SteamOS nu tillgängligt

Medlem
Skrivet av talavis:
Skrivet av beltet:

Då är nästan MacOSX mer unix.

För att vara ännu jobbigare: Mac OS X är UNIX (uppfyller UNIX 03).

Skrivet av PcGamer:

Linux och Unix har inget med varandra att göra även om man lätt kan tro det tack vare namnet.

De har en hel del med varandra att göra. Linux-distar må sakna UNIX-certifieringarna, men de flesta kraven uppfylls via Linux Standard Base.

Vad jag menade var att Linux inte är byggt på Unix.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av marcus8958:

Snart dags att bygga mig en steamboxkonsol.

Återkom gärna med rapport!

Då får du vänta ett tag för jag ska använda radeon 6970 och steam os saknar stöd för radeon.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Snart dags att bygga mig en steamboxkonsol.

Det roliga är att en steambox är raka motsatsen till en konsol.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av wallde:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av wallde:

asså jag må vara trög men vad ska man ha den till? ersätter den ens dator lixom? vad har den för speccs och vad kan man lira den med?

SteamOS är ett operativssystem som i framtiden är tänkt att kunna ersätta Windows för spel(men inom närmaste åren med mycket mer begränsat utbud).

SteamBox eller vad man nu vill kalla den hårdvara de säljer, den är tänkt att kunna ersätta din dator men är egentligen bara en färdigbyggd dator med SteamOS förinstallerat

Ja okej! Då är kag med! SteamOS låter ju spännande, är ett fan av Steam själv så de låter bra!

Men SteamBoxen är jag skepriskt till, det är helt enkelt en vanlig dator bara, som måste uppdateras efter hand som alla andra datorer? Varför ska man då ha en SteamBox istället för en vanlig burk? Kommer SteamBox ha nån fördel?

I grund och botten är SteamBox absolut ihopsatt med vanliga datorkomponenter, men tanken är ju att den ska fungera "som en konsol", med andra ord ska du inte behöva byta ut delar själv. Köper du en av de kraftigare SteamBoxarna håller den säkert i några år. Fördelen är snarare att du kan byta ut delarna själv om något skulle gå sönder.

Men absolut, det är egentligen en vanlig dator i snygg förpackning.

mmm okej! blir då blir det OS för mig! alldeles för kär i datorer för en sån då! gillar inte konsolkonceptet längre!

Avstängd

Just nu ser jag inget som skiljer detta från att köra Steam i fullscreen läge på Windows eller Linux (förutom stöd för fler spel i windows)

I framtiden förstår jag det som att det kommer gå bättre att streama med Steam OS, vad är det utöver det som är förbättring?

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Valves Steam Machine är mer jämförbar med en konsol, utvecklarna vet vad som finns i den, de behöver då inte fokusera på annan hårdvara än den som sitter i (en av de stora fördelarna med en konsol för en utvecklare kontra PC). På sikt kan detta bli ett stort hot mot Microsoft om de fortsätter med att försöka skapa en plattform likt den Apple har, det vill säga att de kan tjäna pengar på all programvara och spel som görs till den.

Nja.

Steam Machine är som jag har förstått det bara ett varumärke som hårdvarutillverkare kan använda sig av när de säljer färdiga datorer med Steam OS på. Men vem som helst kan installera operativsystemet på sin egen dator och därför känns det uppåt väggarna galet att du säger att varumärket Steam Machine är jämförbart med en konsol. Det är fortfarande helt vanlig datorhårdvara vi talar om.

Utvecklarna vet verkligen inte vad som finns i "den". De vet lika lite om vad som finns i en godtycklig Steam Machine som de vet om min vanliga Windows-dator hemma. Den stora anledningen till att folk inte spelar mer på Linux idag är för att det är rejält bristande drivrutinsstöd till all relaterad hårdvara. Nu när Valve trycker ut sina produkter samarbetar de med hårdvarutillverkarna för att få fram välfungerande drivisar, vilket kommer kunna förändra hela marknaden.

Medlem

Var kan man köpa deras handkontroller?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zewy:

Var kan man köpa deras handkontroller?

Jag gissar att de kommer att krängas separat när när väl Steambox är ute på marknaden.


signatur
emj
Medlem

Dom är troligen v

Skrivet av Zewy:

Var kan man köpa deras handkontroller?

