Far Cry 2 landar i butik - firar med trailer

Pansarknekt

Merde hoppades verkligen på detta spelet, dom problemen som så många beskriver här på forumet är precis sånt som jag stör mig så in i bomben på.
Får varna min polare, han ska köpa det efter jobbet senare idag :S


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Underbart å läsa allt whiine/gnäll

Medlem

Vill bara påpeka att Cryteks "demo" àka Far Cry 1, har 89% på gamerankings och Far Cry 2 har 84% och går stadigt neråt. Vill bara påpeka det. Och jo just det ... *host* Crysis "vann".

Inaktiv

Glad att jag inte köpte det. Vad är det här för skit?

1) Få ett mission
2) Åka jeep, möta en massa folk som random skjuter på mig. Vet de ens vem jag är?
3) Döda två killar, leta diamanter. *vilket trevligt inslag*
4) Åka tillbaka, möta samma killar igen, häpnas över en A.I. med Driv3r-känsla
5) Få ett mission
6) Åka jeep, möta en massa folk som random skjuter på mig. Vet de ens vem jag är?
7) Döda två killar leta diamanter. *vilket trevligt inslag*
8) Åka tillbaka, möta samma killar igen, häpnas över en A.I. med Driv3r-känsla

Alltså.. hur tänkte man? Hur kan man överhuvudtaget släppa något så meningslöst? Alltså, det finns en del grafiskt ögongodis, men det väger i helvete upp den skiten dom prackat på oss. Det förefaller nu väldigt tydligt varför det gjordes en massa "skojjig" propaganda-reklam där vi uppmanas att förbeställa Far Cry2.

Medlem
Skrivet av anon_19389:
Skrivet av Letalis:

Synd bara att det strula lite vid installationen på Vista x64

Jag kör också Vista 64 bit sp1 och det gick hur bra som helst att installera för mig.

Installationen i sig gick bra. (Lite klumpigt skrivet.)

Efter Installationen så fick jag editera xml filen för spelprofilen för att jag fick bara svart skärm skärm, ej maximerat spel. Detta beror på Aero Temat tydligen.

Sen så vid uppstart av spelet så krockar det med Xfire, så för att starta upp FC2 utan 7 fel meddelande så måste jag stänga ner Xfire först.


signatur

Supervisor Skyttegrav.se
#skyttegrav.se @ irc.quakenet.net

Medlem

far cry 2 äger det är det värkliagste spelet jag spelat

Medlem

Efter mycket meck fick jag igång spelet kl. 00.30. Hann spela två timmar innan jag var tvungen att lägga mig, men hittills är mina intryck bara positiva. Visst, kan hålla med om att det kunde behövas lite mer finpustsningar här och var, främst vad gäller dödligheten på motståndarna. Men det var verkligen inget som störde mig. Man tålde rätt mycket själv också. Det var även ibland rätt svårt att förstå varifrån beskjutningen kom ifrån, men det var mycket för att det var i stort sett öppet krig. Ser mycket fram emot att få spela det lite mer i helgen.

Medlem

Är det bara jag som tycker att det påminner mer om Assassins Creed än något annat.

De enskilda elementen är skoj och bra gjorda, men i slutändan är det bara att jaga ikoner på en karta och göra samma sak om och om igen tills du lessnat, långt innan du är klar med spelet.

Medlem

Spelet är bra. Punk slut...
Om man jämför spelkänslan mot tex BIA:HH så vinner FC2 alla gånger. Grafiken är jäkligt snygg och målar upp världen på ett ypperligt sätt. Att huruvida spawns osv ska ställas in och eventuellt hur mycket skada ett vapen ska göra, kan diskuteras. Jag hade valt att göra vapnen lite mer dödliga och kanske inte satt en spawntid på 3 minuter. Men o andra sidan har jag fått en smidig editor och kan modda om spelet själv. Lite trist för dom som inte vill eller kan modda sitt spel och vill ha detta direkt vid köp. Men det kommer moddar ska ni se.

