Ubisoft bekräftar onlinepass till stortitlar

Medlem
Skrivet av Dashiva:

Det är egentligen ganska enkel matematik. Utvecklarna gör spel. För att skapa spelet så förses dom med pengar av sin distrubitör. Distrubitören skickar sedan ut spelet till butikskedjor, där spelare köper spelet för, ptja, €50 i snitt kanske, beroende på hur nytt/gammalt spelet är. Dessa pengar går direkt till distrubitören. Spelaren lirar färdigt, och säljer sedan tillbaka det till butikskedjan.

Det är här problemet börjar. Alla intäkter från begagnade spel som säljs går direkt till butiken och distrubitören och utvecklarna får inte ett öre. Således får distrubitören kanske, beroende på hur ofta spelet återsäljs, bara ca 1/3 av vad spelet egentligen säljer för.

Hur ska då distrubitören kunna förse utvecklarna med pengar, om dom med stor risk går back på kanske hälften eller mer av spelen? Och hur ska utvecklarna kunna producera AAA-spel utan pengar? För dom som fortfarande tror att man kan sitta 5 pers i en liten källare i Märsta och knapra ihop ett nytt Battlefield 3 från scratch på ett år bör skaffa sig en rejäl reality-check.

Det här är inte ett problem där distrubitören eller utvecklaren ska få skit. Tro det eller ej, dom gör det här för att kunna förse er med kvalitetsspel i framtiden.

Det är egentligen ganska enkel matematik. Bilföretagen tillverkar bilar. För att skapa bilen förses dom med pengar av sina investerare. Bilföretaget säljer sedan bilarna till återförsäljare, där trafikanter köper bilen för, ptja, 200000:- i snitt kanske, beroende på hur lyxig modellen är. Dessa pengar går direkt till återförsäljaren. Bilägaren kör bilen tills han tröttnat på den, och säljer sedan tillbaka den till återförsäljaren och köper en annan ny bil.

Det är här problemet börjar. Alla intäkter från begagnade bilar som säljs går direkt till återförsäljaren utan att den behöver köpa en bil från tillverkaren först och tillverkaren får inte ett öre. Således får tillverkaren kanske, beroende på hur ofta bilen återsäljs, bara ca 1/5 av vad bilen egentligen säljer för.

Hur ska då investerarna kunna förse biltillverkaren med pengar, om dom med stor risk går back på typ 100% av bilarna? Och hur ska biltillverkarna kunna tillverka moderna bilar utan pengar? För dom som fortfarande tror att man kan sitta 5 pers i ett litet garage i Märsta och bygga en ny modern bil på ett år bör skaffa sig en rejäl reality-check.

Det här är inte ett problem där investerarna eller tillverkarna ska få skit. Tro det eller ej, dom gör det här för att kunna förse er med kvalitetsbilar i framtiden.

AVSKAFFA ÄGANDERÄTTEN NU! :crazy:

Medlem

En fundering bara... Detta sänker ju värdet på spel som kommer ut på andrahandsmarknaden. Borde inte de lägre priserna på andrahandsmarknaden locka fler som endast vill spela singleplayer att köpa i andrahand då...? Argh, backfired!

Medlem
Skrivet av Kharif:

Har inte köpt något Ubisoft spel sen Anno 1404 krävde att man skulle vara online för att spela.
Tänker inte bryta den trenden.

Ubisoft har tagit bort drm som kräver att man är online.

Medlem

Argumentet att jämföra återförsäljning av begagnade datorspel med återförsäljning av bilar är lite skev tycker jag. Att jämföra en vara man köper kanske 10 till 30 stycken stycken av under ett år för relativt små summor, jämfört med något man köper nytt kanske var 10-20e år för summor som dom många måste ta lån för att klara av, är bara det ganska konstigt..

