R.I.P SAAB, eller kanske inte...

Medlem

Vad är det som säger att SAAB skulle börja gå med vinst om de fick pengar av regeringen? Skulle ta minst 10 år, och då har väl asiaterna redan vattendrivna bilar för 100 000kr/st

"Med det som Saab har i pipeline är det ta mej fan tragiskt att regeringen inte har hjälpt till mer!"

De nya bilarna ser onekligen fina ut. Men det är alldeles försent. Man kan inte tillverka dåliga (eller åtminstone oönskade) bilar i 15år för att sedan visa upp nya modeller som ska rädda företaget samma år som en finanskris slår ut alla företag som borde gått under för 2 år sedan.

Det SAAB behövde var en ny inriktning. Typ Koenigsegg, fast något större och mer seriöst. Inte konstgjord andning för att kunna stå på benen i några år till.

Medlem

Det är nu, efter SAABs nedläggning, som regeringen sätts på prov.

Medlem

Ju mer snyft historier man läser ju mindre sympati får jag för människorna som ställer upp på sånt där, finns folk som aldrig haft ett vettigt jobb eller ens kommit i närheten av att äga ett hus. Att man "problematisera" att man måste börja fundera över hur man ska kunna ha kvar husbilen och åka till thailand i fortsättningen är minst sagt skrattretande för många i vårt land.

Tror seriöst att sittande regeringen redan nu har förlorat nästa val tack vare hela karusellen kring Saab och försäkringskassan.

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

Okej, jag inser att jag har sprungit på hela MUF här.

Ja killar, tycker ni att de Tyska och de Franska sittande regeringarna gjorde helt jävla åt helvete fel när dom gav lån till deras fordons industrier? Det tycker inte jag, våran skulle gjort det samma för att rädda arbetstillfällen. Och en regering som inte är beredd att göra sitt yttersta för att rädda våran fordonsindustri har jag inget för!

Och uttalandena från regeringen om Saabs kvalite Tobbe, att du köper allt som du läser och hör i media är ju smått tragiskt och att du drar in Age of empires i diskussionen är ju kanon vettu killen!. Saab har bäst kvalite inom GM koncernen, har våran regering nämt det? Nej. Har dom gett bidrag för att stötta och rädda arbetstillfällen inom fordonsindustrin? Nej. Har dom gjort ko-vändnigar för att rädda sig själva? Ja!

http://www.automotorsport.no/news/19646/saab-har-b%C3%A4st-kv...

Med det som Saab har i pipeline är det ta mej fan tragiskt att regeringen inte har hjälpt till mer!

Sen skulle jag vilja se ett bevis av något slag Tobbe att Saab bygger sämre bilar är Japsarna och övriga märken från Europa. Har du nått bra exempel eller?

Om saab hade högst kvalité inom GM-koncernen säger det ju mer om GMs kvalitétsnivå än om saabs kvalitetsnivå...

Kan du vara så snäll att förklara varför staten ska lägga pengar på ett företag som inte gått med vinst på 20 år?

Jag vet inte om du missat det, det kan komma som en chock för dig,
Men privata företag på konkurrensstarka marknader har inga överlevnadsgarantier.

Saab har inte tillverkat bilar som tillräckligt många vill ha. Saab går i konken.
Det är förbannat tråkigt att ett stycke svensk industri och teknik-historia går i graven.
Men det är fortfarande ingen rättighet för privata företag att kunna gå med förlust år ut och år in.

Det spelar ingen roll att Saab hade massvis med imponerande teknik i sin pipeline. Det kom för sent. Missade tåget. Gick över deadline.

Så förklara gärna för mig varför staten ska slösa pengar på förlustgående företag. Varför ska mina skattepengar gå till att hålla ett blödande privat företag vid liv?

Visst, skrotningspremier hade väl fått upp försälningen till 10 000 fler bilar.
Men vem säger att det hade vartit 10 000 fler saabar eller volvo?
Kunde ju likagärna varit Japanare?