Tillbaka till spelet;
Vissa uttryckte sina åsikter angående repetetiva uppdrag och jämför spelet med crysis. Här finns mängder av uppdrag som du själv väljer att starta genom att prata med en NPC. Vill du göra alla vapenhandlaruppdrag efter varandra så blir det väl lite samma sak om och om igen. Väljer man att ta samma uppdrag hela tiden så förstår jag det. Jag ser ingen repetetion på det sättet om man tar lite olika uppdrag från olika arbetsgivare. Jag tyckte det var mer än lite varierat. Jämför med crysis och dess bossliknande fajter ala 90-tal så är FC2 långt ifrån lika repetetivt.

Och nu svar mot kritiken "inte öppen spelvärld";
Visst, här finns inga aliens eller mutanter utan människor. Här finns inga rymdskepp inborrade i bergrunden eller liknande. Här finns djungel, relativt öppen värld. Det enda som stoppar ens framfart emellanåt är klippor. Jag tycker det är helt ok för det finns alltid ett sätt att komma runt dom. Inte som i crysis, finns det en klippa kommer du inte runt den utan den är där för att leda dig och spelet vidare i handlingen. "Inte springa i korridoren!" brukar min dotters lärare säga. Han borde få en flygbiljett och hälsa på Crytek och lära dom ett och annat...

Ljudet i spelet är helt ok, det ambienta ljudet är härligt och stämningsfullt. Musiken gör ett bra intryck och även om jag föredrar att inte ha musik igång när jag spelar FPS så har jag faktiskt inte stängt av det än. Jag har iof inte spelat igenom FC2 än heller.

Fysiken i spelet är helt ok det med. Om jag återigen jämför med tex BIA:HH och dess fysik så föredrar jag FC2. Sätt fyr på något och se en hel fiendebas förvandlas till ett brinnande inferno. Töm ett magasin med din tunga kulspruta och du kommer att få se löv, grenar och träd falla till marken lika snabbt som dina motståndare. En detalj jag gillade var när ett ammunitionsförråd råkade ta eld och "exploderade". Inte något hollywood "BOOM" här inte. Mycket trovärdigt och någon som sett ammunition ta eld vet...

Ovanpå detta lägg till en baneditor som är lätt att förstå, smidig och snabb att arbeta med så får du en komplett upplevelse som jag inte skådat på väldigt länge i ett spel.

Att PC-Gamer UK gav spelet 94% förstår jag verkligen. Och jag håller med i vart och ett av påståendena. Jag gillade spelet och som jag ser det kommer detta spelet bara vara hotat av spel som CoD5 och FO3. OM dessa levererar, för FC2 är just nu det bästa spelet på pc-marknaden.


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem

Haha, jag hade bokat det här spelet men som tur var avbokade jag det för 1 månad sen. Jag gjorde rätt verkade det som.

Fable 2 ikväll!

Gen
Medlem

Var ett musklick ifrån att boka spelet. Tur att jag inte gjorde det efter att ha läst allt som skrivits i tråden. Vissa skriver ju positivt, men den stora massan är ändå negativ. Kan några dussin FZare ha fel?

Medlem

Jag tycker i alla fall spelet är bra och underhållande
och håller med PaLL3 fullt ut

Varför det finns så mycket klagomål här är väl antagligen för att dem som hypade sönder sig själva av reklam (vilket är skrattretande att folk går på reklam, blir det mycket tv-shop för er också?) är besvikna och måste skriva av sig.

Alla som är nöjda sitter väl antagligen och spelar istället för att whinea!!
Jag har i alla fall problem att slita mig från spelet!

Medlem

Verkar som många här hade förväntningar på spelet som inte infriades. Skulle vara kul om de som är missnöjda med spelet kunde beskriva några av dom förväntningarna dom hade på spelet, och på vilket sätt spelet inte nådde upp till dem.

Medlem
Skrivet av Gen:

Var ett musklick ifrån att boka spelet. Tur att jag inte gjorde det efter att ha läst allt som skrivits i tråden. Vissa skriver ju positivt, men den stora massan är ändå negativ. Kan några dussin FZare ha fel?

