Feminism, en ideologi av hat?
Innan feminismen "existerade" fungerade inte världen tydligen.
Vem har sagt att den inte gjorde det?
EDIT: Utvecklar lite. Det handlar inte om att den inte fungerade, det gör världen oavhängigt mänsklig närvaro, men frågan är om det samhälle som fanns innan var ett samhälle som var så optimalt som det går för alla som lever i det? När stora grupper människor utesluts från sådant som bestämmande, sociala sammanhang och arbeten, har vi inte ett samhälle där alla kan leva ut. Varför ska halva befolkningen behöva stanna hemma för att de råkade födas med ett visst kön? Varför ska samma halva inte få vara med att bestämma? Listan på frågor fortsätter.
Jag tror att ett jämställt samhälle är bättre för alla invånare. Det betyder inte att samhället inte "fungerade" innan feminismen, det betyder att jag tror att ett samhälle där alla deltar på någorlunda lika villkor fungerar bättre än ett där de inte gör det.
Behövs feminism?
"Proportion of seats held by women in national parliaments" 0-56%
Jag skulle svara ja.
Tråden handlar över lag dock om Sverige. Här skulle vi snarare behöva rikta in oss på jämställdhet mellan båda könen, inte bara positivt agerande riktat åt ett håll. Kvoteringar är ett exempel på en metod som feminism använder sig av, som är högst odemokratisk och diskriminerande. Skrota feminism, inför jämställdism istället. Att det ska vara en 50%-ig köns-representation överallt känns dock överdrivet och onödigt. Givetvis ska båda könen ha samma chans, men över lag ska erfarenhet och meriter vara det som driver. Inte vilket kön du har. Många feminister driver på motsatsen, att kön ska ha högsta betydelse för vem som får ett jobb. Oavsett om någon annans meriter är högre.
EDIT: Utvecklar lite. Det handlar inte om att den inte fungerade, det gör världen oavhängigt mänsklig närvaro, men frågan är om det samhälle som fanns innan var ett samhälle som var så optimalt som det går för alla som lever i det? När stora grupper människor utesluts från sådant som bestämmande, sociala sammanhang och arbeten, har vi inte ett samhälle där alla kan leva ut. Varför ska halva befolkningen behöva stanna hemma för att de råkade födas med ett visst kön? Varför ska samma halva inte få vara med att bestämma? Listan på frågor fortsätter.
Det är ingen som förbjuder varken kvinnor eller män att vara med och bestämma. Vill man satsa på en politisk karriär så är det bara att göra det. Vill merparten inte göra det så får man helt enkelt finna sig i det. Karriärs-intressena är som sagt olika mellan män och kvinnor.
Det är därför det exempelvis jobbar fler män inom hantverkaryrken än kvinnor.
Samtidigt som det jobbar fler kvinnor inom barnomsorg, skola och vård.
Givetvis finns det undantag dock, och det ser jag heller inget problem med. Vill en man jobba inom barnomsorg så kan han göra det.
Vill en kvinna bli elektriker så är det heller inget problem.
Jag ser inget problem med att en kvinna (eller man) stannar hemma för att ta hand om barnen medans den andra jobbar. Det har staten ingenting med att göra, det ska vara upp till varje par att bestämma.
Kortfattat kan man säga att jag inte tycker det är ett problem att det finns fler män eller kvinnor inom ett visst yrke så länge både män och kvinnor har samma chans inom yrket, att man går efter kompetens och inte kön. Feminister verkar vilja att man ska gå på det sistnämnda och strunta i kompetens, det är det minst viktiga. För vi måste ha exakt 50% fördelning kvinnor och män på alla företag, styrelser och arbeten. För mig som liberal är inte könet viktigt, utan individen. En styrelse kan i mina ögon ha 100% män, eller 100% kvinnor utan att det behöver vara ett problem. Så länge urvalsprocessen gått rättvist till, att man har gått efter meriter och erfarenhet istället för kön.
Innan feminismen "existerade" fungerade inte världen tydligen.
Vem har sagt att den inte gjorde det?
Jag tror att ett jämställt samhälle är bättre för alla invånare. Det betyder inte att samhället inte "fungerade" innan feminismen, det betyder att jag tror att ett samhälle där alla deltar på någorlunda lika villkor fungerar bättre än ett där de inte gör det.
Innan "vi" (människor, svenskar, världsmedborgare), kan göra en sådan vettig diskussion (jag säger inte att vi inte gör det), måste vi nog först komma överens om vad jämställdhet och verkligen ta reda på om vi har nytta av det. Ska en kvinna göra en mans arbete bara för att det ska vara, då ska en man föda barn bara för att det ska vara så, och då kan vi diskutera saken - bara för sakens skull.
Det är inte ofta någon kommer med konkreta förslag var man ska börja att reda ut alla begrepp och sedan gå ett steg vidare.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Innan "vi" (människor, svenskar, världsmedborgare), kan göra en sådan vettig diskussion (jag säger inte att vi inte gör det), måste vi nog först komma överens om vad jämställdhet och verkligen ta reda på om vi har nytta av det. Ska en kvinna göra en mans arbete bara för att det ska vara, då ska en man föda barn bara för att det ska vara så, och då kan vi diskutera saken - bara för sakens skull.
Det är inte ofta någon kommer med konkreta förslag var man ska börja att reda ut alla begrepp och sedan gå ett steg vidare.
Jämställdhet är inte konstigare än att man har samma förutsättningar, oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning etc.
Vad är en mans arbete? Hur kom vi fram till vad som var det? Problemet är att arbetsdefinitioner utgår från mannen, ta ett hypotetiskt exempel: vi säger att man måste vara 1.85 för att bli brandman. Någon klagar på att detta utesluter kvinnor, men försvararna av rådande ordning säger att det inte är något konstigt eftersom utrustningen är byggd så. Det låter fint, men om man tänker efter, hur kan japanerna släcka eldar? Eller hur kan brasilianerna släcka eldar? Om de klarar av att bygga utrustning som inte kräver att man är 1.85 för att klara arbetet, kan vi också göra det.
Poängen är att många arbeten som vi skulle klassa som mansyrken, är det eftersom de historiskt sett dominerats av män, inte för att kvinnor inte skulle klara av dem. Att vi redan i utrustningen exkluderar människor är inte jämställt.
Varför skulle vi inte ha nytta av det? Vad finns det för negativt med ett samhälle där människor har lika förutsättningar? Vem blir drabbad av ett jämställt samhälle förutom de som njuter av fördelarna i det ojämställda?
Bra frågor där "båtsman" som tåls att tänka på.
Tråden handlar över lag dock om Sverige. Här skulle vi snarare behöva rikta in oss på jämställdhet mellan båda könen, inte bara positivt agerande riktat åt ett håll. Kvoteringar är ett exempel på en metod som feminism använder sig av, som är högst odemokratisk och diskriminerande.
På vissa ställen kvoterar man ju även in män, vilket varit uppe på nyheterna då och då.
Att vi har kommit långt i Sverige håller jag med om, det finns dock saker vi behöver förbättra. Till exempel har kvinnor, även om de minskar, fortfarande lägre lön: http://www.dn.se/ekonomi/minskande-loneskillnader
Varför har kvinnoyrken lägre lön? Beror det på att vi värderar sådana yrken lägre, eller beror det på att kvinnan är det dominerande könet i den yrkesgruppen?
