Att slakta med ljussabel på Wii
Efter en kväll av drickande brukar jag -- delvis på grund av bakfylla och delvis på grund av kvarvarande berusning -- känna mig extremt kreativ, och då har jag inget annat val än att trötta ut hjärnan innan jag kan sova (senast resulterade det i en lång tråd om zombiespel).
Igår fixerade den sig på hur ett Star Wars-spel på Wii:n skulle se ut, och jag kände att jag fick lov att dela med mig av några idéer och tankar här, samt höra vad forumfolket hoppas på att få uppleva när ett sådant spel väl infinner sig.
Min hjärna var i en enda stor röra, men följande bör vara i stort sett allt den tyckte lät skitbra i sitt något förgiftade tillstånd:
Grundkoncept
• Förstapersonslir som tar sin början strax före Episod III och kulminerar mitt i kaoset. På så vis får man möta både droider och clonetroopers -- och kanske till och med några hemliga ”beta”-versioner av stormtroopers?
• Man spelar en padawan i träning, som tillsammans med sin mästare ger sig ut på uppdrag givna av jedi-rådet.
Ljussabel
• Ljussabelljud och -vibrationer i dosan. Vroom voom.
• Knapp reserverad för enbart avstängning och påsättning av klingan. Spelets viktigaste feature IMO; timmar av underhållning.
• Äkta fäktningskänsla. Ljussabeln rör sig exakt efter kontrollen -- inga förprogrammerade gester (vilka är vad jag fruktar att många fäktningsspel kommer att använda; usch).
• Valbart utseende på handtaget och färg på klingan.
• Manuell reflektering av fiendeskott. Så fort ett skott har avfyrats, visar en svag tint var man måste placera ljussabeln för att skydda sig. Med tanke på hastigheten på salvor i Star Wars, bör man ha en ganska lagom mängd tid på sig för detta.
• Multiplayer-fäktning som är lika avancerad som den i singleplayer-läget. 'nuff said.
The FORCE!
• Gestbaserat kraftsystem. Håll in en knapp och skjut dosan ifrån dig för att göra en force push (precis som i filmerna) och åt andra hållet för en force pull. Skaka för force lightning. Rör handen i en halvcirkel för jedi mind trick (återigen precis som i filmerna).
• Telekinesi deluxe. Rikta dosan mot ett objekt (eller en fiende, hehe) och tryck och håll in en knapp för att lyfta med kraften. Släpp knappen för att kasta. HL2:s fysikpicka får skämmas i jämförelse.
Allmänt gameplay
• Stor fokus på samarbete och interaktion med mästaren. Ungefär som Alyx i Half-Life: Episode I hjälper denne en med uppgifter, ger order, har många repliker och är allmänt omtyckbar. Det gör det hela så mycket mer dramatiskt och ögonfuktigt när han (eller hon) DÖR framåt slutet av spelet.
• Halo-liknande uppdrag. Ens mål utvecklas allt eftersom situationerna förändras, med till exempel miniuppgifter för att försäkra ens överlevnad, så att det verkligen känns att man är i ett pressat läge ute på (krigs)fältet.
• Detaljerade skademodeller. Extremiteter av alla möjliga slag flyger hej vilt. Jag har alltid velat hugga av någons arm digitalt och brutalt.
Så, vad har ni för idéer? Hur tror/hoppas ni att Star Wars på Wii kommer att utnyttja kontrollen och spelas i allmänhet?
Aj, dina ögon!
att mota bort skotten kan bli så in i helvete knivigt tror jag visserligen, men sånt tränar man väl upp och alla jedi's är inte pro på det heller. Skitbra idé någon shysst spelutvecklare med licens måste komma på den förr eller senare.
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
Jag såg just en Wii-video som visade att även vänsterkontrollen (den med styrspaken) är rörelsekänslig. Då kan vi stryka min idé om att man måste hålla in en knapp för att aktivera gest-kraft-systemet -- det räcker ju med vänster hand för gester och höger för ljussabeln
att mota bort skotten kan bli så in i helvete knivigt tror jag visserligen, men sånt tränar man väl upp och alla jedi's är inte pro på det heller.
Det beror väl på hur precis man måste vara, något som kan justeras med olika svårighetsgrader, till exempel:
Lätt: Ljussabeln måste vara på rätt sida av skärmen. Reflekterade skott riktas automatiskt mot fienden.
Normal: Ljussabeln måste vara i skottets generella område. Reflekterade skott riktas fortfarande automatiskt mot fienden.
Svår: Ljussabeln måste vara ganska nära skottet. Reflekterade skott måste riktas av spelaren (typ som i baseboll).
