DHL tappar 21 000 Xbox 360-konsoler, stäms av MS
Vi som har köpt 360 borde väl stäma MS för att sälja en konsoll som har RROD.
Ni får en ny konsol på garanti vilket är mer än de knappa 700kr per konsol som det stäms om här.
Eller du menade att MS ska betala mindre?
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Klart DHL har egna försäkringar. Det har ju alla företag. Men man riktar ju sin stämningsansökan mot det företag man haft affär med och inte deras försäkringsbolag.
I slutänden så kommer privatpersoner betala. Ungefär som med allt annat i företagsvärlden, det slår mot oss vanliga ändå. Tror dock 14miljoner inte slå värst hårt. Samt att DHL nog lär betala dagen efter eller något. Är ju inte mycket att hänga i granen.
DHL har väl iaf inte döljt något såsom MS gjort.. släppa en konsoll där var 6:e var kass, det är väl om inte lite snålare.
I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White
På vilket sätt är det här DHLs fel?
det är det väll inte riktigt, men det är deras ansvar att grejerna kommer fram som de skickades ^^
Jag tror att Sony-fanboys har ett finger med i spelet. *host*
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
Huvuvida det är DHLs "fel" har inte med saken att göra, poängen är att de hade ansvaret för frakten så det är dem MS kan stämma.
DHL i sin tur kommer antagligen stämma det företag som hanterade själva tågfrakten (om det inte var DHLs eget tåg) och få sina pengar på det sättet eller också gå via sitt försäkringsbolag, i det senare fallet kommer försäkringsbolaget i sin tur antagligen i sin tur stämma någon för att för att få ut pengar, i alla fall om det går att visa att någon varit försumlig.
Företag stämmer varandra titt som tätt och det betyder inte att de är "sura" på varandra, många gånger är stämmningen helt enkelt ett sätt att få ett papper på hur mycket man tycker anser är värt så att man sedan kan gå vidare i ett ärende.
Det finns en anledning till varför det finns så många advokater i USA.
Förstår inte hur folk tänker.
Klart att microsoft skall ha ersättning, de anlitar ju DHL för en tjänst och godset är självklart DHLS ansvar tills det levererats och kvitterats.
DHL har givetvis försäkringar som täcker detta.
Sättet som vissa resonerar här, skulle ju betyda att om man flyttar och hyr in en flyttfirma som tappar plasman i trappan, så ska man bara acceptera "shit happens".
Självklart har företaget ett ansvar att ersätta microsoft, och ersättningskraven är ju verkligen rimliga för en gång skull.
Ta tex posten här, får kunden en trasig vara så lämnas den till posten. Dom kollar om det vart i transporten, är det nej så betalar tillverkarn. Var det postens fel eller att dom inte kan bevisa att dom inte gjorde fel betalar dom varan.
Nu stod det ju iofs att microsoft skickar dom till sig själv i princip, men alltid fraktarn som står för kostnaderna vid fel.
DHL har nog bara stöldförsäkring, inte drulle.
Konstigt att man ej har hört något om detta på företaget (Jobbar på DHL)
inte så konstigt, fel som "orsakats" av det egna företaget håller dom väl gärna tyst om, om dom kan.
Konstigt att man ej har hört något om detta på företaget (Jobbar på DHL)
inte så konstigt, fel som "orsakats" av det egna företaget håller dom väl gärna tyst om, om dom kan.
Nä, håller inte med. Stora företag brukar vara bra på att informera sina anställda hur de ska svara på frågor när något stått i tidningen.
Hur som helst så: EPIC FAIL för DHL
The price for freedom is eternal vigilance...
Värt att nämna igen, för de som läser tråden innan ni skriver i den:
Wait a sec, these consoles were headed TO Flextronics in Hong Kong? That's the OEM contractor that makes the XBox for Microsoft. One would expect XBoxes to be coming from Hong Kong, not going.
Methinks these consoles may have already been defective before the trainwreck and were being sent back for credit. If that's the case, then this trainwreck situation throws a massive monkey wrench into determining who should get credited for what because it'd be difficult to determine which defects were a result of the wreck and which defects were a result of workmanship errors by Flextronics.
Kanske detta är anledningen till det "låga" stämningsbeloppet.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Sättet som vissa resonerar här, skulle ju betyda att om man flyttar och hyr in en flyttfirma som tappar plasman i trappan, så ska man bara acceptera "shit happens".
Fast det var ju inte riktigt rätt resonerat heller...
Mer rätt skulle vara att när flyttfirman flyttar tvn faller hela huset ihop, inte alls på grund av flyttfirman, och tvn går sönder.
Inte direkt flyttfirmans fel, right?
Hade DHL tappat sina containrar hade det ju varit en annan sak.
Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos