Sparfiler och PSN-köp fungerar inte på PS4

Medlem
Skrivet av Arizato:

Fast om jag köpt en PS1 classic tillexempel så funkar ju det på min PS3, min Vita och min PSP. Vad förändras med PS4an?

Egentligen borde ingenting förändras, det är idiotiskt att påstå att det inte skulle vara möjligt att lösa PS1-frågan på ett kostnadsfritt sätt. Det är bara så att Sony inser att det finns tillräckligt med idioter villiga att betala två gånger för samma sak och det märks i den här tråden att de är många till antalet...

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är mycket möjligt att dina PS1-spel kommer att fungera även på PS4. Det är möjligt att PS2-spel också kommer att kunna mjukvaruemuleras.

PS3-hårdvaran är dock för annorlunda för att vara kompatibel med PS4 och för kraftfull för att spelen ska kunna emuleras enkelt.

Det står tydligt att det gäller PSN-köp på PS3 så det spelar alltså ingen roll om det är PS1, PS2 eller PS3-spel det handlar om. Det här handlar inte uteslutande om tekniska begränsningar, det är ett sätt att tjäna mer pengar.

Inaktiv

Köpte min ps3 för bara 10 dagar sen, har köpt 3 psn spel, och 3 månader psn +

för man var riktigt sugen på Playstation 3 nu när man varit lite trött på att bara köra Xbox 360 och hade sett fram emot att köpa ps 4 och givetvis kunna köra mina psn spel på ps4.

Så nu har man för säkerhet skull packat ner ps3 an och ska lämna tillbaks den till Elgiganten så att man inte gör några dumheter och köper mer psn spel.

När väl ps4 kommer då kommer man nog skaffa den för att man vill ju ha en Playstation,
men jag vill inte ha nån vrede över att en massa spel ligger på en ps3a som jag helst vill göra mig av med när ps4an kommer.

Så imorn kommer det tillbaks 2.500 kr på kontot.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Ok att PS3-spel inte skulle vara kompatibla med PS4... det ser jag som en självklarhet.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Det står tydligt att det gäller PSN-köp på PS3 så det spelar alltså ingen roll om det är PS1, PS2 eller PS3-spel det handlar om. Det här handlar inte uteslutande om tekniska begränsningar, det är ett sätt att tjäna mer pengar.

Om du tittar på källorna till artikeln så är det inget som är tydligt alls utan lite "småluddigt". Dock så står det bland annat "current-generation PSN titles won't transfer across to the PlayStation 4." vilket borde innebära PS3-spel?

Det känns lite som om reportrar och Yoshida pratat förbi varandra och tolkat varandra lite fel. Det visar sig nog hur det ligger till inom några månader.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Ok att PS3-spel inte skulle vara kompatibla med PS4... det ser jag som en självklarhet.

Det här handlar inte bara om PS3-spel, det handlar om PS1, PS2, PSP och mindre krävande PS3-spel som skulle vara enklare att föra över till PS4.

Medlem
Skrivet av Margy:

Om du tittar på källorna till artikeln så är det inget som är tydligt alls utan lite "småluddigt". Dock så står det bland annat "current-generation PSN titles won't transfer across to the PlayStation 4." vilket borde innebära PS3-spel?

Det känns lite som om reportrar och Yoshida pratat förbi varandra och tolkat varandra lite fel. Det visar sig nog hur det ligger till inom några månader.

Det skulle vara underbart om så vore fallet. Jag utgick från att FZ:as rubriksättning och artikel stämde.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Jag har inte så många spel från online-butiken på PS3 men det är otroligt svinaktigt att inte låta oss behålla dem. Skivor är en sak men att inte låta folk behålla i synnerhet PS1 spel som högst troligen skulle fungera på PS4 är inte acceptabelt.

Mitt intresse dalar rejält i och med detta, varför skulle jag vilja köpa ett PS4 när de kanske gör samma sak igen när PS5 kommer? Om man ska pusha för digital distribution så får man se till att backa upp det också.

Det minsta man kan kräva är ju en rejäl rabatt på spel man redan har köpt på PS3.

Stackars människa, PS4 är ju för bövelen ett nytt system, en ny plattform. Den har ju ingenting med PS3 att göra!


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Inaktiv
Skrivet av DeKvittar:

Sån tur att jag inte har en PS3:a utan tänkte vänta till PS4 kom för att lämna Xbox 360:n, förväntar mig fullt ut att ingenting som jag har köpt på Xbox Live kommer funka på "Xbox 720"

är rädd för det också, man har köpt typ 150 spel på xbla,
att inte kunna köra dom på xbox 720 vore en katastrof....