Men vill man ändå göra jämförelsen, så tänk då på att biltillverkaren inte slutar tjäna pengar på sin bil efter att den blir såld första gången. För alla bilar behöver ju byta ut delar så småningom, och dessa reservdelar säljs oftast av samma biltillverkare som tillverkade bilen, och priset på reservdelar kan ju ofta vara ganska höga... En bil med en normal livslängd på ca 20-25 år kommer nog upp i original-priset i reservdelskostnader.
Det är ju just denna typ av kontinuerlig inkomst som spelutvecklarna vill komma åt också. Skulle du bli förbannad på biltillverkaren om du köpte en begagnad bil, och upptäcker att du måste byta någon viktig del i bilen?

Personligen så tycker jag att det är fullt rimligt att spelutvecklarna ska ha en liten del av kakan när någon köper begagnade spel.

jag tycker att spelen är dyra redan som de är!! vad är det här bra för!?! jag kommer ju knappt kunna köpa några spel

Medlem

Varför ska ett företag ha pengar från andrahandsmarknaden? Om man köpt en produkt 1 gång, så har de fått alla pengar de förtjänar. Jag ska ha all rätt att sälja min produkt när jag väl äger den. Tänk om du sålde din Volvo begagnad och köparen inte kunde köra denna förrän han/hon betalade Volvo för att låsa upp hjulen. Det är helt befängt. Dom har sålt sin produkt en gång, de har ingen rätt att sälja samma produkt flertalet gånger med dig som gratis återförsäljare åt dem.
Spelmarknaden skulle behöva ett antal bojkotter snart, även DLC marknaden börjar gå överstyr...

Medlem

För att vi ska få BRA spel så behöver Speltillverkarna pengar, inte butikerna som säljer dem. nuff said.

Medlem
Skrivet av Typhor:

För att vi ska få BRA spel så behöver Speltillverkarna pengar, inte butikerna som säljer dem. nuff said.

Medlem

dude, du tror inte de tjänar fett med pengar redan eller? dagens lol

Medlem

Jaha ja... dra åt helvete då: kommer ladda ner alla era spel och radera dom så snart jag seedat 10x utan ens spela dom

Fucking jävla utgivare som om ni inte redan tjänar så in i helvete!

Medlem
Skrivet av Heavenlaid:

dude, du tror inte de tjänar fett med pengar redan eller? dagens lol

JA de gör ju det! attans jag glömde ju det. men nu ska jag sätta mig ner och spela Battlefront 3... nej visst ja, jag kan ju inte göra det för Pandemic gick i Konkurs ja så går det när man tjänar mycket pengar

Medlem

Ena sjuka jävlar de dära Ubisoft. Vilka tror dom att de är?

Pengar är bara OK om det gagnar dem som jobbar övertid på våra fabriker!

Medlem

Jag ser inga problem med det när man köper begagnade spel stöder man inte utvecklarna alls.

Medlem

Tror inte spelbutiker komma gilla detta, inte gamers för den delen. Tråkiga nyheter. Knepigt att vi inte hört något om att Activi$ion börjat med detta också.

Medlem
Skrivet av Ish:

Så då skulle man kunna ladda ner en torrent å köpa en kod för 1/4 av nypriset? Hur tänkte de där egentligen?

Dom känar lika mycket som om du skulle köpa begagnat och och sedan en kod så det är nog inte så illa tänkt ändå.

Medlem

DOn gör inte alls För att Kärna Pengar dom gör det för att deras spel inte ska hammna på Pirate bay ect verkar som folk inte Tänker

Medlem
Skrivet av Xilitu:

DOn gör inte alls För att Kärna Pengar dom gör det för att deras spel inte ska hammna på Pirate bay ect verkar som folk inte Tänker

Bra någon på det här forumet som inte går på hunger-strejk så fort dom fattar att man måste betala skatt.

Medlem
Skrivet av Snakejuice:

AVSKAFFA ÄGANDERÄTTEN NU! :crazy:

Tycker jag också - vi börjar med dig!!!!

Så kan du hyra prylarna av proletariatets diktatur istället.

Medlem

Hmm, en utgivare som vill tjäna pengar på sina spel istället för att låta gamestop sälja dom begagnat för överpris..

Bäst att jag blir pubertalt überförbannad.

