Kristen eller Satanist ?
Men de som trodde på Skaparen misströstade inte på grund av kaoset, för de visste att det var omöjligt att en värld, skapad av en ordningssam rationell Gud, skulle vara slumpmässig.
Det drev de att fortsätta. Den moderna vetenskapen växte alltså fram ur intelligent designteorin.
Att några vetenskapsmän var religösa betyder inte att den moderna vetenskapen växte fram från "intelligent design" teorin.
Förresten, läste du länken jag postade?
Inte att några var det. De flesta var det.
Bara delar av den. Jag orkar inte läsa den nu. Jag hatar att läsa långa stycken med text på datorn. Det känns som att det blir mycket mer då. Vore enklare med papper.
Jag ska försöka läsa igenom hela när jag har mer tid.
Jag tänker inte ens fråga efter källa för det är inte ens relevant för argumentet om de har ökat med 400% eller 4% eller 40000% de senaste 40 åren.
EliasN:s källor kommer som vanligt från Flammor.com och är framtagna för att skrämma upp dom religiösa ännu mer. Som allt på den sajten.
Butt!
Men de som trodde på Skaparen misströstade inte på grund av kaoset, för de visste att det var omöjligt att en värld, skapad av en ordningssam rationell Gud, skulle vara slumpmässig.
Det drev de att fortsätta. Den moderna vetenskapen växte alltså fram ur intelligent designteorin.
Att några vetenskapsmän var religösa betyder inte att den moderna vetenskapen växte fram från "intelligent design" teorin.
Förresten, läste du länken jag postade?
Inte att några var det. De flesta var det.
Bara delar av den. Jag orkar inte läsa den nu. Jag hatar att läsa långa stycken med text på datorn. Det känns som att det blir mycket mer då. Vore enklare med papper.
Jag ska försöka läsa igenom hela när jag har mer tid.
1. Hur vet du det? Kyrkan jagade ju många som sa annat än kyrkans förklaring på världen, många vågade säkert inte säga annat än att dom var religösa. Galilei är ett ganska bra exempel (vet inte om han var religös eller ej men det visar kyrkans intolerans). Sen så tror jag inte att varenda vetenskapsmans tro finns nedskriven.
2. Gör det, är väldigt intressant läsning.
I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.
Ja, faktiskt. Gud står utanför tiden och det är han som har skapat den. Det är anledningen till att tiden ibland känns så påtaglig.
...kan man lika gärna påstå att universum inkluderar tiden, d v s att innan universum fanns, fanns inte tiden heller därmed kan man aldrig backa till tiden innan universum fanns.
Hur då? Hur kan tiden och hela universum ha kommit till av sig självt?
På samma sätt som ologiken att Gud alltid har funnits och inte skapats av något annat. Det är oförklarligt med dagens fysik och vetenskap.
Jag tror på ingetdera och väljer därför att inte ha någon åsikt för eller emot den ena teorin/tron.
För att livet inte är byggd på slumpen.
Den är byggd på evolution. Den människan som inte hade ögonfransar och vars ögonbryn pekade åt fel håll, dog troligen i tidig ålder för att h*n fick svett i ögonon när h*n sprang, ramlade och dog...
Evolution är en mycket mer komplicerad process än vad du verkar tro, jag föreslår en runda till biblioteket...
Evolutionen är inte slump, men det är inte evolutionen som har skapat livet - det är slumpen som har skapat universum och jorden, och regnet som regnade på jorden yta under miljoner år och bildade en soppa i vilket det uppkom, som har skapat livet.
Hur livet uppstod vet vi ju inte säkert, det betyder att det mycket väl kan vara en ganska simpel process som vi bara inte lyckats duplicera ännu, vi har, trots allt, inte haft särskilt gott om tid att luska på det. Det kan också betyda att det är ett otroligt komplex system, som ändå uppstod p g a en slump. Isåfall får man ändå relatera det till de triljoner stjärnsystem som finns i universum, jämför med chansen att vinna på lotto om du hade nästintill oändliga chanser att spela. Förr eller senare skulle du troligen vinna ändå.
yolo
Det spelar en oerhörd roll för vetenskapen om den är sann eller inte, men så länge den är etablerad spelar det ingen roll - om en teori strider mot den etablerade vetenskapen - sann eller inte - får den inte kallas vetenskap.
