Id: majoriteten av Rage-försäljningen till konsol

Inaktiv

Jag har en känsla av att det kommer att bli det gamla vanliga; överdrivet stora hitboxes, aim-assist och mouse smoothing.
Men jag hoppas att de inte är efterblivna nog att låta sådant löjligt konsoltrams gå igenom testspelningarna.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Är väl bara att ge upp, låta Naos 5000:an med tillhörande Propus och Steelseries 6G tangentbordet stå och samla damm. Faktum är att jag börjar fundera på om att inte det vore läge att skaffa in en schysst Gamepad, inte minst nu sen jag börjat med Witcher 2. Känns som om cirkeln på något vis vore sluten också, kom ihåg den gamla goda tiden då en Competition 2 stick var det som helt klart lyfte Falcon (Atari STE).

Ser fram emot FZ.se´s recension i höst av GamePads för PC!

http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20061029094018/uncyclop...

Medlem

Skaffa Mus/Tangentbordsstöd till Xbox360/PS3 så är det inget problem för mig, en trogen PC spelare, att skaffa en konsol.

Medlem
Skrivet av Angust:

inväntar pc fanboys vanliga gnäll inom 3...2...1

Jaha, så du gynnar denna utvecklingen?

Inom 10 år kommer man få betala för ALLA spel i månaden, det kommer flyga fram reklam mitt när man spelar, inga utvecklare kommer bry sig om PC, dålig hårdvara (vilket det redan är) i konsoler.

Men ändå kommer folk som du sitta nöjda.

Gaming var bättre förr. Nu är det SKIT.

Medlem

Tycker det är lite trist att ekonomin går före allt annat i dagens spelvärld. Multiplattform är lönsamt helt klart, men tror nog att vi fått bättre och mer nyskapande spel om utvecklarna fokuserade på att använda de olika plattformarnas resurser optimalt för att nå ut med sin vision. Visst är pengar makt men har alla konstnärssjälar verkligen försvunnit?

Medlem

Happ... Ändå inte riktigt varit så intresserad av Rage, så för min del gör det inget.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Nu svalnar mitt intresse för spelet en hel del.Återstår att se om det kommer att vara bra även när det släpps till PC.

Medlem

Men derp. Dem gör ett spel riktad till konsol marknaden och sen säger att den kommer sälja mest på konsolerna. Self fulfilling prophecy anyone? Så klart att dem kommer sälja mer på konsol med den attityden. Fast det är klart, det är lättare att säga "-vi inriktar oss på konsol marknaden", istället för "-det här spelet kommer bli ännu ett generic, slowpaced, boring fps alá Halo/Cod, med begränsat antal vapen, items, valmöjligheter och fantasi som dem flesta PC gamers ändå inte kommer bry sig om.

Folk nämner ofta hur tråkig fps genren är, tja så var det inte det för 10-15 år sedan. Då kunde man lira allt ifrån fps/rpg hybrider som System Shock och Deus Ex, som faktiskt hade rpg element i dem och dessutom var utmanade. Det fanns taktiska shooters som Rainbow Six, fastpaced fps som UT och Quake3, stora lagbaserade spel med 64 spelare och fordon som Tribes och BF, humoristiska och roliga titlar som Nolf, horror/action fps som Avp osv. Alla fungerade utmärkt eftersom utvecklarna aldrig behövde anpassa sig efter konsolerna och deras begränsningar.

Fps spel behöver inte vara tråkiga, bara spelutvecklare och utgivare som väljer att göra dem så i hopp om att bli lika framgångrika som Halo eller Cod. Problemet är att den marknaden är begränsad och är oerhört svårt att komma in i, speciellt om man inte har utgivare som Microsoft, EA eller Activision som är beredda att slänga ut hundratals miljoner $ på utveckling men framför allt marknadsföring.

Är bättre då att enbart utveckla spel till PC och göra något unikt och spännande och sen kanske porta till en av konsolerna. Visst ett sådant spel kanske inte kommer sälja i miljontals kopior men det behöver det ju inte heller eftersom att utveckla spel till PC är billigare än konsol, det är lättare att publicera spelet med tjänster som steam, mer av vinsten går till utvecklarna och en stor del av marknadsföringen tar communityn hand om, så länge spelet är bra dvs. Tro du mig inte kolla bara tex på The Witcher, Stalker, Minecraft.

We know, det har de snackat om ett bra tag nu, förståeligt, men tråkigt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Känns helt ok eftersom jag själv bytt från datorspelande till konsoll. Satsa på det som säljs mest, allt annat vore ju idiotiskt. 80-20 regeln.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Friberg:

id Software har inte gjort något vettigt sen Doom 3.