Det är väl och har väl alltid varit enklare att klaga än att ge positiv kritik och framför allt, lägga fram konstruktiv kritik.
Som du ser i mitt inlägg så finns det saker jag hade velat ha annorlunda. Samtidigt som jag framhäver det som är bra.
Läser du dom flesta med negativ kritik på spelet så är det mest "jävla skitspel" eller "det suger".
Kom med konstruktiv kritik och jag lyssnar. Har man bra argument i ett inlägg så spelar 1000 inlägg, utan argument, ingen roll överhuvudtaget.


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem

Det finns en mycket bra grund anser jag men en del smärre missar irriterar. Atmosfären är helt suverän och det enda jag saknar är ett större djurliv och fredliga npc's a la rollspel eller Stalker.

Som jag upplever det är de största problemen kopplade parametrar som man antagligen kan konfa i en fil i pc-versionen; fiendernas stryktålighet, fiendernas förmåga att upptäcka dig, respawn rate. Jag har inget problem med att vegetation växer tillbaka, det är ju en feature. Men det går för snabbt. Samma med att vaktposter får tillbaka sin bemanning. Klart att de skickar dit nya gubbar om de andra dör. Men, som sagt, det går för snabbt och automagiskt. Hur detta kan fixas i konsolversionerna vet jag inte. Patchar eller menyalternativ kan man hoppas.

Min största besvikelse är nog att världen inte är så fri egentligen utan att du måste hålla dig till vägar och floder. Trodde man skulle kunna knata runt som i ex. Oblivion. Det finns visserligen vänliga npc:er men som folk sagt är världen lite för full av fiender som skjuter först och frågar sen. Var alla getherdar (ingen fördomar här inte!), kärringar med krukor på huvudet och ungar som springer omkring och leker? Spelet är grymt enligt mig, och mest tack vare stämningen. Just därför blir det extra märkbart när vissa grejer stör. Man tänker "varför kunde de inte tänkt på detta också?".

Just det där med en öppen värld och npc:er som lallar runt är ju inget man förväntar sig i en linjär shooter och det är väl så att de lanserat spelet lite snett. Det är relativt öppet men när de säger öppen värld så tänker folk nog HELT öppen och med faktioner, likt guilds i ett rollspel.

Medlem

Jag börjar seriöst undra om det finns två versioner av spelet, att de som laddat ner spelet har en annan version än köpversionen. För jag som köpte mitt i butik har verkligen inte upplevt nästan något av det som så många klagar på. Konstiga uppträdanden av npc:er eller buggar med bilar på varandra eller in i hus osv. Kanske har en annan uppfattning efter helgen, men enligt mig är spelet riktigt bra. Jag hade nog hoppats på mer öppna landskap med savanner och slätter som Sctraider påpekade, lite mer Afrikakänsla med kvinnor med krukor, bybor som jobbar och barn som leker. En och en annan getherde hade inte varit fel heller (finns otroligt mycket herdar i Afrika, så ingen fördom där inte). Men ändå ett spel absolut över godkänt.

Medlem

Bövla whine om att folk skulle klaga på spelet för att de skulle gått på "Hajpen".
Det kan inte vara så att spelet helt enkelt suger pga av din insmugna musaccelerationen precis som i Bioshock, vill jag ha skiten så sätter jag på den själv. Pga motståndare som respawnar NÄR MAN STÅR PÅ DERAS LIK, pga att man gör samma uppdrag gång på gång, pga bilar går från 0-100 på 1.2s och från 100-0 på 2.5meter, och alla andra småmissar som gör att detta inte alls är bra, helt enkelt. AI'n är ju som botsen från bf1942. Ex: Du ska spränga en konvoj som transporterar vapen, du ställer din jeep på vägen framför, konvojen kommer fram till jeepen, kör in i den, backar, kör in i den, backar, kör in i den, backar, kör in i den i all evighet. Kasta en granat på lastbilen -> Den gör 5 volter med skruv I PIK. Kul också att de gärna ser en igenom stenar/träd och gärna skjuter på en igenom stenar/träd, de träffar inte, men de skjuter rakt in i en sten. Bravo. Uppdraget klart. Och sluta hylla detta spelet för att du skulle vara bättre än crysis, det är ju förfan ingen merit, crysis var inget bra spel.