Nu är Saabs biltillverkningsperiod över. I fortsättningen får saab ägna sig åt det man började med helt enkelt


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Tyckte detta passade bra i den här tråden.

Phase 1: Collect Underpants
Phase 2: ?
Phase 3: Profit

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Men seriöst, hur länge trodde de att bilindustrin kunde hålla på? Tillverkar man så mycket bilar att marknaden blir fullstoppad och det inte finns någon efterfrågan så är det ganska svårt att sälja bilarna.

Synd för alla som arbetar där, men frågan är ju hur företaget har hjärntvättat sina anställda till att tro att det verkligen var hållbart i längden.

Du läste det i Aftonbladet förra veckan och du pratar som om du hade doktorerat i ämnet. LoL!

Skrivet av Nestor:

Och varförihelvete ska staten fortsätta pumpa in pengar i ett företag som inte gått med vist på 20 år?

Sånt slöseri med mina skattepengar vill jag inte veta av tack.

Går inte företag med vinst så dör dom.
Det skulle saab ha insett för cirkus 20 år sedan.

Om du tror att dina skattepengar används till nytta i övrigt tror du fel. De borde lugnt sponsrat SAAB. Hellre det än ESA, CERN och Afrika. De ger inte heller några pengar. Att förlora SAAB var en stor förlust för världen men en ännu större för Sverige.

Skrivet av Greger:

Att folk köper mer europeiska och japanska bilar borde väl visa att folket tycker att SAAB inte är särskilt bra.

Nej det bevisar att de inte tycker det är coolt att vara svensk. BMW är ett fjant fabrikat.

Skrivet av Kungbla:

Det är skitsamma hur bra kvalitet bilarna håller om ingen köper dem. Ett företag som förlorat 45 miljoner i veckan under elva år och inte gått med vinst under 20 är inget jag vill se staten investera mina pengar i.

Se ovan

Skrivet av TobbeW:

Vad är det som säger att SAAB skulle börja gå med vinst om de fick pengar av regeringen? Skulle ta minst 10 år, och då har väl asiaterna redan vattendrivna bilar för 100 000kr/st

Asiatiska bilar kommer aldrig slå igenom. De är underlägna europeska i princip allting.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Men seriöst, hur länge trodde de att bilindustrin kunde hålla på? Tillverkar man så mycket bilar att marknaden blir fullstoppad och det inte finns någon efterfrågan så är det ganska svårt att sälja bilarna.

Synd för alla som arbetar där, men frågan är ju hur företaget har hjärntvättat sina anställda till att tro att det verkligen var hållbart i längden.

Du läste det i Aftonbladet förra veckan och du pratar som om du hade doktorerat i ämnet. LoL!

*facepalm* vad vet du vad jag har för utbildning eller vad jag jobbat med?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Hellre det än ESA, CERN och Afrika.

Lite skillnad på det och ett bilföretag.

Citat:

De ger inte heller några pengar.

Det kanske inte är meningen heller.

Citat:

Att förlora SAAB var en stor förlust för världen men en ännu större för Sverige.

Förlusten är ju inte särskilt stor om ingen köper bilarna. Vi kan inte låta staten pumpa in pengar i ett företag som bara går minus. Visst, det är en förlust av arbetstillfällen och av ett av våra bilmärken, men det är ingen rättighet att få existera för alltid.

Citat:

Nej det bevisar att de inte tycker det är coolt att vara svensk.

Volvo säljer ju bra, alltså håller inte ditt resonemang.

Citat:

BMW är ett fjant fabrikat.

Tycker du ja, men det finns väldigt många som inte delar din åsikt.

Citat:

Asiatiska bilar kommer aldrig slå igenom. De är underlägna europeska i princip allting.

Hört talas om Toyota?

Medlem

Men Socialdemokraterna har fångat upp den osäkerheten som har präglat näringsminister Maud Olofssons agerande från början till slut.
Första gången näringsministern kommenterade GM:s planer på att sälja Saab, mitt i den värsta lågkonjunkturen i modern tid, när ingen vill köpa en ny bil, sa hon att Saab gör för stora och törstiga bilar.

