Homosexualitet: religion och vetenskap

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Så du menar att vänsterhänthet är "onormalt"?

Det är inte normalt, eftersom det inte är normen, det är inte lika utspritt som högerhänthet.

Homosexualitet är inte det normala, om man ser det på samma sätt som med vänsterhänthet.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mikaelh:

Så du menar att vänsterhänthet är "onormalt"?

Det är inte normalt, eftersom det inte är normen, det är inte lika utspritt som högerhänthet.

Homosexualitet är inte det normala, om man ser det på samma sätt som med vänsterhänthet.

Beror på vad man menar med "normalt" och "norm".

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mikaelh:

Så du menar att vänsterhänthet är "onormalt"?

Det är inte normalt, eftersom det inte är normen, det är inte lika utspritt som högerhänthet.

Homosexualitet är inte det normala, om man ser det på samma sätt som med vänsterhänthet.

Beror på vad man menar med "normalt" och "norm".

Antagligen det majoriteten står för. Finns fler högerhänta alltså är detta vanligare och mer "normalt" hänvisande till normen än t.ex vänsterhänta.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Beror på vad man menar med "normalt" och "norm".

Om man ser det som vad som är vanligast eller mest förekommande stämmer det. Utan att lägga någon värdering i det.

Medlem

Så skulle jag inte definiera "normalt" och "norm". Då kan man lika säga "vanligt" och "ovanligt".

Medlem

Bryter det mot rådande normer? Ja.
Vilket medför att det blir onormalt? Ja.
Är det onaturligt? Nej.

Bara för att du, Mikaelh, inte definierar det så kan du inte bortse från den vedertagna definitionen av akademiska ord.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Bryter det mot rådande normer? Ja.
Vilket medför att det blir onormalt? Ja.
Är det onaturligt? Nej.

Bara för att du, Mikaelh, inte definierar det så kan du inte bortse från den vedertagna definitionen av akademiska ord.

Länka gärna en ordlista eller något. Jag har själv sökt men inte hittat. Hittade bara detta från wiki: "Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort. Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra."

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

"Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort.

Det förväntade beteendet är heterosexualitet.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mikaelh:

"Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort.

Det förväntade beteendet är heterosexualitet.

Jo. Heteronormen stöter jag på dagligen.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Så skulle jag inte definiera "normalt" och "norm". Då kan man lika säga "vanligt" och "ovanligt".

Det är det mest vetenskapliga perspektivet man kan ha.

*VARNING*ANEKDOT!!!!!!!!!!*VARNING*
Min mattelärare och jag under en mattelektion - jag sitter och ritar istället för att räkna multiplikation:

"Vad fint du ritar" (det här var ett tag sedan)
"nej, jag kan inte rita"
"alla kan väl rita?"
"ok, men jag ritar fult"
"Tycker inte jag"
"Nej, men det tycker majoriteten, och därför ritar jag fult"
"Ok, du tänker väldigt vetenskapligt, [TobbeW]

UNGEFÄR sådär lät det. Och det "tänket" har jag fortfarande. Är majoriteten hetero, då är homosexualitet onormalt. Dock är allting relativt. Homosexualitet är inte lika onormalt som att samla på smurfar t.ex.

(tar upp det här med tanke på att ordet "vetenskap" är med i rubriken.)

Avstängd
Skrivet av Mikaelh:

Det finns mååånga träffar på google om Bibelns vetenskapliga felaktigheter.

Och? Det finns många källor som menar att månlandningen gjordes i en studio och att elfte september var iscensatt av Amerikanska regeringen, men det är inte mer sant för det.

Citat:

Lite mer om en platt Jord från Nya Testamentet:

Matteusevangeliet, 4:8
Nu tog djävulen honom [Jesus] med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen.

Lukasevengeliet, 4:5
Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen.

Förutom den förskönande omskrivningen och den praktiska förenklingen, finns en förenkling som är till för mottagaren. Ta t.ex. det att israeliterna befalldes att gräva ner sina exkrementer istället för att låta dem ligga och att de förbjöds äta "orena" djur. Det hade med bakterier och smittospridning att göra. Tror du att israeliterna hade förstått detta om de fick det förklarat för sig?
Av samma anledning brukar föräldrar förenkla saker och ting när de besvarar sina barns frågor, eftersom barnet inte skulle förstå den fullständiga förklaringen.

