Sony vill att mmo-spelare träffas i "den riktiga världen"

Robot

Sonys nya patentansökan bygger på att spel skapar incitament för att folk ska möta andra spelare på riktigt.

#sony

Inaktiv

Say what? :S

Medlem

Men hur kan man patentansöka om något sådant? Det låter ju helskumt.

Medlem

Gillar idéen men tråkigt om de skulle få patent för det. Så många mmo's som finns på marknaden så skulle jag själv vilja att fler integrerade det här i deras onlinespel. Trots allt så är en stor anledningen att man börjar lira online-spel för att vara social (i alla fall enligt mig). Detta skulle bara förhöja nöjet med att vara med i ett guild i den typen av spel.

Medlem
Skrivet av toern:

Men hur kan man patentansöka om något sådant? Det låter ju helskumt.

Det är inte ovanligt att folk försöker patentansöka något som skulle kunna inträffa. Amerikanska patent är ju att patentera idéer. Detta leder exempelvis till att de stora företagen kämpar om att ha mängder med patent – bara för att. Vidare förklarar det många uppköp av mindre företag som görs bara för att de mindre företagen innehar potentiellt användbara patent.

signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Försöka duger ju....
Går patentet igenom så önskar jag USA lycka till....

Medlem

Idéen är intressant, men hela meningen med att spela spel på internet är just att sitta vid datorn och möta folk DÄR. Jag har redan ett fullspäckat liv i verkligheten, när jag sätter mig vid datorn och spelar online är det för att få en liten paus ifrån det. Jag tror att det är likadant för väldigt många, och därför känns detta mest som en intressant idé som dock aldrig kommer få ett fotfäste bland spelarna.

Medlem

*suck* ännu ett idiotpatent......

Medlem

Min första tanke:

Fast nu ska man inte vara sådan. Kan ju faktiskt komma något bra från en idé som denna också.

Medlem

Fast detta görs väll redan eller åtminstone har gjorts, kan dom ta patent på det då? Blizzcon till exempel har väll givit iväg koder för ingame pets om jag inte minns helt fel.

Bortsett från det så kan jag inte säga att jag är speciellt sugen på att möta folk från mmo träsket, eller folk från online för i huvudtaget, då jag finner dom flesta omogna och irriterande.

Medlem

Min första tanke: RYSSAR.

Inaktiv

Ett sånt här patent bevisar ju bara hur idiotiskt hela idéen med patenter är.

Medlem

Så om jag mot förmodan skulle nu träffa en av mina ingame polare irl och inte följa "reglerna" kommer jag då bli stämd?

signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Achievement unlocked: Blev varken våldtagen eller mördad på 3 träffar.

Inaktiv

eller den snygga bruden i spelet visar sig va en 60åring med helskägg

Inaktiv

Låter helt rimligt, och tillsammans med IPRED, ACTA och datalagringsdirektivet kanske man kan bli åtalad för copyrightbrott om jag träffar någon utan att betala först, för att träffa någon IRL tar Sony patent på?

Seriously...upphovsrätt och patent måste vara dom största trollen i modern tid.
Något överdrivet men visst blir man lack på idiotpatent.

Medlem

Låter ju precis som Eve-Online årliga fanfest. Märkligt att kunna ta patent på en sån grej dock.

Medlem

Så hur ska dem veta ifall jag träffar min in-game polare irl? ska vi ha trackers på oss eller?
Och tänk om min in-game polare är en 49 årig pedofil?

Kan ju lova att pedofiler kommer lockas till detta spel i så fall.

Och dessutom, hur kan man ha patent på detta?

signatur

Rwa?

Inaktiv

Fan man skulle ha patent på luft..

Medlem

Det ironiska är att Sony hade ett grymt spel som heter Everquest där vi träffades frekvent utan någon belöning förutom den sociala funktionen och ÖL då givetvis.

Det var många guilder i Everquest som träffades IRL, folk kom från England, Frankrike etc till våra träffar.

aah vad jag saknar det. kan på en gång säga att detta kommer inte att funka, i dagens spel så finns inget behov av en stark samhörighet för allt är så jäkla enkelt, i EQ var man tvungen att ha ett thigt crew!

Det var bättre förr!!!

fan börjar bli gammal.

Medlem

äh... det var ju nån stolle från Afrika som tog patent på solen. så varför inte?

Medlem

Det är ju ett bra initiativ från Sony:s sida, men det skall ju inte patenteras

signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Rolig idé. Hoppas det blir något utav det...

Medlem
Skrivet av robineng:

Patent är en av grundbultarna i vårt samhälle. Om ingen skulle kunna ta patent vill ingen uppfinna då idéerna bara skulle kopieras direkt. Vårt samhälle förs framåt bl.a. pga. patent.

Medlem
Skrivet av Thomas:

Min första tanke:

http://ranger.gamebanana.com/img/ico/sprays/pedo_bear_magic.p...

Fast nu ska man inte vara sådan. Kan ju faktiskt komma något bra från en idé som denna också.

Jag skulle väl gissa på 85% pedo, 10% vanlig rape och 5% utav ärliga träffar.

Inaktiv
Skrivet av White:
Skrivet av robineng:

Patent är en av grundbultarna i vårt samhälle. Om ingen skulle kunna ta patent vill ingen uppfinna då idéerna bara skulle kopieras direkt. Vårt samhälle förs framåt bl.a. pga. patent.

Patent för oss inte framåt utan helt tvärtom så håller det vårt samhället tillbaka.

Det finns uppfinnare som tyvärr stoppas av diverse patent trots att deras egna idéer är unika.

För att ta ett enkelt exempel kan vi idag använda vatten som bränsle men pga patent och stora oljeföretag som styr och ställer så kommer det inte att hända den närmaste tiden.

Att uppfinnare aldrig skulle vilja uppfinna saker om det inte vore för patent är en myt.

Medlem

Heh, jag läste av någon anledning "Synd att spelare vill träffas..."

Det är en bra idé, men skulle nog inte fungera. Det förutsätter ju att många spelare bor i närheten.

T ex de kinship (= guild i LotRO) som jag varit med i har haft spelare över hela Jorden och det är långt ifrån alla som varken har tid, ekonomi eller lust att åka en längre sträcka för att träffas ett (relativt) kort tag. Som man dessutom troligen inte känner så bra, även om man spelat tillsammans ett tag.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Lan for the win

Medlem
Skrivet av Thomas:

Min första tanke:

http://ranger.gamebanana.com/img/ico/sprays/pedo_bear_magic.p...

haha jag med!

Medlem

Hoppas att det aldrig kommer behöva krävas... men skrämmande nog så är ju utvecklingen tyvärr på väg precis åt det hållet.

12
Skriv svar