Rasblandning och sådant

Inaktiv
Rasblandning och sådant

Hej alla barn och vuxna som låtsas vara barn!

Frågan är enkel, vad tycker ni om det som står i rubriken? Med sådant menar jag att endast vara tillsammans eller ha sex med någon tillhörande en annan ras utan att faktiskt skaffa barn med personen, vilket ju är rasblandning.

Själv är jag kort sagt emot rasblandning då jag börjat gå från att vara lite av ett själviskt svin till att ha en mer kollektivistisk syn på tillvaron. Vare sig man som individualistisk västerlänning vill inse det eller inte är man del av ett kollektiv och i mitt fall är detta kollektiv världens vita folk, som minskat drastiskt i antal de senaste årtiondena, från att en gång ha utgjort ungefär 30% av världens totala invånarantal till att idag utgöra ungefär 10% och minskningen fortsätter. Givetvis vill jag inte detta och den som vill jordens bästa borde inte vilja det heller då vitas bidrag till den genom historien har varit och än idag är så pass betydande.

Återkommer snart med fler argument.

Avstängd

Vad är en ras?

På vilket sätt skulle hudfärgen (och lite andra utseendemässiga skillnader) inverka på vårt sätt att tänka? Alla människor i världen är fortfarande människor med exakt samma värde och exakt samma psyke (men inte kultur, och det är en annan femma).

På mig låter det som att du vill värna om den västerländska kulturen, men att du blandar ihop det med vår hudfärg. Märk väl: det är inte det faktum att vi är vita som har gjort att vi har bidragit till allas bästa under historien (lika lite som det är det faktum att vi är vita som har gjort att vi har stått för en stor del av världens alla krig och väpnade konflikter, ta bara världskrigen t.ex.).

Sedan får du gärna dela med dig av källorna till det där med andelen vita i världen.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Vad är en ras?

Seriöst... vet du inte det? Kanske läge att ta fram skolböckerna igen.

Du kan börja här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser

Medlem

Egentligen ska man ju inte mata trollen men nåväl.

Vari ligger problemet med att blanda "raserna"? På vilket sätt skulle det ha en negativ effekt på vår framtid? Är det inte en del av vår fortsatta utveckling att människor från olika delar av världen slår sig samman och förökar sig?

Du säger att du ska återkomma med fler argument men än så länge har du inte framfört några argument överhuvudtaget.

Avstängd
Skrivet av SpiroTris:
Skrivet av EliasN:

Vad är en ras?

Seriöst... vet du inte det? Kanske läge att ta fram skolböckerna igen.

Du kan börja här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser

Naturligtvis vet jag vad en "ras" är. Frågan var retorisk. Att tala om människoraser är inget annat än ett felanvänt begrepp. Jag tycker att vi borde kunna lämna det ordet till rasbiologin. Varför inte använda ett mer korrekt ord istället? Eller varför använda ett ord överhuvudtaget? Jag får en känsla av att om man behöver använda ordet ras, eller något motsvarande, för att skilja på människor så är det något som inte står riktigt rätt till.

Inaktiv
Skrivet av EliasN:

Vad är en ras?

På vilket sätt skulle hudfärgen (och lite andra utseendemässiga skillnader) inverka på vårt sätt att tänka? Alla människor i världen är fortfarande människor med exakt samma värde och exakt samma psyke (men inte kultur, och det är en annan femma).

Vad trevligt, en rasnihilist. Jag får väl gå igenom det gamla vanliga i hopp om att du är villig att ta till dig något av det.

Erat främsta argument för att raser inte skulle finnas, om ni alls har något mer än att det är en så fin tanke, brukar ju vara att de genetiska skillnaderna mellan raser är så små att rasbegreppet är meningslöst men vad ni inte förstår är att vad gäller genetik så kan små skillnader iinebära enorma skillnader. Exempelvis är även de genetiska skillnaderna mellan schimpanser och människor oerhört små men nog håller du väl med om att dessa små skillnder uppenbarligen är betydelsefulla? Men vi har även det faktum att män och kvinnor är oerhört lika varandra på genetisk nivå, skillnaderna könen emellan är faktiskt mindre än skillnaderna raserna emellan. Så för att inte framstå som hycklare måste ni motståndare till rasbegreppet även avfärda könsbegreppet.