Medlem

Meh verkligen inte som bra som de fick det att låta...

Några grejor som är fruktansvärt dåliga.

Vapnen känns klena och orealistiska ( jag räknade 5 kroppsskott med G3:an innan de dog, själv verkar jag tåla ungefär det samma). De förstörbara miljöerna är också väldigt "random". En fiende stod bakom ett lågt staket utav träd och jag sköt ett pansarskott som träffade staketet komiskt nog dog inte fiended ( och staketet gick inte heller sönder för den delen).

AI:n är patetisk ( obefintlig i princip). De verkar springa runt som yra höns halva tiden och ibland reagerar de inte ens på en. Däremot så siktar dem jävligt bra, nästan helt omöjligt att ta skydd bakom ett objekt då jag iaf alltid lyckas bli träffad på nån vänster. Även det fruktansvärt jobbigt.

Supersnabba respawn timers. Sjukt drygt att rensa en guard post bara för att se den vara full igen när man kör genom där 2-3 minuter senare. Ge dem en jävla radio istället, hinner de rapportera om attacken så kan det vara rimligt att det kommer förstärkning gör de däremot inte det så ska det fan dröja minst 60 minuter innan respawns.

Sen är det nästan omöjligt att bara köra genom guard posts då de oftast alltid har en bil där som de är blixtsnabba in i och eftersom de alltid har en gunner så är du automatiskt körd om du inte bestlutar dig för att döda dem. Hur kul är det att behöva stoppa vid varje jävla guard post? Inte särskillt.

Sen att bara kunna ha ett uppdrag åt gången är också extremt löjligt och idiotiskt, verkar inte heller gå att avbryta ett påbörjat uppdrag så har man ett är man fast med det tills man klarat det.

Vapenuppgraderingarna är fruktansvärt tråkiga och känns väldigt framstressade. Accuracy, reliablity och ammo upgrade är det enda som finns och de är exakt samma för alla vapen. Hade varit betydligt roligare om man kunde ha olika upgrades för olika vapen samt eventuella tillbehör.

Nej spelet är verkligen inte vad man trodde, jättedåligt är det inte men absolut inte bättre än "okej". Tanken var uppenbarligen god men utförandet kändes jävligt billigt och dåligt igenomtänkt. Hade man kunnat ha flera uppdrag samtidigt, större djup i striderna ( vapnen framförallt), bättre AI och lite mer levandemiljöer med vettigare respawn timers hade det kunnat bli ett 9/10 spel nu blir det inte mer än 6/10 från mig iaf.

Medlem
Skrivet av Schtraider:

Min största besvikelse är nog att världen inte är så fri egentligen utan att du måste hålla dig till vägar och floder. Trodde man skulle kunna knata runt som i ex. Oblivion.

Det kan du ju också. Varför måste du hålla dig till vägar och floder??


signatur
Medlem

en sak som man iaf trodde dom sku lyckas med som dom sagt i trailers.. "du kan välja att köra in som rambo eller smyga in"..
Det me smyga in är ruskigt svårt eftersom man syns fast man är bakom en buske.. Sku dom fixa det och Ain så sku spelet va sjukt bättre..

Medlem

Speltillverkarna lider utav att de så gärna velat göra ett fps med rollspels-inslag likt Stalker. De har karaktärsval som känns helt omotiverat, massa karaktärer och reputation, uppgraderingar till vapen och utrustning, affärer, fordon man kan laga och allt sådant. Något som för mycket mer djup till ett vanligt FPS-spel.

Men vad händer med inlevelsekänslan som alla de här paragraferna ska hjälpa till med, när precis varenda människa man ser utanför Pala absolut och utan tvekan är ute efter att döda en? All den här mänskliga realismen med rykte och vänner och affärer tjänar INGENTING till när människorna utanför Pala är oresonabla rovdjur.

Man får heller ingen direkt motivation till varför alla skjuter. Okej, det är inbördeskrig på G och man är en foreign national. Spelet har inte informerat om att man skulle ha något pris på sitt huvud eller att man är betraktad som en persona-non-grata heller. De bara skjuter. Och skjuter och skjuter och jagar och skjuter tills hela känslan går från att vara en legosoldat i Afrika till ett halvfärdigt DATORSPEL.