Skrota feminism, inför jämställdism istället.
Det är ingen idé att stirra sig blind på ord. Strunta i rubriken och gå på innehållet i stället. Att hålla på att tjata om feminism vs jämställdism är en onödig och i mina ögon fruktansvärt töntig metadebatt som inte hör hemma i ett seriöst samtal.
Att det ska vara en 50%-ig köns-representation överallt känns dock överdrivet och onödigt. Givetvis ska båda könen ha samma chans, men över lag ska erfarenhet och meriter vara det som driver. Inte vilket kön du har. Många feminister driver på motsatsen, att kön ska ha högsta betydelse för vem som får ett jobb. Oavsett om någon annans meriter är högre.
Och det finns män som driver för motsatsen. Att säga "KOLLA VAD VISSA GÖR" är ett onödigt tillägg som inte bidrar till någonting. Försök i stället att kämpa för att det ska finnas lika möjligheter.
De flesta vill nog som du att det ska finnas lika möjligheter, men frågan är om det gör det i dagens samhälle? I ett förbund som står min flickvän nära så klockar de den tid som olika talare tar vid konferenser. Sammansättningen av män och kvinnor är nästan lika, men männen tar otroligt mycket mer tid att prata. Är det jämställt?
Det är ingen som förbjuder varken kvinnor eller män att vara med och bestämma. Vill man satsa på en politisk karriär så är det bara att göra det. Vill merparten inte göra det så får man helt enkelt finna sig i det. Karriärs-intressena är som sagt olika mellan män och kvinnor.
Varför är de olika? Är det en självklarhet vi bara ska låta passera, eller finns det något som ligger till grund för varför det är så?
Det är därför det exempelvis jobbar fler män inom hantverkaryrken än kvinnor.
Samtidigt som det jobbar fler kvinnor inom barnomsorg, skola och vård.
För att män har en inneboende egenskap som är hantverkare? Tidigare jobbade fler män inom skolan, varför är det inte så nu? Män blir ofta läkare snarare än sjuksköterskor, är det för att män har en inneboende egenskap som gör dem mer benägna att bli det som kvinnor saknar?
Vi kan inte utgå från att dagens situation är den "naturliga" som har kommit till på lika förutsättningar, vi måste problematisera situationen. Det är först då vi kan ta reda på vad som faktiskt skulle utgöra ett jämställt samhälle.
Givetvis finns det undantag dock, och det ser jag heller inget problem med. Vill en man jobba inom barnomsorg så kan han göra det.
Vill en kvinna bli elektriker så är det heller inget problem.
Jag ser inget problem med att en kvinna (eller man) stannar hemma för att ta hand om barnen medans den andra jobbar. Det har staten ingenting med att göra, det ska vara upp till varje par att bestämma.
Så länge de faktiska möjligheterna överensstämmer med de legala. Problemet med en sådan situation är att förutsättningarna kanske inte är de samma; förväntningarna från samhälle, familj och socialt umgänge kanske inte är de samma. Det är så mycket som spelar in att vi inte kan ta det för självklart.
Kortfattat kan man säga att jag inte tycker det är ett problem att det finns fler män eller kvinnor inom ett visst yrke så länge både män och kvinnor har samma chans inom yrket, att man går efter kompetens och inte kön.
Håller med.
Feminister verkar vilja att man ska gå på det sistnämnda och strunta i kompetens, det är det minst viktiga.
Jag är osäker på vilka feminister du menar, men så brukar jag inte låta några extrema personer representera en hel strömning som omfattar miljontals människor.
För vi måste ha exakt 50% fördelning kvinnor och män på alla företag, styrelser och arbeten. För mig som liberal är inte könet viktigt, utan individen. En styrelse kan i mina ögon ha 100% män, eller 100% kvinnor utan att det behöver vara ett problem. Så länge urvalsprocessen gått rättvist till, att man har gått efter meriter och erfarenhet istället för kön.
Som liberal borde du då också inse att "lika möjligheter" kanske är svårare än vad det låter. För att lika möjligheter faktiskt ska existera kan det behövas hjälp på traven. Hur den hjälpen ser ut är en annan sak, jag säger till exempel inte att vi ska kvotera för jag vet inte om det faktiskt hjälper annat än i nödfall. För att lika möjligheter ska existera mer än bara på pappret behöver vi arbeta vidare, för det är först då vi kan ge alla individer samma förutsättningar att välja vilket liv de vill leva.
Jenny Strömstedt skriver en rörig och inte särskilt bra krönika, men får till det på ett ställe, när hon skriver: "Jämställdhet är inget annat än frihet." Precis vad jag tycker.
http://www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/jenny-str...
På vissa ställen kvoterar man ju även in män, vilket varit uppe på nyheterna då och då.
Nu är det extremt ovanligt, men är det verkligen ett argument för att kvotera in kvinnor? Två fel gör inte ett rätt.
Att vi har kommit långt i Sverige håller jag med om, det finns dock saker vi behöver förbättra. Till exempel har kvinnor, även om de minskar, fortfarande lägre lön: http://www.dn.se/ekonomi/minskande-loneskillnader
Missvisande statistik. Man utgår från HELA arbetsmarknaden. Vilket är oerhört missvisande, det innebär inte i praktiken att löneskillnaden är så stor mellan män och kvinnor inom ett och samma yrke. Snarare tvärtom, inom samma yrke så är skillnaderna nästan obefintliga. I vissa yrken tjänar kvinnor t.om lite mer än män. Varför den totala skillnaden blir så "stor" som 5% beror på att fler kvinnor än män jobbar inom den offentliga sektorn. Där är lönen lägre av uppenbara skäl. Män har även en tendens att finnas i höglöne-yrken som ingenjörer, läkare, chefer osv. Det har ingenting med diskriminering att göra. Så är det bara. Män och kvinnor har olika mål i livet.
Varför har kvinnoyrken lägre lön? Beror det på att vi värderar sådana yrken lägre, eller beror det på att kvinnan är det dominerande könet i den yrkesgruppen?
Därför att kvinnor oftare jobbar i den offentliga sektorn (lägre lön av förklarliga skäl), för att fler kvinnor jobbar som städare, som butikspersonal, som kassörer osv. Det är helt enkelt så att kvinnor jobbar i högre utsträckning än män inom yrken som har lägre lön.
Att lönen är lägre har inte att göra med att kvinnor är den dominerande könet i yrkesgruppen. Det finns flera "mansyrken" där lönen inte är speciellt hög.
Det är ingen idé att stirra sig blind på ord. Strunta i rubriken och gå på innehållet i stället. Att hålla på att tjata om feminism vs jämställdism är en onödig och i mina ögon fruktansvärt töntig metadebatt som inte hör hemma i ett seriöst samtal.
Jag håller inte med, jag har svårt att ställa mig bakom feminism. Det finns möjligtvis ett fåtal vettiga feminister. Men det är inget argument för att ställa sig bakom feminism. Den stora majoriteten feminister är människor jag har svårt att ställa mig bakom för man vill bara uppmärksamma problem som drabbar kvinnor. Det förstör jämställdhetsdebatten.
Som exempelvis Gudrun Schyman och Mona Sahlin.