Nej det är ju inte så konstigt dom har ju faktiskt inte släppt något sedan Doom3

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Känns helt ok eftersom jag själv bytt från datorspelande till konsoll. Satsa på det som säljs mest, allt annat vore ju idiotiskt. 80-20 regeln.

Om vi följer den röda tråden så kommer vi i framtiden enbart ha Call of Duty-kopior från alla förläggare, inga andra FPS-spel. Bra utveckling?

Medlem
Skrivet av Oxide:
Skrivet av Pretorian24:

Känns helt ok eftersom jag själv bytt från datorspelande till konsoll. Satsa på det som säljs mest, allt annat vore ju idiotiskt. 80-20 regeln.

Om vi följer den röda tråden så kommer vi i framtiden enbart ha Call of Duty-kopior från alla förläggare, inga andra FPS-spel. Bra utveckling?

Och alla gratis moddar kommer försvinna om alla hade spelat Konsol för 10år sedan i stället för PC hade vi nog inte haft CS idag, eller ET:Q3 osv

Medlem
Skrivet av LoA.:
Skrivet av Angust:

inväntar pc fanboys vanliga gnäll inom 3...2...1

Jaha, så du gynnar denna utvecklingen?

Inom 10 år kommer man få betala för ALLA spel i månaden, det kommer flyga fram reklam mitt när man spelar, inga utvecklare kommer bry sig om PC, dålig hårdvara (vilket det redan är) i konsoler.

Men ändå kommer folk som du sitta nöjda.

Gaming var bättre förr. Nu är det SKIT.

Du var inte med "förr"

Förstår inte varför folk har så svårt att förstå att marknaden riktar sig till dom som köper spelen. Om vi tar Duken nukem som sålde 14% fysiska exemplar till PC, säg då att den digitala försäljningen var lika hög som jag dock betvivlar. Då hamnar vi på 28% och ändå är det 72% som är sålt på Xbox/PS3.

Om du skulle ha ett företag som gjorde gaming möss till PC, skulle du då göra dom enbart för vänsterhänta till en början och sen fokuserat på högerhänta personer i andrahand just för att det är synd om vänsterhänta personer för dom betalar ju dom också?
Skulle du då lägga massa utvecklingstimmar på detta för att sälja till 11% av befolkningen som verkligen är vänsterhänta minus dom som inte spelar så kanske du är nere på 2-3% av befolkningen.

Att det ska vara så svårt att fatta hur en verksamhet fungerar, företagen är inte skyldiga PC spelare eller konsol spelare ett skit, dom kommer alltid göra spelen i första hand till det som genererar mest pengar och det är inte för att företagen har blivit giriga för det har dom alltid vart. Det är för att konsoler och pc skiljer sig extremt lite i dag mot vad det gjorde under 80-90 talet.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Varför har finns det inte mus och tangentbord på konsoler?
Och kom inte nu med dom sketna musarna med separat pad.

Hoppas ännu att Intel och Nvidia ska släppa gaming burkar för ca 6-7k var 4e år för att PC ska kunna konkurrera ut konsolerna.

Man skall ju kunna ansluta till PS3 i alla fall har jag läst, men om det kopplas som spelens kontroll är nog en annan sak. Tänkte prova vid tillfälle.

Om Wii U nyttjar sin skärm som touchpad kan ju det bli en intressant kontroll.

Är ordentligt förvånad att inte konsollerna har generell mappning i sig så man på den nivå kan ersätta valfri knapp med tangentbord eller vad man vill. Att på den nivån kunna ställa känsligheten på joysticks osv.

Att detta är helt upp till utvecklarna verkar sunkigt. Lägger dom inte tillval för att konfigga får man inget. Det borde ligga i operativet för konsollen.

Medlem
Skrivet av Kawazu:
Skrivet av LoA.:
Skrivet av Angust:

inväntar pc fanboys vanliga gnäll inom 3...2...1

Jaha, så du gynnar denna utvecklingen?

Inom 10 år kommer man få betala för ALLA spel i månaden, det kommer flyga fram reklam mitt när man spelar, inga utvecklare kommer bry sig om PC, dålig hårdvara (vilket det redan är) i konsoler.

Men ändå kommer folk som du sitta nöjda.

Gaming var bättre förr. Nu är det SKIT.

Du var inte med "förr"

Förstår inte varför folk har så svårt att förstå att marknaden riktar sig till dom som köper spelen. Om vi tar Duken nukem som sålde 14% fysiska exemplar till PC, säg då att den digitala försäljningen var lika hög som jag dock betvivlar. Då hamnar vi på 28% och ändå är det 72% som är sålt på Xbox/PS3.

