"HD-grafik är överskattad"

Robot
"HD-grafik är överskattad"

Final Fantasys pappa ogillar hur dagens spelupplevelser åsidosätts för att grafiken sätts i centrum.

#lost-odyssey, #blue-dragon, #the-last-story


Medlem
"HD-grafik är överskattad"

Precis lika onödigt att lägga kommentaren "Onödigt med HD-grafik".. Det är väl en jätte viktig bit att kontra spelgrafiken med berättandet? Något spelutvecklare idag ligger väldigt långt efter..

Medlem

Jo det stämmer. Utvecklare lägger för mycket tid på grafik nyförtiden.
Jag vill inte låta gammal men, de flesta spel var bättre förr

Medlem

Blir det riktigt bra kanske man införskaffar en Wii till slut.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Spelen var snygga förr men tycket förändras ju i takt med utvecklingen Vad man kan få fram idag rent utseendemässigt så har man kommit ganska långt! För mig är det en jävla skillnad på bra grafik och bra optimerad grafik. Det är väl det svåra i de flesta sammanhang.

Medlem
Skrivet av MasterKJK:

Jo det stämmer. Utvecklare lägger för mycket tid på grafik nyförtiden.
Jag vill inte låta gammal men, de flesta spel var bättre förr

Jovisst, men ingenting kan förstärla en upplevelse mer än brist på erfarenhet. Jag älskade min C64 sönder och samman men jag skulle ändå ha svårt att gå tillbaka 20 år grafikmässigt. Bra grafik är ju däremot inte en förutsättning för ett bra spel och i det har den gode japanen helt rätt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

JRPG ÄR ÖVERSKATTAT! På riktigt!

Medlem

Jag har fortfarande inte fattat varför man måste välja. Grafik vs Story.
Jag vill ha båda. Det är 2012, det finns inga hinder för att grafiken kan se bra ut nu. (Förutom konsoler då)

Medlem
Skrivet av Veqtor:

JRPG ÄR ÖVERSKATTAT! På riktigt!

FPS SPEL SOM COD ÄR ÖVERSKATTAT! På riktigt likzom, alltzå, yeah..

Medlem

Lol, att säga att man arbetat med HD titlar till 360 är ju bara dumt.. Är det inte så att 360 bara har 480p , men skalar upp spelen till 1080p?

Medlem

Jag klarar mig gott utan hd-grafik. Jag vill inte att spel ser ut som skit, men en jättebra story tillsammans med hyffsad grafik är flertal gånger bättre än ett spel med hyffsad story och jättebra grafik. Att spela ett rpg för grafikens skull är bara motsägelsefullt. Jag är själv lite motståndare till fps-fanatiker som gnäller på att explosionerna inte är häftiga nog. Vi lever i ett alldeles för utseendefixerad värld som det är, måste vi förstöra spel precis som vi gjort med synen på hur en människa ska se ut. Personligheten spelar inte så stor roll så länge man har smal midja, stora bröst och fast rumpa. Nehe du tack! Personligheten = storyn, Grafiken = det ytliga!

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Lol, att säga att man arbetat med HD titlar till 360 är ju bara dumt.. Är det inte så att 360 bara har 480p , men skalar upp spelen till 1080p?

Nej, de flesta har 720p, en par titlar har även 1080p.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Sen är det enligt mig en stor skillnad på snygg grafik och tekniskt "bra" grafik.. Man kan ju åstadkomma riktigt snygga spel utan att ha den "bästa" grafiken, det finns ett antal sådana spel och dessa är ju fortfarande snygga även om de är 10 år gamla.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Jag har fortfarande inte fattat varför man måste välja. Grafik vs Story.
Jag vill ha båda. Det är 2012, det finns inga hinder för att grafiken kan se bra ut nu. (Förutom konsoler då)

Agree.. Blir helt jävla skogstokig på alla som säger: "åHH det var så bättre förr! NES & SNES & C64 och allt vad det heter är ju det bästa någonsin! Inte tala om min Sega Mega Drive som jag har haft i snart 20 år! åHH!! Det fanns inga problem på den tiden, åHH! Då kunde man koncentrera sig på berättandet" SKITSNACK! Man gjorde ALLT för att få det se snyggt ut.

Man spyr idag galla över XBOX360 och PS3 för att konsolerna inte längre klarar av dagens tryck.. Men jag tycker att båda konsolerna har gjort sitt i snart ett helt decennium. Men uppenbart så duger inte det?

Blir bara förbannad.. Ge plats åt utvecklandet i helhet. PUNKT!

Medlem

För mycket fokus på bra grafik är överskattat. HD är inte överskattat. Case in point; PS2 emulator. FF12 såg så jävla grumligt och ofokuserat ut på PS2 att man knappt kunde uppskatta designen. Är en fröjd för ögat i 2048x2048.