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:
Skrivet av fanboyen:

Jag har inte så många spel från online-butiken på PS3 men det är otroligt svinaktigt att inte låta oss behålla dem. Skivor är en sak men att inte låta folk behålla i synnerhet PS1 spel som högst troligen skulle fungera på PS4 är inte acceptabelt.

Mitt intresse dalar rejält i och med detta, varför skulle jag vilja köpa ett PS4 när de kanske gör samma sak igen när PS5 kommer? Om man ska pusha för digital distribution så får man se till att backa upp det också.

Det minsta man kan kräva är ju en rejäl rabatt på spel man redan har köpt på PS3.

Stackars människa, PS4 är ju för bövelen ett nytt system, en ny plattform. Den har ju ingenting med PS3 att göra!

Jag pratar huvudsakligen om PS1 och PS2-spel som har tillgängliggjorts via Playstations onlinebutik. Detta skrev jag också i mitt första inlägg, om du hade bemödat dig att läsa ordentligt hade du insett det. Du kanske inte är medveten om att det finns mer än bara PS3-spel man kan köpa via Playstations online-plattform?

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av JohnnyGreed:
Skrivet av fanboyen:

Jag har inte så många spel från online-butiken på PS3 men det är otroligt svinaktigt att inte låta oss behålla dem. Skivor är en sak men att inte låta folk behålla i synnerhet PS1 spel som högst troligen skulle fungera på PS4 är inte acceptabelt.

Mitt intresse dalar rejält i och med detta, varför skulle jag vilja köpa ett PS4 när de kanske gör samma sak igen när PS5 kommer? Om man ska pusha för digital distribution så får man se till att backa upp det också.

Det minsta man kan kräva är ju en rejäl rabatt på spel man redan har köpt på PS3.

Stackars människa, PS4 är ju för bövelen ett nytt system, en ny plattform. Den har ju ingenting med PS3 att göra!

Jag pratar huvudsakligen om PS1 och PS2-spel som har tillgängliggjorts via Playstations onlinebutik. Du kanske inte är medveten om att det finns mer än bara PS3-spel man kan köpa via Playstations online-plattform?

Detta gäller ju fortfarande på PS3, det står dig ju fritt att behålla och fortsätta spela på den. Fattar inte varför man skulle förvänta sig att allt skulle flyttas över till PS4? PSN i nuvarande form är ju skapad utifrån PS3.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Detta gäller ju fortfarande på PS3, det står dig ju fritt att behålla och fortsätta spela på den. Fattar inte varför man skulle förvänta sig att allt skulle flyttas över till PS4? PSN i nuvarande form är ju skapad utifrån PS3.

Playstation Store är plattformsöverskridande och finns även tillgänglig på PS Vita. PS1-spel som man har köpt på PS3 (eller sin Vita) går att spela på PS3, PSP och PS Vita. Varför skulle det inte gå att göra på PS4 när de har lyckats lösa det på samtliga andra plattformar inklusive PS2 om man räknar fysiska kopior? Om det var så omöjligt skulle man inte ha lyckats med det till samtliga tidigare plattformar.

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av JohnnyGreed:

Detta gäller ju fortfarande på PS3, det står dig ju fritt att behålla och fortsätta spela på den. Fattar inte varför man skulle förvänta sig att allt skulle flyttas över till PS4? PSN i nuvarande form är ju skapad utifrån PS3.

Playstation Store är plattformsöverskridande och finns även tillgänglig på PS Vita. PS1-spel som man har köpt på PS3 (eller sin Vita) går att spela på PS3, PSP och PS Vita. Varför skulle det inte gå att göra på PS4 när de har lyckats lösa det på samtliga andra plattformar inklusive PS2 om man räknar fysiska kopior? Om det var så omöjligt skulle man inte ha lyckats med det till samtliga tidigare plattformar.

Ja du får väl helt enkelt hoppas på det bästa! Själv tror jag inte ett dugg på att det kommer ske...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Förstår inte vad problemet är, dom spel man har köpt på PSN samt sparfiler är ju anpassade till PS3 och PS4 kommer inte ha stöd/nytta för något av dem ändå så. Spelen är ju inte borta från PSN-kontot, du kan bara inte hämta och spela dem på PS4an.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Tycker precis som jag sa innan att detta är lite av en pungspark om det stämmer. När utvecklingen har gått åt det hållet och när tekniken finns där, så känns det ju ganska logiskt att man som kund ska kunna spela sina tidigare köpta spel på en nyare konsol.

