Storebror ser dig

Medlem
Skrivet av Chaan:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Chaan:

Mjo det brukar vara Audi när kommer så nära att man ser emblemet i backspegeln. ...

Det är din upplevelse, men det betyder inte att du har "rätt".

Här förstår vi inte varann tydligen

Haha! Nej, tydligen inte, men var inte ledsen för det.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Stag:

Precis som du säger Odin så är det något som är svårt att få igenom, men tanken är bra rakt igenom, i teorin så att säga. Jag läste en avhandling ifrån Göteborg för ca ett år sedan om precis det här. De teoretiserade om aktiva noder i vägarna som utbytte information med bilen och såg till att man inte kunde köra för fort. På samma sätt som man kan lösa detta systems "problem" med omkörningar så tänkte sig denna gruppen att man i det fallet att man hamnar bakom en bil som kör en viss mängd långsammare än dig själv så kan du öka hastigheten tills det att du har kört om den andra bilen, varefter din bil återgår till normalläge.

@Akronym;
Lagar kan ändras. Men att säga att de är till för att ändras gränsar till befängt. Det är som att säga att regler finns till för att brytas. Självklart är det svårare att som privatperson få igenom ett förslag, men du kanske inte borde skriva ner det på ett A4 att lämna in heller. Som du presenterar det verkar det inte som att du är ensam om den här åsikten, och att då få ihop en liten namninsamling eller liknande för att styrka din önskan är inte allt för tokigt tänkt. Konstigare saker har hänt i vår politik och förordning.

Nej, lagar finns till för att följas, med möjligheten att förändras om det gynnar det som förordningen förespråkar samt gynnar de som utövar aktiviteten som förordningen behandlar. Kort sagt, om en förändring av lagen gynnar både trafiksäkerhet och utövar (polis och privatperson) i det här fallet, så kan lagen ändras. Det innebär inte att den är till för att ändras.

Eftersom vare sig politiker eller polis följer lagarna, varför ska vi andra göra det?


signatur

I drank what?

Medlem

Vilken otroligt sne inställning till lag och förordning.

"Han gjorde så, därför kan jag göra det."

Föregå med gott föredöme och visa våra kära politiker hur man ska göra. Sjunk inte till lagbrytarnas nivå bara för att de gör det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Vilken otroligt sne inställning till lag och förordning.

"Han gjorde så, därför kan jag göra det."

Föregå med gott föredöme och visa våra kära politiker hur man ska göra. Sjunk inte till lagbrytarnas nivå bara för att de gör det.

Problemet är att de som följer lagar och förordningar blir överkörda både av stat, kommun och andra brottslingar. Idag finns det egentligen ingen anledning förutom fängelse att följa lagar.
Kan du med handen på hjärtat säga att du aldrig bryter en lag?

Politiker är de som styr landet, och om de fuskar och fifflar visar de bara att det är så man ska bete sig i landet. Då är det inte märkligt att folk gör likadant. Problemet är bara att politiker är immuna mot åtal, medans gemene man åker dit så det stänker om det (om det handlar om pengar, människor får man skada hur man vill)


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag ser inte riktigt problemet sålänge man inte känner ett tvingat behov av att köra för fort konstant...

Problemet är att EU inte har någon rätt öht att styra över min bil.
Det finns gränser hur långt politiker ska få inkräkta min privata sfär.
Här är måttet rågat.

Medlem

En relaterad sak:

Socialdemokraterna vill behålla FRA-lagen

Socialdemokraterna byter fot om FRA. Partiet vill nu inte lägre riva upp lagen, utan nöjer sig med förbättringar av den kritiserade signalspaningslagen. Omsvängningen beklagas av Miljöpartiet.

Källa: DN.se

Bra eller apa?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Stag:

Jag ser inte riktigt problemet sålänge man inte känner ett tvingat behov av att köra för fort konstant...

Problemet är att EU inte har någon rätt öht att styra över min bil.
Det finns gränser hur långt politiker ska få inkräkta min privata sfär.
Här är måttet rågat.

Gör inte en höna av en fjäder. Ingen styr din bil.

Då är det lika vidrigt att bilar inte kan köra så fort som motorn tillåter också då eller? Eller att musikspelare inte kan spela på den max tillåtna volymen?

Denna privata sfär folk idealiserar existerar inte i fall som denna. Begränsningar för säkerhet görs, och bör göras, och har ingenting med privatliv att göra. Annars tycker jag att det är förjävligt att jag inte får köra vänster i rondeller också. Det invaderar trots allt min privata sfär och mina privata beslut.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Stag:

Jag ser inte riktigt problemet sålänge man inte känner ett tvingat behov av att köra för fort konstant...

Problemet är att EU inte har någon rätt öht att styra över min bil.
Det finns gränser hur långt politiker ska få inkräkta min privata sfär.
Här är måttet rågat.

Gör inte en höna av en fjäder. Ingen styr din bil.

Då är det lika vidrigt att bilar inte kan köra så fort som motorn tillåter också då eller? Eller att musikspelare inte kan spela på den max tillåtna volymen?

Denna privata sfär folk idealiserar existerar inte i fall som denna. Begränsningar för säkerhet görs, och bör göras, och har ingenting med privatliv att göra. Annars tycker jag att det är förjävligt att jag inte får köra vänster i rondeller också. Det invaderar trots allt min privata sfär och mina privata beslut.

Eh jo, det är ju exakt det man gör. Det är dessutom inte att göra en höna av en fjäder. Det är tydligt vilket håll EU vill att man ska gå åt. Medborgare ska kontrolleras mer och mer, om du ser det som önskvärt är det din ensak.
Varje steg i fel riktning är ett steg för mycket, anser jag.

Om man är beredd att uppoffra sin frihet för lite säkerhet förtjänar man varken frihet eller säkerhet.

Medlem

Den frihet du pratar om här är friheten att bryta mot lagen. Med andra ord anser du det vara en civil och mänsklig rättighet att bryta mot lagen?

Om det vi pratar om är att man avlyssnas otillåtet osv så är det en sak. Men att vidta åtgärder för att förhindra folk från att begå lagbrott, som dessutom ofta leder till skadade eller döda, så är det väl ändå inte riktigt något som kan jämföras?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ja. Eller du kanske vill ha kameror överallt även hemma hos folk? Med samma argumentation och resonemang är det lika försvarbart.. Brottslighet ska bekämpas, men inte genom maktfullkomlighet och kontroll på den här nivån. Då öppnar man upp för en otroligt farlig väg...

Medlem
Skrivet av Fargo:

Ja. Eller du kanske vill ha kameror överallt även hemma hos folk? Med samma argumentation och resonemang är det lika försvarbart.. Brottslighet ska bekämpas, men inte genom maktfullkomlighet och kontroll på den här nivån. Då öppnar man upp för en otroligt farlig väg...

Vi är redan på väg till 1984 och den Orwellianska styrningen och har varit det länge.

Svepskälen som anges är oftast att det är till för att skydda..
Så är det INTE. Det är till för att styra och internet är där det kommer avgöras om våra barn kommer få obligatorisk chipmärkning eller inte.

Förstå att att det finns en liten klick som styr och ställer det mesta och att det går över alla gränser och är globalt.

De vill ha nästan gratis arbetskraft och alla resurser för sig själva.
De köper och mutar och hotar sig framåt ett steg i taget och en dag vaknar våra barn upp och inser att de är slavar som aldrig kommer loss och jobbar för maten de måste ha och ingenting annat.

Nätet är det som binder samman och varje inskränkning där MÅSTE bekämpas.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Avstängd

Om man inte vågar säga vad man blir utsatt för då, vad göra?


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

Medlem
Skrivet av Chaan:

Om man inte vågar säga vad man blir utsatt för då, vad göra?

Hur menar du? Kan du förklara?

Att ge upp, är som att lägga sig och dö, och det kommer spegla resterande del utav ditt liv.
Du måste göra motstånd om det inte innebär omedelbart slut på livet, då kan det vara bättre o fly än illa fäkta.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Avstängd

Jag har flytt hela mitt liv. Bott i ett flertal svenska städer. Rest jorden runt. Men det är en ny tid nu. Tidigare gällde det att vidga sina vyer och skaffa erfarenheter och sånt. Nu finns det ingen stans att fly längre. Så det är slåss till döds - och det ungefär det jag har flytt ifrån tidigare. Men det fungerar tydligen så på den här planeten. Skulle jag våga mig på att skriva på min hemsida - redan nu - om alla överfall jag varit med om under livet, så skulle det leda till nya överfall. Det är någon koppling i huvet på folk som går åt fel håll. Därför fungerar det inte att prata om våld. Man brukar ju säga våld föder våld. Och så är det. Någon flippar varje gång jag berättar. Däremot vågar jag dra samma urval av händelser, igen... Till exempel berättade jag på ett forum om ett överfall jag var med om på stan, en kille hoppade på mig bakifrån i en trappa. Det ledde till att fick veta vilka på det forumet som ville slåss (eller värre).

Att jag trots allt vågat börja skriva ner vad som hänt, har lett till att jag blir jagad på gatan. Men i fallet stalkers så är jag säker på att det hjälper att berätta det så att det blir allmänt känt - för sexuell läggning är det ingen som vill få outat och vida spritt. Dock skriver jag inte ut namnen då det skulle leda till ännu mer problem.

I år har jag börjat filma överfallen på gatan. Det blev inte lugnare av det - men svårare att avfärda som påhitt.


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

12
Skriv svar