Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Nu har Göran P & Co knappast gjort ett bra jobb heller, men hellre röda gubbar vid makten än vattenkammade stureplans-gossar.

wurd

Medlem
Skrivet av jimmi:
Skrivet av Gullefjun:

Det känns väl inte helt seriöst med någon som leker översittare, predikar liberalism och inte kan stava borgerlig, rätt?
Självklart röstar man inte på ett högerparti, senast de satt vid makten vart Sverige kört i botten.

Nu har Göran P & Co knappast gjort ett bra jobb heller, men hellre röda gubbar vid makten än vattenkammade stureplans-gossar.
Min röst blir väl troligtvis blank, kanske röd eller vem vet Unika Partiet?

nu var det ju inte någon stava rätt tävling på forumet, så sådana påhopp är bara barnsligt. Och om någon tänker rösta blankt elelr har röstat blank känns det rätt lamt att sitta och klaga när man inte ens dragit sitt strå till stacken för att försöka förändra något.

Att rösta blankt är bland det mest demokratiska man kan göra. Jag kanske är missnöjd med alla alternativen? Men visar genom en blank röst att jag stödjer demokratins principer, och det är ju faktiskt demokrati det handlar om.

Dumt argument herr Jim.


signatur
Medlem

rösta blankt är som att rösta på lotto du har inte en aning om var din röst hamnar.

Men visst bättre än att inte rösta alls.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Äh lägg ner debatten, sossarna vinner på alla bidragstagare och så slänger de in ett köttben i form av höjtbarnbidrag med en femtilapp.. sen sitter tjockgöran där o pillar navel i sin herrgård en vända till. Bara förspilld tid att ens bry sig.

Inaktiv

Hade tänkt rösta blankt också eftersom det känns som att välja mellan pest eller kolera om man tittar på de två blocken (och ja, jag har tittat ).
Men nu i samband med all uppmärksamhet kring integritet, kränkandet av den, komersiellt inflytande och partiet som fötts ur missnöjet så känns det som att jag kan göra min röst mer hörd genom att rösta pirat. Inte för att jag vill att Piratpartiet ska sitta i riksdagen eller för att jag sympatiserar med samtliga deras punkter, utan för att jag vill medverka i att väcka debatt.

Får Piratpartiet ett skrämmande stort antal röster ifrån framförallt ungdomar kommer våra etablerade politiker bli tvingade att reagera.

Medlem

Nej, de blir inte tvungna att agera. De låter det blåsa över, piratpartiet försvinner, eller deras fråga blir meningslös, och RoGGe m fl. får "röra om" med ett annat parti som inte tänker längre än den senaste tjuriga flugan. Det enda som kan hända är att vi har ett parti som ska vara med och styra landet i frågor som de inte har tänkt en enda tanke om.

Låt lobbyister vara lobbyister, och låt politiska partier vara partier.

Inaktiv

Ptja, kanske kanske inte. Men känns fortfarande som om min röst skulle synas mer i det fallet än om jag skulle rösta blankt. Demokrati är demokrati, så jag får liksom resonera och agera därefter hur jag vill.

Medlem

Folk generellt behöver inte känna sig så hotade. Klart du får resonera och agera som du vill.

Din röst kommer att synas mer då du gör ett val. Det gör soffliggarna också. Du ger legimitet till valet, det gör inte de. Har du tur så kanske S allierar sig med PP och bildar regering. Då kommer PP få som de vill för S har inga problem med att göra avkall på alla möjliga löften för att det ska bli så bara de får styra landet.

Inaktiv

Ett demokratiskt problem i Sverige är att en blank röst räknas som 'Ogiltlig' och därmed har samma värde i sluträkningen som om du inte röstat alls.

En blank röst bör rimligen räknas in som ett aktivt val och även kunna fylla upp platser i riksdagen.

Inaktiv
Skrivet av Zarkow:

Ett demokratiskt problem i Sverige är att en blank röst räknas som 'Ogiltlig' och därmed har samma värde i sluträkningen som om du inte röstat alls.

En blank röst bör rimligen räknas in som ett aktivt val och även kunna fylla upp platser i riksdagen.