Och vem är det som har bestämt det förresten?
Och vad betyder ordet etablerad när det handlar om vetenskap? Eller en vetenskaplig teori, som evolutionsteorin? Att den är vida accepterad och att det finns många starka bevis till dess fördel! För att motbevisa en teori som är vida accepterad så krävs mycket starka/övertygande bevis som visar att den är falsk. Det är inte så konstigt.
Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Menar du argument? Eller menar du BEVIS? Ja, jag förnekar gärna falska ting - vad ska det ge att tacka och ta emot nya rön när de är falska? Jag menar förstås inte att alla är det, men många stämmer mindre och andra mer.
Det är ungefär det jag menar. I dina ögon kommer varje bevis för evolutionsteorin att vara falskt (eller stämma mindre bra, inte tillräckligt för att övertyga dig), spelar ingen roll vad det är. Kreationister har sin övertygelse och den håller de fast vid till varje pris, även om det kostar dem all den trovärdighet som de har. De verkar så säkra på att de har rätt att utgångspunken automatiskt blir att alla bevis för evolutionsteorin är falska, och de håller kvar vid den synvinkeln oavsett vad. Har jag fel? Finns det något bevis som skulle kunna få dig att överge kreationism för evolution, eller är du så övertygad att du har rätt att tanken att du kan ha fel aldrig slår dig?
Vetenskapliga teorier och de bevis som talar för eller emot dessa ska ifrågasättas, debatteras, testas. Visst finns det teorier idag som kan komma att bytas ut i framtiden när de har motbevisats eller ersatts av en bättre teori, en av dessa kan vara evolutionsteorin.
Bevis... du använder ordet helt vårdlöst. Då tappar det sin betydelse. Ett bevis är något som bevisar att något är sant, eller falskt.
Vad var det jag skrev då? "...bevis som talar för eller emot...". Förstår du inte formuleringen? Ett bevis som talar för något bevisar att detta något är sant. Om någon påstår sig ha bevis som bevisar att något är sant eller falskt så ska detta bevis såklart granskas.
Ta till exempel det att Newtons teori om gravitation ersattes med Einsteins under förra seklet. I det fallet var det inte fråga om gravitation var ett faktum eller inte. På samma sätt är biologer idag övertygade om att evolution är ett faktum, men däremot kan själva teorin som beskriver mekanismen för evolution komma att bytas ut eller revideras.
Biologer? Övertygade? Du formulerar det precis som att alla är det, vilket långt ifrån alla är.
Inte alla, men en solklar majoritet.
Du har visst missuppfattat det här med naturligt urval. Naturligt urval styrs inte av slumpen.
Naturligt urval startas när en varelse får en slumpmässig mutation. Den som klarar sig bäst överlever och får föra sina gener vidare.
Tror du att människor med upp och ner vända näsor hade klarat sig bättre än de som inte har det? Du skrev nyligen att om slumpen hade styrt utvecklingen så hade vi lika gärna kunnat ha upp och ner vända näsor. Du frågade: Hur kan det komma sig att allting är så perfekt? Svaret när det gäller näsan är naturligt urval. Hurvida näsan är perfekt får stå för dig, det är klart att hade den varit upp och ner hade den varit mindre perfekt.
Jag tänker inte ens fråga efter källa för det är inte ens relevant för argumentet om de har ökat med 400% eller 4% eller 40000% de senaste 40 åren.
Det är i högsta grad relevant. Det är inget naturligt fenomen.
Och du har något bevis för att dessa naturkatastrofer inte är just naturfenomen? Din religions domedagsprofetsior räknas inte. Och vad spelar det för roll hur antalet naturkatastrofer har ökat de senaste 40 åren för det argument som Neil deGrasse Tyson framförde? Nämligen att de som åberopar intelligent design inte tänker på att designen inte är särskilt intelligent om man tänker lite längre, och inte låter sig paralyseras av skönheten i sin omnipotenta designers verk.
Här kan du titta på hela sessionen med Neil (de första 40 minuterna av videon). Du borde speciellt titta på videon om du tror att intelligent design har gynnat vetenskapen. ID har i många fall hindrat vetenskapens avancemang när vetenskapsmän felaktigt antagit att något inte går att förstå därför att bara skaparen har en hjärna som kan förstå det.