Och det finns män som driver för motsatsen. Att säga "KOLLA VAD VISSA GÖR" är ett onödigt tillägg som inte bidrar till någonting. Försök i stället att kämpa för att det ska finnas lika möjligheter.
Det håller jag inte med om alls, merparten idag rekryterar efter kompetens och meriter. Inte kön.
De flesta vill nog som du att det ska finnas lika möjligheter, men frågan är om det gör det i dagens samhälle? I ett förbund som står min flickvän nära så klockar de den tid som olika talare tar vid konferenser. Sammansättningen av män och kvinnor är nästan lika, men männen tar otroligt mycket mer tid att prata. Är det jämställt?
Enskilda anekdoter är inte intressanta i den här diskussionen. Jag kan också ta upp massa exempel där män blir diskriminerande utifrån samma grund. Men det bidrar ingenting till debatten.
Varför är de olika? Är det en självklarhet vi bara ska låta passera, eller finns det något som ligger till grund för varför det är så?
Män och kvinnor är olika. Biologiskt och psykologiskt. Jag ser inte det som något problem nej.
För att män har en inneboende egenskap som är hantverkare? Tidigare jobbade fler män inom skolan, varför är det inte så nu? Män blir ofta läkare snarare än sjuksköterskor, är det för att män har en inneboende egenskap som gör dem mer benägna att bli det som kvinnor saknar?
När sa jag det? Men tydligen är kvinnor inte intresserade av att jobba inom hantverkaryrken. Så ser det ut.
Angående lärare: Ingen aning, tider förändras. Om 100 år kanske tandläkare är enbart dominerat av kvinnor. Jag tycker det är ointressant egentligen.
Angående läkare: Du hittar på argument som jag aldrig uttalat. Nej jag anser inte att män har en inneboende egenskap som kvinnor saknar. Det handlar om intresse, vad man vill jobba med. Du får väl fråga en sjuksköterska varför hon inte blev läkare, eller fråga en läkare varför han inte blev sjuksköterska.
Detta är ännu en frågeställning som jag inte tycker är intressant ur ett jämställdhets-perspektiv.
Vi kan inte utgå från att dagens situation är den "naturliga" som har kommit till på lika förutsättningar, vi måste problematisera situationen. Det är först då vi kan ta reda på vad som faktiskt skulle utgöra ett jämställt samhälle.
Det får du givetvis tycka, men jag håller inte med. Vad ska vi problematisera? Att det jobbar fler män än kvinnor som läkare?
Jag ser inte det som ett problem, jag hade heller inte sett det som ett problem om fler kvinnor jobbade som läkare. Det hela handlar i slutändan om att kvinnor och män har olika intressen som man dras till. Kvinnor och män både beter sig och tänker olika. Det är därför vi inte har en exakt 50%ig fördelning inom varenda yrke.
Så länge de faktiska möjligheterna överensstämmer med de legala. Problemet med en sådan situation är att förutsättningarna kanske inte är de samma; förväntningarna från samhälle, familj och socialt umgänge kanske inte är de samma. Det är så mycket som spelar in att vi inte kan ta det för självklart.
Jag håller inte med, staten ska inte inkräkta på individens frihet att välja hur man vill struktera upp sitt liv med partnern. Därför är jag även emot att man tvingar föräldrarna ta ut lika mycket föräldrar-ledighet. Det ska man själv få bestämma.
Jag är osäker på vilka feminister du menar, men så brukar jag inte låta några extrema personer representera en hel strömning som omfattar miljontals människor.
Den stora skaren feminister ser kvotering inom utbildning och yrken som något positivt.
Många män som sökt till polishögskolan har blivit nekade just för att de är män. Det har även inkommit DO-anmälningar av just den anledning, att man nekar män trots att de har mycket högre resultat än exempelvis en del kvinnor man tar in. Samma sak kan man se inom brandyrket, där ställer man t.om lägre krav på kvinnor än män. Är det jämställt? Nej.
Man måste förstå att antagningar ska ske på lika villkor, oavsett kön eller etnisk tillhörighet. Annars är det inte jämställt.
Som liberal borde du då också inse att "lika möjligheter" kanske är svårare än vad det låter. För att lika möjligheter faktiskt ska existera kan det behövas hjälp på traven.
Det håller jag inte alls med om, hur skulle det kunna vara lika möjligheter om man hjälper den ena parten mer än den andra. Det blir direkt ojämställt.
Hur den hjälpen ser ut är en annan sak, jag säger till exempel inte att vi ska kvotera för jag vet inte om det faktiskt hjälper annat än i nödfall. För att lika möjligheter ska existera mer än bara på pappret behöver vi arbeta vidare, för det är först då vi kan ge alla individer samma förutsättningar att välja vilket liv de vill leva.
Hur vet du vilket liv folk vill leva? Det finns faktiskt, tro det eller ej. Kvinnor som vill leva som "hemmafru" och ta hand om barnen. Män också. Folk ska få leva sina egna liv, utan att staten blandar sig i hur de lever. Oavsett hur arg man blir som feminist när man ser en kvinna som gärna stannar hemma för att ta hand om barnen.
[
Behövs feminism?
http://i.imgur.com/oKGpn.jpg
"Proportion of seats held by women in national parliaments" 0-56%
http://data.worldbank.org/indicator/SG.GEN.PARL.ZS/countries?...
Jag skulle svara ja.
Det ser ju onekligen ut som att det skulle behövas lite feminister på Grönland. Kanske vi kan exportera över våra dit? ^^
Vad är en mans arbete? Hur kom vi fram till vad som var det? Problemet är att arbetsdefinitioner utgår från mannen, ta ett hypotetiskt exempel: vi säger att man måste vara 1.85 för att bli brandman. Någon klagar på att detta utesluter kvinnor, men försvararna av rådande ordning säger att det inte är något konstigt eftersom utrustningen är byggd så. Det låter fint, men om man tänker efter, hur kan japanerna släcka eldar? Eller hur kan brasilianerna släcka eldar? Om de klarar av att bygga utrustning som inte kräver att man är 1.85 för att klara arbetet, kan vi också göra det.
Att man inte ska behöva vara 185 för att släcka eld är en sak men för att bli brandman krävs det fortfarande att man är väldigt stark och fysiskt uttålig och det är väldigt få kvinnor som är det på den nivå som efterfrågas. Personligen har jag ingen lust att få min personliga säkerhet äventyrad av att brandkåren skickar manskap som inte når upp till de satta kriterierna för att stryka Eva Lundgren medhårs.
Att man inte ska behöva vara 185 för att släcka eld är en sak men för att bli brandman krävs det fortfarande att man är väldigt stark och fysiskt uttålig och det är väldigt få kvinnor som är det på den nivå som efterfrågas. Personligen har jag ingen lust att få min personliga säkerhet äventyrad av att brandkåren skickar manskap som inte når upp till de satta kriterierna för att stryka Eva Lundgren medhårs.