Hon sa inget om världens säkraste eller spjutspetsteknologi.
Det var en sällsynt omdömeslös kommentar från en som skulle skaffa sig ett förtroendekapital. Hon började med att kritisera den industri hon skulle hjälpa till att rädda.
I februari i år åkte Olofsson äntligen till Trollhättan och lovade miljardsatsningar och sa att Saabfabriken nog skulle kunna bygga vindkraftverk om det sprack med bilarna.
Då hördes en samfälld suck över hela Västsverige.
Sedan tog det hela nio månader innan Maud Olofsson dök upp i Trollhättan igen, det var i början av den här månaden, och hon var piskad och ditdriven av en alltmer otålig väljarskara och en högljudd opposition som inte kunde låta bli att slå in alla dessa öppna dörrar hon lämnade efter sig.
För en vecka sedan visade Volvo Cars en film för sina anställda som innehöll en svidande kritik mot regeringen och Maud Olofsson.

Bland annat avslöjade filmen att regeringen hade krävt Fordaktier som säkerhet för de begärda lånen i Europeiska investeringsbanken.
Volvos chefer varnades också för att tala med medierna. Det fick Stephen Odell att undra, om man säger.
Att denna kritik tas med i en film är naturligtvis ett sätt för Volvo Cars högsta ledning att visa sitt missnöje med Maud Olofsson och regeringen, men också en kanal för att göra kritiken offentlig.
Både Saab och Volvo har uppfattat Maud Olofsson som oerhört omständlig när det gällt säkerheten för de nödvändiga EIB-lånen.
Många ekonomisk hårt ansträngda företagsledare i fordonsklustret har undrat varför de nekats nödlån när regeringen utan att blinka lagt miljarder på jobbcoacher.
Det till synes simpla faktum att Maud Olofsson, i likhet med de flesta i regeringen inte kör Saab eller Volvo irriterar också, mer än man tror.
Regeringen har tappat tungt i förtroende men Maud Olofsson har jämnat sitt med marken.

Hur ska hon kunna hantera Saabs nedläggning och konsekvenserna av den?
Företagsledningarna och de anställda inom fordonsklustret i Västsverige har inget förtroende kvar för Maud Olofsson.
Hon är helt enkelt förbrukad som näringsminister.
Ska det gå att komma vidare måste hon ersättas.

Säger ju en del vad Maud och hennes smurfar till koalitionsregering tycker om SVENSK fordonsindustri! IDIOTI!

Inaktiv

Jag vet att det inte finns något utbildning som heter SAABlogi och inget jobb utanför bilbranchen som analyserar SAAB på heltid. Med denna information och det faktum att du inte skulle kunna svara på något liknande om andra företag kan jag dra dem slutsatsen att du läste det här i Aftonbladet/Expressen runt SAAB krisen. Det finns en ytterst liten sannolikhet att du skulle jobba(om du överhuvudtaget gör det) inom någon investment firma men den räknar jag inte med.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag vet att det inte finns något utbildning som heter SAABlogi och inget jobb utanför bilbranchen som analyserar SAAB på heltid. Med denna information och det faktum att du inte skulle kunna svara på något liknande om andra företag kan jag dra dem slutsatsen att du läste det här i Aftonbladet/Expressen runt SAAB krisen. Det finns en ytterst liten sannolikhet att du skulle jobba(om du överhuvudtaget gör det) inom någon investment firma men den räknar jag inte med.

haha så du förkastar ett antal yrkeskårer bara sådär? Tror jag lägger ner diskussionen med dig om du inte tror att någon med en gedigen universitetsutbildning inom t ex ekonomi, någon sorts ingenjör etc eller yrkeserfarenhet skulle kunna ge en bättre åsikt av det än någon snorvalp som knappt slutat suga på mammas tuttar än.

Medlem

Det behövs inte direkt en utbildning i SAABlogi för att göra de uttalanden drunken gjorde.

