Xbox skippar prishöjning för The Outer Worlds 2 och andra kommande spel
Är det Windows-phone du åsyftar? Ja, de var ingen höjdare, men de är väck nu.
Nej, jag är inne på switch 2. Wiii U kom 2012 och den hade några få bra spel men inte jättelyckad. Luktar lite det samma om switch 2.
Jag är dum för att jag har rätt? Eller för att du har starka känsolor för ett företag och är arg? Lycka till med det?
Med tanke på att diskussionen handlade om Microsoft, deras potentiellt dåliga uppköp av ABK i relation till prissättning och massuppsägningar så verkar du inte vara med i matchen nej.
Att blanda in ett annats företags historiska uppsägningar i den diskussionen är fullständigt irrelevant.
Kan inte påstå att jag är särskilt arg utan du får nog blicka inåt. =P
I fallet med MS så är inget nytt under solen.
Det har aldrig varit ett innovativt företag utan har i regel köpt befintliga företag/mjukvaror/källkod för att hänga med.
Så var fallet med exempelvis Basic, MS-DOS, IE och Office.
Deras grafiska användargränssnitt (Windows) anlände många år efter deras konkurrenters varianter.
Det senaste är miljardbeloppsinvesteringar i OpenAI, på tal om ChatGPT.
Ingen kreatör utan en eftersläntrare.
Problemet är att sitter man på alla marker så kan man köpa potten.
Gynnar inte konsumenten.
Vad det anbelangar spelstudior så har väl MS historiskt begravt nästan lika många som EA.
Vi får väl se var det barkar hän "denna vändan" men inledningen har inte varit särskilt positiv.
Jag skall dock säga att jag själv var ganska optimistisk inför köpet av ABK då jag ansåg att Blizzard hade tagit mycket stryk efter sammanslagningen med Activision och jag enbart trodde att det kunde bli bättre.
Det är för tidigt för att utvärdera och Blizzard tappade sin kärna av utvecklare innan MS kom in i bilden så jag vet inte om det kommer vara relevant i den diskussionen oavsett hur det går.
Xbox skapades pga att både Nintendo och Sega (kommer inte ihåg om Sony fick frågan) vägrade sälja till Microsoft.
Jag är glad att samtliga vägrade men framförallt Nintendo.
Nintendo är de facto den sista AAA-utvecklaren som vågar ta ut svängarna.
Det betyder inte att de alltid lyckas och vi har absolut bevis på motsatsen men det är fortfarande viktigt.
Av konsoltillverkarna så skulle jag även vilja hävda att Nintendo är den enda som erbjuder bra "soffspelande" med vänner.
Spel med lokalt flerspelarläge är annars i stort sett utdött.
Personligen så föredrar jag idag indieutvecklare då de enligt min åsikt står för majoriteten av utvecklingen.
Att man som Rockstar har råd att lägga tid på hästpungar bidrar inte i någon större utsträckning till spelupplevelsen eller utvecklingen. =P
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Med tanke på att diskussionen handlade om Microsoft, deras potentiellt dåliga uppköp av ABK i relation till prissättning och massuppsägningar så verkar du inte vara med i matchen nej.
Att blanda in ett annats företags historiska uppsägningar i den diskussionen är fullständigt irrelevant.
Nyheten i sig tar inte alls upp något av det du säger. Sen var det en kille som trodde att prissättningen på ett spel som ges ut av en studio som ägs av Microsoft skulle ha någon form av koppling till att det har skärts ner personal. Vilket är långsökt eftersom alla företag i spelbranchen just nu har gjort det. Även Nintendo. Sen har du snurrat in dig i att det skulle vara flera på microsoft som har fått gå. Du har inte tänkt prata om hur mycket större företaget är än nintendo. Kolla upp det. Det är också där dom där 100 miljarderna kommer in.
Skulle vi kolla upp mjukvaror så har nog nintendo lånat en hel del. Det är lite så kod fungerar, det görs en kod, sen förfinar någon den och sen några år senare så uppdaterar man den. Stel värld annars, tänk om man inte fick låna noter i musik tex : D.
Att xbox bara finns till för att nintendo inte ville sälja har jag också svårt att tro.
"Av konsoltillverkarna så skulle jag även vilja hävda att Nintendo är den enda som erbjuder bra "soffspelande" med vänner."
Det här är ju rent av en åsikt och inte direkt fakta. Självklart får du ju ha den, men om man kollar på försäljning så är ju allmänheten mycket mer intresserad av andra titlar än nintendo. Och bra är väl det? Dom har ju stått och stampat ett bra tag nu. Har dom 3 spel till sin konsol i dagsläget?
Call of duty lanserades 2003, så om man har det som utgångspunkt så blir siffrorna ungefär så här:
CoD - 500 miljoner sålda exemplar
FiFa - 325 miljoner
"Mario" spel (Mario Kart 8 Deluxe, Super Mario Odyssey, och Super Mario Bros. Wonder) - ca 200 miljoner.
Zelda - 150 miljoner.
Nu går det inte att ta hur mycket spelserier sålt totalt och använda för att se vilka spel som säljer mest per år. Folk kan köpa 5-10 år gamla CoD-spel på rea medan förra årets FIFA/EA FC knappt säljer någonting och stora Zelda-spel kommer ganska sällan.
Nu tar jag bara ett år på måfå och vi räknar antal sålda ex över hela världen.
