söker spel med handling

URK
Medlem
söker spel med handling

har tröttnat lite på fps. så nu vill man ha ett spel med en bra story om man säger så. så man inte känner att man spelar att man bara hänger med i handlingen. och det ska vara till pc


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Hmm.

Giants: Citizen Kabuto
Outcast
Fallout 2
Prince of Persia-spelen
Black and White-spelen?
Sacrifice
Homeworld-spelen

Det är dem jag kommer på nu iaf.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

URK
Medlem

Giants: Citizen Kabuto: mera info
Outcast: spelat
Fallout 2: spelat
Prince of Persia-spelen: spelat
Black and White-spelen?: spelat
Sacrifice: spelat
Homeworld-spelen: spelat


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

KotoR
Fahrenheit
Broken Sword-spelen

Finns så många, har svårt att sätta fingret på nåt specifikt... Återkommer om det kommer upp.

Medlem
Skrivet av URK:

Giants: Citizen Kabuto: mera info

#Giants: Citizen Kabuto - Skön humor, sköna karaktärer men svårt. ^^

btw, glöm inte bort våran speldatabas. It pwns. :>

Medlem

Max Payne serien? Den har en jäkligt bra berättelse, eller den är bra berättad alltså...


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Bara för att jävlas så måste jag säga

World of Warcraft

Medlem

ooh, skulle precis göra en tråd med samma fråga
För mig spelar genre inte någon roll, men jag vill verkligen spela ett spel som jag verkligen vill komma vidare i pga handlingen/storyn.

X9
Medlem
Skrivet av Pooslice:

KotoR
Fahrenheit
Broken Sword-spelen

Dessa rekomenderas starkt, mycket bra spel!

Medlem

Beyond good and evil.
Så nära Zelda man kan komma på PC (emulatorer räknas inte)


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Fahrenheit, Still Life och Syberia-spelen har alla bra handling. Äventyrslir i största allmänhet borde funka. Sen får jag hålla med föregående postare om Fallout-serien och Budo om Beyond Good and Evil. Det sistnämnda tycker jag har fått lite väl lite uppmärksamhet - det är suveränt roligt.

URK
Medlem

nakdelen är att man har spelat de lite äldre bra spelen och man är så dålig i vad det har kommit för nytt. men fortsätt att skicka in helst en länk till de spelen ni tipsar.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

*ropar över nejden* Baaaaaaallllllllllduuuuuuuuuuuurrrrrrrrrrssssssss Gaaaaaaaaaaaateeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!

Inaktiv

Oblivion mannen? Hoho?!


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Skit i Oblivion-tramset.

*stämmer in med drownman*

Baldurs Gaaaaaaaaaaaaaaaate. 2. Bäst story, någonsin, av alla spel och ett riktigt rollspel till skillnad från Oblivion.

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Skit i Oblivion-tramset.

*stämmer in med drownman*

Baldurs Gaaaaaaaaaaaaaaaate. 2. Bäst story, någonsin, av alla spel och ett riktigt rollspel till skillnad från Oblivion.

Varför räknas inte Oblivion som ett riktigt rollspel?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Oblivion är väl ett riktigt rollspel? Vad skulle det annars vara?

Annars kan jag hålla med om att Kotor och Fahrenheit (aka Indigo Prophecy) är grymt bra spel med mycket bra storys.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Flakmonkey

Åsikterna om vad som är ett riktigt rollspel är lika många som de som gillar genren Imo så är ett "riktigt" rollspel något som spelas med en spelledare som kan anpassa sig till alla situationer så att du kan göra i princip vad du vill... men till av spelbranschen så räknas väl allt med rejäl karaktärsutveckling som rollspel?

Hursomhelst, spel med bra story... System Shock 1/2, Deus Ex, Planescape Torment. Sen har du ju alla äventyrsspel från Lucasarts och Sierra också...

Medlem

Deus Ex

(Första spelet.)


signatur

system: online

Medlem

The Longest Journey. Skit i vad de andra har sagt. Mina råd är alltid bättre 8)

Nä, men seriöst så har jag nog aldrig spelat ett spel med mer fokus på handling än det.


signatur

Aj, dina ögon!

Skrivet av mr.bear:

Varför räknas inte Oblivion som ett riktigt rollspel?

Är ni fortfarande intresserade av ett svar? Det här blir långt...