Läs lite här vetja:

http://www.charlesdarwinresearch.org/TaxonomicConstruct.pdf

Det har ingenting att göra med hudfärg men det har att göra med gener. Hudfärg är långt ifrån det enda som skiljer raserna åt.

Och vilken logik är det som får dig att dra slutsatsen att raser som utvecklats åtskilda och som visar uppenbara skillnader vad gäller utseende, fysik och även det medicinska skulle vara exakt likadana vad gäller det mentala?

Skrivet av EliasN:

På mig låter det som att du vill värna om den västerländska kulturen, men att du blandar ihop det med vår hudfärg. Märk väl: det är inte det faktum att vi är vita som har gjort att vi har bidragit till allas bästa under historien (lika lite som det är det faktum att vi är vita som har gjort att vi har stått för en stor del av världens alla krig och väpnade konflikter, ta bara världskrigen t.ex.).

Sedan får du gärna dela med dig av källorna till det där med andelen vita i världen.

Nej, den vita färgen är som sagt inte alls avgörande, generna däremot är det.

Vad gäller källor får denna duga just nu:

http://bytes.com/topic/c/answers/841327-percentage-world-inha...

Medlem
Inaktiv
Skrivet av Fairfax:

Egentligen ska man ju inte mata trollen men nåväl.

Vari ligger problemet med att blanda "raserna"? På vilket sätt skulle det ha en negativ effekt på vår framtid? Är det inte en del av vår fortsatta utveckling att människor från olika delar av världen slår sig samman och förökar sig?

Du säger att du ska återkomma med fler argument men än så länge har du inte framfört några argument överhuvudtaget.

Oj, en mångkulturalist. Om du inte ser påståendet att en ras håller på att misslyckas föröka sig så mycket den behöver för att överleva som ett argument så är det nog ingen idé att försöka prata med dig.

Medlem

Om den vita rasen utgör endast 10% av jordens befolkning är det väl ingen ide att kämpa emot, evolutionen kommer fasa ut oss förr eller senare så det är väl bara till att passa på o ligga med så mycket vita kvinnor som möjligt innan det är för sent

Inaktiv

Obvious troll is obvious.

Människa som människa, tänk på alla orangehåriga människor som lider.. knappt något pigment alls, det är bättre att mixa och ge nästa generation starkare gener.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Människa som människa, tänk på alla orangehåriga människor som lider...

Gingers do have souls!

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Sipmo:

Människa som människa, tänk på alla orangehåriga människor som lider...

Gingers do have souls!

haha, det slog mig också precis

South Park - Ginger

Detta är ett starkt argument för att vi skall "mixa raser"!


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Emo av Natten:
Skrivet av Fairfax:

Egentligen ska man ju inte mata trollen men nåväl.

Vari ligger problemet med att blanda "raserna"? På vilket sätt skulle det ha en negativ effekt på vår framtid? Är det inte en del av vår fortsatta utveckling att människor från olika delar av världen slår sig samman och förökar sig?

Du säger att du ska återkomma med fler argument men än så länge har du inte framfört några argument överhuvudtaget.

Oj, en mångkulturalist. Om du inte ser påståendet att en ras håller på att misslyckas föröka sig så mycket den behöver för att överleva som ett argument så är det nog ingen idé att försöka prata med dig.

Nej, jag ser inte det som ett argument utan enbart ett påstående. Det saknar ett underlag som förklarar dess giltlighet. Men upplys mig gärna genom att svara på de frågor jag ställde.

Eller ska jag tolka det som att du inte har några svar och istället väljer att avfärda mig som oförstående för att inte själv framstå som den svaga parten.

Men vill du inte prata med mig så för all del, låt bli. Jag kommer inte att gråta blod.

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

kan du inte krypa tillbaka till flashback och förpesta deras vardag istället?

Medlem

Lite kontrovers livar alltid upp Kungbla.:) Även om man inte håller med trådstartaren alltså.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Gå in på Vetenskap & humaniora på flashback så får du se att en sån medlem är inte nån man vill ha.

Medlem

Dom är väl egentligen inte väl ansedda nånstans.:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

De verkar komma i vågor de här "jag är inte rasist- men" typerna.