Repop-situationen är också helt makalöst kass. De har ett dygns-system med klocka och allt när man savear. Ändå ploppar de blodtörstiga boerna tillbaka till vaktposterna såfort man vänt ryggen till. Vad sägs om att ha en 24h timer på varje vaktpost?

Fienden tål som vanligt för mycket. Rollspel/Arkadspel konflikten är uppenbar åter igen. Vad fan är det för immersiv känsla man ska få egentligen när en merc i trasig t-shirt och Riddick-brillor tar 15 st 7.62 i bröstkorgen och bara skriker lite innan han skjuter tillbaka därifrån han står? Det är absurdt.

Anledningen att jag spelar spelet är att det är snyggt, att jag ÄNDÅ gillar känslan jag kan få ibland när alla de här stora felen inte spelar någon roll, och för att jag vill få ihop och testa alla vapen.

Men Ubi borde verkligen tänkt efter innan de försökte göra ett mini-STALKER i Afrika. Allt snack om faktioner är pyttsan. Det är två läger man kan få uppdrag ifrån. Det kunde lika gärna vart en röd och en blå boll man fick uppdrag ifrån, det är helt onyanserat när det gäller reputation och, åter igen, att utanför staden spelar den ändå ingen roll.

Tänk, ack TÄNK, hur skönt det skulle vara att komma åkande till en bensinstation ägd av UFLL och då kunna åka igenom den för att man har det bra ställt med de, medans om man på håll såg den andra faktionens flaggor eller liknande visste att "där finns fienden". Men nej.

Jag kan hålla på förevigt, men omg orka. Far Cry 2 är en flopp, men en spelvärd flopp som jag haft en del skoj med. Att man har skoj är inte något kriterium alls för kvalitet. Jag har skoj när jag kollar på B-filmer. De är hantverk och utförelsemässigt skitdåliga, men ibland smått underhållande ändå.

Medlem

Brukar inte vara gnällig när det gäller nysläppta spel då dom brukar vara fyllda med buggar men Far Cry 2 tog fasen priset! För buggar har jag faktis inte sett mycket av, helt otrolig! MEN det är nog den sämsta shootern jag spelat på länge. Tids svackan mellan fighterna och hur mycket motstånd man får är ju rena skämtet! Åk till denna plats tar 3min, kommer fram och möter 3-4 gubbar sen är det klart! Åker tebax och det tar 3min, nästa uppdrag tar också 4min att åka ut, dödar 4gubbar på 1min och det är över! Jag blev iaf rå blåst av trailen då det small konstant medans själva spelet har 30min dötid på en timme!

Tack och adjö FC2

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Schtraider:

Min största besvikelse är nog att världen inte är så fri egentligen utan att du måste hålla dig till vägar och floder. Trodde man skulle kunna knata runt som i ex. Oblivion.

Det kan du ju också. Varför måste du hålla dig till vägar och floder??

Jag har visserligen bara spelat ett par timmar men hittills har det inte varit mycket till rörelsefrihet. Även om det inte är nån skripting så känns det ändå som korridorer med berg som begränsar ens framfart överallt. Sen att du kan röra dig fritt INOM den korridoren är ingen frihet. Det kan du i COD och GOW också. Får se om jag hinner störa mig på samma sak som alla andra stör sig på när jag spelat lite mer men just nu så är jag ändå väldigt nöjd. Hoppas man stöter på mer öppen Savann senare för det var det som lockade mig från första början; att få röja runt i vackra Afrika.

Ikväll får nog FC2 nog stå tillbaka för en Guinness och Fable 2 dock.