Troligen är de jävligt dyra just nu, tråkigt att boxen bara kom med en handkontroll.

Jag började gå igenom de Steam spel som finns till Linux pga Steam box grejen, det fungerar bra. En hel del start up buggar i spel (e.g. fel joystick används i spelen) men det är sådant jag gissar är lättare att fixa på SteamOS.

Om det släpps fler spel till SteamOS så kommer det att vara en rätt bra upplevelse.

Medlem
Skrivet av Killbom:

Just nu ser jag inget som skiljer detta från att köra Steam i fullscreen läge på Windows eller Linux (förutom stöd för fler spel i windows)

I framtiden förstår jag det som att det kommer gå bättre att streama med Steam OS, vad är det utöver det som är förbättring?

Som jag har förstått det har Valve gått ut med information om att spel kan prestera bättre i Linux.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Killbom:

Just nu ser jag inget som skiljer detta från att köra Steam i fullscreen läge på Windows eller Linux (förutom stöd för fler spel i windows)

I framtiden förstår jag det som att det kommer gå bättre att streama med Steam OS, vad är det utöver det som är förbättring?

Som jag har förstått det har Valve gått ut med information om att spel kan prestera bättre i Linux.

Precis. Samt att SteamOS kommer med drivrutinspaket. Detta är som sagts innan i tråden, Valves satsning på att få bort spelandet från Windows plus att (äntligen?) ge utvecklarna en gemensam plattform i Linux att utveckla på. Sen tror jag att det skiljer lite UI-mässigt mellan SteamOS och Steam i helskärmsläge.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av marcus8958:

Snart dags att bygga mig en steamboxkonsol.

Återkom gärna med rapport!

Gör en ni med! Vore väldigt intressant

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av JOnnegrym:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av marcus8958:

Snart dags att bygga mig en steamboxkonsol.

Återkom gärna med rapport!

Gör en ni med! Vore väldigt intressant

Den enda med lite Linux-vana har gått på julledigt, så vi är noobs vad det gäller sånt.


signatur
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av JOnnegrym:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av marcus8958:

Snart dags att bygga mig en steamboxkonsol.

Återkom gärna med rapport!

Gör en ni med! Vore väldigt intressant

Den enda med lite Linux-vana har gått på julledigt, så vi är noobs vad det gäller sånt.

---

Perfekt ju? Filma, Gör alla misstag man inte ska göra så att vi andra kan undvika dem?

Medlem
Skrivet av Widowmaker-EATTJ:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av JOnnegrym:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av marcus8958:

Snart dags att bygga mig en steamboxkonsol.

Återkom gärna med rapport!

Gör en ni med! Vore väldigt intressant

Den enda med lite Linux-vana har gått på julledigt, så vi är noobs vad det gäller sånt.

---

Perfekt ju? Filma, Gör alla misstag man inte ska göra så att vi andra kan undvika dem?

Haha hur kul hade de vatt att titta på OPS! Det funkade inte.. och vi vet inte varför... OJ! Där hände nått... vad var de? Faaaaan!!... Där hände nått igen!

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Vitsen med detta är att få till en standard som utvecklare kan använda, GoG har till exempel sagt att de inte kommer kunna stödja Linux eftersom de då inte kan lova att spelen kommer fungera för en viss version av Linux. Det är mycket enklare med Windows eftersom Windows 7 i princip har två versioner som de behöver stödja (32 bit och 64 bit) men med Linux så finns det som sagt var många versioner (s.k distros).

Inte nog med detta problem som Linux har. Linux har andra problem också, om du uppgraderar Linux kärnan så händer det ibland att drivrutiner slutar funka. Eftersom en drivrutin är skriven för en viss Linuxversion, kanske Linux v3.12 kärnan. Om du uppgraderar till v3.13 så kan drivrutinen sluta funka, så du måste då skaffa en ny drivrutin.

Så företag har ett helvete. Om du säljer datorer, så måste du ibland ha en drivrutin för varje Linux version. "Jaså, kör du v3.12? Då ska du ha denna drivrutin, om du kör v3.13 så ska du ha denna drivrutin" etc.