Hursomhelst.
Vill TS vara så vänlig att peka ut de genetiska skillnaderna som gör en guling ovärdig att blanda DNA med en viting. Eller tvärt om för skoj skull.

Att det är ett troll är det väl ändå ingen som betvivlar.
Jag ger mig fan på att snubben kommer försvinna relativt snart.
För dom brukar göra det, sen gnäller de på att "pk-iter" vägrar inse "sanningen" och att vi är "muslimkramare" hela högen.

heeeeerd it....


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Är det samma kille som sitter på flashback är det tyvärr inte ett troll...

Medlem

är väl Kamp som är tillbaks

får väl tillägga att jag är rasblandad och jag kommer få rasblandade barn också, jag ska blanda så många raser som möjligt för jag vill skapa min egen ras av super människor och ta över världen, jag börjar med sverige

Medlem

Denhär snubben (om vi förutsätter att den e han själv på avataren) har redan blivit bannad för nått år sedan..

Han kallde sig PhD då..

Tror inte det är samma person som kallade sig Kamp, även om Homiecide var inne på rätt spår, det är en f.d. bannad användare.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Ooh! Äntligen nån som faktiskt tar upp den här diskussionen igen! Jag satt och lästa nån tråd med nån stackars sverigedemokrat som skulle argumentera för sina rasteorier, och tillslut blev jag så trött att jag mailade en doktor i biologi och frågade. Här kommer svaret:

Citat:

Mänskliga genomet publiceras 2000. Det visar att skillnader inom samma "ras" (japan, afrikan, kaukasier) är större än skillnad mellan "raser". Detta ansågs bevisa att det man betraktat som mänskliga raser inte kan räknas som raser då den genetiska skillnaden inte är tillräckligt stor. Exempelvis är variationen mellan drogmetaboliserande enzymer (cyp450) större inom varje folkgrupp än mellan folkgrupper. För att det skulle finnas raser måst t ex asiater ha en överrepresentation av en viss typ av drogmetaboliserande enzym och afrikaner av ett annat.

Men (och det tror jag man "vågat" prata allt mer om efter hand) enstaka mutationer, ofta såna som syns, är väsentligt mer utbredda i en folkgrupp (tidigare "ras") än hos andra. Exempel: vit hud, malariaresistens, alkoholintolerans.

Av människans totalt 23200 gener är några enstaka alltså ojämt distribuerade mellan folkgrupper (hudfärg, hårtyp) men de flesta (alltifrån kolesterolmetabolism, personlighetsstyrande gener, benägenhet för hjärt-kärlsjukomar, muskelstruktur)är inte det. Kontenta, vi är mer lika än olika.

Det är större genetisk skillnad mellan två gorillagrupper (lite osäker om just gorillagrupper men ngt däggdjur i a f) i Afrika än mellan alla människor på jorden (ev med undantag för några bantufolk). Människans evolution är extremt kort (jämfört med gorillagrupper som kan ha levt geografiskt åtskilda på var sin sida om en djungel under flera hundra tusen år) och inte tillräckligt lång för att väsentliga karaktärsdrag ska hinna skilja sig åt. Endast enkla biokemiska förändringar som hudfärg eller enzymer har "hunnits med".

Poängen är alltså att det mycket väl skulle kunna utvecklas olika raser när det gäller arten människa, men att det inte gjort det eftersom separationen mellan olika populationer inte varit tillräckligt långvarig. Skillnaden ligger inte i hår- eller hudfärg, det ligger i metabolismen, enzymproduktionen och andra vitala biologiska system, och dessa kräver mer tid för att förändras än vad den moderna människan haft på sig.

