FZare stoppade våldtäkt?

Inaktiv
Skrivet av Stag:

Det verkar som att folk misstolkar det jag säger medvetet nästan. Jag säger helt enkelt bara att man måste komma ihåg vilka konsekvenser det kan få som man kanske inte räknade med från början.

Självklart ska man ingripa, men man måste komma ihåg att det kanske inte alltid är en bra idé att springa in med stridsyxan uppe.

Ifall du menade mitt inlägg så var det verkligen inte menat som kritik på något sätt, utan bara min syn på det hela. Bra som fan att du engagerar dig privat också måste jag säga.

Medlem

Tack så mycket för alla fina ord. Skulle aldrig kalla det för hjätedåd själv. Men jag var nog rätt människa på rätt tidpunkt. Men oj, vad mina fingrar är trasiga : /


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Du borde få en medalj, minst. *salute*

Jag önskar att alla hade samma mod.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Stag:

Det verkar som att folk misstolkar det jag säger medvetet nästan. Jag säger helt enkelt bara att man måste komma ihåg vilka konsekvenser det kan få som man kanske inte räknade med från början.

Självklart ska man ingripa, men man måste komma ihåg att det kanske inte alltid är en bra idé att springa in med stridsyxan uppe.

Jag förstår vad du menar (tror jag) och du har helt rätt.
I de flesta fall skulle det säkert räcka med att bara göra sig till känna så kommer gärningsmannen förmodligen springa för blotta livet.
Det är ett minst lika effektivt ingripande då det avvärjer/avbryter våldtäkten, vilket såklart är det viktigaste i situationen.
Sålänge man inte avstår ens ett verbalt ingripande pga rädsla för ens egen hälsa.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Precis. Man är faktiskt lagpliktigad att göra något. Minimum, ring polisen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

ZF
Medlem
Skrivet av Stag:

Precis. Man är faktiskt lagpliktigad att göra något. Minimum, ring polisen.

njae, en sån lag har varit på tal visserligen. men inte kan den ha gått igenom utan 10 års debatterande motionerande och utredningar, följt av invändningar och avståndstagande från alla sidor för att nån sida ingen vill tycka samma som stödjer den, och innan den första Juni medan jag missat det hela?

Medlem

Vi har ingen generell angiveri lagstiftning idag.

Om du däremot bevittnar ett grovt brott är du skyldig att larma. Det beror i många fall på brottet, men om det finns fara för annans liv är du lagpliktigad att larma.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Det var ju mycket diskussioner om lagar efter den där rånaren som lämnade personen kvar på spåret efter att ha länsat honom. Han blev ju inte åtalad för det, utan bara för att ha stulit.

Hur gick det sedan? Jag kan inte påminna mig om att några nya regler är på gång.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

ZF
Medlem
Skrivet av Stag:

Vi har ingen generell angiveri lagstiftning idag.

Om du däremot bevittnar ett grovt brott är du skyldig att larma. Det beror i många fall på brottet, men om det finns fara för annans liv är du lagpliktigad att larma.

exakt, men det är en helt annan sak än ingripandeplikt, vilket flera inlägg verkade blanda ihop det med. och föreslog metodik som skulle vara olagliga även med en sån lag dessutom.

sanningen i det hela är att det närmast straffas idag att ingripa lite för mycket. för om gm skulle få för sig det så kan detta hjältedåd kosta flera hundra tusen. ev är det faktiskt bäst för ingriparen här om gm kommer undan då det blir mindre sannolikt att det kommer därhän. som det är nu riskerar han enbart böter.

Skrivet av conthox:

Det var ju mycket diskussioner om lagar efter den där rånaren som lämnade personen kvar på spåret efter att ha länsat honom. Han blev ju inte åtalad för det, utan bara för att ha stulit.

Hur gick det sedan? Jag kan inte påminna mig om att några nya regler är på gång.

han blev åtalad för löjlig gångstil och emigrerade därvid till england där sånt har ett eget departement som uppmuntrar det istället.

Medlem

Modigt som tusan


signatur

Everybody needs help.

Ish
Medlem
Skrivet av BudoWhoopass:

Tack så mycket för alla fina ord. Skulle aldrig kalla det för hjätedåd själv. Men jag var nog rätt människa på rätt tidpunkt. Men oj, vad mina fingrar är trasiga : /

Haha, passande nick Tränar du någon form av kampsport eller självförsvar? Med facit i hand kanske du skulle ha använda öppen hand Bas Rutten-style.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av BudoWhoopass:

Tack så mycket för alla fina ord. Skulle aldrig kalla det för hjätedåd själv. Men jag var nog rätt människa på rätt tidpunkt. Men oj, vad mina fingrar är trasiga : /

Haha, passande nick Tränar du någon form av kampsport eller självförsvar? Med facit i hand kanske du skulle ha använda öppen hand Bas Rutten-style.

Haha, tio år av kyokushin men detta är första gången någonsin jag slår någon utanför träning/tävling. Med facit i hand är det mycket jag borde gjort, men det var ganska instinktivt.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Avstängd

Vadå, nån har huvet i nivå med ditt knä och första tanken är att slå med oskyddade knogar? Ja det borde vara en tankeställare för en van kampsportare. Jag skulle inte våga ta strypning på en våldtäktsman, med minst en av hans armar lediga skulle man lätt kunna få en kniv i midjan.


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

Medlem
Skrivet av Stag:

...
Självklart ska man ingripa, men man måste komma ihåg att det kanske inte alltid är en bra idé att springa in med stridsyxan uppe.

Klokt sagt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Chaan:

Vadå, nån har huvet i nivå med ditt knä och första tanken är att slå med oskyddade knogar? Ja det borde vara en tankeställare för en van kampsportare. Jag skulle inte våga ta strypning på en våldtäktsman, med minst en av hans armar lediga skulle man lätt kunna få en kniv i midjan.

Som sagt, hade jag mer varit beredd på att situationen skulle uppstå hade jag givetvis agerat annorlunda. Men allt hände ganska så jävla fort, jag slog dessutom medan ajg sprang. Det är jättelätt att vara efterklokskapten och säga vad du ska göra, lite halvt en annan sak att göra det.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Avstängd
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Stag:

...
Självklart ska man ingripa, men man måste komma ihåg att det kanske inte alltid är en bra idé att springa in med stridsyxan uppe.

Klokt sagt.

Man ska prata med varann.


signatur

Det här är när diskussionen går: Och då gjorde han det här. Nej det gjorde han inte.

Medlem

kuddos till grabben bra gjort!

12
Skriv svar