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

Men Socialdemokraterna har fångat upp den osäkerheten som har präglat näringsminister Maud Olofssons agerande från början till slut.
Första gången näringsministern kommenterade GM:s planer på att sälja Saab, mitt i den värsta lågkonjunkturen i modern tid, när ingen vill köpa en ny bil, sa hon att Saab gör för stora och törstiga bilar.

Hon sa inget om världens säkraste eller spjutspetsteknologi.
Det var en sällsynt omdömeslös kommentar från en som skulle skaffa sig ett förtroendekapital. Hon började med att kritisera den industri hon skulle hjälpa till att rädda.
I februari i år åkte Olofsson äntligen till Trollhättan och lovade miljardsatsningar och sa att Saabfabriken nog skulle kunna bygga vindkraftverk om det sprack med bilarna.
Då hördes en samfälld suck över hela Västsverige.
Sedan tog det hela nio månader innan Maud Olofsson dök upp i Trollhättan igen, det var i början av den här månaden, och hon var piskad och ditdriven av en alltmer otålig väljarskara och en högljudd opposition som inte kunde låta bli att slå in alla dessa öppna dörrar hon lämnade efter sig.
För en vecka sedan visade Volvo Cars en film för sina anställda som innehöll en svidande kritik mot regeringen och Maud Olofsson.

Bland annat avslöjade filmen att regeringen hade krävt Fordaktier som säkerhet för de begärda lånen i Europeiska investeringsbanken.
Volvos chefer varnades också för att tala med medierna. Det fick Stephen Odell att undra, om man säger.
Att denna kritik tas med i en film är naturligtvis ett sätt för Volvo Cars högsta ledning att visa sitt missnöje med Maud Olofsson och regeringen, men också en kanal för att göra kritiken offentlig.
Både Saab och Volvo har uppfattat Maud Olofsson som oerhört omständlig när det gällt säkerheten för de nödvändiga EIB-lånen.
Många ekonomisk hårt ansträngda företagsledare i fordonsklustret har undrat varför de nekats nödlån när regeringen utan att blinka lagt miljarder på jobbcoacher.
Det till synes simpla faktum att Maud Olofsson, i likhet med de flesta i regeringen inte kör Saab eller Volvo irriterar också, mer än man tror.
Regeringen har tappat tungt i förtroende men Maud Olofsson har jämnat sitt med marken.

Hur ska hon kunna hantera Saabs nedläggning och konsekvenserna av den?
Företagsledningarna och de anställda inom fordonsklustret i Västsverige har inget förtroende kvar för Maud Olofsson.
Hon är helt enkelt förbrukad som näringsminister.
Ska det gå att komma vidare måste hon ersättas.

Säger ju en del vad Maud och hennes smurfar till koalitionsregering tycker om SVENSK fordonsindustri! IDIOTI!

Hatar att fråga, men har du några källor för att backa upp alla dessa påståenden?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Nej precis för SAAB status var något alla föddes med. Om det är så lätt så kan väl du, utan att fuska, berätta hur det ser ut för tex Peugeot. Nej nu vart det inte lika lätt att komma men siffror osv.

Skrivet av Drunk:

gedigen universitetsutbildning inom t ex ekonomi, någon sorts ingenjör etc eller yrkeserfarenhet skulle kunna ge en bättre åsikt av det än någon snorvalp som knappt slutat suga på mammas tuttar än.

Men du säger att du skulle veta bättre än alla SAAB's ingengörer, investerare, analytiker och GM tillsammans? Måste varit en kannon utbildning det där.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Greger:

^Att folk köper mer europeiska och japanska bilar borde väl visa att folket tycker att SAAB inte är särskilt bra.

Nja, folk tycker nog Saab är rätt så bra,
men utlänska bilar är ju oftare billigare, och i stort sett lika fina.
Mina polare kör Peugeot och dom är inte speciellt dyra, men är ändå både snygga och komfortabla.