Dessutom har vi ju faktiskt aktivt börjat motverka bildandet av olika människoraser under de senaste århundradena, i.o.m globalisering. Så tyvärr, min eugeniske vän. Dina rasdrömmar får stanna i drömmarnas landskap


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Ooh! Äntligen nån som faktiskt tar upp den här diskussionen igen! Jag satt och lästa nån tråd med nån stackars sverigedemokrat som skulle argumentera för sina rasteorier, och tillslut blev jag så trött att jag mailade en doktor i biologi och frågade. Här kommer svaret:

Citat:

Mänskliga genomet publiceras 2000. Det visar att skillnader inom samma "ras" (japan, afrikan, kaukasier) är större än skillnad mellan "raser". Detta ansågs bevisa att det man betraktat som mänskliga raser inte kan räknas som raser då den genetiska skillnaden inte är tillräckligt stor. Exempelvis är variationen mellan drogmetaboliserande enzymer (cyp450) större inom varje folkgrupp än mellan folkgrupper. För att det skulle finnas raser måst t ex asiater ha en överrepresentation av en viss typ av drogmetaboliserande enzym och afrikaner av ett annat.

Men (och det tror jag man "vågat" prata allt mer om efter hand) enstaka mutationer, ofta såna som syns, är väsentligt mer utbredda i en folkgrupp (tidigare "ras") än hos andra. Exempel: vit hud, malariaresistens, alkoholintolerans.

Av människans totalt 23200 gener är några enstaka alltså ojämt distribuerade mellan folkgrupper (hudfärg, hårtyp) men de flesta (alltifrån kolesterolmetabolism, personlighetsstyrande gener, benägenhet för hjärt-kärlsjukomar, muskelstruktur)är inte det. Kontenta, vi är mer lika än olika.

Det är större genetisk skillnad mellan två gorillagrupper (lite osäker om just gorillagrupper men ngt däggdjur i a f) i Afrika än mellan alla människor på jorden (ev med undantag för några bantufolk). Människans evolution är extremt kort (jämfört med gorillagrupper som kan ha levt geografiskt åtskilda på var sin sida om en djungel under flera hundra tusen år) och inte tillräckligt lång för att väsentliga karaktärsdrag ska hinna skilja sig åt. Endast enkla biokemiska förändringar som hudfärg eller enzymer har "hunnits med".

Poängen är alltså att det mycket väl skulle kunna utvecklas olika raser när det gäller arten människa, men att det inte gjort det eftersom separationen mellan olika populationer inte varit tillräckligt långvarig. Skillnaden ligger inte i hår- eller hudfärg, det ligger i metabolismen, enzymproduktionen och andra vitala biologiska system, och dessa kräver mer tid för att förändras än vad den moderna människan haft på sig.

Dessutom har vi ju faktiskt aktivt börjat motverka bildandet av olika människoraser under de senaste århundradena, i.o.m globalisering. Så tyvärr, min eugeniske vän. Dina rasdrömmar får stanna i drömmarnas landskap

du glömde /thread


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Jaså, det är PhD som är tillbaka? Det kunde man ju räknat ut.
Jag röstar för att vi låter Jerry ta hand om honom.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag undrar vilken organisation trådskaparen är ute och missionerar för? Det finns ingen "normal" person som hoppar in på ett forum (såvida det inte specifikt behandlar detta ämne) och inleder med ett inlägg som detta.

Skrivet av Emo av Natten:

Vad trevligt, en rasnihilist.

Skrivet av Emo av Natten:

Oj, en mångkulturalist.

Vad kallar du dig själv för då? Nazist?

Medlem

hahah den var ny!


signatur

Have a good time!

Inaktiv

OMG, är det Kamp eller PhD som har kommit tillbaka i ny skepnad?

Suck...På the_maxx (RIP) tid så överlevde ett troll knappt 10min på denna sida, btw, PhD var maxxens sista ban.

edit: användaren är ett ärketroll av sällan skådad rang https://www.flashback.org/u171754


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv
Skrivet av Klfh:

Ooh! Äntligen nån som faktiskt tar upp den här diskussionen igen! Jag satt och lästa nån tråd med nån stackars sverigedemokrat som skulle argumentera för sina rasteorier, och tillslut blev jag så trött att jag mailade en doktor i biologi och frågade. Här kommer svaret:

Citat:

Mänskliga genomet publiceras 2000. Det visar att skillnader inom samma "ras" (japan, afrikan, kaukasier) är större än skillnad mellan "raser". Detta ansågs bevisa att det man betraktat som mänskliga raser inte kan räknas som raser då den genetiska skillnaden inte är tillräckligt stor. Exempelvis är variationen mellan drogmetaboliserande enzymer (cyp450) större inom varje folkgrupp än mellan folkgrupper. För att det skulle finnas raser måst t ex asiater ha en överrepresentation av en viss typ av drogmetaboliserande enzym och afrikaner av ett annat.