Faktum är att t.om de största dataföretagen har problem att få Linux att funka till deras hårdvara ibland, pga de måste ha horder av programmerare som skriver om drivrutinerna så fort en ny Linux version släpps.
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1530558/ubuntu-broke...

Sen ska vi inte prata om alla problem med olika Linuxdistros ovanpå detta.

Linux är det enda OS som är designat så här: att du måste skriva om drivutinerna så fort APIerna i kärnan ändras utav Linus Torvalds. Inget annat OS har denna märkliga design, om du kör t.ex. Windows så behöver du inte skaffa nya drivisar när du uppgraderar till Service Pack 1. Men det måste du göra med Linux.

Om du googlar lite på Linux forum så ser du trådar om att "jag uppgraderade Linux och nu funkar inte längre ljudkortet, vad är felet???" etc - så måste de lägga massa tid på att försöka få det att funka. Det slipper du med Mac OS X och med Windows, ja du slipper detta problem med alla OS som finns.

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av PcGamer:

Vitsen med detta är att få till en standard som utvecklare kan använda, GoG har till exempel sagt att de inte kommer kunna stödja Linux eftersom de då inte kan lova att spelen kommer fungera för en viss version av Linux. Det är mycket enklare med Windows eftersom Windows 7 i princip har två versioner som de behöver stödja (32 bit och 64 bit) men med Linux så finns det som sagt var många versioner (s.k distros).

Inte nog med detta problem som Linux har. Linux har andra problem också, om du uppgraderar Linux kärnan så händer det ibland att drivrutiner slutar funka. Eftersom en drivrutin är skriven för en viss Linuxversion, kanske Linux v3.12 kärnan. Om du uppgraderar till v3.13 så kan drivrutinen sluta funka, så du måste då skaffa en ny drivrutin.

Så företag har ett helvete. Om du säljer datorer, så måste du ibland ha en drivrutin för varje Linux version. "Jaså, kör du v3.12? Då ska du ha denna drivrutin, om du kör v3.13 så ska du ha denna drivrutin" etc.

Faktum är att t.om de största dataföretagen har problem att få Linux att funka till deras hårdvara ibland, pga de måste ha horder av programmerare som skriver om drivrutinerna så fort en ny Linux version släpps.
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1530558/ubuntu-broke...

Sen ska vi inte prata om alla problem med olika Linuxdistros ovanpå detta.

Linux är det enda OS som är designat så här: att du måste skriva om drivutinerna så fort APIerna i kärnan ändras utav Linus Torvalds. Inget annat OS har denna märkliga design, om du kör t.ex. Windows så behöver du inte skaffa nya drivisar när du uppgraderar till Service Pack 1. Men det måste du göra med Linux.

Om du googlar lite på Linux forum så ser du trådar om att "jag uppgraderade Linux och nu funkar inte längre ljudkortet, vad är felet???" etc - så måste de lägga massa tid på att försöka få det att funka. Det slipper du med Mac OS X och med Windows, ja du slipper detta problem med alla OS som finns.

Basic (läs open source versionerna) grafikdrivrutiner följer med kärnan och går inte direkt sönder mellan versioner (kompilerar du din egen kärna är du dock ute på hal is och kan behöva matcha versioner). Dock är releases av tex nvidias egna ganska hårt knuten till en viss version av kärnan och xorg, men den aktuella versionen i repot kommer fungera. Detta är till stor del nvidias fel, och förhoppningsvis blir det ändring på det iom steambox om valve kan få med dem på banan (ser ut att bli så då de redan börjat släppa specs så de som gör noveuau har det lättare).

De flesta drivrutiner lider dock inte av detta, det är främst closed source blobbar som grafikdrivare som har det problemet. De företag som inte gör ett bra jobb eller inget alls så reverse-engineeras det ofta.

Linux är knappast ensam om att det är problem när saker förändras, vilket inte är ett så stort problem idag då apierna ändras sällan. En av orsakerna varför vista fick dåligt rykte var just att alla var tvungna att skriva om alla drivrutiner då microsoft ändrat modellen helt och hållet.

Ett av Linus mantran är "we do not break user space", vilket de lyckas hålla rätt bra med tanke på alla utvecklare och företag som är inblandade.