Självklart ska säkerhet gå först, men det var inte det frågan gällde. Det var ett hypotetiskt exempel för att belysa att vi redan i utrustning och krav i vissa arbeten förutsätter att det måste vara en man. Att människor i andra länder klarar av det, trots "sämre" fysiska förutsättningar borde tyda på att vi kanske borde fundera på om våra alltid är rimliga. Det gäller dock inte bara där, utandet kan också vara så att vi genom att kalla det sjuksköterska utesluter män, eftersom de inte vill bli kallade något sådant. Det feminism handlar om är bland annat att få oss att tänka i nya banor, något som alltid är viktigt. Argumentet du drar har jag hört hur många gånger som helst, men inte bara om kvinnor, utan om alla de grupper som någon person vill utesluta från ett visst yrke.
Självklart ska säkerhet gå först, men det var inte det frågan gällde. Det var ett hypotetiskt exempel för att belysa att vi redan i utrustning och krav i vissa arbeten förutsätter att det måste vara en man. Att människor i andra länder klarar av det, trots "sämre" fysiska förutsättningar borde tyda på att vi kanske borde fundera på om våra alltid är rimliga. Det gäller dock inte bara där, utandet kan också vara så att vi genom att kalla det sjuksköterska utesluter män, eftersom de inte vill bli kallade något sådant. Det feminism handlar om är bland annat att få oss att tänka i nya banor, något som alltid är viktigt. Argumentet du drar har jag hört hur många gånger som helst, men inte bara om kvinnor, utan om alla de grupper som någon person vill utesluta från ett visst yrke.
Jaså, ja jag har inget behov av att utesluta kvinnor per definition från att bli vare sig poliser, brandmän eller militärer men jag anser inte att vi kan tumma på kraven för att blidka PK-fanatiker.
Visst kan vi ha kommandosoldater i rullstol eller dvärgar i polisuniform men det kommer också leda till att dessa soldater och konstaplar inte kommer kunna utföra sina arbetsuppgifter lika bra som andra och därmed riskerar de att utsätta både sig själva och andra för fara.
Nu är det extremt ovanligt, men är det verkligen ett argument för att kvotera in kvinnor? Två fel gör inte ett rätt.
Jag har inte sagt att det är ett argument. Anledningen till att jag sa det var för att det i debatter som den här alltid tycks vara underförstått att det bara är kvinnor som blir inkvoterade.
Missvisande statistik. Man utgår från HELA arbetsmarknaden. Vilket är oerhört missvisande, det innebär inte i praktiken att löneskillnaden är så stor mellan män och kvinnor inom ett och samma yrke. Snarare tvärtom, inom samma yrke så är skillnaderna nästan obefintliga. I vissa yrken tjänar kvinnor t.om lite mer än män. Varför den totala skillnaden blir så "stor" som 5% beror på att fler kvinnor än män jobbar inom den offentliga sektorn. Där är lönen lägre av uppenbara skäl. Män har även en tendens att finnas i höglöne-yrken som ingenjörer, läkare, chefer osv. Det har ingenting med diskriminering att göra. Så är det bara. Män och kvinnor har olika mål i livet.
Jaså, det bara är så? Varför såg det inte likadant ut för 50 år sedan? Då satt kvinnor hemma och då var det bara så också. Men vad som är "så är det bara" tycks förändras hela tiden, varför man kanske borde ställa sig frågan om det någonsin bara är så.
Om du verkligen vill ha jämställdhet och inte bara går efter läpparnas bekännelse hade du kanske ställt dig frågan varför yrken domineras utav ett visst kön. Sådana strukturer förändras, vilket om något tyder på att det inte är något som är fastslagit i sten.
Därför att kvinnor oftare jobbar i den offentliga sektorn (lägre lön av förklarliga skäl), för att fler kvinnor jobbar som städare, som butikspersonal, som kassörer osv. Det är helt enkelt så att kvinnor jobbar i högre utsträckning än män inom yrken som har lägre lön.
Att lönen är lägre har inte att göra med att kvinnor är den dominerande könet i yrkesgruppen. Det finns flera "mansyrken" där lönen inte är speciellt hög.
Att det finns flera mansyrken där lönen är låg betyder inte att det inte finns en strukturell diskriminering i form av lägre lön i kvinnodominerade yrken. Ett vanligt exempel är läraryrket där statusen på yrket och löneutvecklingen sjönk i takt med ökningen av kvinnor.
Varför söker sig kvinnor till låglöneyrken? Beror det på att de har en låglöneyrkesgen eller kan det vara så att det faktiskt finns någon annan anledning?
Jag håller inte med, jag har svårt att ställa mig bakom feminism. Det finns möjligtvis ett fåtal vettiga feminister. Men det är inget argument för att ställa sig bakom feminism. Den stora majoriteten feminister är människor jag har svårt att ställa mig bakom för man vill bara uppmärksamma problem som drabbar kvinnor. Det förstör jämställdhetsdebatten.
Som exempelvis Gudrun Schyman och Mona Sahlin.
Nej, det finns inte ett fåtal vettiga feminister, det finns hur många som helst. Att du inte ser dem är en annan sak, men det har varit klart från första början att du inte är intresserad av att få en helhetsbild av ämnet.
Det håller jag inte med om alls, merparten idag rekryterar efter kompetens och meriter. Inte kön.
Visst, men det betyder att det fortfarande finns de som inte gör det. Det vill säga, vi måste fortsätta arbetet att få det att bli jämställt.
Till exempel finns det så mycket mer som spelar in, såsom underliggande förväntningar från samhället etc.
Enskilda anekdoter är inte intressanta i den här diskussionen. Jag kan också ta upp massa exempel där män blir diskriminerande utifrån samma grund. Men det bidrar ingenting till debatten.
Noterar att du väljer att inte svara på frågan. Anekdot säger du, självklart är det en anekdot. En sådan kan vara talande för hur situationen ser ut och i det här fallet tar det upp den större frågan om lika sammansättning faktiskt innebär att situationen är jämställd. Ditt svar gör det tydligt att du inte är intresserad av att förstå eller utveckla dina föreställningar.
Män och kvinnor är olika. Biologiskt och psykologiskt. Jag ser inte det som något problem nej.
Ett svar i stil med "Gud gjorde det". Poängen med att kämpa för att det ska bli jämställt är att ta bort allt sådant som inte är biologiskt och psykologiskt; allting som påverkar som beror på förväntningar etc. Jag tror inte att vi är där än, du gör uppenbarligen det.
När sa jag det? Men tydligen är kvinnor inte intresserade av att jobba inom hantverkaryrken. Så ser det ut.
Angående lärare: Ingen aning, tider förändras. Om 100 år kanske tandläkare är enbart dominerat av kvinnor. Jag tycker det är ointressant egentligen.
Det var inte det som var poängen. Varför ändras löneutveckling och status i grad med att andelen kvinnor ökar?
Angående läkare: Du hittar på argument som jag aldrig uttalat. Nej jag anser inte att män har en inneboende egenskap som kvinnor saknar.
Nej, det gör jag inte; jag ställer frågor. Det är en helt annan sak.
Det handlar om intresse, vad man vill jobba med. Du får väl fråga en sjuksköterska varför hon inte blev läkare, eller fråga en läkare varför han inte blev sjuksköterska.
Detta är ännu en frågeställning som jag inte tycker är intressant ur ett jämställdhets-perspektiv.
Det är för att du inte är intresserad av jämställdhet annat än med läpparnas bekännelse.
Det får du givetvis tycka, men jag håller inte med. Vad ska vi problematisera? Att det jobbar fler män än kvinnor som läkare?