Du behåller ju inte dina äldre datorer för att spela dina äldre spel på pcn. Du vill ju fortsätta kunna spela dem även på ditt upphottade rigg.

Ni som säger att det är självklart att den tidigare konsolens spel inte ska gå att spela på en nya konsol i samma serie, vad är det ni ser som så självklart? För att att det var så förr under begränsad teknik på äldre konsoler?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Annars så behååler man sitt PS3 och spelar dom spel som man har köpt på PSN då och sluta gnäll

Medlem

Har kvar ps3an så kan jag spela på den när jag vill spela dom spelen. Inga problem, men lite synd. Men OM dom gör som dom sa, OM, att det ska gå i slutändan att spela ps 1-3 spel på ps4an, så tror jag nog man kommer kunna föra över sparfilerna. Men som sagt OM. Det är ju inte direkt så att dom alltid hållt vad dom lovat

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Tycker precis som jag sa innan att detta är lite av en pungspark om det stämmer. När utvecklingen har gått åt det hållet och när tekniken finns där, så känns det ju ganska logiskt att man som kund ska kunna spela sina tidigare köpta spel på en nyare konsol.

Du behåller ju inte dina äldre datorer för att spela dina äldre spel på pcn. Du vill ju fortsätta kunna spela dem även på ditt upphottade rigg.

Ni som säger att det är självklart att den tidigare konsolens spel inte ska gå att spela på en nya konsol i samma serie, vad är det ni ser som så självklart? För att att det var så förr under begränsad teknik på äldre konsoler?

Du kan ju inte riktigt jämföra en konsol med en dator.

PS3 hade problemet med PS2-spel där, även om hårdvaran var integrerad (två helt olika CPUer), så funkade det långt ifrån optimalt. Många spel kunde köras men samtidigt procentuellt vissa som inte kördes som det skulle. Många äldre Windows 98-spel kan till en viss del köras i Windows 7/8 men i många fall CTDar, renderingsfel, ljudfel and so on hos många titlar.

Visst det går ju att patcha spelen, men tittar man på PS2-biblioteket över spel så är det bara mödosamt. Då är det bättre val att köra spel på den hårdvara det var gjort för till att börja med. Om det nu är så du vill spela PS3 för diverse titlar så skaffar man en PS3. Sen är inte Cell-tekniken där i PS4 och emulering av så pass 0-latency översättning av arkitekturen skiljer sig åt så mycket - varför försöka trycka en rektangel genom triangel?

Integrerar man och PS3 och PS2-hårdvara i PS4 så är det mycket dyrare, ljudligt högre, tyngre och varmare konsol än en separat enhet.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Inaktiv

Hoppas att ps 4 och xbox 720 blir dom sista konsollerna som kör med skiva och downloads och att det som kommer efter blir streamande konsoller.

Hårdvaran behöver ju inte vara i dyraste laget och spelen kanske lättare kan hänga med på uppgraderade streammaskiner som kommer med jämna mellanrum.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Pålis:

Hoppas att ps 4 och xbox 720 blir dom sista konsollerna som kör med skiva och downloads och att det som kommer efter blir streamande konsoller.

Hårdvaran behöver ju inte vara i dyraste laget och spelen kanske lättare kan hänga med på uppgraderade streammaskiner som kommer med jämna mellanrum.

Så att folk utan internet inte ska kunna spela? Jag har inget emot att streama spel om det funkar bra, men att bara ha det som alternativ känns som att pissa på dom som inte har internet. Tro det eller ej, men alla har ej det

Medlem
Skrivet av ohem:
Skrivet av SeniiL:

Tycker precis som jag sa innan att detta är lite av en pungspark om det stämmer. När utvecklingen har gått åt det hållet och när tekniken finns där, så känns det ju ganska logiskt att man som kund ska kunna spela sina tidigare köpta spel på en nyare konsol.

Du behåller ju inte dina äldre datorer för att spela dina äldre spel på pcn. Du vill ju fortsätta kunna spela dem även på ditt upphottade rigg.

Ni som säger att det är självklart att den tidigare konsolens spel inte ska gå att spela på en nya konsol i samma serie, vad är det ni ser som så självklart? För att att det var så förr under begränsad teknik på äldre konsoler?

Du kan ju inte riktigt jämföra en konsol med en dator.