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av PcGamer:

Det är mycket enklare med Windows eftersom Windows 7 i princip har två versioner som de behöver stödja (32 bit och 64 bit) men med Linux så finns det som sagt var många versioner (s.k distros).

Inte nog med detta problem som Linux har. Linux har andra problem också, om du uppgraderar Linux kärnan så händer det ibland att drivrutiner slutar funka. Eftersom en drivrutin är skriven för en viss Linuxversion, kanske Linux v3.12 kärnan. Om du uppgraderar till v3.13 så kan drivrutinen sluta funka, så du måste då skaffa en ny drivrutin.

Så företag har ett helvete. Om du säljer datorer, så måste du ibland ha en drivrutin för varje Linux version. "Jaså, kör du v3.12? Då ska du ha denna drivrutin, om du kör v3.13 så ska du ha denna drivrutin" etc.

Faktum är att t.om de största dataföretagen har problem att få Linux att funka till deras hårdvara ibland, pga de måste ha horder av programmerare som skriver om drivrutinerna så fort en ny Linux version släpps.
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1530558/ubuntu-broke...

Sen ska vi inte prata om alla problem med olika Linuxdistros ovanpå detta.

Linux är det enda OS som är designat så här: att du måste skriva om drivutinerna så fort APIerna i kärnan ändras utav Linus Torvalds. Inget annat OS har denna märkliga design, om du kör t.ex. Windows så behöver du inte skaffa nya drivisar när du uppgraderar till Service Pack 1. Men det måste du göra med Linux.

Om du googlar lite på Linux forum så ser du trådar om att "jag uppgraderade Linux och nu funkar inte längre ljudkortet, vad är felet???" etc - så måste de lägga massa tid på att försöka få det att funka. Det slipper du med Mac OS X och med Windows, ja du slipper detta problem med alla OS som finns.

Lite väl mycket FUD här, visst kan APIet ändras men det händer inte allt för ofta och bara i major versioner (lite ny versions numrering nu). Jag skulle inte säga att företag har ett helvete med drivrutier, tvärt om är de största bidragarna till linux företag som texas instruments, intel, IBM och liknande för att det är öppet och flexibelt.

Det behövs ofta inte heller horder av programmerare för de flesta drivrutinerna, jag har jobbat med linux i ganska många år nu (6-7) och hållit på med kernel och drivrutiner på ett par av sveriges större företag, drivrutiner är ganska ofta maintainade av en person och ofta inte ens anställd av företaget som gjort hårdvaran. Eftersom många drivrutiner är open-source kan man ofta anpassa dem ganska enkelt efter sina behov. Vissa drivrutiner kräver dock mindre horder av programmerare men det är saker som grafik-drivrutiner som är väldigt avancerade så de kräver horder på vilket OS de än körs.

Att jämföra en kernel uppdatering med ett service pack är lite äpplen och päron. Först så ligger inte de flesta distarna på bleeding edge utvecklings releaser utan ligger nån version efter på de stabila, jag är inte 100% säker men jag tror inte heller att distar som ubuntu uppdaterar major releaser utan bara minor med bugfixar och liknande, de byter nog bara major version av kerneln vid nya releaser. d.v.s 2 ggr om år. Man är ju fri att uppdatera själv om man vill det eller ligga på en LTS kernel och en LTS dist. Så det skulle kanske vara bättre men inte heller speciellt bra att jämföra service pack med bugfix releaser, och man väljer ju själv vad man vill köra och kan ha flera kernels inne samtidigt.. t.ex. funkar det nog att köra steamos kerneln i sitt ubuntu. Linux är nog inte heller det enda OS som funkar så, jag är ganska säker på att BSD, Solaris och liknande utvecklas liknande, för att det är ganska bra för att kunna vara lite agil och utvecklas instället för att låsa saker många år, medan man fortfarande har sina LTS kernels som är supportade och bugfixas länge.

Det stämmer ganska bra att det finns många sådana trådar, dock är det ofta ganska enkla fixar med enkla instruktioner. Men sådant har också gått väldigt mycket framåt, det finns saker som krånglar men oftast funkar det helt utan problem eller att ens behöva fundera på att installera en drivrutin, mina småsyskon och föräldrar som minst sagt är totalt ointresserade av datorer kör linux utan större problem, någon fråga då och då och fick hjälp att sparka igång netflix men annars smooth sailing.