Bra idé faktiskt.

Inaktiv
Skrivet av Zarkow:

Ett demokratiskt problem i Sverige är att en blank röst räknas som 'Ogiltlig' och därmed har samma värde i sluträkningen som om du inte röstat alls.

Jag vill minnas att när Flashbackpartiet för många år sedan ville få ut antalet röster för partiet visade det sig att eftersom dom fick mindre än ett visst antal röster så hade dessa bara blandats med övriga småpartiers och blanka röster. Men citera mig inte då det var länge sedan och mitt minne brukar svika mig.

Men om det skulle vara sant så innebär det i praktiken att om man röstar på Piratpartiet så är det med stor sannolikhet att ens röst kommer att buntas ihop med Linda Rosings, Nationdaldemokraternas och KPMLs röster för att kastas i sopkorgen. Då kan man lika gärna stanna hemma och göra något konstruktivt med dagen.

Medlem

Nej, det stämmer inte riktigt Natas. Jag vet inte hur det var med FB-partiet, men är det ett registrerat parti så räknas rösterna oavsett hur fånigt parti det än är (Kalle Anka partiet t ex), men de redovisas inte separat i de stora mätningarna utan buntas då ihop.

Det är dessutom inte riktigt samma sak att stanna hemma och rösta blankt även om man kan tycka att de praktiska skillnaderna är små. Röstar du, även blankt, så registreras det att du röstat och därmed valt att göra din röst hörd. Ligger du hemma har man ingen aning om varför. För att du hatar alla partier, inte orkar eller för att Guildet har raid just den söndagen. Man ser alltså det som att du väljer att inte utnyttja din rättighet att rösta. Röstar man, ger man legitimitet till valet. Skulle bara 30% rösta så skulle det inte ge någon vidare grund att bilda en regering på. Röstar dock 90% vet man iaf att det representerar folket ganska väl.

Blankröster är dock en liten skum sak i Sverige.

JB
Medlem
Medlem

jag hoppas nu här i valet att alla som är över 18år röstar, det går neråt antalet som röstar, det är _inte_ bra, tyvärr så fattar inte alla det


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det är ju ett eget ställningstagande man gör, rösta eller ej. Jag personligen tycker det är dåligt att inte rösta, samtidigt har jag förståelse för argumentet att alltsammans är skit.

Jag brukar alltid tänka på de stackars satarna på Kuba som inte kan påverka sitt ledarskap.

Om man inte bryr sig kan vi lika gärna införa en permanent diktatur(vilket vi i princip redan har haft i 60 år).

JB
Medlem
Inaktiv

Du får rösta på andra partier än bara democrats och republicans i USA, finns en mängd olika. Däremot sitter de inte i senaten.

Sen vad jag kommer ihåg så har inte sossarna suttit 60 år i sträck vid makten. Och Chief Red Cloud, Sverige är inte en diktatur, om du nu tycker det kan du sticka härifrån. Och angående Kuba så kan folket revoltera (:D) och slänga ut Castro & Co om det nu skulle vilja, dock så har ju inte det hänt och kommer inte att hända, eftersom de har det helt okej, tro det eller ej, gämför bara med de andra demokratiska länderna i regionen.

Och uppenbarligen enligt vissa så har inte sossarna gjort ett bra jobb... Uppgifterna från AMS idag visade ju iofs på annat.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Men herregud, vad är det man läser...

Nej, folket på Kuba har det inte bra jämfört med ens demokratiska grannländer. Man har ekonomiskt stått stilla sedan över 30 år och befinner sig på en nivå av sent tidigt 70-tal.

Sen har du självfallet fel i att det inte skett revolutionsförsök...

Sedan har du fel om AMS. Att man putsar siffrorna i valtid (vilket man gör VARJE gång det är val och man måste hjälpa sossarna) är rätt naturligt då chefs-posten är POLITISKT tillsatt. Vill veta hur nära varandra alla sover ihop?

AMS generaldirektör Bo Bylund är GIFT med socialminister Berit Adnor.