Om du skulle ha ett företag som gjorde gaming möss till PC, skulle du då göra dom enbart för vänsterhänta till en början och sen fokuserat på högerhänta personer i andrahand just för att det är synd om vänsterhänta personer för dom betalar ju dom också?
Skulle du då lägga massa utvecklingstimmar på detta för att sälja till 11% av befolkningen som verkligen är vänsterhänta minus dom som inte spelar så kanske du är nere på 2-3% av befolkningen.

Att det ska vara så svårt att fatta hur en verksamhet fungerar, företagen är inte skyldiga PC spelare eller konsol spelare ett skit, dom kommer alltid göra spelen i första hand till det som genererar mest pengar och det är inte för att företagen har blivit giriga för det har dom alltid vart. Det är för att konsoler och pc skiljer sig extremt lite i dag mot vad det gjorde under 80-90 talet.

Jag håller med till viss del. Men det stora problemet är att när ett spel är konsolfokuserat blir det oftast irriterande dåligt ellet slappt utvecklat till PC och det är det som irriterar folk. Det spelar liksom ingen roll att själva fokuset ligger på att det är till konsol om spelet till PC bara hade varit av samma kvalitet.

Jag menar... man köper samma spel, men bara för att det är till PC så betalar du för ett spel som är knöligare att använda för att exempelvis kamerarörelsen i ett FPS inte är optimerad för mus...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Ni är ju för sköna...

1. Tror ni att spelltillverkarna bedriver något slags idellt arbete för att ni ska få spela spel?
It's all about the $$$$$.

2. Som ni nu uttrycker det, så finns det alltså risker att ett spel "sämre" när det portas.
PC->Konsol ~= Sämre konsolupplevelse
Konsol->PC ~= Sämre pc-upplevelse

Om det nu då inte finns resurser nog att bedriva två parallella spår av utveckling, ett för PC/mus/tgb, och ett för konsol.....
Då är det väl rätt självklart att dom väljer den platform dom har flest kunder på?

Och om dom då förväntar sig en 70/30 eller 80/20.... och samtidigt utveckla för pc, då kommer ju en mycket större del konsolspelare få "lida"

3. PC-spelarna har sig själva att skylla. Statistiskt med hur många PC det finns jämfört med ps3/x360 så borde ju pc-försäljningen vara överlägsen.
Men, pc-spelarna väljer ju att pirata spelen istället, och står sen och grinar

Medlem
Skrivet av T.Mani:
Skrivet av Kawazu:
Skrivet av LoA.:
Skrivet av Angust:

inväntar pc fanboys vanliga gnäll inom 3...2...1

Jaha, så du gynnar denna utvecklingen?

Inom 10 år kommer man få betala för ALLA spel i månaden, det kommer flyga fram reklam mitt när man spelar, inga utvecklare kommer bry sig om PC, dålig hårdvara (vilket det redan är) i konsoler.

Men ändå kommer folk som du sitta nöjda.

Gaming var bättre förr. Nu är det SKIT.

Du var inte med "förr"

Förstår inte varför folk har så svårt att förstå att marknaden riktar sig till dom som köper spelen. Om vi tar Duken nukem som sålde 14% fysiska exemplar till PC, säg då att den digitala försäljningen var lika hög som jag dock betvivlar. Då hamnar vi på 28% och ändå är det 72% som är sålt på Xbox/PS3.

Om du skulle ha ett företag som gjorde gaming möss till PC, skulle du då göra dom enbart för vänsterhänta till en början och sen fokuserat på högerhänta personer i andrahand just för att det är synd om vänsterhänta personer för dom betalar ju dom också?
Skulle du då lägga massa utvecklingstimmar på detta för att sälja till 11% av befolkningen som verkligen är vänsterhänta minus dom som inte spelar så kanske du är nere på 2-3% av befolkningen.

Att det ska vara så svårt att fatta hur en verksamhet fungerar, företagen är inte skyldiga PC spelare eller konsol spelare ett skit, dom kommer alltid göra spelen i första hand till det som genererar mest pengar och det är inte för att företagen har blivit giriga för det har dom alltid vart. Det är för att konsoler och pc skiljer sig extremt lite i dag mot vad det gjorde under 80-90 talet.

Jag håller med till viss del. Men det stora problemet är att när ett spel är konsolfokuserat blir det oftast irriterande dåligt ellet slappt utvecklat till PC och det är det som irriterar folk. Det spelar liksom ingen roll att själva fokuset ligger på att det är till konsol om spelet till PC bara hade varit av samma kvalitet.

Jag menar... man köper samma spel, men bara för att det är till PC så betalar du för ett spel som är knöligare att använda för att exempelvis kamerarörelsen i ett FPS inte är optimerad för mus...