Ja, är inte det konstigt? Varför ser du det som så naturligt att det ser ut så?
Jag ser inte det som ett problem, jag hade heller inte sett det som ett problem om fler kvinnor jobbade som läkare. Det hela handlar i slutändan om att kvinnor och män har olika intressen som man dras till. Kvinnor och män både beter sig och tänker olika. Det är därför vi inte har en exakt 50%ig fördelning inom varenda yrke.
Lägg märke till att det är du som fokuserar på 50% och ingen annan.
Det behöver inte vara ett problem. Jag tycker dock att det är konstigt att vi ska förutsätta att det är den "naturliga ordningen". Ja, människor har olika intressen, men varifrån kommer dessa? Är de styrda av våra gener eller av förväntningar och uppfostran? Eller är det en blandning? Ska vi försöka komma till grunden av problemet måste vi våga ifrågasätta att dagens situation är den enda rätta.
Jag håller inte med, staten ska inte inkräkta på individens frihet att välja hur man vill struktera upp sitt liv med partnern. Därför är jag även emot att man tvingar föräldrarna ta ut lika mycket föräldrar-ledighet. Det ska man själv få bestämma.
Det jag skriver med andra ord: Det finns många saker som gör att individen inte är fri och därmed inte kan göra ett upplyst val. Därför kan det finnas anledning att ingripa.
Den stora skaren feminister ser kvotering inom utbildning och yrken som något positivt.
Jaså?
Många män som sökt till polishögskolan har blivit nekade just för att de är män. Det har även inkommit DO-anmälningar av just den anledning, att man nekar män trots att de har mycket högre resultat än exempelvis en del kvinnor man tar in. Samma sak kan man se inom brandyrket, där ställer man t.om lägre krav på kvinnor än män. Är det jämställt? Nej.
Man måste förstå att antagningar ska ske på lika villkor, oavsett kön eller etnisk tillhörighet. Annars är det inte jämställt.
Där har vi dock problemet med att kraven är satta efter män. Det finns alltså en ojämställdhet redan där som vi måste ta tag i.
Det håller jag inte alls med om, hur skulle det kunna vara lika möjligheter om man hjälper den ena parten mer än den andra. Det blir direkt ojämställt.
Du ligger långt efter i den liberala debatten med andra ord. Där har man för längesen förstått att det finns ojämlikheter som man kan behöva kompensera; för båda könen inte bara för det ena. Först när förutsättningarna är utjämnade kan man tala om lika möjligheter. Det är därför vi talar om att skolgången ska vara lika för alla, det är därför vi har individbaserad skatt, barnbidrag och andra sociala förmåner.
Hur vet du vilket liv folk vill leva? Det finns faktiskt, tro det eller ej. Kvinnor som vill leva som "hemmafru" och ta hand om barnen. Män också. Folk ska få leva sina egna liv, utan att staten blandar sig i hur de lever. Oavsett hur arg man blir som feminist när man ser en kvinna som gärna stannar hemma för att ta hand om barnen.
Skillnaden är att i det samhälle jag förespråkar finns dessa möjligheter för alla, i det du förespråkar finns det bara för vissa. Det är du och inte jag som låser folk till ett liv de själva inte valt. Jag förespråkar ett samhälle där lika förutsättningar inte bara är något på pappret, utan är högst verkliga.
EDIT: Fixade en quote-tagg.
Jaså, ja jag har inget behov av att utesluta kvinnor per definition från att bli vare sig poliser, brandmän eller militärer men jag anser inte att vi kan tumma på kraven för att blidka PK-fanatiker.
Nej, men vi måste kunna problematisera kring huruvida våra krav är satta på en rimlig nivå eller inte. Vi ska inte blidka någon, vi ska ha ett samhälle där lika möjligheter faktiskt existerar. Då kan det vara så att alla under 1.85 (fortfarande hypotetisk gränsdragning) inte kan bli brandmän, men att ens kön eller etnicitet inte spelar in om man uppfyller det kravet.
Visst kan vi ha kommandosoldater i rullstol eller dvärgar i polisuniform men det kommer också leda till att dessa soldater och konstaplar inte kommer kunna utföra sina arbetsuppgifter lika bra som andra och därmed riskerar de att utsätta både sig själva och andra för fara.
Det är det ingen som har påstått att vi ska ha heller. Att ge kvinnor samma möjlighet som män är inte samma sak som att sätta någon i rullstol vid fronten. Att ens jämföra kvinnors fysiska möjligheter med rullstolsburna är både direkt felaktigt och tragiskt.
...vi ska ha ett samhälle där lika möjligheter faktiskt existerar.
Världspopulationens diversitet, för att inte säga Darwin, skulle nog ha andra åsikter om det. Om lika möjligheter fanns för alla, skulle vi inte överleva. Det samma gäller "lycka". Om alla var lyckliga fanns det ingenting att sträva efter.
Nej, men vi måste kunna problematisera kring huruvida våra krav är satta på en rimlig nivå eller inte. Vi ska inte blidka någon, vi ska ha ett samhälle där lika möjligheter faktiskt existerar. Då kan det vara så att alla under 1.85 (fortfarande hypotetisk gränsdragning) inte kan bli brandmän, men att ens kön eller etnicitet inte spelar in om man uppfyller det kravet.
Det är det ingen som har påstått att vi ska ha heller. Att ge kvinnor samma möjlighet som män är inte samma sak som att sätta någon i rullstol vid fronten. Att ens jämföra kvinnors fysiska möjligheter med rullstolsburna är både direkt felaktigt och tragiskt.
Jag gav dig ett extremt exempel för att visa på det absurda i att tumma på kraven för att "släppa in" fler.
Jag tycker för övrigt att du skönmålar feminism något oerhört när du argumenterar. Problem med chauvinistiska, extremistiska och mansföraktande tendenser finns i hög grad och det rör sig om problem som berör fler än någon enstaka galning med snagg och popnitar i näsan som gormar i TV.
Världspopulationens diversitet, för att inte säga Darwin, skulle nog ha andra åsikter om det. Om lika möjligheter fanns för alla, skulle vi inte överleva. Det samma gäller "lycka". Om alla var lyckliga fanns det ingenting att sträva efter.
Att det är svårt och osannolikt innebär inte att vi inte ska sträva efter det. Självklart förstår jag att det antagligen inte kommer att hända, men vi kan kämpa för att göra förutsättningarna så lika som möjligt för så stor del av befolkningen som möjligt.
Föregående post visar ju på snedvridningen i debatten. Personer som inte är feminister försöker bestämma vad personer som anser sig vara feminister tycker. Diskussionen förs inte längre med en feminists egna argument, utan argument som en icke-feminist applicerat på dem - totalt korkat.
Föregående post visar ju på snedvridningen i debatten. Personer som är feminister försöker bestämma vad personer som anser sig vara anti-feminister tycker. Diskussionen förs inte längre med en anti-feminists egna argument, utan argument som en feminist applicerat på dem - totalt korkat.
Do you see the obvious here?
Edit:
Har vi lagförslag om en skatt på kvinnor? Nej.
Har vi lagförslag om en skatt på män? Ja.
är detta i sin ordning tycker du?
