Bethesda: auto-levlade fiender behövs i Skyrim

Robot
Bethesda: auto-levlade fiender behövs i Skyrim

Bethesda förklarar varför auto-levlade fiender är ett måste och varför de skippade multiplayer.

#bethesda, #the-elder-scrolls-v-skyrim, #the-elder-scrolls-iv-oblivion


Medlem
Bethesda: auto-levlade fiender behövs i Skyrim

Vad jag vet hade Morrowind ingen auto-level-anpassnings-funktion och jag tycker att Morrowind smäller Fallout 3 och Oblivion på fingrarna ordentligt.

Medlem

Chill, moddarna fixar det precis som dom gjorde i oblivion. PC åt folket!

Medlem

April april? Snälla?

Det förändrar inte världen, så det har ingen större betydelse.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

förstår inte varför alla är emot level-scaling? det bidrar ju till ett mer dynamiskt och mindre linjärt spel.

Medlem
Skrivet av Hannu87:

Chill, moddarna fixar det precis som dom gjorde i oblivion. PC åt folket!

Minns första gången jag moddade bort auto-levlingen på Oblivion, så fort jag kom ut ur kloakerna direkt i början fick jag rejält med spö av en krabba.

Medlem
Skrivet av wiki:

förstår inte varför alla är emot level-scaling? det bidrar ju till ett mer dynamiskt och mindre linjärt spel.

Nja, det var det som gjorde Oblivion långtråkigt. Morrowind spelar jag fortfarande då och då men Oblivion (och Fallout 3) blev det inte många timmar med tyvärr. Jag trivs med som det är på Morrowind att det tar tvärstopp och blir helt hopplöst svårt, då får man ta sig någon annan stans för att levla upp sig innan man kan komma tillbaka och försöka igen. Man kan helt enkelt inte gå vart man vill i början och vänta sig att få ett perfekt matchat motstånd och det gör det hela lite mer spännande.

Medlem

Alltså det här året är så smockat med bra titlar i slutet av året så jag vette fan vad jag ska spela först ! Börjar jag med detta och sen andra spelen efteråt känns det som om man inte är ledig fören i Juni 2012 eller nått. Självklart behövs tuffare fiender meningen att man ska få lite utmaning men samtidigt måste det vara lite dynamiskt.
Aja blir nog bra oavsett

Medlem
Skrivet av soderkvist:

Vad jag vet hade Morrowind ingen auto-level-anpassnings-funktion och jag tycker att Morrowind smäller Fallout 3 och Oblivion på fingrarna ordentligt.

Jo då, Morrowind hade level scaling men klart mindre än Oblivion.

Inget vettigt open world-spel kör utan level-scaling. Det är ett absolut måste för balansens skull.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av soderkvist:
Skrivet av Hannu87:

Chill, moddarna fixar det precis som dom gjorde i oblivion. PC åt folket!

Minns första gången jag moddade bort auto-levlingen på Oblivion, så fort jag kom ut ur kloakerna direkt i början fick jag rejält med spö av en krabba.

Hehe, smekt ;D

Jag har kört med Matrigen mod, minns inte vad den hette. Leveled creatures nått.

fungerar fint, Ibland möter man kräk som dör direkt och ibland svåra som fan. Blandade i olika dungeons.

Får hoppas att dom moddar in det i Skyrim också.

Medlem

jag har för mig att de sa att de skulle fixa det? Level-scaling alltså. Tror den biten är skämt.

Medlem

Sålänge dom inte gör att man bara kan hitta bra föremål förrän man når högre level har jag inget emot level-scaling. Fräsigt med DX11 också- det hade jag inte hört!

Medlem

Tycker en del av tjusningen med spel är när man nåt en viss nivå och därmed lyckas klara vissa moment bättre. Om jag levlar upp mig ordentligt och fixar fetaste gearen som finns och fienderna i ett visst område ändå är till gränsen för svåra, vad är då meningen?

Visst kan jag hålla med om att det behövs till en viss del, inte så kul när man levlat upp ordentligt och det inte finns nåt motstånd, eller när saker och ting är hopplöst svåra innan man nått en viss nivå, men se bara på t.ex WoW - det spelet vore helt meningslöst om motståndet levlade i takt med en själv. Får lita på att dom löser det på ett bra och balanserat sätt

Medlem

APRIL APRIL! Din dumma sill! Jag kan lura dig vart jag vill!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

APRIL APRIL! Din dumma sill! Jag kan lura dig vart jag vill!

Nej då, detta är välkänt sedan länge.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av soderkvist:

Vad jag vet hade Morrowind ingen auto-level-anpassnings-funktion och jag tycker att Morrowind smäller Fallout 3 och Oblivion på fingrarna ordentligt.

Det är gott om det i Morrowind också. Titta bara i Morrowind Construction Set och du ser en massa levlade "ninja monkies" överallt.

Medlem
Skrivet av Remus:

APRIL APRIL! Din dumma sill! Jag kan lura dig vart jag vill!

Är det så svårt att läsa hela inlägget?