S kontaktar AMS - "Putsa siffrorna lite så det ser ut som vi helt plötsligt lyckats fixa lite mer sysselsättning månaden före valet". De borgerliga protesterar mot den uppenbara manipulationen, varpå S (denna gång i form av stolpskottet Hans Karlsson) säger "de protesterar bara för att det gynnar S", vilket såklart är ironiskt. Om de hade fuskat så det gynnade några andra än de själva hade nog ingen behövt klaga...

Medlem
Skrivet av Zarkow:

Men herregud, vad är det man läser...

Nej, folket på Kuba har det inte bra jämfört med ens demokratiska grannländer. Man har ekonomiskt stått stilla sedan över 30 år och befinner sig på en nivå av sent tidigt 70-tal.

Sen har du självfallet fel i att det inte skett revolutionsförsök...

Sedan har du fel om AMS. Att man putsar siffrorna i valtid (vilket man gör VARJE gång det är val och man måste hjälpa sossarna) är rätt naturligt då chefs-posten är POLITISKT tillsatt. Vill veta hur nära varandra alla sover ihop?

AMS generaldirektör Bo Bylund är GIFT med socialminister Berit Adnor.

S kontaktar AMS - "Putsa siffrorna lite så det ser ut som vi helt plötsligt lyckats fixa lite mer sysselsättning månaden före valet". De borgerliga protesterar mot den uppenbara manipulationen, varpå S (denna gång i form av stolpskottet Hans Karlsson) säger "de protesterar bara för att det gynnar S", vilket såklart är ironiskt. Om de hade fuskat så det gynnade några andra än de själva hade nog ingen behövt klaga...

Tack Zarkow för att jag slapp bemöda mig svara på resets inlägg.

Inaktiv
Skrivet av Zarkow:

Nej, folket på Kuba har det inte bra jämfört med ens demokratiska grannländer. Man har ekonomiskt stått stilla sedan över 30 år och befinner sig på en nivå av sent tidigt 70-tal.

Så man mäter livskvalite med ekonomisk tillväxt? Ett land som inte importerar eller exporterar en massa skitprodukter lever i oändlig misär? Så naivt borgerligt av dig att mäta lycka i pengar.

Medlem
Skrivet av Natas:
Skrivet av Zarkow:

Nej, folket på Kuba har det inte bra jämfört med ens demokratiska grannländer. Man har ekonomiskt stått stilla sedan över 30 år och befinner sig på en nivå av sent tidigt 70-tal.

Så man mäter livskvalite med ekonomisk tillväxt? Ett land som inte importerar eller exporterar en massa skitprodukter lever i oändlig misär? Så naivt borgerligt av dig att mäta lycka i pengar.

Att man kan hoppa av grundskolan, ta ett arbete som städare, och fortfarande tjäna lika mycket pengar som en certifierad kirurg med rejäla studieskulder, låter inte rätt i mina öron.

Sedan så har vi ju alla åsikter.

Inaktiv
Skrivet av Zarkow:

Men herregud, vad är det man läser...

Nej, folket på Kuba har det inte bra jämfört med ens demokratiska grannländer. Man har ekonomiskt stått stilla sedan över 30 år och befinner sig på en nivå av sent tidigt 70-tal.

Sen har du självfallet fel i att det inte skett revolutionsförsök...

De har de visst det. Ta en tripp till de demokratiska, om en med måtta, Honduras, Haiti och Nicaragua och se hur det igenligen ligger till, eller varför inte Colombia. Visste du att Kuba har de högsta utbildnings nivåerna i latin amerika efter revolutionen? All utbildning är gratis samt universitets utbildning. Alla måste gå i skolan från 6 till 16 år. Kuba har mycket stora framgångar när det gäller läskunnighet och allmän sjukvård, tillskillnad från de övriga länderna i regionen. Just nu finns det Kubanska läkare i Bolivia som ska utbilda 7000 bolivianer till läkare. Och så åkte det 1700 kubaner till Guatemala och Honduras 1998 för att hjälpa till efter en orkan. Sen nämn gärna några "revolutionsförsök". (Förutom gossarna i Miami som pratar mycket). Sen har USA en stor del med det hela att göra, blokaden gör ingen nytta, de tvingar dem att utveckla sig själva mer en vad de annars skulle göra. Och folket står bakom Kastro eftersom de hela tiden pumpas med information om att USA kommer att invadera och att USA blockerar handels-förbindelserna, som stämmer, förutom invasions-snacket då. Om USA vill få in en "puppet state" i Kuba så är det fel väg.