Medlem

Helt rätt av dom. Om man inte vill så kan man bara helt enkelt skippa det, vill man vara snål så går ju det. Köper knappt något begagnat längre då priserna skiljer sig ibland bara någon hundring och ibland ännu mindre. Byter dock gärna in gamla spel för ett nytt;)

Ish
Medlem
Skrivet av Ytje:
Skrivet av Ish:

Så då skulle man kunna ladda ner en torrent å köpa en kod för 1/4 av nypriset? Hur tänkte de där egentligen?

Dom känar lika mycket som om du skulle köpa begagnat och och sedan en kod så det är nog inte så illa tänkt ändå.

Men vem köper beganade spel. Speciellt i det här fallet. Då kan man ju lika gärna fixa det på "annat håll" å sedan köpa en kod, istället för hela spelet. Jag ser det snarare som ett sätt att minimera skadorna av priatkopiering. Men detta är ju inte direkt något nytt.. Half-Life körde ju med cdkeys.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av Ytje:
Skrivet av Ish:

Så då skulle man kunna ladda ner en torrent å köpa en kod för 1/4 av nypriset? Hur tänkte de där egentligen?

Dom känar lika mycket som om du skulle köpa begagnat och och sedan en kod så det är nog inte så illa tänkt ändå.

Men vem köper beganade spel. Speciellt i det här fallet. Då kan man ju lika gärna fixa det på "annat håll" å sedan köpa en kod, istället för hela spelet. Jag ser det snarare som ett sätt att minimera skadorna av priatkopiering. Men detta är ju inte direkt något nytt.. Half-Life körde ju med cdkeys.

Pirat kopierin stöder utvecklarna lika mycket som begagnaded köp.

Medlem
Skrivet av Heavenlaid:

Varför ska ett företag ha pengar från andrahandsmarknaden? Om man köpt en produkt 1 gång, så har de fått alla pengar de förtjänar. Jag ska ha all rätt att sälja min produkt när jag väl äger den. Tänk om du sålde din Volvo begagnad och köparen inte kunde köra denna förrän han/hon betalade Volvo för att låsa upp hjulen. Det är helt befängt. Dom har sålt sin produkt en gång, de har ingen rätt att sälja samma produkt flertalet gånger med dig som gratis återförsäljare åt dem.
Spelmarknaden skulle behöva ett antal bojkotter snart, även DLC marknaden börjar gå överstyr...

Gör om, gör rätt. Detta är ett exempel från ett tidigare inlägg i tråden som stämmer mycket bättre överens med situationen som råder.

"Nån jämförde detta med köpa begagnad bil.... köper du ett begagnad spel får du ju spela det själv hur mycket du vill, det är först när du ska utnyttja spelföretagets servrar för att spela online som du får betala för att utnyttja den tjänsten, varför skulle du få det gratis? samma med en bil, köp en begagnad volvo privat och försök sen gå in till närmaste volvoförsäljare och få alla fel lagade gratis, lycka till... medans om du köper hos bilhandlaren får du oftast en bil där alla småfel är fixade.
Köper du från företagen som gjort spelet får du mervärde, köper du begagnat får du lägga till en slant för att utnyttja multiplayerfunktionen.. inget fel med detta."

Heavenlaid, antar att du aldrig varit i närheten av att äga t ex en bil så förstår om det är förvirrande.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Heavenlaid:

Varför ska ett företag ha pengar från andrahandsmarknaden? Om man köpt en produkt 1 gång, så har de fått alla pengar de förtjänar. Jag ska ha all rätt att sälja min produkt när jag väl äger den. Tänk om du sålde din Volvo begagnad och köparen inte kunde köra denna förrän han/hon betalade Volvo för att låsa upp hjulen. Det är helt befängt. Dom har sålt sin produkt en gång, de har ingen rätt att sälja samma produkt flertalet gånger med dig som gratis återförsäljare åt dem.
Spelmarknaden skulle behöva ett antal bojkotter snart, även DLC marknaden börjar gå överstyr...

Gör om, gör rätt. Detta är ett exempel från ett tidigare inlägg i tråden som stämmer mycket bättre överens med situationen som råder.