Jag tror dels att vi inte hade förstått särskilt mycket om vi fick den exakta förklaringen på vad som egentligen hände, och jag tror dessutom att denna förklaring skulle vara otymplig, onödig och inte särskilt fin. Jag tror att detta kan vara en blandning av en förskönande omskrivning, praktisk förenkling och förenkling för läsarens skull.

Läs den här och den här.

Om du bara läser Bibeln för att hitta fel kommer du att hitta mängder av fel. Låt mig ta en liknelse.

När jag prövade trialn till WoW för första gången ville jag inte gilla spelet och gjorde heller inte det. Jag letade efter fel, för att få en anledning att låta bli att spela det.

I mitt huvud gjorde jag en lång lista över störningsmoment och dåliga saker med spelet. När jag senare spelade igenom trialn en gång till med objektivitetsglasögonen på mig visade sig spelet var riktigt kul. Den där högen med nackdelar visade sig bara vara små skitsaker som inte alls var några nackdelar egentligen. Okej, några kanske, men de var inte alls viktiga.

"Som fan läser Bibeln" är faktiskt ett bra uttryck. Det stämmer in bra på hur du gör just nu, Mikael. Fast inte riktigt, i och för sig. Du söker upp hemsidor med listor på konstiga bibelverser och lägger upp dem här och du tar dem som en anledning att slippa tro. Det är ett sätt för dig att rättfärdiga din trolöshet för dig själv, så du slipper fundera över om du har valt rätt. Om du tar på dig dina objektivitetsglasögon kommer du dock att se Bibeln ur ett helt annat perspektiv.

Edit: Sverige är förresten världens bästa land: http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=v...

Här är hur det gick för den där pastorn som arresterades för att han predikade att homosexualitet är fel enligt Bibeln: http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=v...

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mikaelh:

"Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort.

Det förväntade beteendet är heterosexualitet.

Jo. Heteronormen stöter jag på dagligen.

Då så. Ingen ska klanka ner på homosexualitet, inte i vårt samhälla iaf.
Men du ska inte heller hävda dej som en norm. På samma sätt som jag inte kräver vänsterhanssaxar, vänsterhansdjoysticks, vänsterhandskonservöppnare, vänsterhandsmöss, etc etc, så kan inte du kräva att folk ska se dej som normen. Du kan kräva respekt, men inte att framställas som normen. Ärligt talat så får homosexuella tillräckligt med utrymme i medier och i politiken, vi vänsterhänta förblir förtryckta (men vi vet att vi är smartare än högerhäntspöbeln så vi struntar i det).


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mikaelh:

"Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort.

Det förväntade beteendet är heterosexualitet.

Jo. Heteronormen stöter jag på dagligen.

Då så. Ingen ska klanka ner på homosexualitet, inte i vårt samhälla iaf.
Men du ska inte heller hävda dej som en norm. På samma sätt som jag inte kräver vänsterhanssaxar, vänsterhansdjoysticks, vänsterhandskonservöppnare, vänsterhandsmöss, etc etc, så kan inte du kräva att folk ska se dej som normen. Du kan kräva respekt, men inte att framställas som normen. Ärligt talat så får homosexuella tillräckligt med utrymme i medier och i politiken, vi vänsterhänta förblir förtryckta (men vi vet att vi är smartare än högerhäntspöbeln så vi struntar i det).

Jag är också vänsterhänt.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Om vi säger såhär då.

Homosexuell kärlek är rent jävla bullshit rakt igenom. Vetenskapen har gång på gång bevisat att kärlek inte är en känsla, utan bara stimuli i hjärnar för att leda till fortplanting, och eftersom homosexuellt samlag aldrig kan leda till barn betyder det att homosexualitet antingen är en genetisk defekt eller rent trams - påhittat av halvsenila vänsterhippies. Det går inte att älska någon av samma kön - eftersom det är vetenskapligt bevisat att det inte kan leda till barn.

Var det här rent hypotetiskt eller tror du verkligen något såhär korkat?

Medlem
Skrivet av Fredas:

Var det här rent hypotetiskt eller tror du verkligen något såhär korkat?

Läs inläggen efter, till exempel det här. Han tycker inte så, han försöker göra en poäng.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Fredas:

Var det här rent hypotetiskt eller tror du verkligen något såhär korkat?

Läs inläggen efter, till exempel det här. Han tycker inte så, han försöker göra en poäng.

