Varghatare, veganer och annat patrask!

Medlem
Varghatare, veganer och annat patrask!

En sak man får lära sig då man tar jägarexamen är att man inte bedriver jakt utan viltvård i Sverige. Viltvård innebär att man inom den lokala biotopen ska hålla en normal population av arter då en eventuell överpopulation alltid slår ut arten eller andra arter. Tex kattpest, älvborgssjukan med mera.
Jägarens ansvar är inte att se till att få kött i frysen, det är en biprodukt, utan att se till att en överpopulation inte sker. Detta gäller självklart inte arter som stockholmare, chihuahuaor och idioter...
Men då vi är så lyckligt lottade i Sverige att vi har våra rovdjur så är det egentligen självklart att dessa skall räknas in i beräkningen. Men det görs inte idag. Istället ses rovdjuren som en konkurrent vilket ju är helt fel då man strävar efter samma mål, att få en normal biotop. Ju mindre jägarna behöver avliva dess bättre.

Man kan ju bara hoppas att det bara blev en varg för mycket, tror snarare på en betydligt högre summa som mörklagts av jaktlagen.
Nästa problem är att man skjutit första bästa varg man hittat, alltså inte tagit hänsyn till regler som gäller för annat vilt. Flera kullar med valpar har nu bli föräldralösa, dessa är dock inte så små idag men dom är inte helt vuxna. Detta leder in på ett av dom problem som varghatarna har angett som ett stort problem. Att vargen blir mindre skygg...grattis nu har ni själva sett till att dom kommer att bli det!

Ett annat argument är att vargen i Sverige inte är svensk, den är inplanterad. Ja, jag kan förstå att man har svårt att förstå hur ett par vargar har klarat sig undan den hetsjakt man bedrev på dom. Vart fan gömde dom sig?
Inte i Norge, där har man helikopter när man jagar...
Inte i Stockholm, där blir dom påkörda...
Inte i Norrland, där blir dom förgiftade...
Vore det så hemskt egentligen om vi hade ett gäng invandrarvargar?
Trodde vi inte skulle ha den attityden i dagens samhälle...

"Vore fett gott med renkebab nu"

Dessutom är det helt annan sak med rådjur, fälthare, vildsvin, vitsvanshjort, knölsvan, kanadagås och tamren. Dessa ÄR inplanterade i Sverige.
Att dom förbannade renjävlarna går till anfall när man ligger i fält är det ingen som klagar över...ingen som sett black sheep!? kan det hända på nya zeeland kan det hända här...
Att dom dessutom förstör fjällfloran får vi visst inte prata om...

Själva organisationen av jakten och utförandet är annars en fin hyllning till 40-talets Tyskland och deras bravader... Säkert en av jägarna som snodde skylten och skulle ha den i jaktstugan som inspiration...
Men så lever också folk kvar i sagornas värld... den enda svenska varg som bevisligen har dödat människor var tagen som valp utav människor, satt i en bur för att skrämma ovälkomna rövare och annat löst folk och fä. Detta var under 1700-1800-tal, kom inte ihåg exakt, och vargen var misskött av människor som den senare attackerade...typ sånt som dagens hundar inte gör...

Jo just ja en granne som jag hade när jag växte upp, hennes mamma blev uppäten av varg... hon blev visserligen 99 år tanten, gubben hennes 98, dog dagen efter henne... men det fanns faktiskt tidningar och sånt då också, herregud, redan 1500-talets kyrkoböcker var ju värre än hänt i veckan, hade tydligen någon förfader som Vasas son hade satt på i en lada...betyder det att jag är kunglig?
Så om ingen skrev något om det så var man antingen väldigt rädd för vargen eller så var det skrönor som allt annat. Att den sista vargen i Uppland dessutom sköts 1894 gör inte saken mer trovärdig...

Vargen tar tamboskap..ja sätt upp en skylt på renkräket att den inte får ätas kanske?
Det finns bidrag till dom som bor i vargområden så att dom kan stängsla bättre, men det blir svårt att stänga ute getingar, orm och fästingar... tamhundar får ju inte gå lösa så det är inget problem, jakthundar kan förses med "vargpingla", som i Sverige, och såvitt jag vet övriga världen, har ett så gott som 100% skydd mot varg... "men älgen kan höra den"... synd, kör klappjakt eller så letar man själv efter älgen.
Sorgligt egentligen det där med jakthundar, oftast står dom i en hundgård under större delen av året, sen skickar man ut dom i skogar där man vet det finns varg, utan vargpingla, och sen gråter man över att hunden blev tagen...idiot och djurhatare!
Vargpinglan kan man få gratis från länsstyrelsen, by the way...

För övrigt, jag är INTE emot jakt, jag är uppvuxen på en gård, jag är inte vegan,eterian eller mytoman, jag älskar kött och tycker faktiskt att det är naturligt med grisar som har testiklar...det är inte bölder som hänger där... (och nej, inte "naturligt" på något konstigt sätt)
...torvströ är faktiskt inte grisskit utan något brunt som luktar kontigt/illa men som är betydligt renare, torrare, mjukare och varmare än halm...

Som dom flesta borde veta idag är det sedan länge bevisat att växter har sympati för varandra och är medvetna om sin omvärld, bara för att dom inte funkar som oss betyder inte det att dom inte har ett liv och medvetande. Deras medvetande kan till och med ligga på ett plan över oss djur, för djur är vi alla. Förstår inte riktigt det här "religiösa" snacket om att vi står över allt annat levande bara för att vi kan förstå varandra och inte djuren, fungerar säkert lika dant omvänt, en ko kanske har en större förståelse för hur universum fungerar men vår intelligens är helt enkelt för låg för korna att kunna förmedla deras enorma kunskaper, se bara på deras ögon, vilken ko behöver ett teleskop?
Ännu mer sannorlikt att så är fallet med växterna.
Ganska uppenbart egentligen att vi helt enkelt ligger längst ner i utvecklingen då vi envisas med att förstöra allt och alla runt omkring oss. Att växter dessutom levt i flera miljoner år längre gör det hela inte mindre sannorlikt.
Ett ord: GAIA

Att tänka på:
När du lagar till köttbiten till middagen serverat med rivna morötter och kokt potatis.
Vad är det som egentligen är ordentligt avlivat?
Köttbiten
Moroten
Potatisen
Svaret finns i nästa nummer...

Så nu har jag skrivit av mig lite grann.
Tack för mig och ursäkta att det här inte har det minsta med spel att göra!

#blogg

Inaktiv
Varghatare, veganer och annat patrask!

Äsch, tänk om folk bara skulle blogga om spel hela tiden, gött med lite annat också.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar