DLC=Expansion?

Medlem
DLC=Expansion?

Funderade på det medans jag tog min morgondusch, kan jag egentligen räkna DLC som expansioner, det vill säga som ett avklarat spel? Hittills har jag å andra sidan bara spelat igenom en expansion helt (#Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide) som förvisso är ganska kort, men det räknas ju som en expansion. Häromdagen började jag med #GTA IV: The Lost and Damned, bör jag räkna det som ett helt spel? Har dessutom det första DLC:et till #Alan Wake att spela, räknas det? Är det längden på ett DLC som räknas? Jag får väl göra en bedömningsfråga när jag väl spelat klart ett DLC om det räknas eller inte.

#blogg


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem
DLC=Expansion?

Jag tycker att gta iv: lost and damned är en expansion.

Medlem

Expansioner "förr i tiden" var ju mer omfattande än idag. Men i och med att företagen gör olika stora DLC så kanske man inte kan kalla alla DLC'er för expansions men några faller ju klart in på den kategorin.

Det finns väl heller ingen som säger hur stor en DLC ska vara medans det var mer norm att göra Expansions mer omfattande på alla fronter (vapen, quests, områden att utforska etc). En DLC kan ju bara vara en hatt om man tittar på Valve's spel.

Skulle man basera längden på innehållet så skulle jag kalla Portal2 för en DLC eller "Expansion" av Portal 1 då det var rätt så patetiskt kort för sitt pris och i överlag återanvände mycket av materialet från första spelet.

Sen kanske frågan också kan vara: Ska DLC (eller expansionen) utvidga grundspelet eller får det vara ett sidospår som t.ex. Fallout New Vegas olika DLC'er.

HL2 Episoderna anser jag som expansioner eftersom de bygger vidare på grundspelets story, men man kan skutta igenom dem rätt snabbt om man vet hur man ska röra sig osv.

Det finns ju en så stor bredd på vad som anses som DLC, Bara lite nya vapen till din favorit pangare, eller Utmärkta Expansionen NWN2: Mask of the betrayer.

Personligen köper jag aldrig DLC som inte bidrar till historien till spelet.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar