"How not to do it: A Dice Story"

Medlem
"How not to do it: A Dice Story"

Tro det eller ej, jag har under de senaste dagarna låtit mitt Battlefield: Vietnam vila till förmån för att spela expansionspaketen till Battlefield 3. Jag tänkte att det vore på sin plats att starta dessa åtminstone någon gång sedan jag köpte de för 19kr/st under mellandagsrean. No dice!

Jag skall inte sticka under stol med att jag blev väldigt besviken av Armored Kill. De ”gigantiska kartorna” var inte mycket större än standardkartorna från de tidigare spelen och Dice hade helt ignorerat infanteri, således förstörde fordonen balansen och gjorde striderna direkt långdragna. Därför förvånade det mig lite extra mycket när jag hade riktigt roligt i Close Quarters, den expansion jag tidigare dömt ut helt och hållet.

Close Quarters var nämligen inte den förlorade Call of Duty-expansion jag väntade mig, utan blandade istället in ”Battlefield” i mixen genom att bygga kartorna på höjden. Jag minns särskilt en karta som utspelades i en kontorsbyggnad. Kartan sträckte sig från parkeringsplatsen i källarvåningen till taket – Allt däremellan var en förstörbar lekstuga. Det kändes lite som ett BF3 som inte låtsades vara samma typ av spel som sina föregångare.

Med dessa goda intryck tänkte jag idag spendera kvällen i Close Quarters och på så vis stifta bekantskap med expansionens andra nivåer. Så blev dock inte fallet. Dice har nämligen bestämt sig för att jag som förvärvat expansionerna på annat håll än genom den högst ointressanta ”Premium”-kostnaden helt enkelt är lite mindre värd som spelare. Det är här spelets så kallade premium-servrar kommer in i bilden.

För er som varit lite mer aktiva i Battlefield-världen är dessa säkert ingen nyhet, men för mig kom det som en stor överraskning tillika ett massivt antiklimax på vad jag hoppades skulle bli en trevlig spelkväll framför en skrikande och halvt kvävd dator. Ty även om jag betalat fullpris för mitt exemplar av Battlefield 3 och köpt de expansioner som krävs för att kunna spela en viss server, så tillåts jag inte att spela mitt spel så länge jag väljer att inte punga ut fullpris än en gång. Det känns lite som att jag idag skulle få ett samtal från Mercedes om att jag inte får köra min bil utanför Västra Götaland om jag inte köper bilen en gång till, vilket enligt mig är väldigt fult gjord.

För att vara lite sådär härligt svensk så vill jag nu gråta ut på Internet om hur lurad jag känner mig samt slänga ut tomma hot om hur jag aldrig kommer att köpa ett Battlefield igen. I egenskap av ett generiskt internettroll vill jag nu runda av med att Dice inte kan sjunka så mycket lägre i mina ögon, detta trots att de bara för några år sedan var en personlig favoritstudio. Tråkigt!

#blogg

Medlem
"How not to do it: A Dice Story"

Väldigt konstigt då jag köpte mitt "Premium via en trepart och mata de in en kod i origin. Allt funkar och på alla typer av servrar.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Hmm förstår inte riiiktigt
När jag söker i serverlistan så finns alla expansionerna tillgängliga även på servrar utan premium.

Som jag tolkade det så har du inte tillgång till CQ (eller de andra expansionerna) pga premium tjänsten. Kan det vara att din filtrering inte är rätt?

Det finns ju ett filter där du kan sätta ett kryss så den inte listar Premium servrar vid sökning.

T.ex. så har jag servrar som favorit där de kör expansionerna utan att servern är en "Premium" server och några i min pluton har inte heller premium men vi har ändå kört expansionerna tillsammans.

Men som sagt, jag kan ha missuppfattat ditt problem

Medlem

Jodå, jag har tillgång till CQ-kartorna - Men inte på alla servrar. Vissa servrar står listade som Premium-servrar (oavsett filtrering) medan andra är listade som vanligt men ändå resulterar i ett "Premium-server"-popup.

Mitt klagomål överlag var att jag måste köpa premium för att ens få spela på vissa servrar även om jag köpt DLC-paketet. Jag tycker att det är fult gjort av Dice och bidrar till ett sämre och mer splittrat community, som att Battlefield-communityn inte var elitistisk nog.

1
Skriv svar