widescreen skärm, mus tangentbord och headset/högtalare och hamna runt 10.000, musen/tangentbordet kommer självklart inte vara någon vidare kvalitet men du får bra mycket mer dator för pengarna en någon av dom andra.

Anledningen Quads inte direkt är något att hänga i julgranen atm är för att nästan inga spel använder dom och Dualcore processorerna kommer i högre klock till billigare pris.

Ja, men i framtiden kmr ju quad vara det man behöver.. klocka behöver man inte med quad?.. 2.2/2.4

Medlem

E8400 kommer nog i stort sett fortfarande vara bättre en Q6600 i och med att den ligger på 1333MHz FSB istället för 1066, samt att den också kör 45nm plattor för mindre ström förbrukning/värme så den blir lättare att överklocka(3.6GHz med standard kylning är vanligt, 4-4.4GHz med en bra märkesfläkt, den har även blivit uppkörd i 4.9GHz med löjligt bra kylning!).

Och nu talar vi inte ens om att E8400 är 250kr billigare och bättre NU, och inte i en eventuell framtid.

Inaktiv

men är 1an dålig? elr fattas ngt?

Inaktiv

1an är inte så rolig. Man får en skaplig C2D och 4850 för under 6000kr. Det som gäller just nu skulle jag hävda.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

vilken av dom har mest chache minne?

Medlem

Puffin, varför rekommenderar du Vista Ultimate istället för Home Premium hela tiden?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv
Skrivet av tysonayt:

Puffin, varför rekommenderar du Vista Ultimate istället för Home Premium hela tiden?

skriv PM för helvete!

Medlem

Det har med tråden att göra, själv skulle jag rekommendera dig Vista Home Premium då det är helt och hållet onödigt med Ultimate.

Sedan så är processorn i dator 1 inte något flaggskepp exakt, Q6600 är bra mycket bättre, kör på Intel vilket som och om du kan klocka så ska du köra på Q6600 istället för E8400, dock är nog E8400 bättre för spel.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

MFC
Medlem

jag skulle gå för en Q6600 vilken dag i veckan..

Överklockat:
http://www.cpubenchmark.net/overclocked_cpus.html

Normalt:
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

1
Skriv svar