People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.
Jisses,
vad är det man brukar säger "..vissa kommer till himmlen andra kommer hur långt som helst"
Påstående:
Gud är rasist! Varför valde han annars ett elitfolk som skulle föra ut hans budskap? Varför lätt han inte alla tas upp i hans andlighet och bli upplysta över en natt? Dög inte vi andra?
Gud är inte allsmäktig! I så fall skulle han kunna skapa ett problem han inte själv kunde lösa..
Imho:
Religion är för det sinnessvaga som behöver finna likasinnade för att orka ta sig vidare till nästa fas, döden har alltid fascinerat folk i alla tider, en del skrämms av den, vill veta vad som händer efter livet och konstruerar svar för att dämpa sin ångest och medans andra lutar sig tillbaka och försöker njuta av livets resa.
Oavsett vilken väg man tar, respekt!
/P
Here's to alcohol, the cause of—and solution to—all life's problems.
Ja, faktiskt. Gud står utanför tiden och det är han som har skapat den. Det är anledningen till att tiden ibland känns så påtaglig.
Hur då? Hur kan tiden och hela universum ha kommit till av sig självt?
Ja.
Hur kan Gud ha skapat tiden?
Sa ha; "Varde tid" eller?
Låter som en arbetsnarkoman det där. Som dessutom kan skapa dimensioner.
(Skapade Gud bredd, höjd och djup också måntro? Vafan var Gud själv då? Absolut vakuum?)
Evolutionen är inte slump, men det är inte evolutionen som har skapat livet - det är slumpen som har skapat universum och jorden, och regnet som regnade på jorden yta under miljoner år och bildade en soppa i vilket det uppkom, som har skapat livet.
Det simpla skälet till att näsan inte sitter upp och ned är att den inte gör någon nytta så. Aminosyror har vridit och vänt på sig tills resultatet har blivit ett kompext luktsystem som gangar individen.
Jo, jag har tänkt gå dit och låna några böcker av Terry Goodkind senare.
Du verkar läsa för mycket fantasy.
Det kanske är så att skapelsen inte gick till bokstavligt som det står i Bibeln, men det spelar inte särskilt stor roll - det viktiga är ATT Gud skapade världen och inte hur.
Att det är en massa faktafel och förvirring på vägen spelar ingen roll eller?
Noahs ark? Eva & Adam?
Om Gud bara skapade Eva och Adam borde människan ha dött av inavel för länge sedan. Du behöver säkert minst 50 individer för att få en varierad genpool och då måste även planerad parning vara inräknad. Helst tusentalet individer.
Likadant med Noahs ark, två djur kan omöjligen stämma. Det skulle varit gendefekter så att det stått härliga till.
BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.
Tänk efter lite. Om Gud inte är fysisk och inte finns på detta plan, vad är han då på detta plan? Hm... svårt.
Gud har skapat tiden, ja. Det är inte särskilt svårt när man är allsmäktig, skulle jag tro. Vet du vad allsmäktig betyder?
Det simpla skälet till att näsan inte sitter upp och ned är att den inte gör någon nytta så. Aminosyror har vridit och vänt på sig tills resultatet har blivit ett kompext luktsystem som gangar individen.
Aminosyror? Vänt och vridit sig så att näsan sitter rätt väg? Vet du vad aminosyror är? Det är definitivt inget som vänder och vrider på sig så att celler byter plats.
Att det är en massa faktafel och förvirring på vägen spelar ingen roll eller?
Noahs ark? Eva & Adam?
Det var inte så jag menade. Det jag menade är att just själva skapelsehistorien kanske är symboliskt skriven, som Uppenbarelseboken, men jag tar den bokstavligt och ärligt talat bryr jag mig inte om ifall den är symbolisk och det gick till på ett lite annorlunda sätt, för även om den är symboliskt skriven blir det inte så stor skillnad.
Men det är helt klart farligt att läsa Bibeln som dikt och symbolik, även om alla delar inte är bokstavliga, som Uppenbarelseboken.
Om Gud bara skapade Eva och Adam borde människan ha dött av inavel för länge sedan. Du behöver säkert minst 50 individer för att få en varierad genpool och då måste även planerad parning vara inräknad. Helst tusentalet individer.