Ah, vad bra. Började bli lite orolig där ett tag över att något inte stod riktigt rätt till hos pojken

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mikaelh:

"Sociala normer, eller bara normer, är ett sociologiskt begrepp för intersubjektiva, allmänt delade, men många gånger underförstådda, regler och förväntningar på beteende som gäller inom en mindre social gemenskap eller i samhället i stort.

Det förväntade beteendet är heterosexualitet.

Jo. Heteronormen stöter jag på dagligen.

Då så. Ingen ska klanka ner på homosexualitet, inte i vårt samhälla iaf.
Men du ska inte heller hävda dej som en norm. På samma sätt som jag inte kräver vänsterhanssaxar, vänsterhansdjoysticks, vänsterhandskonservöppnare, vänsterhandsmöss, etc etc, så kan inte du kräva att folk ska se dej som normen. Du kan kräva respekt, men inte att framställas som normen. Ärligt talat så får homosexuella tillräckligt med utrymme i medier och i politiken, vi vänsterhänta förblir förtryckta (men vi vet att vi är smartare än högerhäntspöbeln så vi struntar i det).

Jag är också vänsterhänt.

Grattis!


signatur

yolo

Inaktiv

Jösses vad ni är avundsjuka på Mikael för att han har någon han älskar och som älskar honom.

Medlem

Inte mycket , men han bad om diskussionen själv när han skapade tråden.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag fördömer inte någon som är homosexuell, men jag menar att det är skadligt. Just nu kanske det känns bra, precis som med rökning, men när man sitter där 60 år med KOL och tjära fulla lungorna är det inte lika kul längre.

Har mest skummläst genom denna tråd men har inte sett att EliasN någonstans förklarat på vilket sett homosexualitet är skadligt, skulle du kunna dra det för mig Elias?

Dessutom: http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth_myth


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av EliasN:

Jag fördömer inte någon som är homosexuell, men jag menar att det är skadligt. Just nu kanske det känns bra, precis som med rökning, men när man sitter där 60 år med KOL och tjära fulla lungorna är det inte lika kul längre.

Har mest skummläst genom denna tråd men har inte sett att EliasN någonstans förklarat på vilket sett homosexualitet är skadligt, skulle du kunna dra det för mig Elias?

Därför att det inte finns något svar. De kristna som är emot homosexualitet säger att "det är skadligt för Anden".

Det är inget riktigt argument. Det är bara flum som man kan använda som en (dålig) ursäkt.

Avstängd
Skrivet av Rissan:

Har mest skummläst genom denna tråd men har inte sett att EliasN någonstans förklarat på vilket sett homosexualitet är skadligt, skulle du kunna dra det för mig Elias?

Jag tror inte att det är skadligt rent fysiskt (om vi bortser från aids och det där, ni vet).

Jag tror att den "skadan" som homosexualitet leder till är av en djupare sort. Om vi böjer och bänder vår sexualitet till något den inte är tänkt att vara får det vissa konsekvenser. Till exempel porr, även om detta nu inte är någon "läggning" eller något åt det hållet, är skadligt då det leder till en konstig syn på sex och en objektifiering av kvinnor (vare sig man vill erkänna det för sig själv eller inte).
Om man alltså lever som homosexuell missbrukas sexualiteten, kan man säga (inte överanvänds, utan brukas på ett felaktigt sätt). Exakt vilka konsekvenser detta får kan jag inte svara på, men jag tror helt enkelt inte att det är någon väg till lycka. De vittnesbörd jag har hört från homosexuella bekräftar min tes (d.v.s. att man inte mår bra i längden).

Man skulle kanske kunna jämföra det med brist på motion. Vi människor är tänkta att vara fysiskt aktiva och om vi inte rör på oss förtvinar kroppen. Likheten ligger dock inte i förtviningen eller nåt, utan helt enkelt att vi gör något vi inte är tänkta att göra.

Nu skulle jag vilja ställa ett par frågor till dig, Mikael:

Vad är det jag har missat genom att vara kristen? Du sa att man mister allt som världen har att erbjuda, ungefär. Exakt vad är det jag har missat, egentligen?

Nästa fråga: Tror du att kärlek kan existera mellan en människa och ett föremål, eller rättare sagt att en människa kan uppleva äkta kärlek för ett föremål, som Berlinmurenkvinnan verkar mena att hon gör? (Och nej, jag jämförde inte någon med en mur.)