Skrivet av Zarkow:

Sedan har du fel om AMS. Att man putsar siffrorna i valtid (vilket man gör VARJE gång det är val och man måste hjälpa sossarna) är rätt naturligt då chefs-posten är POLITISKT tillsatt. Vill veta hur nära varandra alla sover ihop?

AMS generaldirektör Bo Bylund är GIFT med socialminister Berit Adnor.

S kontaktar AMS - "Putsa siffrorna lite så det ser ut som vi helt plötsligt lyckats fixa lite mer sysselsättning månaden före valet". De borgerliga protesterar mot den uppenbara manipulationen, varpå S (denna gång i form av stolpskottet Hans Karlsson) säger "de protesterar bara för att det gynnar S", vilket såklart är ironiskt. Om de hade fuskat så det gynnade några andra än de själva hade nog ingen behövt klaga...

Ja, det ter sig självklart att de fuskar eftersom siffrorna visar något positivt och att de delar samma säng? Typiskt borgerligt skitsnack. Moralkakor är de hela bunten och att du säger att de skulle få för sig att fuska är bara skrattretande.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

reset2>> Då vi antingen kan sitta och rabbla saker i denna tråden (som handlar om PP) eller snabbt konstatera att din verklighet inte är av samma som min.

En värdefull notering: Om nu Kuba är så bra, varför flyr folk ifrån landet med uppenbar risk för liv och lem? Varför tillåter de styrande inte sin egna befolkning att lämna landet som de vill? Varför är det inga flyktingströmmar som går Till Kuba?

Sanningen är såklart att dina villfarelser mest hör hemma på ett träningsläger för Ung Vänster.

Nej, Kuba är inget bra och fint land. För befolkningen.

Ang AMS, sossar och statliga verk>> Att man fuskat med siffror är inget nytt, vilket du borde veta. Inte heller att deras uppfinning med 'öppet arbetslösa' är en konstruktion för att dölja hur många som är _verkligen_ arbetslösa.

Sedan påstår tex AMS att antalet arbetstillfällen ökar (vilket en del av kritiken består av), medans vi redan vet om att det dubbel och trippel-registrerats arbets-annonser på AMS - vilket såklart ger en skev bild av verkligheten.

(Om inte annat riskerar det att än mer skapa problem för de arbetslösa om det ser ut som det finns många arbeten i en region, medans bara en handfull får jobb, och därigenom folk ser skillnaden som att 'folk inte vill jobba'.)

Ang. GP kom denna notis i tidningen idag: http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67765509_852__,...

Medlem

kan du inte länka till nån mer respekterad tidning istället?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv
Skrivet av Zarkow:

En värdefull notering: Om nu Kuba är så bra, varför flyr folk ifrån landet med uppenbar risk för liv och lem? Varför tillåter de styrande inte sin egna befolkning att lämna landet som de vill? Varför är det inga flyktingströmmar som går Till Kuba?

Jag tänker inte försvara en diktatur. Självklart, alla har det inte bra, men det är inte så hemskt som många tycks tro. Nog med detta.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

det är ju ett smart system att alla får lika mycket pengar, vad de än jobbar med.
eller INTE tokerier!

en vacker dag ska jag ta överlandet och få bort den här sekten som styr swe, och införa nått som kallas, normalitet.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Fast vad är normalitet då=


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

valde ordet medvetet


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av ScarFace:

kan du inte länka till nån mer respekterad tidning istället?

1) Nyheten kom från TT
2) Det finns en poäng med att länka en sosse-tidning om det är något runt sossarnas miss-beteende som belyses.

Medlem
Skrivet av IceMan:

valde ordet medvetet

ana det


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skriv svar