Vad jag vet så har vi inte något lagförslag att införa manskatt. Någon som hävdas överallt i varenda forum. En utredning gjordes vad mäns våld mot kvinnor kostade, och det sades då att de kvinnor som var utsatta för detta inte själva borde stå för den kostnaden (rimligt?). Sedan rev media i detta och då blev det mansskatt.
http://www.feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=639
Och beträffande kampsången du länka till.
Jag gav dig ett extremt exempel för att visa på det absurda i att tumma på kraven för att "släppa in" fler.
Liknelsen är fortfarande direkt felaktig. Genom det extrema exemplet kopplar du samman en högst rimlig position med en orimlig.
Jag tycker för övrigt att du skönmålar feminism något oerhört när du argumenterar. Problem med chauvinistiska, extremistiska och mansföraktande tendenser finns i hög grad och det rör sig om problem som berör fler än någon enstaka galning med snagg och popnitar i näsan som gormar i TV.
Och du gör motsatsen. Du tycks döma ut en hel åsiktsströmning för att några skriker. Skulle du göra likadant med annat? Dömer du till exempel ut all sport för att det finns huliganer? Testa i stället att applicera barmhärtighetsprincipen, det vill säga att tolka något så välvilligt som möjligt. I stället för att stirra sig blind på att det finns de som skriker, kan man se till de som för fram sina argument i lugn och ro, alternativt se vad de som skriker faktiskt säger -- för att sedan bedöma det.
...
Känns som att du lägger väldigt många ord i Fargos mun. Bara för att han inte håller med dig eller för att han inte anser att det finns många vettiga feminister betyder inte att han är anti-jämställdist, och inte heller att hans åsikter/antaganden är mer fel än dina. Jag skulle gärna se en debatt där ni mer motiverar varför istället för att säga vad som är rätt eller fel. Det hade kunnat blivit riktigt intressant!
Have a good time!
Känns som att du lägger väldigt många ord i Fargos mun. Bara för att han inte håller med dig eller för att han inte anser att det finns många vettiga feminister betyder inte att han är anti-jämställdist, och inte heller att hans åsikter/antaganden är mer fel än dina. Jag skulle gärna se en debatt där ni mer motiverar varför istället för att säga vad som är rätt eller fel. Det hade kunnat blivit riktigt intressant!
Så upplever inte jag det. Har du något exempel?
EDIT: Bättre formulering: Så upplever inte jag det, men om jag argumenterar mot en position han inte har ska jag självklart bättra mig. Har du något exempel?
EDIT igen: Jag har inte sagt att han är "anti-jämställdist". Det jag säger är att hans position inte innebär riktig jämställdhet, eller med andra ord: lika förutsättningar/möjligheter.
Jag tycker inte att alla åsikter är lika vettiga eller kommer lika nära verkligheten i sin beskrivning av den. Självklart måste jag ha möjligheten att få argumentera för min ståndpunkt, på precis samma sätt som Fargo har rätt att argumentera för sin. Vi kan inte båda sitta och bara hålla med varandra för syns skull, när vi uppenbarligen har olika syn på frågan. Det är min uppgift att försöka övertyga honom på samma sätt som det är hans uppgift att försöka övertyga mig. I den förutsättningen ligger antagandet att den egna positionen är en bättre beskrivning av verkligheten än den andra. Ska man dra det långt går det att säga att om vi skulle acceptera att alla åsikter är lika korrekta skulle vi ha ett samhälle med total relativism, där ingen utsago är värd mer än en annan. Jag tror dock inte att det är någon som köper den positionen, utan vi alla tror att det finns utsagor som ligger närmare sanningen (beskrivning av verkligheten) än andra. Utifrån det kommer det att uppstå tillfällen där vi måste försöka övertyga varandra om att en position är mer korrekt än en annan.
På många sätt, kvinnor kvoteras in framför män för att upprätthålla 50/50 könsfördelning. Vilket enligt mig är fel, kön ska aldrig spela roll för vem som får jobbet. Det är personens erfarenhet och kunskap som ska vara grundläggande, inte kön.
Jobbannonser skriver ofta "vi ser HELST kvinnliga sökande". Hade man skrivit tvärtom hade det kallats diskriminering.
En enkel sökning på google visar att finns väldigt mycket jobb där man HELST ser manliga sökande. Kanske är det så att det är yrken du inte bryr dig om å därför har du missat alla dessa?
...
Min poäng var just den att det är bättre att argumentera än att bara säga "så här tycker jag och så här är det".
Jag syftar på liknande:
Ditt svar gör det tydligt att du inte är intresserad av att förstå eller utveckla dina föreställningar.
Ett svar i stil med "Gud gjorde det".
Jag tror inte att vi är där än, du gör uppenbarligen det.
Have a good time!
Jag ser inget fel med ovanstående. Det första är möjligtvis ett onödigt tillägg, men inget som egentligen är fel i sak. Det andra är bara ett konstaterande, hans svar var av sådant art. Självklart kan det ses som onödigt, men jag ville att det verkligen skulle gå fram vilket dåligt argument det var. Det sista är bara ett klargörande av var skiljelinjen mellan våra åsikter går; inte heller det något konstigt.
Du tar dem ur ett sammanhang där resten av texten är argumentation. Självklart kommer de då framstå som konstiga.
Liknelsen är fortfarande direkt felaktig. Genom det extrema exemplet kopplar du samman en högst rimlig position med en orimlig.
Och du gör motsatsen. Du tycks döma ut en hel åsiktsströmning för att några skriker. Skulle du göra likadant med annat? Dömer du till exempel ut all sport för att det finns huliganer? Testa i stället att applicera barmhärtighetsprincipen, det vill säga att tolka något så välvilligt som möjligt. I stället för att stirra sig blind på att det finns de som skriker, kan man se till de som för fram sina argument i lugn och ro, alternativt se vad de som skriker faktiskt säger -- för att sedan bedöma det.
Vari ligger den principiella skillnaden mellan mitt exempel och ditt? Du kan för all del jämföra kvinnor med äldre män om du tycker det är mer rättvist.
Jag dömer inte ut feminism helt och hållet men jag anser helt klart att det är en rörelse i Sverige som brottas med svårartade problem vilket svärtar ned hela rörelsen - AIKs fotbollsklack är inte en alltför haltande jämförelse. Det rör sig inte om någon enstaka tokstolle utan om inflytelserika debattörer och aktivister som håller i taktpinnen för mycket av verksamheten.
Jag har själv varit åhörare vid ett par föreläsningar där aparta åsikter förts fram utan att någon bestridit dem (detta på Stockholms Universitet) och förutom detta så har vi då t ex Gudrun Schyman som kallat svenska män för talibaner, Tiina Rosenberg som anser att det är förräderi för kvinnor att ha sex med män, Eva Lundgren som aktivt hävdat att det finns en sekt som offrar unga flickor i satanistiska riter, Margareta Winbäck som stöttat Eva Lundgren helhjärtat, Irene von Wachtenfald som kallat män för djur och förutom dessa så har vi då kulturskapare som Joanna Rytel vars välgärningar knappast behöver beskrivas i detalj och då slutligen teatergruppen som ville att gymnasieelever skulle gå och titta på deras iscensättning av SCUM-manifestet. Skådespelerskan som håller monologen sa i Debatt på SVT att detta skulle göra killarna som såg pjäsen till "lite mindre mansgrisar".