Inavel fanns inte då, så det kan vi ta bort.
Jag vet inte hur det var riktigt, men det låter mer eller mindre omöjligt att två människor som lever i ca 70 år ska få barn som sedan gifter sig och får barn och att alla människor i hela världen härstammar från dem. Eva och Adam levde helt klart längre. Troligen fick de många fler barn som gifte sig och i sin tur fick barn och så vidare. Jag vet inte.
Du verkar läsa för mycket fantasy.
Hurså? För att jag tror på Gud? Jag har trott på Gud hela mitt liv. Fantasy började jag läsa när jag såg Sagan om Ringen på film när den var ny.
Men det är helt klart farligt att läsa Bibeln som dikt och symbolik, även om alla delar inte är bokstavliga, som Uppenbarelseboken.
Det är ännu farligare att tolka Bibeln bokstavligt. Kristen fundamentalism är lika illa som all annan religiös fundamentalism.
People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.
EliasN. Är de sju dödssynderna något du beblandar dig med eller tror på? Kyrkan har i alla fall bevisat gång efter annan att girighet är nåt de står bakom. Att i kyrkans namn slå ihjäl kulturer i jakt på rikedomar. Idag slås kanske inte folk ihjäl för det men i jakt på rikedomar är den (kyrkan alltså). Jag anser att präster, pastorer och dess likar gör jobbet endast för pengarnas skull.
Jag lyssnade på ett radiosänt pingstkyrkotältmöte (långt ord) för några år sen. Det kan vara kul att lyssna på tänkte jag. Jag borde inte blivit förvånad men vad sa han, pastorn på mötet? Jo ser ni. Vid kollekten: Citerar "Det är nu dags att ge ert bidrag. Jag har ju sett att utanför står det en hel del fina bilar, så många av er har råd att lägga lika mycket som jag". Vad folk inte vet är att de blir så in i........ lurade efter allt hallelujande att de inte förstår att det är pastorn som tar alla stålarna. Det är samma sak i Guds Eld, Livets Ord, Jehovas Vittnen m m. Dessa ledare kör omkring med Mercedes E55 AMG på mötesdeltagares bekostnad. Försök inte bestrida för det är sant. Jag säger som Ulrika i Utvandrarna "Bukpräster".
Om man nu ska vara kyrklig och troende, varför måste man behöva pröjsa för nöjet? Det borde väl vara gratis att tro på gud. Eller är det månne så att vår kringflackande ande också är girig?
Att säga att pengarna går till välgörenhet och bistånd är bara skrattretande. Större delen går till kyrkan för att inte säga allt.
Ja ja. Jag skulle inte yttra mig i ett sånt här forum mer men detta var bara nåt som flög förbi mitt sinne.:)
Innerst inne är jag snäll och det tror jag alla är tills de bevisat motsatsen. Du EliasN är iaf ståndaktig och slåss förvånansvärt duktigt för din sak. Ensam är du här också. Du haver min respekt.:)
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Aminosyror? Vänt och vridit sig så att näsan sitter rätt väg? Vet du vad aminosyror är? Det är definitivt inget som vänder och vrider på sig så att celler byter plats.
Du kanske själv skulle ta och läsa på lite om vad aminosyror är för nåt.
I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.
Tänk efter lite. Om Gud inte är fysisk och inte finns på detta plan, vad är han då på detta plan? Hm... svårt.
Gud har skapat tiden, ja. Det är inte särskilt svårt när man är allsmäktig, skulle jag tro. Vet du vad allsmäktig betyder?
Haha? Skämtar du eller? Om Gud inte är fysikalisk existerar han inte och då underminerar du hela kristendomen, smart drag där.
Vet du vad 1a, 2a, 3e och 4e dimensionen betyder? Det kan jag berätta för dig: Höjd, Bredd, Djup och Tid. Om Gud har skapat den 4e dimensionen, tid, enligt dig, måste han skapat de tre förstnämnda före det. Frågan är hur Gud skapade den 1a dimensionen då, för vad var han själv, ett nolldimensionellt litet fismoln kanske?