PS: Med design syftar jag uppenbarligen på delicious viera

Medlem

Tja, om det är något man inte klarar av så är det lättare att klaga över att det är överskattat, än att faktiskt bli bättre på det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det finns ingen som helst motsättning mellan snygg grafik och bra spel.

Kraftfull hårdvara ger ju tvärtom utvecklarna större möjlighet att göra precis det spel som de har en vision av, istället för att stångas mot begränsningar i hårdvaran!?

Utvecklare 1 - Här skulle jag vilja att spelaren spränger bomben, ser hur marken skakar till och hur hela bergssidan rasar ner och begraver fiendebasen.
Utvecklare 2 - Det går tyvärr inte, internminnet räcker inte till mer än den nuvarande startmenyn i 16 färger.

Medlem

Går jag från BF3 på min pc (1680X1050 2XAA Ultra på allt) och sen kör igång min xbox360 (full HD samsung led) med samma spel så blir man lite lessen.
Så visst är det skillnad på grafik och grafik.
Men det är inte allt.


signatur

Jäh!

Medlem

I den typen av spel kanske. I sport, shooting och bilspel är det ett måste. Typ västerländska spel. Inte underligt att en japan framhåller andra aspekter än HD.

Medlem

The Last Story är helt klart ett av dom mest intressanta titlarna i år för min del, kan mycket väl även bli årets spel.

Ser även fram emot Dishonored väldigt mycket, spelen är inte direkt lika varandra, heh.

Medlem
Skrivet av MasterKJK:

Jo det stämmer. Utvecklare lägger för mycket tid på grafik nyförtiden.
Jag vill inte låta gammal men, de flesta spel var bättre förr

Utvecklare har alltid lagt mycket tid på det grafiska i spelen, åtminstone under de ~15 åren jag har varit en gamer.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Final Fantasy är överskattad jävla junk.


signatur

AYY LMAO

Medlem

Det finns ingen motsättning mellan grafik och story, men ändå så upplever jag det att man satsar klart mer på det förra. Varför vet jag inte. Kanske har alla som jobbar med spel en mer teknisk bakgrund istället för en litterär bakgrund, så de inte riktigt kan ta ett steg tillbaka och se kritiskt på storyn? Kanske måste storys följa någon minsta gemensam nämnare på marknaden för att kunna sälja brett? Böcker är (tyvärr?) fortfarande det medium som i mina ögon har de bästa berättelserna.

MFZ
Medlem

hellre 60 fps och nedbantad grafik, än nått övermaxxat som hackar runt i 30 eller sämre.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Även om det är offtopic..så hjälper inte såna här uttalanden att ändra de >90% av PC-spelen som bara håller WII-standard idag (delvis bortsett texturer då).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Mycket av det han säger stämmer. Spelen idag har inte samma djup som dom gamla klassikerna och det verkar bara handla om grafik och någon annan gimmick dom lagt till i spelet som är typ coolt i 5 min. Har dom börjat få ide torka?

Medlem

Motsättningen mellan grafik och story har nog mer med ekonomi och tid, än hårdvara att göra. Om du kan lägga 5år på att utveckla ett spel och har tillräckligt mycket folk för att göra allt innehåll i spelet AAA snyggt, då måste spelet sälja väldigt bra för att det ska gå ihop ekonomiskt. Det handlar inte om att utvecklarna är giriga, det handlar om att de vill behålla sina jobb.

Att de lägger mycket tid på grafik är inte så lustigt då det är screenshots och preview-videor som säljer spelet. Sen finns det företag som Blizzard och Valve som helt enkelt finputsar sina spel in absurdum och säljer mycket pga. sin meritlista. Personligen tycker jag väll en bra art direktion är viktigare än tekniskt bra grafik, men det är ju alltid kul när det kommer spel som får hårdvaran att gå ner på knä.

Medlem

Jag tycker att bra grafik är viktigt i spel som fokuserar på realism, men i spel som typ super mario är HD grafik bara onödigt

Medlem

Ge oss tillbaka 8-bitars grafiken igen så skulle alla krig vara borta, blommor skulle blomma mer, skratt skulle man höra överallt och vi skulle leva 100% längre.

Medlem

Överskattad - ja.
Onödig - nej.

Anser att snygg grafik är fortfarande viktigt men vad jag tycker utvecklare glömmer är vad grafik egentligen är. Är det hur många polygoner man använder eller är det hur mycket detaljer du lägger in i miljön? För mig är det det sistnämnda iallafall, effekter, ljus osv, inte polygoner. Värt att tänka på är väl även ljud, vilket kan göra så otroligt mycket för inlevelsen.

123
Skriv svar