Medlem
Skrivet av EliasN:

Om man alltså lever som homosexuell missbrukas sexualiteten, kan man säga (inte överanvänds, utan brukas på ett felaktigt sätt). Exakt vilka konsekvenser detta får kan jag inte svara på, men jag tror helt enkelt inte att det är någon väg till lycka. De vittnesbörd jag har hört från homosexuella bekräftar min tes (d.v.s. att man inte mår bra i längden).

Tror du gör det väldigt enkelt för dig genom att försöka simplifiera det här till sådan grad att homosexualitet endast handlar om sex.

Dessutom tror jag mycket av detta "dåliga psykiska tillståndet" som du säger dig ha "vittnesbörd" om snarare beror på att många delar inom samhället fortfarande inte accepterar homosexualitet fullt ut, vilket kan vara lätt att skita i när man är yngre och mer rebellisk, men snarare något som helt enkelt tär på personen mer och mer eftersom den ständigt måste utsättas för samhällets påtryckningar om att det "inte är normalt".

All kärlek är fin kärlek, och jag tror att världen skulle vara en mycket trevligare plats att leva på om alla slutade vara så jävla fyrkantiga.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Rissan:

Har mest skummläst genom denna tråd men har inte sett att EliasN någonstans förklarat på vilket sett homosexualitet är skadligt, skulle du kunna dra det för mig Elias?

Jag tror inte att det är skadligt rent fysiskt (om vi bortser från aids och det där, ni vet).

Jag tror att den "skadan" som homosexualitet leder till är av en djupare sort. Om vi böjer och bänder vår sexualitet till något den inte är tänkt att vara får det vissa konsekvenser. Till exempel porr, även om detta nu inte är någon "läggning" eller något åt det hållet, är skadligt då det leder till en konstig syn på sex och en objektifiering av kvinnor (vare sig man vill erkänna det för sig själv eller inte).
Om man alltså lever som homosexuell missbrukas sexualiteten, kan man säga (inte överanvänds, utan brukas på ett felaktigt sätt). Exakt vilka konsekvenser detta får kan jag inte svara på, men jag tror helt enkelt inte att det är någon väg till lycka. De vittnesbörd jag har hört från homosexuella bekräftar min tes (d.v.s. att man inte mår bra i längden).

Man skulle kanske kunna jämföra det med brist på motion. Vi människor är tänkta att vara fysiskt aktiva och om vi inte rör på oss förtvinar kroppen. Likheten ligger dock inte i förtviningen eller nåt, utan helt enkelt att vi gör något vi inte är tänkta att göra.

Nu skulle jag vilja ställa ett par frågor till dig, Mikael:

Vad är det jag har missat genom att vara kristen? Du sa att man mister allt som världen har att erbjuda, ungefär. Exakt vad är det jag har missat, egentligen?

Nästa fråga: Tror du att kärlek kan existera mellan en människa och ett föremål, eller rättare sagt att en människa kan uppleva äkta kärlek för ett föremål, som Berlinmurenkvinnan verkar mena att hon gör? (Och nej, jag jämförde inte någon med en mur.)

Se där. Nu kom det att det är skadligt igen, men inte VARFÖR.

Jag kan inte veta om en människa kan känna "äkta kärlek" för ett föremål eftersom det inte är något jag har haft erfarenhet av. Och jag vet inte vad det har med homosexualitet att göra då homosexualitet handlar om att älska en människa.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Rissan:

Har mest skummläst genom denna tråd men har inte sett att EliasN någonstans förklarat på vilket sett homosexualitet är skadligt, skulle du kunna dra det för mig Elias?

Jag tror inte att det är skadligt rent fysiskt (om vi bortser från aids och det där, ni vet).

Jag tror att den "skadan" som homosexualitet leder till är av en djupare sort. Om vi böjer och bänder vår sexualitet till något den inte är tänkt att vara får det vissa konsekvenser. Till exempel porr, även om detta nu inte är någon "läggning" eller något åt det hållet, är skadligt då det leder till en konstig syn på sex och en objektifiering av kvinnor (vare sig man vill erkänna det för sig själv eller inte).
Om man alltså lever som homosexuell missbrukas sexualiteten, kan man säga (inte överanvänds, utan brukas på ett felaktigt sätt). Exakt vilka konsekvenser detta får kan jag inte svara på, men jag tror helt enkelt inte att det är någon väg till lycka. De vittnesbörd jag har hört från homosexuella bekräftar min tes (d.v.s. att man inte mår bra i längden).