Jag tror du har en väldigt väldigt vag uppfattning om vad evolution är för något. Har du ens försökt förstå vad evolutionsteorin går ut på? Har du, trots din vida ignorans till vetenskapen, läst något om evolutionsteorin?
Evolutionsprocessen är inget som går på 1 sekunder och modifieringen av aminosyror är heller inget som går på 1 sekund.
Aminosyror "vänder och vrider" inte på sig, men de rör sig, och "letar upp varandra" (förr eller senare stöter man ju ihop med en annan aminosyra om man rört sig tillräckligt länge), och bildar långa kedjor tills de blir någonting, ett protein, som är verksam i livets uppbyggnad.
Med en bred variation av detta kan senare liv och allt vad det innebär skapas.
Har du aldrig frågat dig varför nästan ALLA djur har två ögon? Har du aldrig frågat dig varför nästan ALLA djur har lukt, hörsel, syn och känsel? Har du aldrig frågat dig varför människan har en svanskota?
Jo det kan jag svara på; Det finns en gemensam stamfader långt tillbaka.
Inavel fanns inte då, så det kan vi ta bort.
Öh? Vet du vad inavel innebär? Om personer med samma genuppsättning parar sig betyder det att genetiska defekter kommer slå ut, sjukdomar, som tar kål på avkomman.
Om Eva & Adam var de första & enda människorna (som de är enligt Bibeln) borde människan dött ut för mycket läääääänge sedan p.g.a. inavel.
Poängen är, som jag tänkte låta dig lista ut, men som du inte gjorde, är att dagens människa är sprungen ur flera olika människoapor som parat sig med varandra över artgränserna och därför skapat en sofistikerad genpool att bygga vidare på.
BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.
Det är ännu farligare att tolka Bibeln bokstavligt. Kristen fundamentalism är lika illa som all annan religiös fundamentalism.
Farligt? Hurså?
EliasN. Är de sju dödssynderna något du beblandar dig med eller tror på?
Beblandar mig med? Hur kan man beblanda sig med sju dödssynder?
Nej, det gör jag inte.
Kyrkan har i alla fall bevisat gång efter annan att girighet är nåt de står bakom. Att i kyrkans namn slå ihjäl kulturer i jakt på rikedomar. Idag slås kanske inte folk ihjäl för det men i jakt på rikedomar är den (kyrkan alltså).
Kyrkan kanske, men inte kristna.
Jag anser att präster, pastorer och dess likar gör jobbet endast för pengarnas skull.
Väldigt många jobbar bara för pengarnas skull. Blir de mer giriga för det? Präster och pastorer jobbar ju förstås till en viss del för pengar, men det är inget vanligt jobb.
Det är samma sak i Guds Eld, Livets Ord, Jehovas Vittnen m m.
Guds Eld? Vad är det? Jag har bara hört talas om det två gånger och det är här, och det ger inga träffar på Google.
Vidare vill jag att du skiljer, starkt, på kristendom och Jehovas. Jehovas är verkligen inte kristna. Det är en förvriden form av kristenhet. En sekt är vad det är.
Jag lyssnade på ett radiosänt pingstkyrkotältmöte (långt ord) för några år sen. Det kan vara kul att lyssna på tänkte jag.
Kul som i "Haha!" eller kul som i "Det här var intressant"?
Jag borde inte blivit förvånad men vad sa han, pastorn på mötet? Jo ser ni. Vid kollekten: Citerar "Det är nu dags att ge ert bidrag. Jag har ju sett att utanför står det en hel del fina bilar, så många av er har råd att lägga lika mycket som jag". Vad folk inte vet är att de blir så in i........ lurade efter allt hallelujande att de inte förstår att det är pastorn som tar alla stålarna.
Och hur har du kommit fram till det? Är det en slutsats du dragit efter att ha gjort en rejäl utredning? Eller är det bara en dum fördom? Vad har du ens belägg för att komma med en sådan grov anklagelse?
Om man nu ska vara kyrklig och troende, varför måste man behöva pröjsa för nöjet? Det borde väl vara gratis att tro på gud. Eller är det månne så att vår kringflackande ande också är girig?
Du kanske har hört talas om tiondet? I gamla Israel så stod det i lagen att man skulle ge ett tionde, ungefär som skatt. Det gick till Leviterna, prästerna, som inte hade egen mark, utan det var deras leverbröd, och till de fattiga som ett slags socialbidrag.