Medlem

Jag har köpt mitt spel i butik. Man började bli sne direkt i jeep-färden i början.. Vägen lutar men inte jeepen osv.. Men man tänker ju att det blir säkert bättre när spelet sätter igång på riktigt. Spelade i 2 timmar och det blev inte bra alls.
Man får inte glömma att ställa om till DirectX10.
Jag har en bra dator och bra grafik, men det är inte det som får spelet att kännas skumt.
Hade problem att hoppa över en liggande stol.. tex.. Kommer man för nära ett "hinder" så händer inget, måste backa och hoppa i "rätt" läge. Man kan inte springa och strejfa. Jefla malarian? Siktet?? Antal ammo man måste träffa?? Det tog 12 timmar innan jag tyckte Qwake Wars blev kul, så jag får väl ge det mer tid.. Men nu känns det som topp 2 risigaste spelköp i mitt liv.. o jag e gammel )

Medlem

Jag börjar undra om folk spelat samma spel som jag? Det är inte så att folk fått tag på någon tidig knäckt beta och spelar? Köpte det igår och det här är tveklöst ett av dom bättre spel jag spelat på år och dagar. I Gamereactors recension står det att spelet inte på långa vägar är lika snyggt som Crysis. Eh, va? Jag dyrkade Crysis och Crysis Warhead men Far Cry 2 är fan 10 gånger snyggare än något av dom spelen. Jag spelar det i 1920x1200 och grafiken flyter på med en framerate runt 45 ungefär och det är så snyggt att man bara sitter och gapar. Tror att folk förväntat sig något helt annat. Något i stil med just Crysis kanske som är mer linjärt. Gillade du första Far Cry så kommer du gilla detta. Vill du ha COD4 eller Crysis så kanske du skall leta någon annan stans för nej, tempot är inte det samma.

/M

Inaktiv

Väl skrivet Jabuba

Men jag har nå vajsing med ljudeffekterna,, Hör talet jättelågt och inte reloadljud lr mobilen hörs. Nån med liknande problem?

Medlem
Skrivet av Philster:

Varför det finns så mycket klagomål här är väl antagligen för att dem som hypade sönder sig själva av reklam (vilket är skrattretande att folk går på reklam, blir det mycket tv-shop för er också?) är besvikna och måste skriva av sig.

Eller, så tycker man att det är dåligt för att det är dåligt enligt dem. Hur svårt kan det vara att förstå?

Medlem

Ni som tycker selet är tråkigt och inte bjuder på nåon omväxling

Kan ju skriva dessa koder i promorutan

6aPHuswe
96CesuHu

Det ger 6 st nya bonusuppdrag.

Och gillar man inte att köra omkring och skjuta samma folk gång på gång (Vägspärrar)

ÅK BUSS DÅ FÖR FAN, svårt och går mkt snabbare.

Jag kan hålla med om att spelet är aningen repetativt, men grafikmässigt så slår det allt!

Klart ett utav dem snyggaste spelen 2008

Farcry 2 - Action och en grafikfest

GOW2 - Action och ett plagiat av en massa olika spel, slår inte 1an med hästlängder.

Fallout 3, helt grymt äventyr med inslag av action, dock grafiken suger, men det är inte därför man spelar det, utan det är spelvärdet som slår det mesta.

Sen har vi provat både köpt och tankad version på 360, och det är precis likadant, enda skillnaden var att den tankade laddade snabbare, kanske mest för att skivorna är av bättre kvalitet.

Jag köpte FC2 mestför att jag har alla andra och vill ha sammlingen komplett, men det är inget dåligt köp, det har flera timmars köttande och mördande, och man får olika uppdrag hela tiden, nja helt ok.

GOW 2 tog exakt 6 timmar att klara, det är en blåsning däremot.

/SM


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av perihelion:

I Gamereactors recension står det att spelet inte på långa vägar är lika snyggt som Crysis. Eh, va? Jag dyrkade Crysis och Crysis Warhead men Far Cry 2 är fan 10 gånger snyggare än något av dom spelen.

Snyggare än Crysis är det ju fanimig inte, då har du spelat Crysis och Warhead på låga inställningar.

Däremot är både Crysis och Warhead riktigt dåliga jämfört med detta på alla sätt förutom att man kan förstöra byggnader, träd m.m. Linjära shooters hoppas jag dör ut inom kort.


signatur
Medlem

Varför ingen demo tillgänglig? Vill gärna prova innan köp. Ska man verkligen behöva ta andra vägar för att testa om det är värt 400 spänn?


signatur

Spelar mest: State of Decay 2

Skriv svar