Skrivet av Sebastian Lind:

Första april-säker nyhet™ – eftersom skribenten avskyr denna dag med glödande passion kan du som läsare säkert utgå ifrån att alla nyheter som bär "Första april-säker nyhet™"-symbolen är nyheter du kan lita på.

Medlem

Jag tycker auto-levlade fiender är bland det sämsta som finns till rollspel. Det tar bort så mycket av tjusningen och spänningsmomenten. Hur spännande är det att möta fiender som alltid är jämnbördigt starka med sig själv? Vad är det för mening med att levla upp och skaffa bättre grejer, om det automatiskt innebär att fienden får bättre grejer också?

Bethesda borde snegla på Gothic 1. Det är väldigt öppet, och går man in i fel zon så dör man helt enkelt. Tillfredställelsen blir så mycket större att gå tillbaka till samma område senare i spelet och se om man klarar av att överleva då.

Medlem
Skrivet av Hannu87:

Jag har kört med Matrigen mod, minns inte vad den hette. Leveled creatures nått.
.

Martigens monster mod

Medlem

Om multiplayer hade funnits hade de säkert skärt ner lite av spelet vilket hade säkert märkts

Medlem

Måste ju säga att det klingade illa när man mötte highwaymen med feta glas/obsidian vapen och rustning. Känns bara fel om dom har bättre gear än på sin höjd en chainmail av stål + ett stålsvärd eller normalish båge. Kanske kan man på sin höjd träffa på ett par med lite bättre vapen men det ska inte vara normalt!

Inaktiv

Oblivion tog npc levlingen för långt, så att det förstörde spelet till och med.

Men motorn i både obl och FO3 stödjer precis vilka level intervaller som helst, alltså statisk eller min/max lvls. Så är bara alla encounters igenomtänkta ska det inte vara några problem att få ut en riktigt bra rollspels känsla.

Medlem

Auto Levlande fiender är ju bara idiotiskt.
Vad är meningen med att själv levla om man ändå aldrig blir bättre än någon annan? Meningslöst


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

jag är glad att jag aldrig spelade oblivion utan moddar. förstår inte vad bethesda tänkte på ärligt talat. helt korkat. hur kul är det att hela tiden veta att nästa fiende jag möter kommer vara ganska enkel att döda, ha precis samma level på items som alla andra jag kommer möta tills jag levlar, då kommer det vara lite, lite bättre grejer. själva vitsen med utforskande försvinner ju om den sista skatten i slutet på grottan har randomiserat innehåll som är anpassat till just din level. man blir aldrig överraskad, aldrig imponerad på något. skoj system.

Medlem

Så synd att systemet var helt värdelöst i Fallout 3 då
I början vart man våldtagen av alla fiender, inte svårt att möta en level 24 fiende just efter start. Men så fort man själv nådde över level 20 vart man så sjukt överlägsen och kunde döda fiender med 1-2 skott och hade aldrig några problem eller riskerade att dö

Medlem
Skrivet av wiki:

förstår inte varför alla är emot level-scaling? det bidrar ju till ett mer dynamiskt och mindre linjärt spel.

Om jag tar BG som exempel så är det ett spel som kräver att man nått en viss level innan man ens kan bege sig till vissa områden, gör man det innan kommer man helt enkelt inte klara sig. Med level-scaling däremot är man inte begränsad på samma sätt vilket innebär att man inte behöver nå en viss level för att klara vissa partier och detta i sin tur innebär att spelet inte blir lika utmanande. Bara ett exempel på varför jag inte gillar den här typen av förenkling (för det är garanterat orsaken, att så många som möjligt ska kunna spela det).

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av wiki:

förstår inte varför alla är emot level-scaling? det bidrar ju till ett mer dynamiskt och mindre linjärt spel.

Om jag tar BG som exempel så är det ett spel som kräver att man nått en viss level innan man ens kan bege sig till vissa områden, gör man det innan kommer man helt enkelt inte klara sig. Med level-scaling däremot är man inte begränsad på samma sätt vilket innebär att man inte behöver nå en viss level för att klara vissa partier och detta i sin tur innebär att spelet inte blir lika utmanande. Bara några exempel på varför jag inte gillar den här typen av förenkling (för det är garanterat orsaken, att så många som möjligt ska kunna spela det).

Men nu är det så att Bethesda har i alla fall sagt att det kommer finnas områden och grottor du inte har en chans att klara som level 1. De har poängterat det otaliga gånger att Oblivions level-scaling var överdriven men att viss level-scaling är ett måste.

Spelet "vet" ju inte vid vilken level just DU tänker ta dig an Main Quest och slutbossen, bara för att ta ett exempel.


signatur

Memento Mori

Medlem

trött på folk som bara ska ha multiplayer i varenda javla spel.....tjusningen med morrowind är väl singleplayer..lira wow då o sluta gnäll!!!

Medlem

NEJ! NO AUTO LEVELING ENEMIES!
YOU SHALL NOT PASS!


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

12
Skriv svar