Jag tycker absolut att man ska ge ett tionde, om man har möjlighet till det, för man blir verkligen välsignad, om man bara ger av egen vilja.
Sedan vars man vill ge pengarna gör man ju som man vill. Jag ger en del av mitt tionde ungefär som fadderskap och en annan del till Ibra Radio. Och så ger jag pengar i kollekten i kyrkan ibland.
Jag kan inte neka till att större delen av pengarna i kollekten går till kyrkan, men då måste man ju tänka på att den är lite som ett företag och har lön att betala ut och diverse utgifter, och att kalla det girighet är minst sagt patetiskt och skrattretande.
Innerst inne är jag snäll och det tror jag alla är tills de bevisat motsatsen. Du EliasN är iaf ståndaktig och slåss förvånansvärt duktigt för din sak. Ensam är du här också. Du haver min respekt.:)
Tack. Det värmer mitt hjärta när folk säger sånt.
Fast helt ensam är jag ju inte, jag har haft några som hjälpt till ett tag.
Haha? Skämtar du eller? Om Gud inte är fysikalisk existerar han inte och då underminerar du hela kristendomen, smart drag där.
Om jag samtidigt hade sagt att det bara finns ett fysiskt plan så hade det varit så, men nu har jag inte sagt det. Tvärtom. Det finns ett fysiskt plan och ett andligt plan. På det andliga planet finns Gud, Djävulen, änglar, demoner, himlen och helvetet. Det andliga planet är lika verkligt som det fysiska, men vi kan inte se det (även om många har sett änglar och de faktiskt visar sig ibland). Och de kan förstås verka på det fysiska planet.
Vet du vad 1a, 2a, 3e och 4e dimensionen betyder? Det kan jag berätta för dig: Höjd, Bredd, Djup och Tid. Om Gud har skapat den 4e dimensionen, tid, enligt dig, måste han skapat de tre förstnämnda före det. Frågan är hur Gud skapade den 1a dimensionen då, för vad var han själv, ett nolldimensionellt litet fismoln kanske?
Om han har skapat den fysiska världen och allt vi ser är det ju ganska självklart att han har skapat alla dimensioner.
Du är trångsynt, SkarZnik, som aldrig kan förstå vad jag menar och aldrig tänka utanför det du ser.
Öh? Vet du vad inavel innebär? Om personer med samma genuppsättning parar sig betyder det att genetiska defekter kommer slå ut, sjukdomar, som tar kål på avkomman.
Om Eva & Adam var de första & enda människorna (som de är enligt Bibeln) borde människan dött ut för mycket läääääänge sedan p.g.a. inavel.
Det kommer från sjukdomar. Inavel kan enkelt beskrivas som "halva" sjukdomar och defekter som alla bär på, och när någon som är nära släkt med någon annan tillsammans får ett barn skapas den människan utifrån parets gener och får alltså ihoppusslat olika sjukdomar och defekter och blir drabbad av dem.
Men innan syndafallet fanns inga sjukdomar och inga defekter, och därför inte heller någon inavel.
---
Ifall någon undrar varför jag inte svarar på vissa inlägg är det för att jag på senare tid har börjat med att skriva inlägg till svar på olika saker men istället för att trycka på Skicka stänger fliken, för jag är missnöjd med inlägget.
Det kommer från sjukdomar. Inavel kan enkelt beskrivas som "halva" sjukdomar och defekter som alla bär på, och när någon som är nära släkt med någon annan tillsammans får ett barn skapas den människan utifrån parets gener och får alltså ihoppusslat olika sjukdomar och defekter och blir drabbad av dem.
Men innan syndafallet fanns inga sjukdomar och inga defekter, och därför inte heller någon inavel.
Där vid "Noahs Ark" då, alla borde ha dött vid inavel där.
dom förnedrar hela Gamer-world!!!
EliasN: Jag är på jobbet just nu. Svar kommer när jag är hemma. Ett svar om Guds Eld kan jag ge dej iaf. Det är en sekt likvärdig pingstkyrkan. Den finns bl a i Alingsås.
Ja, kul som i intressant var ordet att lyssna på radiosändningen.