Medlem
Inaktiv

Hur läget för tillfället är för SAAB. Hur ser det ut med ekonomin, har de någon milöprofil.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Serious Sam:
Skrivet av Greger:

^Att folk köper mer europeiska och japanska bilar borde väl visa att folket tycker att SAAB inte är särskilt bra.

Nja, folk tycker nog Saab är rätt så bra,
men utlänska bilar är ju oftare billigare, och i stort sett lika fina.
Mina polare kör Peugeot och dom är inte speciellt dyra, men är ändå både snygga och komfortabla.

Rätt så bra kanske, men vad gör "rätt så bra" när det finns bättre OCH billigare?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Hellre det än ESA, CERN och Afrika.

Lite skillnad på det och ett bilföretag.

Citat:

De ger inte heller några pengar.

Det kanske inte är meningen heller.

Det finns mer runt SAAB en pengar. Jobb åt massor och en svensk stolthet. Vad vi gör i Afrika är ett mysterium. Vad vi gör en Afganistan kommer jag aldrig begripa

Citat:
Citat:

Att förlora SAAB var en stor förlust för världen men en ännu större för Sverige.

Förlusten är ju inte särskilt stor om ingen köper bilarna. Vi kan inte låta staten pumpa in pengar i ett företag som bara går minus. Visst, det är en förlust av arbetstillfällen och av ett av våra bilmärken, men det är ingen rättighet att få existera för alltid.

Även om du inte kör en SAAB kan du mycket väl köra SAAB innovationer.

Citat:
Citat:

Nej det bevisar att de inte tycker det är coolt att vara svensk.

Volvo säljer ju bra, alltså håller inte ditt resonemang.

De har tappat en hel det i Sverige. Saab hade än ännu störra % av sina kunder här dock.

Citat:
Citat:

BMW är ett fjant fabrikat.

Tycker du ja, men det finns väldigt många som inte delar din åsikt.

Ungefär samma personer som kollar på idol och tycker pimp my ride är coola grejer

Citat:
Citat:

Asiatiska bilar kommer aldrig slå igenom. De är underlägna europeska i princip allting.

Hört talas om Toyota?

[/quote]Toyota vilket skämt. Det låter som en leksaksbil och har kvaliten av någon man skulle kunna få med i Happy Meal.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Det finns mer runt SAAB en pengar. Jobb åt massor och en svensk stolthet.

Men om det inte är lönsamt är det inge idé. Man kommer ingenstans med stolthet om man inte får ut något ifrån det. Ett företag måste tjäna pengar för att överleva, när ingen är beredd att betala längre måste företaget gå i konkurs.

Citat:

Vad vi gör i Afrika är ett mysterium. Vad vi gör en Afganistan kommer jag aldrig begripa

Tanken är att hjälpa andra människor.

Citat:

Även om du inte kör en SAAB kan du mycket väl köra SAAB innovationer.

Vilket inte svarar på vad jag sa.

Och angående vad du nu säger; det SAAB inte gör kommer någon annat göra.

Citat:

De har tappat en hel det i Sverige. Saab hade än ännu störra % av sina kunder här dock.

Uppenbarligen säljer de inte tillräckligt ändå.

Citat:

Ungefär samma personer som kollar på idol och tycker pimp my ride är coola grejer

Var det inte du som skulle sluta trolla?

Citat:

Toyota vilket skämt. Det låter som en leksaksbil och har kvaliten av någon man skulle kunna få med i Happy Meal.

Verkar som om resten av världen inte håller med dig eftersom Toyota är världens största biltillverkare.

Hur en bil låter är inte något många bryr sig om, men kanske dina favoriter som tycker om Pimp my ride.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Toyota vilket skämt. Det låter som en leksaksbil och har kvaliten av någon man skulle kunna få med i Happy Meal.

Måste vara sjuhelvetes bra kvalite på Happy Meal leksakerna nuförtiden jämfört med när jag var liten.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

PRIUS for god's sake

Detta skämtföretag som har urusel teknik i jämförelse med SAAB, gudarna, har tillverkat en revolutionerande bil som används flitigt världen över.