"Nån jämförde detta med köpa begagnad bil.... köper du ett begagnad spel får du ju spela det själv hur mycket du vill, det är först när du ska utnyttja spelföretagets servrar för att spela online som du får betala för att utnyttja den tjänsten, varför skulle du få det gratis? samma med en bil, köp en begagnad volvo privat och försök sen gå in till närmaste volvoförsäljare och få alla fel lagade gratis, lycka till... medans om du köper hos bilhandlaren får du oftast en bil där alla småfel är fixade.
Köper du från företagen som gjort spelet får du mervärde, köper du begagnat får du lägga till en slant för att utnyttja multiplayerfunktionen.. inget fel med detta."

Heavenlaid, antar att du aldrig varit i närheten av att äga t ex en bil så förstår om det är förvirrande.

Det inlägg som allt refererar till är mitt egna från ett par månader tillbaks sedan....

Medlem

En bil har sämre kvalitet som begagnad. Ett spel slits inte på samma sätt.

Jämför istället med en biljett till en koncert. Du har en biljett, ser framförandet, säljer biljetten till halva priset.

Nästa person kan då gå på nästa koncert med en begagnad biljett.

Svårt det här med liknelser.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av DrAbraham:

Ser inget problem med detta direkt. begagnadmarknaden är en stor förlust för spelföretagen; folk köper deras spel men de får inte ett öre för det. Klart de ska få lite pengar på nåt sätt för det med.

Sen alla argument om att spel är för dyra... Donkey Kong Country 1 till SNES kostade 899kr nytt när det kom ut, vilket var typ 15 år sen? Lägg på inflation på det så borde spel idag kosta närmare 1500kr... så nej, spel är inte dyrt egentligen, snarare har de hållt samma pris mycket längre än andra områden oavsett inflation.

Nån jämförde detta med köpa begagnad bil.... köper du ett begagnad spel får du ju spela det själv hur mycket du vill, det är först när du ska utnyttja spelföretagets servrar för att spela online som du får betala för att utnyttja den tjänsten, varför skulle du få det gratis? samma med en bil, köp en begagnad volvo privat och försök sen gå in till närmaste volvoförsäljare och få alla fel lagade gratis, lycka till... medans om du köper hos bilhandlaren får du oftast en bil där alla småfel är fixade.
Köper du från företagen som gjort spelet får du mervärde, köper du begagnat får du lägga till en slant för att utnyttja multiplayerfunktionen.. inget fel med detta.
Folk idag är bara så griniga och måste få ALLT gratis, utan ansträngning, annars jävlar gnäller vi!

Ockerpriserna från den tiden berodde på att Bergsala hade en massa fuffens för sig, blev ju dömda att böta 11 miljoner för kartellbildning.

Medlem

Bra skydd mot pirater?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Det här systemet var ändå det bästa jag har hört. I nuläget är det ändå så att ens inloggning till ett spel är bundet till flera olika spel eller liknande, det blir betydligt smidigare att handla i andrahand samt att dem får lite pengar. Men det kommer däremot även gå att ladda ner en torrent med spelet och köpa en nyckel för 1/4 - 1/5 av priset? Låter lagom dumt.


signatur
Medlem

Svin! Bojkott av ubisoft..

Skribent
Skrivet av DrAbraham:

Folk idag är bara så griniga och måste få ALLT gratis, utan ansträngning, annars jävlar gnäller vi!

Jag är bara nyfiken vad man får gratis nuförtiden? Spel släpps innan de är klara sen hetsas DLC ut på marknaden, givetvis för extra 9-15$. Kostar för att spela online på t.ex. X-box och PS3, ISP kostar pengar. Jag skulle snarare vilja säga att ALLT kostar pengar och där man kan spara någon hundring för att köpa begagnat så hittar utgivarna på nya utgifter, undrar var gränsen går.

Till avslut skulle jag vilja säga att man KÄRNAR grädde till smör och säljer man sedan smöret så TJÄNAR man pengar

Skriv svar