Exakt samma sak om du är vänsterhänt och letar efter en mus, alla är i stort sett gjorda för högerhänta och på så sätt måste man anpassa sig till det man har att välja på eller helt enkelt avstå från att köpa.

Spelen till PC är billigare och du kan även "testa" spelen på diverse sätt innan du köper dem för att försäkra dig att det är en produkt du vill ha. Passar det inte är det bara att avstå, man kan inte tillfredställa alla därför vill tillverkarna tillfredställa den största skaran av spelare som då blir konsol spelarna.

Medlem

Kawazu du räknade fel.. du menade 24.5%PC 75.5%Konsol om man räknar med digitala intäkter

Medlem
Skrivet av Robboy:

Kawazu du räknade fel.. du menade 24.5%PC 75.5%Konsol om man räknar med digitala intäkter

Vart får du dessa decimaler ifrån?

Medlem

jaha där förlora dom min preorder, blir att testa spelet först på PC innan jag köper "skiten" FAN för konsol!

Inaktiv

Jag menar.. om spelen säljer till konsol.. varför klagar folket då? Köp era spel på PC så att ni får nån publicitet. Whinar på 360/ps3 i varje tråd. Nej.. sluta ladda ner och köp spelen så satsar dom PC. Vem vill skapa ett spel som folk laddar ner?

Medlem
Skrivet av Kawazu:
Skrivet av Robboy:

Kawazu du räknade fel.. du menade 24.5%PC 75.5%Konsol om man räknar med digitala intäkter

Vart får du dessa decimaler ifrån?

exempel! 300DNF sålda 42st(14%) PC 258st(86%)Konsol.
Räkna med digitalta pc spel "Dubbelt" 84st pc och 258 st Konsol ger oss en totalt på 342sålda spel.
84/342 = 24.5
258/342 = 75.5

Obs det var inget speciellt ville bara säga hur matten fungerar

Inaktiv
Skrivet av showerguy:

Jag menar.. om spelen säljer till konsol.. varför klagar folket då? Köp era spel på PC så att ni får nån publicitet. Whinar på 360/ps3 i varje tråd. Nej.. sluta ladda ner och köp spelen så satsar dom PC. Vem vill skapa ett spel som folk laddar ner?

Fel: Det finns 81957 trådar på detta forum, det är löjligt osannolikt att 100% av dessa innehåller whine på 360/ps3.
Angående nedladdningen så förekommer den även på konsol, och den kommer att öka.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Robboy:
Skrivet av Kawazu:
Skrivet av Robboy:

Kawazu du räknade fel.. du menade 24.5%PC 75.5%Konsol om man räknar med digitala intäkter

Vart får du dessa decimaler ifrån?

exempel! 300DNF sålda 42st(14%) PC 258st(86%)Konsol.
Räkna med digitalta pc spel "Dubbelt" 84st pc och 258 st Konsol ger oss en totalt på 342sålda spel.
84/342 = 24.5
258/342 = 75.5

Obs det var inget speciellt ville bara säga hur matten fungerar

Sedär ja, märks tydligt att man bara drog igenom matte A under gymnasiet.

Medlem

Sant, spel säljer bättre till konsol generellt om det släpps till Pc och konsol, främst 360, även om det är portat från Pc till konsol.

Medlem
Skrivet av Robboy:
Skrivet av Friberg:

id Software har inte gjort något vettigt sen Doom 3.

Nej det är ju inte så konstigt dom har ju faktiskt inte släppt något sedan Doom3

Jo, men mest småspel utan större betydelse. Faktumet att de inte släppt något rejält sen Doom 3 säger en hel del också, för att sedan komma med fullständigt idiotiska uttalanden som dessa.

Medlem

det är synd om er som inte kan eller vill lära er lira fps med handkontroll..

fast det måste suga rätt hårt för pelle15 som köpt ett nytt grafikkort för 6kr, att enbart lira kassa konsolportningar.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag förstår inte vrf somliga, ganska tragiska, individer menar att det är varje konsollspelares högsta dröm att ha aimassist. aimassist ställer bara till problem då man delvis förlorar kontrollen över sitt siktande. Själv stänger jag ALLTID av det om den möjligheten finns när jag spelar på min xbox.

Beskyll inte konsollägarna för att spelen blir fördummade, beskyll tillverkarna för att de TROR att vi vill ha dumma spel. Jag har då inte bet om några och inte några av mina vänner heller. Vi vill bara slippa oergonomiska tangentbord det är allt.

Medlem
Skrivet av Friberg:

id Software har inte gjort något vettigt sen Doom 2.

Sådär. Fixat. Doom 3 var ingen höjdare.

Om dom tar bort aimassist och mouse smoothing så spelar det ingen roll om det är konsolportning. Frågan är ju om Rage är någonting speciellt.

Skriv svar