Sen att OSX och MS är så mycket bättre beror lite vad man håller på med, jag har sprungit på diverse hårdvara som inte funkar på OSX (dock kanske inte vanliga saker för hemanvändare). Sen gillar jag inte inte deras avtal, windowmanagers, stores, eller att man behöver registrera sig som utvecklare men det har ju med personliga preferenser att göra.. och kanske att man är lite av en freetard

PcGamer: Japp, det är rätt vettigt. De behöver bara officiellt stödja SteamOS/ubuntu men det kommer också göra att det funkar på många andra distar och deras communityn håller nog igång det, t.ex. kör jag steam på gentoo och det funkar fint.

btw.. som många kanske misstänkt så funkar amd på SteamOS även om de inte stödjs officiellt, rullar på helt ok på mitt 6870.

Man ska inte räkna med att det är en stor prestanda vinst att köra i SteamOS utan troligen är det lite slöare men ju mer de optimeras och grafik drivrutiner uppdateras så bör det bli riktigt fint, valves egna spel som left 4 dead och dota 2 flyter på bra men de har de lagt tid på att optimera, jag har inte jämfört fps på mina burkar men det lär väll dyka upp lite sådant ganska snart. Med lite mer utveckling och kanske få in wayland istället för x11 så kan nog SteamOS bli riktigt fint, snabbt och suger lite RAM.

Medlem

wayland? tror det ligger rätt långt ner på lista. AMD och Nvidia är nog inte så heta på det

Medlem
Skrivet av mAniAk:
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av PcGamer:

Vitsen med detta är att få till en standard som utvecklare kan använda, GoG har till exempel sagt att de inte kommer kunna stödja Linux eftersom de då inte kan lova att spelen kommer fungera för en viss version av Linux. Det är mycket enklare med Windows eftersom Windows 7 i princip har två versioner som de behöver stödja (32 bit och 64 bit) men med Linux så finns det som sagt var många versioner (s.k distros).

Inte nog med detta problem som Linux har. Linux har andra problem också, om du uppgraderar Linux kärnan så händer det ibland att drivrutiner slutar funka. Eftersom en drivrutin är skriven för en viss Linuxversion, kanske Linux v3.12 kärnan. Om du uppgraderar till v3.13 så kan drivrutinen sluta funka, så du måste då skaffa en ny drivrutin.

Så företag har ett helvete. Om du säljer datorer, så måste du ibland ha en drivrutin för varje Linux version. "Jaså, kör du v3.12? Då ska du ha denna drivrutin, om du kör v3.13 så ska du ha denna drivrutin" etc.

Faktum är att t.om de största dataföretagen har problem att få Linux att funka till deras hårdvara ibland, pga de måste ha horder av programmerare som skriver om drivrutinerna så fort en ny Linux version släpps.
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1530558/ubuntu-broke...

Sen ska vi inte prata om alla problem med olika Linuxdistros ovanpå detta.

Linux är det enda OS som är designat så här: att du måste skriva om drivutinerna så fort APIerna i kärnan ändras utav Linus Torvalds. Inget annat OS har denna märkliga design, om du kör t.ex. Windows så behöver du inte skaffa nya drivisar när du uppgraderar till Service Pack 1. Men det måste du göra med Linux.

Om du googlar lite på Linux forum så ser du trådar om att "jag uppgraderade Linux och nu funkar inte längre ljudkortet, vad är felet???" etc - så måste de lägga massa tid på att försöka få det att funka. Det slipper du med Mac OS X och med Windows, ja du slipper detta problem med alla OS som finns.

Basic (läs open source versionerna) grafikdrivrutiner följer med kärnan och går inte direkt sönder mellan versioner (kompilerar du din egen kärna är du dock ute på hal is och kan behöva matcha versioner). Dock är releases av tex nvidias egna ganska hårt knuten till en viss version av kärnan och xorg, men den aktuella versionen i repot kommer fungera. Detta är till stor del nvidias fel, och förhoppningsvis blir det ändring på det iom steambox om valve kan få med dem på banan (ser ut att bli så då de redan börjat släppa specs så de som gör noveuau har det lättare).