PS3 hade problemet med PS2-spel där, även om hårdvaran var integrerad (två helt olika CPUer), så funkade det långt ifrån optimalt. Många spel kunde köras men samtidigt procentuellt vissa som inte kördes som det skulle. Många äldre Windows 98-spel kan till en viss del köras i Windows 7/8 men i många fall CTDar, renderingsfel, ljudfel and so on hos många titlar.

Visst det går ju att patcha spelen, men tittar man på PS2-biblioteket över spel så är det bara mödosamt. Då är det bättre val att köra spel på den hårdvara det var gjort för till att börja med. Om det nu är så du vill spela PS3 för diverse titlar så skaffar man en PS3. Sen är inte Cell-tekniken där i PS4 och emulering av så pass 0-latency översättning av arkitekturen skiljer sig åt så mycket - varför försöka trycka en rektangel genom triangel?

Integrerar man och PS3 och PS2-hårdvara i PS4 så är det mycket dyrare, ljudligt högre, tyngre och varmare konsol än en separat enhet.

Jag förstår vad du menar, jag är inte så tekniskt insatt vad det är som begränsar äldre spel på nyare konsoler. Det jag reagerade på var dock det faktum att de under presskonferensen igår sa att de med ny teknik skulle göra det möjligt att i spela alla ps1, ps2 och ps3 spel på ps4an. Känns som att de skjuter sig i foten om de nu efter går ut med att ens PSN spel inte kommer gå att spela på ps4an.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Håller tummarna för att 720 kommer varaa bakåtkompatibel och att man får behålla sina Xbox-livespel.

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av ohem:
Skrivet av SeniiL:

Tycker precis som jag sa innan att detta är lite av en pungspark om det stämmer. När utvecklingen har gått åt det hållet och när tekniken finns där, så känns det ju ganska logiskt att man som kund ska kunna spela sina tidigare köpta spel på en nyare konsol.

Du behåller ju inte dina äldre datorer för att spela dina äldre spel på pcn. Du vill ju fortsätta kunna spela dem även på ditt upphottade rigg.

Ni som säger att det är självklart att den tidigare konsolens spel inte ska gå att spela på en nya konsol i samma serie, vad är det ni ser som så självklart? För att att det var så förr under begränsad teknik på äldre konsoler?

Du kan ju inte riktigt jämföra en konsol med en dator.

PS3 hade problemet med PS2-spel där, även om hårdvaran var integrerad (två helt olika CPUer), så funkade det långt ifrån optimalt. Många spel kunde köras men samtidigt procentuellt vissa som inte kördes som det skulle. Många äldre Windows 98-spel kan till en viss del köras i Windows 7/8 men i många fall CTDar, renderingsfel, ljudfel and so on hos många titlar.

Visst det går ju att patcha spelen, men tittar man på PS2-biblioteket över spel så är det bara mödosamt. Då är det bättre val att köra spel på den hårdvara det var gjort för till att börja med. Om det nu är så du vill spela PS3 för diverse titlar så skaffar man en PS3. Sen är inte Cell-tekniken där i PS4 och emulering av så pass 0-latency översättning av arkitekturen skiljer sig åt så mycket - varför försöka trycka en rektangel genom triangel?

Integrerar man och PS3 och PS2-hårdvara i PS4 så är det mycket dyrare, ljudligt högre, tyngre och varmare konsol än en separat enhet.

Jag förstår vad du menar, jag är inte så tekniskt insatt vad det är som begränsar äldre spel på nyare konsoler. Det jag reagerade på var dock det faktum att de under presskonferensen igår sa att de med ny teknik skulle göra det möjligt att i spela alla ps1, ps2 och ps3 spel på ps4an. Känns som att de skjuter sig i foten om de nu efter går ut med att ens PSN spel inte kommer gå att spela på ps4an.

Dom sa även att det inte skulle gå på en gång, men att dom jobbar på att få det att funka, typ.

Medlem

Jag förväntade mig inget annat än det här eftersom Nvidia gjorde en Nvidia med RSX och Cell blev en Sega Saturn att jobba med.

Men att så många världen över väntade sig full plug&play BC?

Era PS3or kommer into att explodera, enda som är i risk att paja är orginalmodellerna via YLOD. Försäkra er med nyköp och HD-transfer över ethernet.

(Vänta bara tills ni ser hur projekt Durango hanterar BC)


signatur

Jag är numera långhårig enbart i sinnet.