Men (och det tror jag man "vågat" prata allt mer om efter hand) enstaka mutationer, ofta såna som syns, är väsentligt mer utbredda i en folkgrupp (tidigare "ras") än hos andra. Exempel: vit hud, malariaresistens, alkoholintolerans.

Av människans totalt 23200 gener är några enstaka alltså ojämt distribuerade mellan folkgrupper (hudfärg, hårtyp) men de flesta (alltifrån kolesterolmetabolism, personlighetsstyrande gener, benägenhet för hjärt-kärlsjukomar, muskelstruktur)är inte det. Kontenta, vi är mer lika än olika.

Det är större genetisk skillnad mellan två gorillagrupper (lite osäker om just gorillagrupper men ngt däggdjur i a f) i Afrika än mellan alla människor på jorden (ev med undantag för några bantufolk). Människans evolution är extremt kort (jämfört med gorillagrupper som kan ha levt geografiskt åtskilda på var sin sida om en djungel under flera hundra tusen år) och inte tillräckligt lång för att väsentliga karaktärsdrag ska hinna skilja sig åt. Endast enkla biokemiska förändringar som hudfärg eller enzymer har "hunnits med".

Poängen är alltså att det mycket väl skulle kunna utvecklas olika raser när det gäller arten människa, men att det inte gjort det eftersom separationen mellan olika populationer inte varit tillräckligt långvarig. Skillnaden ligger inte i hår- eller hudfärg, det ligger i metabolismen, enzymproduktionen och andra vitala biologiska system, och dessa kräver mer tid för att förändras än vad den moderna människan haft på sig.

Dessutom har vi ju faktiskt aktivt börjat motverka bildandet av olika människoraser under de senaste århundradena, i.o.m globalisering. Så tyvärr, min eugeniske vän. Dina rasdrömmar får stanna i drömmarnas landskap

Jag blir så matt av att läsa alla dessa upprörda kommentarer men då du åtminstone kom i närheten av att skriva en kommentar värd att bemöta så vill jag ändå hänvisa till länken jag postade som svar på den där Elias eller vad han hette dilleri om att inga raser skulle existera.

De genetiska skillnaderna är små men det är även skillnaderna mellan könen. Avfärda rasbegreppet så måste du även avfärda könsbegreppet.

Som svar på all moralpanik så kan vi väl säga så här: I stort sett hela mänskligheten går under till följd av krig eller katastrofer och 99 000 av de 100 000 överlevande tillhör en ras och endast 1000 tillhör en annan ras.

Dessa 1000 kan då välja att föröka sig med varandra vilket de är så illa tvungna att göra om de vill att deras ras ska överleva. Menar ni på fullt allvar att de då inte ska göra det pga vad det nu är för nåt som gör att ni tycker detta är så upprörande? Att gå under är alltså ett bättre alternativ än att göra något som ni av diffusa, tills ni kommer med faktiska argument känns diffusa som en klockren beskrivning, skäl får moralpanik av?

Liknelsen ovan kan tyckas extrem men att vita inom en relativt snar framtid utgör endast 1% av världens befolkning är på intet sätt orimligt med tanke på de senaste årtiondenas utveckling som fortfarande rör sig i en oroväckande riktning. Är ni då så fullständigt logikföraktande, rädda för moralpolisen, etnomasochistiska och allmänt dumma i huvudet att ni på fullt allvar tycker det är bättre att då gå under än att inleda ett självbevarande etniskt medvetet beteende eftersom man då skulle kunna bli stämplad med ett så överanvänt och idag mer eller mindre betydelselöst propagandaord som rasist? Om det är vad ni "antirasister" kräver, att en ras ska offra sin existens för att inte framstå som rasistisk så är ni förmodligen så korkade att ni inte inser det motsägelsefulla i ert krav.

Angående avataren så är jag inte han som använder den på diverse andra sidor men med tanke på denna sidas befängda krav om minimala avatarer var det den enda vettiga som fanns till hands.

123
Skriv svar