Beblandar var kanske fel ord om dödssynderna men jag menade om de rör dig på något sätt. Eller är det bara trams för dig?
Som sagt resten skriver jag ikväll.
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Det är samma sak i Guds Eld, Livets Ord, Jehovas Vittnen m m.
Vidare vill jag att du skiljer, starkt, på kristendom och Jehovas. Jehovas är verkligen inte kristna. Det är en förvriden form av kristenhet. En sekt är vad det är.
hehe, hur har du kommit fram till det antagandet?
Skillnaden jämfört med många andra kristna trossamfund är att de valt att ta avstånd från andra kristna trosamfund eftersom de anser att för stora feltolkningar har gjorts. De följer dock de budord som jesus hade på samma sätt som andra kristna.
Ang. pengarna så finns det inget som man tar betalt för hos jehovas vittnen, man får frivilligt skänka en slant för t ex en skrift (det kostar ju att trycka saker) och får organisationen att rulla på det sättet.
Ingen ledare får betalt för sitt arbete i församlingen. Sen finns det de som endast arbetar med att ta fram material osv, de får boende och mat, samt en mindre dagspeng för egna köp. Resten går till organisationen.
thank you, come again
EliasN: Jag är på jobbet just nu. Svar kommer när jag är hemma. Ett svar om Guds Eld kan jag ge dej iaf. Det är en sekt likvärdig pingstkyrkan. Den finns bl a i Alingsås.
Ja, kul som i intressant var ordet att lyssna på radiosändningen.
Beblandar var kanske fel ord om dödssynderna men jag menade om de rör dig på något sätt. Eller är det bara trams för dig?
Som sagt resten skriver jag ikväll.
Nu får la du ta och ge dig. Gå och hämta lite skit på nåt kassationsbord istället
Diskussionen känns urvattnad. Religion är inget annat än ett mytbehov för människor. Idag behöver man tro på något annat än krig, svält och räkningar. Sedan kan man bli religiös eller spela World of Warcraft eller tro på gud. Skillnaden är väl att WoW spelarna inte lever kvar i den världen utanför datorn. Varför fick Da Vinci koden ett sådant genomslag trots att det mest är skitsnack i den boken? Jo mytbehov. Det har redan en författare och psykolog som hette Rollo May bevisat på 60-talet i sin bok "Ropet efter myten". Väldigt lärorik läsning som både förklarar vårt mytbehov liksom myterna i sig själva och vad vi kan lära av dem idag. Alla känner väl till Oidpus, Sisyfos och Narcissus. Bra myter med god sensmoral som kan hjälpa en att klara vardagen. Kristendomen är inget undantag men där ligger skillnaden i att alla troende har bestämt sig för att stirra sig blinda på skapelseteorier istället för de myter som kanske kan vara till nytta för dem själva. Så tro på vad fan ni vill jag är nöjd med att komma från aporna och vet att dinosaurierna dog ut för 65 miljoner år sedan.
Peace!
Diskussionen känns urvattnad. Religion är inget annat än ett mytbehov för människor. Idag behöver man tro på något annat än krig, svält och räkningar. Sedan kan man bli religiös eller spela World of Warcraft eller tro på gud. Skillnaden är väl att WoW spelarna inte lever kvar i den världen utanför datorn. Varför fick Da Vinci koden ett sådant genomslag trots att det mest är skitsnack i den boken? Jo mytbehov. Det har redan en författare och psykolog som hette Rollo May bevisat på 60-talet i sin bok "Ropet efter myten". Väldigt lärorik läsning som både förklarar vårt mytbehov liksom myterna i sig själva och vad vi kan lära av dem idag. Alla känner väl till Oidpus, Sisyfos och Narcissus. Bra myter med god sensmoral som kan hjälpa en att klara vardagen. Kristendomen är inget undantag men där ligger skillnaden i att alla troende har bestämt sig för att stirra sig blinda på skapelseteorier istället för de myter som kanske kan vara till nytta för dem själva. Så tro på vad fan ni vill jag är nöjd med att komma från aporna och vet att dinosaurierna dog ut för 65 miljoner år sedan.
Peace!
du har öppnat mina ögon rogue, att jag inte sett det här tidigare, allt handlade bara om att jag hade ett behov av att tro på nånting.