Man skulle kanske kunna jämföra det med brist på motion. Vi människor är tänkta att vara fysiskt aktiva och om vi inte rör på oss förtvinar kroppen. Likheten ligger dock inte i förtviningen eller nåt, utan helt enkelt att vi gör något vi inte är tänkta att göra.

Nu skulle jag vilja ställa ett par frågor till dig, Mikael:

Vad är det jag har missat genom att vara kristen? Du sa att man mister allt som världen har att erbjuda, ungefär. Exakt vad är det jag har missat, egentligen?

Nästa fråga: Tror du att kärlek kan existera mellan en människa och ett föremål, eller rättare sagt att en människa kan uppleva äkta kärlek för ett föremål, som Berlinmurenkvinnan verkar mena att hon gör? (Och nej, jag jämförde inte någon med en mur.)

Se där. Nu kom det att det är skadligt igen, men inte VARFÖR.

Jag kan inte veta om en människa kan känna "äkta kärlek" för ett föremål eftersom det inte är något jag har haft erfarenhet av. Och jag vet inte vad det har med homosexualitet att göra då homosexualitet handlar om att älska en människa.

Det finns väl ungefär EN sak som en homosexuell man inte gör (och det frivilligt dessutom) som heterosexuella män gör - ha sex med kvinnor.
Det kommer att bli väldigt intressant att läsa hur EliasN ingående redogör för varför det skulle vara skadligt.
Det är väl antagligen lika skadligt som att ha sex före äktenskapet eller nåt sånt...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det här är en fortsättning från tråden "Burka o Niqab börjar bli olagligt i Eu bra eller dåligt?". Tråden gick off-topic.

Jag för en diskussion med Elias om homosexualitet. Eftersom han är kristen har han lite udda syn på min kärlek till min pojkvän (och allas andra homosexuella förhållanden också).

Skrivet av EliasN:

Jag fördömer inte någon som är homosexuell, men jag menar att det är skadligt. Just nu kanske det känns bra, precis som med rökning, men när man sitter där 60 år med KOL och tjära fulla lungorna är det inte lika kul längre.

Det här är kul
Random kristen: "Homosexualitet är skadligt."
Jag: "Okej, men jag mår riktigt bra nu. Har faktiskt aldrig mått bättre. Mår mycket bättre än när jag var kristen."
Random kristen: "Ja, just nu kanske du gör det. Men om 1 år kommer du att må dåligt!"
*Ett år senare*
Jag: "Vad var det du sa om att jag skulle må dåligt? Din förbannelse verkade inte funka så bra..."
Random kristen: "Tillslut kommer du att må dåligt. Vänta bara och se om ett år till!"
*Ett år senare*
Jag: "Hej, jag mår underbart nu! Livet är verkligen härligt!"
Den kristna fanatikern som önskar den homosexuella ett dåligt liv blir tyst ett tag. Sedan utbrister han:
"Tänk när du sitter där och är 60 år. Då kommer det att kännas jättedåligt!"

Det är lustigt med alla siffror jag har fått. Någon sa att jag snabbt kommer att må dåligt i mitt homosexuella förhållande. Någon annan pastor sa att jag kommer att må dåligt efter ett par år. Någon annan att jag kommer att må dåligt när jag är gammal...

Det är så ironiskt. För jag mår verkligen jättebra och om homosexualitet hade varit skadligt på något vis så har jag inte märkt av det över huvud taget. Jag och min pojkvän har varit ihop i över 2,5 år och vi lever i ett lyckligt förhållande.

Jag lovar dig att vi kommer att må lika bra (eller bättre, givetvis) när vi firar diamantbröllop (60 år tillsammans).

VAD är det som gör homosexualitet skadligt? Jag kan köpa att Gud förbjuder sånt som är skadligt, men vad skulle vara skadligt med homosexualitet?

Det finns redan så mycket hat i världen - så varför förbjuda kärlek?

Skrivet av EliasN:

Om man säger så här: jag tror lika mycket på kärlek mellan personer av samma kön, som jag tror på den kärlek människor säger sig ha till föremål (objektumsexualitet, alltså). Hon i hundra höjdare, ni vet, som var gift med Berlinmuren: var det (äkta) kärlek?

Visst. Jämför gärna min pojkvän med en mur, om du vill. xD Så sämst...

Är inte homosexuell, och har inget imot homosexualitet, och orkar inte läsa all skit ni skriver. Första citatet ifrån Elias du klistrade in räckte för mig. Ingen mening alls. Menar han att man blir full av aids då eller något? Eller sperma, eller vad?