Medlem

vad saab saknade var en ägare som litade på dem och det fanns ingen i den privata sektorn som vågade investera i saab heller så varför skulle en regering som inte har någon större inblick i fordonsindustrin göra det?
Det här är kapitalismens baksida och det kan just nu kanske låta lite kallt men det är samtidigt också dess styrka.

Jag tycker att det är otroligt synd över att det gick som det gick för saab och ärligt ledsen för de anställda men jag anser att regeringen gjort vad de kunnat hittils i hela den här historien.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Toyota vilket skämt. Det låter som en leksaksbil och har kvaliten av någon man skulle kunna få med i Happy Meal.

glöm inte att toyota tillverkar lexus


signatur

thank you, come again

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Det finns mer runt SAAB en pengar. Jobb åt massor och en svensk stolthet.

Men om det inte är lönsamt är det inge idé. Man kommer ingenstans med stolthet om man inte får ut något ifrån det. Ett företag måste tjäna pengar för att överleva, när ingen är beredd att betala längre måste företaget gå i konkurs.

Om vi ändå aldrig kan hålla emot Ryssland i mer än en vecka borde vi väl inte ha något försvar? Om det kommer bli billigare att importera kött från poland är det väl ingen ide att det finns svenskt kött?

Citat:
Citat:

Vad vi gör i Afrika är ett mysterium. Vad vi gör en Afganistan kommer jag aldrig begripa

Tanken är att hjälpa andra människor.

Vem fasen bryr sig om dem i Afrika? Vi raidade och lootade inte. Det är Frankrike och compani's fel. Dessutom måste landet ha egna industrier om de ska klara sig och det lär inte hända på ett tag. Om det land vi stödjer inte kan bli en nytt Norge på 3 år borde vi skita i det.

Citat:
Citat:

Även om du inte kör en SAAB kan du mycket väl köra SAAB innovationer.

Vilket inte svarar på vad jag sa.

Jo. Du sa att du inte använder saab och att SAAB inte påverkar dig men du hade fel.

Citat:

Och angående vad du nu säger; det SAAB inte gör kommer någon annat göra.

De lär inte gå lika mycket plus då och det verkar vara det enda som räknas

Citat:
Citat:

De har tappat en hel det i Sverige. Saab hade än ännu störra % av sina kunder här dock.

Uppenbarligen säljer de inte tillräckligt ändå.

Men det är itne för att de är dåliga utan för att det är ocoolt att vara svensk

Citat:
Citat:

Ungefär samma personer som kollar på idol och tycker pimp my ride är coola grejer

Var det inte du som skulle sluta trolla?

Skulle bara avsluta det jag höll på med. Han nappade inte förra gången men nu kanske han hade gjort det innan du förstörde allt. Tack!

Citat:
Citat:

Toyota vilket skämt. Det låter som en leksaksbil och har kvaliten av någon man skulle kunna få med i Happy Meal.

Verkar som om resten av världen inte håller med dig eftersom Toyota är världens största biltillverkare.

En miljard flugor kan inte ha fel. Toyota säljer antagligen mycket hos arbetar klassen och i Asian där de tvingas använda sånt skit. Det var någon Apple Inc chef som en gång sa något ungefär så här: Ferrari, Maserati och Rolls Royce står inte äns för 1% av hela marknaden. Ändå är de det bästa som hänt för de som har de typ. Menar du att flest bilar säljs under fabrikatet Toyota eller menar du att Toyota gruppen är störst?

Hur en bil låter är inte något många bryr sig om, men kanske dina favoriter som tycker om Pimp my ride.[/quote]


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av huxflux:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Toyota vilket skämt. Det låter som en leksaksbil och har kvaliten av någon man skulle kunna få med i Happy Meal.

glöm inte att toyota tillverkar lexus

Ben & Jerry och GB glass är egentligen båda Unviller. Lexus är som Sony Vaio. De tror att de är som konkurenten(Mac och Mercedes-Benz) men de är inte äns nära.