Hela mänskligheten kommer att vinna på det här, förstår inte varför det forskas så mycket i historien, gårddagen är bara bs. Vi behöver inte veta nåt om gårddagen. På samma sätt som man inte vill veta vad man gjorde på sin fylla dagen innan. Det ger bara ångest.
thank you, come again
Kul att bidra, ha ha eller var det ironi från din sida, huxflux? Tror i och för sig att det kan vara viktigt att känna till åtminstone människans historia för att veta vart man kommer ifrån även om det ger en ångest. Jag inbillar mig själv det i alla fall. Jag har alltid trott att amerikaner är så identitetslösa p g a att de knappt har någon historia och det kända faktum att deras historieböcker är en aning snedvridna...
Men jag håller helt med dig om bakfyllan...
"When historybooks are full of shit I´ll become the anarchist"
Rhcp, Johnny kick a hole in the sky.
Jag är ledsen Notumforce, men nu slänger jag iväg ett sista inlägg om det här. Vill EliasN diskutera vidare får han skapa en ny tråd dedikerad åt Vetenskapen VS Religionen.
Om jag samtidigt hade sagt att det bara finns ett fysiskt plan så hade det varit så, men nu har jag inte sagt det. Tvärtom. Det finns ett fysiskt plan och ett andligt plan. På det andliga planet finns Gud, Djävulen, änglar, demoner, himlen och helvetet. Det andliga planet är lika verkligt som det fysiska, men vi kan inte se det (även om många har sett änglar och de faktiskt visar sig ibland). Och de kan förstås verka på det fysiska planet.
Som vanligt alltså! När vetenskapen överbevisar religionen tar man till ologiska förklaringar. Men du tycks veta mycket om det där, vad är din källa, Bibeln? *flinar*
Ett paranormalt plan existerar inte tills motsatsen har bevisats.
Om han har skapat den fysiska världen och allt vi ser är det ju ganska självklart att han har skapat alla dimensioner.
Du är trångsynt, SkarZnik, som aldrig kan förstå vad jag menar och aldrig tänka utanför det du ser.
Så, en person som förkastar de förkrossande bevisen för evolutionen och att en stor smäll skapade universum till förmån för ett paranormalt väsen vars existens är omöjlig att bevisa grundat på vad som står i en 2000-årig bok kallar MIG för trångsynt.
Jag är en realist som endast tillämpar vanligt förnuft och logik.
Du missade min poäng. Om man nu ens kan skapa en sån komplex sak som en dimension så måste denna Gud vara nolldimensionell, d.v.s. ingenting. Och hur ingenting kan skapa någonting är för mig oförståligt.
Du förstår inte. Två individer kan inte skapa en tillräckligt varierad genuppsättning för att lägga grunden för en helt ny art. Arten skulle dö ut innan du skulle hinna säga "gud finns inte tills motsatsen har bevisats".
Hade Gud verkligen funnits hade han skapat fler än två människor, med tanke på det fortplantningssystem han eventuellt skapat, vilket betyder att det som står om Eva & Adam i Bibeln är förkastligt och påhittat, vilket i sin tur underminerar din säkraste källa för att Gud skulle kunna existera.
Jag förstår allvarligt talat inte varför du så hårt bara måste tro på den kristna Guden.
Okej, tänk om det finns en Gud, men att den Guden inte alls är den auktoritära Guden som beskrivs i Bibeln? Det säkraste man kan göra är att säga att man helt enkelt inte vet.
Jag erkänner att det finns för komplexa saker i universum för vetenskapen att förklara, men det betyder inte att man genast måste slå bort allt som har med vetenskap att göra och istället bli religiös. Istället kan man vara rationell i sitt tänkande.
Kristendomens enda mål är att lura i folk att en övermakt finns och att sedan använda folks påtvingade tro till att skapa ett konservativt samhälle som applicerar en vidrig människosyn.
Jag är en realist som endast tillämpar vanligt förnuft och logik.
Du vet väl att förnuft och logik är en förlamande begränsning för alla som försöker närma sig andevärlden? På samma sätt som mental hälsa är en begränsning för den vars mål är galenskap.
Nä, riktigt så enkelt är det inte. Smart People Believe Weird Things.