Jag hävdar dock likväl att det finns många kloka feministiska debattörer också och med tanke på det jag räknat upp ovan så tycker jag nog att det är en rätt välvillig tolkning.
Vari ligger den principiella skillnaden mellan mitt exempel och ditt? Du kan för all del jämföra kvinnor med äldre män om du tycker det är mer rättvist.
Det är inte rättvist att jämföra människor vid sin fulla fysiska förmåga med sådana som inte är det. Därför tycker jag att liknelsen haltar.
Jag svarar på resten sen.
På många sätt, kvinnor kvoteras in framför män för att upprätthålla 50/50 könsfördelning. Vilket enligt mig är fel, kön ska aldrig spela roll för vem som får jobbet. Det är personens erfarenhet och kunskap som ska vara grundläggande, inte kön.
Jobbannonser skriver ofta "vi ser HELST kvinnliga sökande". Hade man skrivit tvärtom hade det kallats diskriminering.
En enkel sökning på google visar att finns väldigt mycket jobb där man HELST ser manliga sökande. Kanske är det så att det är yrken du inte bryr dig om å därför har du missat alla dessa?
Jag blir mörkrädd när jag ser hur många arbetsgivare som går efter kön istället för kompetens.
"Eftersom det är så få kvinnliga brandmän i vår kår ser vi helst en kvinnlig sökande. Ja du där! Perfekt! Oroa dig inte för fystesten, vi sänker kraven så att du klarar av dom!"
Några veckor senare ute på fältet:
"Ni måste gå in i byggnaden som rökdykare och hämta personen som finns där inne! Vaddå, orkar ni inte bära ut honom? Vafan.... FAN."
Jag har inte sagt att det är ett argument. Anledningen till att jag sa det var för att det i debatter som den här alltid tycks vara underförstått att det bara är kvinnor som blir inkvoterade.
Till stor del är det så. Kan du ge ett exempel där män har blivit kvoterade i mängder?
Jag kan komma på massor med exempel för motsatsen, som dessutom förstärkts genom staten.
Jaså, det bara är så? Varför såg det inte likadant ut för 50 år sedan? Då satt kvinnor hemma och då var det bara så också. Men vad som är "så är det bara" tycks förändras hela tiden, varför man kanske borde ställa sig frågan om det någonsin bara är så.
Då behövdes feminismen för att frigöra kvinnor, vilket man lyckades med.
Menar du att kvinnor tvingas att jobba inom omsorg, skola osv? Ett val är ett val, kvinnor och män har olika intressen. Jag ser inte det som ett problem att det arbetar fler kvinnor eller män inom ett yrke så länge man själv har valt det. Vilket man också har....
Om du verkligen vill ha jämställdhet och inte bara går efter läpparnas bekännelse hade du kanske ställt dig frågan varför yrken domineras utav ett visst kön. Sådana strukturer förändras, vilket om något tyder på att det inte är något som är fastslagit i sten.
Jag vill ha jämställdhet på lika villkor. Både kvinnor och män ska anta samma skyldigheter och rättigheter.
Jag bryr mig faktiskt inte varför ett arbete domineras av ett kön. Jag tycker inte det är viktigt. Det som är viktigt är att kvinnor och män själva får bestämma vad man vill arbeta med, och att man ska göra det på samma villkor. Förändras de "strukturerna" så får de väl göra det, utan inblandning från staten.
Att det finns flera mansyrken där lönen är låg betyder inte att det inte finns en strukturell diskriminering i form av lägre lön i kvinnodominerade yrken. Ett vanligt exempel är läraryrket där statusen på yrket och löneutvecklingen sjönk i takt med ökningen av kvinnor.
Läraryrket finansieras av skattepengar. Därför är lönen låg. Det är absolut inget konstigt i det. Dessutom är skolor mer tillgängliga för fler idag än det var för 50 år sedan. Jag köper inte argumentet att lönen sjönk bara för att fler kvinnor blev lärare. Det är inte rimligt.
Du får snarare skylla på fackförbundet som har misslyckats med att hålla lönerna uppe.[/quote]
Varför söker sig kvinnor till låglöneyrken? Beror det på att de har en låglöneyrkesgen eller kan det vara så att det faktiskt finns någon annan anledning?
Du får väl fråga dom. Nej det beror inte på någon "gen". Jag tror inte det finns någon anledning, förutom det faktum att kvinnor faktiskt vill bli lärare och jobba inom barnomsorg/vård. Man har registrerat skillnader mellan små pojkar och små flickor i mycket låg ålder där flickor är mer intresserade av människor eller sina föräldrar, medans pojkar är mer intresserade av "teknik" och hur saker fungerar, försöks-personerna var runt 2 år om jag inte minns fel. Kan leta upp studien senare.
Nej, det finns inte ett fåtal vettiga feminister, det finns hur många som helst. Att du inte ser dem är en annan sak, men det har varit klart från första början att du inte är intresserad av att få en helhetsbild av ämnet.
Jasså? Och vilka är dessa vettiga feminister? De finns inte i FI, och inte i V. Där är alla feminister av samma material som manshataren Gudrun Schyman.
Jag läser mycket tidningar och debattartiklar, och de gånger en feminist uttalar sig så är det alltid av den typen som jag beskrivit. Med ytterst få undantag.
Visst, men det betyder att det fortfarande finns de som inte gör det. Det vill säga, vi måste fortsätta arbetet att få det att bli jämställt.
Det är ytterst ovanligt i Sverige 2012, och det finns redan verktyg för att motverka sådant. Diskriminering kan anmälas till DO och skadestånd kan plockas ut.
Noterar att du väljer att inte svara på frågan. Anekdot säger du, självklart är det en anekdot. En sådan kan vara talande för hur situationen ser ut och i det här fallet tar det upp den större frågan om lika sammansättning faktiskt innebär att situationen är jämställd. Ditt svar gör det tydligt att du inte är intresserad av att förstå eller utveckla dina föreställningar.
Självfallet är det inte okej vad din flickvän råkade utför. Men jag tycker inte personliga berättelser eller anekdoter går förlita sig på i en seriös diskussion. Både du och jag kan sitta och hitta på vad som helst. Det var min poäng. Hänvisa till rapporter och statistik om du vill diskutera kring något liknande.
Ett svar i stil med "Gud gjorde det". Poängen med att kämpa för att det ska bli jämställt är att ta bort allt sådant som inte är biologiskt och psykologiskt; allting som påverkar som beror på förväntningar etc. Jag tror inte att vi är där än, du gör uppenbarligen det.
Nej, gud gjorde inte det. Evolutionen "gjorde det".
Det har framkommit i hundratals studier att kvinnor och män är olika, både till beteende, hur vi tänker och vad vi är intresserade av.
Jag tror inte på feminismens myter om "socialt kön", "patriarkat" eller annat trams. Ännu en anledning att jag tar avstånd till feminism men tar till mig jämställdhet som en viktig strävan för båda könen och ett bättre samhälle.
Det var inte det som var poängen. Varför ändras löneutveckling och status i grad med att andelen kvinnor ökar?
Gör det? Hänvisa till fler arbeten än lärare tack. Det finns fler kvinnliga tandläkare idag, har lönen för tandläkare rasat? Nej, tandläkare tjänar fortfarande ganska bra.