- Val som du gör i spelvärlden spelar i stort sett ingen roll. En krigare med 5 i lockpick kan tack vare att systemet är skicklighetsdrivet få upp lås lika lätt som en tjuv med 100. En tjuv med 20 i Bladed weapons gör bara mindre skada en än krigare med 100, tack vare att systemet är skicklighetsdrivet kan han slåss i stort sett lika bra (förlorar vissa perks dock). Man behöver inte ens vara magiker för att kunna gå med i Mage Guild och klara i stort sett alla quests, man kan dessutom bli ledare för alla på en gång (man måste välja mellan Thieves Guild och Dark Brotherhood, annars är det fritt.) Alltså, val som du gör när du skapar din karaktär medför inga begränsningar utan bara vad du börjar vara bäst i.

- Dialoger är värdelösa, det är förstås inget krav på att ett bra rollspel ska ha bra dialoger men när det är så begränsat är det ju inget roligt...

- Det är hur fritt som helst, men innehåller knappt några riktiga val alls när det gäller att göra quests. Vad du är för karaktär spelar heller ingen roll för hur du kan lösa uppdragen. Tex. i huvudstaden minns jag ett uppdrag där man skulle ta reda på varför en försäljare kunde sälja så billiga varor. Man kunde gå till honom och sedan skugga honom till en mötesplats för att höra ett samtal med en skurk. Det lustiga är att man inte behöver skugga honom, man kan springa runt honom varv på varv och skrika för fulla lungor, han misstänker inte att man ska tjyvlyssna på honom utan fortsätter. Det hade varit spännande ifall man hade kunnat Sneaka för att skugga honom, och ifall han får syn på en tillräckligt många gånger anar han oråd och struntar i mötet. Det hade kunnat vara tjuvens väg att lösa uppdraget. En krigare hade kunnat storma in och hota honom till livet, eller döda honom (vilket bara hade löst problemet halvt eftersom varorna hade gått till en annan köpare, men uppdraget hade varit löst). En magiker hade kunnat kasta en osynlighetsbesvärjelse på sig själv och följa. En med smort munläder hade kunnat gå in och övertala honom till att få vara med på affären, eller övertyga honom om att gruppen snart var på väg att döda honom och ta över hans affär. Någonting, vad som helst, som hade varit ett val hade gjort det roligt.

Men istället kunde vem som helst oavsett färdigheter följa efter honom till mötet. Återigen, vad du spelar för karaktär spelar ingen roll för hur man spelar spelet. Man får inte ens välja att sköta uppdrag på några olika sätt.

Och här tycker jag det riktiga problemet ligger vad gäller Oblivions vara rollspel eller inte. Man spelar ingen riktig roll med svagheter och styrkor. Man spelar bara en karaktär som kan traska runt i en värld och lösa uppdrag här och var. En bra jämförelse är GTA: San Andreas. Klassar ni det som rollspel också?

Inaktiv

En bra jämförelse är GTA: San Andreas. Klassar ni det som rollspel också?

Hehe, rätt så bra sagt.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

MGS


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Warcraft 3 + TFT och Starcraft + BW har rent underbara stories imho

Medlem

Gillar inte starwars men älskar KotoR spelen.

Köpte Giants Citizen Kabuto men när jag installerade såg jag att andra skivan var repad till oblivion. Gick inte att läsa för fem öre.. Känner inte för att köpa det igen bara för att få en fungerande skiva
Fallout serien (exklusive tactics) grymt bra.
Original Prince of Persia spelen är roliga. Inte lika grafiskt snygga som de nya versionerna men garanterat roligare än Prince of Persia 3D (största PoP fiaskot?)

Medlem
Skrivet av cribba:

MGS

Måste hålla med, ettan och tvåan finns till pc, dock kanske svårt att hitta. Bästa storym som jag träffat på. Annars så finns ju alltid Call of Cthulhu, grym story till en början som sen kanske spårar ur, men spänning till sista slanten! Varning för hundratals buggar för den med otur.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av mr.bear:

Varför räknas inte Oblivion som ett riktigt rollspel?

Är ni fortfarande intresserade av ett svar? Det här blir långt...

Äntligen någon med en bra förklaring till varför jag inte kunde fastna för Oblivion. Började tro att det var något fel på mig som inte kunde ge spelet högsta möjliga betyg.

Medlem

Fallout tactics tyckte jag var helt ok, fast jag har aldrig lirat de tidigare spelen. (Jag vet att hala hatar tactics men storyn är faktiskt rätt kul).

Medlem

För mig är det System Shock 2 (och ettan för den delen men den är ju lite gammal, DOS ni vet). Spelar tvåan just nu och det var länge sedan ett spel var så spännande som det här. Bättre spel med bra story kommer jag inte på (kanske för att jag inte spelat dom).

Hoppas på att Bioshock bevarar kvaliteten i dom två föregångarna.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Freelancer tycker jag har rätt cool story, lite lagom mystiskt sådär hela tiden.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

12
Skriv svar