Skrivet av Rissan:

youtube

Vem säger att en SAAB 9-3 inte skulle överlevt det där?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Vem säger att en SAAB 9-3 inte skulle överlevt det där?

Nu handlar det om toyotas påstådda skitkvalitet, inte om hurvida SAAB 9-3 skulle kunna klara av det.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Om vi ändå aldrig kan hålla emot Ryssland i mer än en vecka borde vi väl inte ha något försvar? Om det kommer bli billigare att importera kött från poland är det väl ingen ide att det finns svenskt kött?

Var får du alla dina dåliga jämförelser ifrån, försvaret är inget företag.

Lite skillnad på mat och bilar också.

Citat:

Vem fasen bryr sig om dem i Afrika?

Jag, och många med mig.

Citat:

Vi raidade och lootade inte. Det är Frankrike och compani's fel.

Va?

Citat:

Dessutom måste landet ha egna industrier om de ska klara sig och det lär inte hända på ett tag.

Afrika är inget land.

Citat:

Om det land vi stödjer inte kan bli en nytt Norge på 3 år borde vi skita i det.

Som tur är, är du inte i någon maktposition att bestämma sånt.

Citat:

Jo. Du sa att du inte använder saab och att SAAB inte påverkar dig men du hade fel.

Nej, det har jag aldrig sagt, sluta hitta på.

Citat:

De lär inte gå lika mycket plus då och det verkar vara det enda som räknas

"inte gå lika mycket plus". Själva problemet är ju att SAAB inte gått med plus.

Nu kan det delas upp på flera företag som gör en liten del var. Det var, om jag inte minns fel, något kinesiskt företag som köpte upp delar av SAABs teknik, som därmed kommer fortsätta där.

Citat:

Men det är itne för att de är dåliga utan för att det är ocoolt att vara svensk

Volvo säljer ju bra, alltså faller ditt resonemang.

Citat:

Toyota säljer antagligen mycket hos arbetar klassen och i Asian där de tvingas använda sånt skit.

Finns nog många som vill ha Toyota. Det är faktiskt väldigt roligt att du, som klagar på att andra inte är open mind, kommer med sådana här uttalanden.

Citat:

Menar du att flest bilar säljs under fabrikatet Toyota eller menar du att Toyota gruppen är störst?

Antalet sålda bilar.

Medlem

Alltså vad i helskotta. Ett företag ska på med vinst för att överleva.
Det är det enda som räknas om man tänker långsiktigt på landets bästa.

Ska vi ge SAAB konstgjort andning i 20år och lägga ut miljoner på detta företag som går med förlust år efter år, för att sedan, när det säljs 100 bilar/år säga "Ja, de fick iaf jobba kvar i 20 år till"

Det som borde göras: Vara först med teknik som hybridbilar. SAAB har inget varumärke. Volvo har säkerhet. Toyota har miljövänlighet. Amerikanare har storlek. Tyska bilar är exklusiva men ändå rätt billiga, och det är just våra europeiska vänner som slår ut SAAB. Audi, Renault osv. erbjuder likadana bilar som SAAB (från en köpares perspektiv) men mycket billigare, bekvämare och SNYGGARE etc.

Efterfrågan styr utbudet. Fråga valfri student på Handels.

Inaktiv

Greger om Toyota håller så bra varför ser jag inga gamla Toyotas på vägarna då(även utanför Lidingö?) Volvo och Mercedes från 80-talet men inga Toyota.

TobbeW. Du tror bestämmt att handels skulle vara något Stanford men där tror du fel. Det enda som skilljer Handles från andra är eleverna.

Citat:

Toyota har miljövänlighet

Det behövs inte många Googleingar för att debunka det där. SAAB hade biobränsle och zero emmision 2010. Att vi inte skulle kunna livnära SAAB om det så behövdes i 2000 år till för att de inte skulle gå plus har jag redan besegrat 10ggr idag

Nu till Båtsman


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Skriv svar