Hoppas på ett bra system, men jag skulle ändå vilja se ett bra Saberfightingsystem på PC.
Jag tror att PC-, PS3- och 360-versionerna helt enkelt får hålla sig till styrsätt som liknar det vi sett tidigare i Jedi Knight-serien (personligen tycker jag att det inte skulle skada om lite inspiration togs från Prince of Persia-kontrollerna).
Däremot kan de ju kompensera med sitt prestandaövertag. Med de extra resurserna spelutvecklarna får på moderna pc:ar (dum pluralböjning, btw) och de nya konsolerna, kan de öka skalan på spelet avsevärt.
Tänk er att utföra uppdrag mitt i smeten i någon av de enorma krigscenerna i Ep. II eller III -- mitt i ett krig så stort att det vore helt poänglöst att på egen hand försöka vinna genom att bara döda alla fiender man ser. Bättre sceneri kan inte tänkas, och ett enda slag kan ge flera timmar av gameplay om spelaren får specifika uppgifter under dess gång. Exempel på dessa kan vara:
• Kämpa sin väg till en specifik plats på fältet för att rädda någon.
• Borda och slå ut en enorm stridsmaskin.
• Borda och bemanna en enorm stridsmaskin.
• Eliminera en av fiendens generaler.
• Försvara en viss position, kanon, radar, person etc.
Jag tycker att spel hittills har varit alldeles för stela när de ska skildra stora stridscener. Fiender (och allierade) tar alltid slut och fokus ligger alltid helt på spelaren; det känns aldrig som om man är delaktig i någonting större. Tidigare har detta berott på tekniska begränsningar, men med dagens teknologi bör man kunna göra någonting åt saken.
Utöver stora krigsbanor hoppas jag på fet och öppen djungelaction på Kashyyk, gyro-kontrollerat rymdskeppspangande i PS3-versionen, duell med Darth Vader (eftersom man är jedi, bör han ju vilja ta kål på en) och en massa annat nam-nam som jag inte kan komma på just nu
Aj, dina ögon!
Snälla, vissa saker ska inte översättas...Ljussablar :evil:
Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart
Faan du noaxark, om ändå du vore en mäktig spelutvecklare! Då skulle vi nog se less crap and more good stuff, så att säga!
PS: Bara ditt illustrerande av fäktning/force systemen får mej att vilja köpa en Revolution. Och bara så ni vet, så tycker jag att den alltid kommer heta Revolution.
I would rather be infamous than not famous at all!
Mina farhågor har besannats: fäktsystemet i Red Steel är gestbaserat. Jag antar att de inte fick det att funka på något annat vis, men det är fortfarande en stor besvikelse
Aj, dina ögon!
Mina farhågor har besannats: fäktsystemet i Red Steel är gestbaserat. Jag antar att de inte fick det att funka på något annat vis, men det är fortfarande en stor besvikelse
Men Zelda TP kommer inte vara så. Där rör man svärdet som man rör kontrollen, så det är möjligt.
Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD
Men Zelda TP kommer inte vara så. Där rör man svärdet som man rör kontrollen, så det är möjligt.
Yay!! ...eller, jag menar Wiiiii!
Finns det någon video som demonstrerar detta?
Tror inte Nintendo har visat det, men Miyamoto snackade om det i en intervju. Tydligen ska fria svärdrörelser aktiveras när man låser på en fiende med svärdet draget. (Hoppas man rör skölden med nunchuck-controllen )
Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD
Jag vill se ett bra Harry Potter spel, det lär jag inte få se :(.
Ett RTS-FPS isåfall där man springer runt på Hogwarts(enligt firefox(kan inte sitt eget namn lol) "svartsjuka") som en helt vanlig elev(efter ett tag, udda) långt innan Ni-vet-vem och Harry Potter fanns.
Man får välja elevhem oxå.
dom förnedrar hela Gamer-world!!!
http://www.youtube.com/watch?v=7Nxi7ib-Wew
Tror det är den här länken iaf.. Hur som helst så finns det en hel del shyssta wii trailers på youtube, dock så får man inte se swordaction i någon större utsträckning, men man ser en hel del i denna.
Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.
http://www.youtube.com/watch?v=7Nxi7ib-Wew
Tror det är den här länken iaf.. Hur som helst så finns det en hel del shyssta wii trailers på youtube, dock så får man inte se swordaction i någon större utsträckning, men man ser en hel del i denna.
Första svärdfäktningen såg ganska livlös ut, typ, gestbaserat.....:(
dom förnedrar hela Gamer-world!!!