Det är upp till fackförbunden att förhandla om bra löneavtal.Det är arbetsgivarna som sätter lönekrav och fackförbunden förhandlar genom att acceptera/neka. Att lönerna är dåliga inom vissa yrken kan beskyllas på dåliga fackförbund. Sen finns det för visso individuell lönesättning, men grundlönen utgår oftast efter avtal som har förhandlats fram.
Det är en alltför enkel lösning att skylla låg löneutveckling på att andelen kvinnor har ökat inom ett yrke.
Jag köper inte det. Det finns fler variabler än så.
Du tror väl knappast att lönerna hade ökat i snabb takt om plötsligt alla män ville bli undersköterskor?
Nej, det gör jag inte; jag ställer frågor. Det är en helt annan sak.
Väldigt ledande frågor i så fall.
Det är för att du inte är intresserad av jämställdhet annat än med läpparnas bekännelse.
Det är din uppfattning, som är helt felaktig. Jag vill ha jämställdhet på lika villkor. Där män och kvinnor har samma SKYLDIGHETER och RÄTTIGHETER. Ingen ska särbehandlas positivt.
Ja, är inte det konstigt? Varför ser du det som så naturligt att det ser ut så?
Jag ser det varken som naturligt eller onaturligt. Människor får själva välja vad man vill jobba med, och jag tänker inte sitta att problematisera över ett sånt ickeproblem. Det är inte vad jämställdhet handlar om.
Lägg märke till att det är du som fokuserar på 50% och ingen annan.
Det stämmer inte alls, det är väldigt många inom den feministiska rörelsen som är helt besatt av 50%'ig könsfördelning överallt. Inte minst i styrelser och företagsledningar.
Det behöver inte vara ett problem. Jag tycker dock att det är konstigt att vi ska förutsätta att det är den "naturliga ordningen". Ja, människor har olika intressen, men varifrån kommer dessa? Är de styrda av våra gener eller av förväntningar och uppfostran? Eller är det en blandning? Ska vi försöka komma till grunden av problemet måste vi våga ifrågasätta att dagens situation är den enda rätta.
Kvinnor och män styrs av hormoner. I studier har det framkommit att män som är mer "feminint" lagda ofta har mer kvinnliga hormoner, och vice versa.
Jag förstår inte varför det är ett problem att kvinnor och män har olika intressen. Det är helt oviktigt för mig.
Det jag skriver med andra ord: Det finns många saker som gör att individen inte är fri och därmed inte kan göra ett upplyst val. Därför kan det finnas anledning att ingripa.
Ingen ska ingripa, individens frihet ska alltid ställas främst. Staten ska inte syssla med uppfostran. Vilket är det största argumentet att jag ogillar feminism. Man vill uppfostra barn att tycka "rätt". Föräldrarna ska inte få bestämma hur man själva vill uppfostra sina barn.
Där har vi dock problemet med att kraven är satta efter män. Det finns alltså en ojämställdhet redan där som vi måste ta tag i.
Det där avfärdar jag som trams. Tror du någon man har suttit och sagt: Hur tusan ska vi se till så inga kvinnor kommer in?
Jag vet! Vi sätter helt orimliga krav så inga kvinnor kommer in!
Kraven som finns på poliser är baserade på verkligheten. Det finns en anledning att kraven är så höga som de är.
Därför är det fel att sänka kraven bara för att man vill ha in fler kvinnor. Det är ojämställt, oavsett hur du vrider och vänder på det. Nej, jag vill se lika krav för båda könen. Inte positivt särbehandling.
Du ligger långt efter i den liberala debatten med andra ord. Där har man för längesen förstått att det finns ojämlikheter som man kan behöva kompensera; för båda könen inte bara för det ena. Först när förutsättningarna är utjämnade kan man tala om lika möjligheter. Det är därför vi talar om att skolgången ska vara lika för alla, det är därför vi har individbaserad skatt, barnbidrag och andra sociala förmåner.
Det finns mängd olika liberaler, jag ser mig själv som höger-liberal. Det är en väsentlig skillnad mellan mig och "vanliga" vänster-liberaler.
Riktiga liberaler förspråkar inte positiv särbehandling där man diskriminerar ena parten. Det är både oliberalt och ojämställt.
Skillnaden är att i det samhälle jag förespråkar finns dessa möjligheter för alla, i det du förespråkar finns det bara för vissa. Det är du och inte jag som låser folk till ett liv de själva inte valt. Jag förespråkar ett samhälle där lika förutsättningar inte bara är något på pappret, utan är högst verkliga.
Nej, skillnaden är att du vill diktera för folk vad som är fel och vad som är rätt. Jag personligen anser att det inte finns några felaktiga val. Vill en kvinna vara hemmafru får hon vara det, vill hon satsa på en karriär inom hantverkaryrken eller civilekonom så får hon vara det. Utan att någon dömer henne.
Du förespråkar inte ett samhälle där lika villkor förekommer, då människorna i ditt samhälle inte får välja helt fritt. Du förespråkar ett samhälle där man använder sig i hög grad av så kallade positivt särbehandling. Som är den värsta form av diskriminering.
Även kvinnor som vill vara hemmafruar får inte lov att vara det av sina "systrar", det säger ganska mycket om hur snedvridet det är.
Jag blir mörkrädd när jag ser hur många arbetsgivare som går efter kön istället för kompetens.
"Eftersom det är så få kvinnliga brandmän i vår kår ser vi helst en kvinnlig sökande. Ja du där! Perfekt! Oroa dig inte för fystesten, vi sänker kraven så att du klarar av dom!"
Några veckor senare ute på fältet:
"Ni måste gå in i byggnaden som rökdykare och hämta personen som finns där inne! Vaddå, orkar ni inte bära ut honom? Vafan.... FAN."
Nu var det "vi ser helst manligt sökande" jag påvisade fanns i stor utsträckning, detta då Fargo skrev att det skulle kallas för diskriminering om det stod så.. konstigt nog blev det 124 000 träffar för "manligt sökande" mot 30 000 "kvinnligt sökande" på Google. Så då kan vi väl säga att det förmodligen inte betraktas som diskriminering att skriva så. Eller är görs det det? I så fall är tyvärr inte vi män som ska ta illa upp.
Man hör och läser alltid detta problemet som verkar finnas inom brandkåren, att de gärna ser kvinnligt sökande där och att kvinnor inte klarar av det. Är det ett problem? Klarar dom inte uppgifterna? Vart går det att läsa om det? Eller är det att man letar fram det yrke man tror inte kvinnor klarar av och använder det som exempel för att säga att det är förjävligt med kvotering?
Som någon skrev tidigare så är säkerligen kraven onödigt höga innan då de alltid utgått från män. Som överallt så kryper kraven ännu högre när det finns många som vill arbeta inom ett visst yrke och det är få förunnat att bli brandman. Vill man sedan ha mångfald på en arbetsplats så måste man kanske göra något åt kraven på en viss grupp, som i detta fall.
Feminism, i dagens läge, är inget annat än en intresseklubb för manshatare. Våra feminister kan dra utomlands, till ställen där de behövs istället, tex Mexiko, mellanamerika och sydamerika.
Innan ni försöker slänga rasiststämpeln på mig, det är min frus ord, och hon är från Mexiko.
I drank what?