Avstängd
Skrivet av Fredas:

Tror du gör det väldigt enkelt för dig genom att försöka simplifiera det här till sådan grad att homosexualitet endast handlar om sex.

Det är inte vad jag gör.

Citat:

Dessutom tror jag mycket av detta "dåliga psykiska tillståndet" som du säger dig ha "vittnesbörd" om snarare beror på att många delar inom samhället fortfarande inte accepterar homosexualitet fullt ut, vilket kan vara lätt att skita i när man är yngre och mer rebellisk, men snarare något som helt enkelt tär på personen mer och mer eftersom den ständigt måste utsättas för samhällets påtryckningar om att det "inte är normalt".

All kärlek är fin kärlek, och jag tror att världen skulle vara en mycket trevligare plats att leva på om alla slutade vara så jävla fyrkantiga.

Dessa vittnesbörd handlade inte om att de mådde dåligt för att deras livsstil inte var accepterad eller nåt, utan helt enkelt för att deras livsstil var destruktiv.

Jag skulle inte vilja vara så svartvit att jag säger att all kärlek alltid är fin kärlek, men det är en annan historia. Saken är den att jag inte tror att homosexualitet rör sig om äkta kärlek.

Skrivet av Mikaelh:

Se där. Nu kom det att det är skadligt igen, men inte VARFÖR.

Jag sa så mycket varför som jag kan. Lika lite som israeliterna visste varför det var skadligt att äta orena djur, vet jag exakt varför homosexualitet är skadligt (jag har redan gett en så uttömmande förklaring på det som jag kan, utan att spekulera allt för mycket). I det här fallet får jag helt enkelt lita på att Gud, som har skapat allt, har koll.

Citat:

Jag kan inte veta om en människa kan känna "äkta kärlek" för ett föremål eftersom det inte är något jag har haft erfarenhet av. Och jag vet inte vad det har med homosexualitet att göra då homosexualitet handlar om att älska en människa.

Okej. Vi tar ett annat exempel: kan en människa känna äkta kärlek (jag vet, det finns otroligt många "kärlekar", men du vet vilken jag menar) till sin förälder? En farmor? En farbror? En vuxen till ett barn? Ett barn till en vuxen? Listan kan göras lång. Nå, är det möjligt? Och varför ska det i sådana fall inte vara lagligt att gifta sig med någon av dessa? I Sverige är det förbjudet att gifta sig med en nära släkting: "Äktenskapsbalk 2:3 1 st Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon".

Och du har fortfarande inte berört min andra fråga.

Skrivet av Döbringer:

Det är väl antagligen lika skadligt som att ha sex före äktenskapet eller nåt sånt...

Antagligen.

Förresten, är det inte lite intressant hur de flesta som inte har något emot homosexualitet alltid säger något i stil med: "Jag är inte homosexuell, men jag tycker inte att det är något fel på homosexualitet så länge de inte strular framför mig/tafsar på mig"?

Om man inte tycker att det är något fel på det: vad spelar det då för roll om man kanske blir tagen för homosexuell på ett anonymt forum? Det är inte som att en potentiell flickvän läser ens inlägg och tänker: "Hm, han försvarar homosexualitet och borde därmed vara homosexuell. Äsch då, jag får leta vidare."

Medlem

men vad är jag som är dubbelhänt då? an abomination?


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av RagNy:

men vad är jag som är dubbelhänt då? an abomination?

Skriver du exakt lika bra med bägge händerna? Isf är du inte en styggelse, bara väldigt ovanlig:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:
Skrivet av RagNy:

men vad är jag som är dubbelhänt då? an abomination?

Skriver du exakt lika bra med bägge händerna? Isf är du inte en styggelse, bara väldigt ovanlig:)

att kunna det heter något extra fint att vara dubbelhänt i mitt fall är att jag använder ena handen till vissa saker och den andra till andra. Smörar med vänstern, äter med vänstern, skriver med högern, kastar med högern men tidigare har jag kastat med vänstern osv.

har ganska lätt att kunna "byta" hand om jag fokuserar på det. har som exempel börjat smöra mer med högern då smörknivar är mer anpassade för högerhänta :/

[http://sv.wikipedia.org/wiki/Ambidextri]
där har vi det

"Personer som är tvehänta, dubbelhänta eller bådhänta" alltså bådhänta är dom som är "epic""


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Skriv svar