1.Call of Duty: Black Ops Cold War
2.Resident Evil: Village
3. Minecraft
Är det pokemon du tänker på så har dom 76,140,000 enheter sålda på en 9onde plats. Nästan samma som the sims och The Witcher 3: Wild Hunt.
Länk till siffrorna vore bra. Många företag redovisar inte ens hur mycket deras spel säljer. Vi vet att CoD brukar sälja bäst i USA. I Europa brukar andra spel sälja bättre och i Japan/Asien är CoD definitivt inte med i toppen.
Nu går det inte att ta hur mycket spelserier sålt totalt och använda för att se vilka spel som säljer mest per år. Folk kan köpa 5-10 år gamla CoD-spel på rea medan förra årets FIFA/EA FC knappt säljer någonting och stora Zelda-spel kommer ganska sällan.
Länk till siffrorna vore bra. Många företag redovisar inte ens hur mycket deras spel säljer. Vi vet att CoD brukar sälja bäst i USA. I Europa brukar andra spel sälja bättre och i Japan/Asien är CoD definitivt inte med i toppen.
Om du kollar på sifforna, så är det inte total från vare sig Mario, Zelda eller FiFa.
Mario och Zelda har sålts sedan 1980-talet, så de åren är inte relevanta då CoD släpptes 2003. Samma med FiFa kom på 1990-talet. Så siffrorna skall vara justerade för just 2003 och framåt.
Samt nu flyttar du på målstolpen, genom att blanda in reor och frekvenser av release.
Utgår man från åren 2003-2025 så har CoD sålt mest i jmf med Mario, Zelda och FiFA, punkt.
Tittar man på total genom alla år så vinner ju Mario och Zelda naturligtvis, pga funnits sedan 1980-talet.
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Vad menar du? Det är antal sålda exemplar det året. Det finns många år då GTA 5 och Witcher 3 säljer många fler ex än tex det senaste zelda spelet (där man spelar zelda) och liknande. Det spelar ju ingen roll att spelet har kommit ut 2013. Säljer dom fler ex så säljer dom fler ex. Eller vad menar du?
Siffrorna är hela världen. Siffrorna kommer från vgchartz.com.
Spelet är överambitiöst. Jag kan inte sätta fingret på det. Men så är det bara. Det utlovas en tråkmåns pajas som förblir åt att samhället är åt helvete och att alla nattklubbar stängs.
Man blir liksom irriterad av de rörelserna i trailers av spel som "demoner" kan feasta på. Allt detta, blir en tråkmåns.
Gta kommer att gå till samma öde sanna mina ord.
Det finns inte ett kontrast till vad djävulen håller på med än att snarare bara piffa upp sig. Spelen är LÖJLIGA. Det är vad de är.
Övertrötta är faktumet.
Om 10 eller 20 år så kommer man att se tillbaka med stort lessnade åt hela industrin med alla som behållit jobbet igenom detta.
Spel är påväg mot motsatsen till en golden age. Jag tänker bara kalla det "lying age".
Filmerna är redan åt helvete eftersom de tar knappt tid att tillverka. Men tv spel måste de sitta i flera år igenom. Jag försöker faktiskt nyktra till gta6 utvecklingen och släppet. Ingen ska få förstöra min kruka. Vare sig stackare eller över brända.
Samt nu flyttar du på målstolpen, genom att blanda in reor och frekvenser av release.
Utgår man från åren 2003-2025 så har CoD sålt mest i jmf med Mario, Zelda och FiFA, punkt.
Nu gällde diskussionen "årets mest sålda spel" - inte "årets mest sålda spelserie".
Ett FIFA/EA FC-spel kan sälja mer än ett CoD under ett år men ändå har en lägre total försäljning sedan 2003 (om nu de siffrorna stämmer).
Säg att årets fotboll säljer 20 miljoner och årets CoD 18 miljoner i år. EA FC kommer i stort sett tappa all försäljning när nästa spel kommer medan CoD kan fortsätta sälja i 5-10 år och under reor vilket gör att det kan få en högre total försäljning.
Nu gällde diskussionen "årets mest sålda spel" - inte "årets mest sålda spelserie".
Ett FIFA/EA FC-spel kan sälja mer än ett CoD under ett år men ändå har en lägre total försäljning sedan 2003 (om nu de siffrorna stämmer).
Säg att årets fotboll säljer 20 miljoner och årets CoD 18 miljoner i år. EA FC kommer i stort sett tappa all försäljning när nästa spel kommer medan CoD kan fortsätta sälja i 5-10 år och under reor vilket gör att det kan få en högre total försäljning.
Ja, vi verkar prata om helt olika saker och premisser.
https://www.gamespot.com/articles/xbox-game-pass-nearly-hit-5...
Från transkriberingen av MS invest report :
"
When it comes to gaming, we have 500 million monthly active users across platforms and devices.
And we are now the top publisher on both Xbox and PlayStation this quarter, with the successful launches of Forza Horizon 5 and Oblivion Remastered.
The Call of Duty franchise has never been stronger: 50 million people have played Black Ops 6. Total hours surpassed 2 billion.
Minecraft saw record monthly active usage and revenue this quarter, thanks in large part to the success of the Minecraft movie.
And we have nearly 40 games in development, so much, much more to come.
We surpassed over 500 million hours of game play streamed via the cloud this year.
And Game Pass annual revenue was nearly $5 billion for the first time.
"