Inaktiv
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Pålis:

Hoppas att ps 4 och xbox 720 blir dom sista konsollerna som kör med skiva och downloads och att det som kommer efter blir streamande konsoller.

Hårdvaran behöver ju inte vara i dyraste laget och spelen kanske lättare kan hänga med på uppgraderade streammaskiner som kommer med jämna mellanrum.

Så att folk utan internet inte ska kunna spela? Jag har inget emot att streama spel om det funkar bra, men att bara ha det som alternativ känns som att pissa på dom som inte har internet. Tro det eller ej, men alla har ej det

Det som kommer efter ps4 dröjer ju minst 6 år framåt,

och både Sony och ms har säkert funderingar på sånt och dom som är utan internet idag eller om drygt 6 år dom undrar man över vart dom bor isåfall.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

ZF
Medlem

omg Sony snackar grönt och vill tvinga mig gå med i MP och inte kunna spela mina gamla miljöfientliga sparfiler omg omg!

Jesus..

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av ohem:
Skrivet av SeniiL:

Tycker precis som jag sa innan att detta är lite av en pungspark om det stämmer. När utvecklingen har gått åt det hållet och när tekniken finns där, så känns det ju ganska logiskt att man som kund ska kunna spela sina tidigare köpta spel på en nyare konsol.

Du behåller ju inte dina äldre datorer för att spela dina äldre spel på pcn. Du vill ju fortsätta kunna spela dem även på ditt upphottade rigg.

Ni som säger att det är självklart att den tidigare konsolens spel inte ska gå att spela på en nya konsol i samma serie, vad är det ni ser som så självklart? För att att det var så förr under begränsad teknik på äldre konsoler?

Du kan ju inte riktigt jämföra en konsol med en dator.

PS3 hade problemet med PS2-spel där, även om hårdvaran var integrerad (två helt olika CPUer), så funkade det långt ifrån optimalt. Många spel kunde köras men samtidigt procentuellt vissa som inte kördes som det skulle. Många äldre Windows 98-spel kan till en viss del köras i Windows 7/8 men i många fall CTDar, renderingsfel, ljudfel and so on hos många titlar.

Visst det går ju att patcha spelen, men tittar man på PS2-biblioteket över spel så är det bara mödosamt. Då är det bättre val att köra spel på den hårdvara det var gjort för till att börja med. Om det nu är så du vill spela PS3 för diverse titlar så skaffar man en PS3. Sen är inte Cell-tekniken där i PS4 och emulering av så pass 0-latency översättning av arkitekturen skiljer sig åt så mycket - varför försöka trycka en rektangel genom triangel?

Integrerar man och PS3 och PS2-hårdvara i PS4 så är det mycket dyrare, ljudligt högre, tyngre och varmare konsol än en separat enhet.

Jag förstår vad du menar, jag är inte så tekniskt insatt vad det är som begränsar äldre spel på nyare konsoler. Det jag reagerade på var dock det faktum att de under presskonferensen igår sa att de med ny teknik skulle göra det möjligt att i spela alla ps1, ps2 och ps3 spel på ps4an. Känns som att de skjuter sig i foten om de nu efter går ut med att ens PSN spel inte kommer gå att spela på ps4an.

Jag tror du syftar på Gaika som tillåter strömning av äldre system som kan "avnjutas" på PS4an, dessvärre är det inte lokalt så den PS3a man har kan inte agera som server. Utan du kommer då spela från deras strömningstjänst där varken PSN-spel eller saves kommer kunna (åtminstone högt osannolikt) importeras till dem.

Sen tror jag också där är lite förvirring angående PSN, PSN-spel för PS3 kommer givetvis inte kunna spelas - men PSN-spel för PS4 däremot (om inte dem får för sig något).


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Whats the dealeo med dagens ungdom? Kan inte komma ihåg att nån grät om gamla spel när man hoppade från nes till snes.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Enligt Destructoid så har Sony konfirmerat att PSN-spel KAN föras av (dvs tekniken finns) men dom har inte bestämt sig för hur dom skall lägga upp det än och om dom kommer tillåta det. Så just nu vet vi egentligen ingenting.

http://www.destructoid.com/psn-purchases-will-not-carry-over-...

Medlem

No big deal really... Vem vill spela gammal skåpmat på sin nya konsoll.... Visst en del vill man återuppleva men inte såååå många. Som många andra har sagt så kan man ju faktiskt behålla sin gamla PS3 om man absolut vill lira PS3 spelen.

Skriv svar