De flesta drivrutiner lider dock inte av detta, det är främst closed source blobbar som grafikdrivare som har det problemet. De företag som inte gör ett bra jobb eller inget alls så reverse-engineeras det ofta.

Linux är knappast ensam om att det är problem när saker förändras, vilket inte är ett så stort problem idag då apierna ändras sällan. En av orsakerna varför vista fick dåligt rykte var just att alla var tvungna att skriva om alla drivrutiner då microsoft ändrat modellen helt och hållet.

Ett av Linus mantran är "we do not break user space", vilket de lyckas hålla rätt bra med tanke på alla utvecklare och företag som är inblandade.

Vista var en ny windows version, och då är det ok att ändra APIer. MS skulle aldrig ändra APIer inuti WinXP t.ex. Kör du WinXP, så funkar drivisarna tills XP slutar supportas. Men om du byter OS till Vista, så behöver du nya drivisar, inget konstigt med det.

Det låter som att du förnekar att det existerar massa trådar där folk uppgraderar sin kernel och drivisar slutar funka? Linux har inga drivrutinsproblem? Du har inte tittat i Linux forum alls?

Medlem
Skrivet av ShinAkuma:

Lite väl mycket FUD här, visst kan APIet ändras men det händer inte allt för ofta och bara i major versioner (lite ny versions numrering nu). Jag skulle inte säga att företag har ett helvete med drivrutier, tvärt om är de största bidragarna till linux företag som texas instruments, intel, IBM och liknande för att det är öppet och flexibelt.

Så du förnekar att detta är ett problem i Linux? Det finns inga såna problemtrådar i Linux forumen? Du har aldrig sett såna trådar alls?

Citat:

Det behövs ofta inte heller horder av programmerare för de flesta drivrutinerna, jag har jobbat med linux i ganska många år nu (6-7) och hållit på med kernel och drivrutiner på ett par av sveriges större företag, drivrutiner är ganska ofta maintainade av en person och ofta inte ens anställd av företaget som gjort hårdvaran. Eftersom många drivrutiner är open-source kan man ofta anpassa dem ganska enkelt efter sina behov. Vissa drivrutiner kräver dock mindre horder av programmerare men det är saker som grafik-drivrutiner som är väldigt avancerade så de kräver horder på vilket OS de än körs.

Krävs inte horder av programmerare? Skämtar du? Hur många drivisar skryter Linux med att ha? 100.000? Om 1000 programmerare jobbade ett år heltid bara med att uppdatera drivisarna så fort en ny Linux version kom, så skulle de hinna lägga typ 4 minuter var till varje drivrutin. Det behövs flera programmerare än 1000 st, annars kommer det hända att drivisarna slutar funka så fort de inte kompileras om - och då har ju inte Linux egentligen 100.000 drivisar som de skryter med, utan bara några tusen, typ.

Citat:

Att jämföra en kernel uppdatering med ett service pack är lite äpplen och päron. Först så ligger inte de flesta distarna på bleeding edge utvecklings releaser utan ligger nån version efter på de stabila, jag är inte 100% säker men jag tror inte heller att distar som ubuntu uppdaterar major releaser utan bara minor med bugfixar och liknande, de byter nog bara major version av kerneln vid nya releaser. d.v.s 2 ggr om år. Man är ju fri att uppdatera själv om man vill det eller ligga på en LTS kernel och en LTS dist. Så det skulle kanske vara bättre men inte heller speciellt bra att jämföra service pack med bugfix releaser, och man väljer ju själv vad man vill köra och kan ha flera kernels inne samtidigt.. t.ex. funkar det nog att köra steamos kerneln i sitt ubuntu.

Blanda inte in LTS, det funkar inte i praktiken. Om du installerar ny mjukvara i en LTS distro, så behöver du uppgradera biblioteken, och då måste du uppgradera annan mjukvara som använder bibilitoteken. Och så vidare, till slut har du uppgraderat allting. Så LTS funkar endast om du vägrar installera nya program - och vem vill sitta med sina gamla program utan att uppgradera dem? Så LTS distro utvecklare, måste egentligen in och hacka i biblioteken så man kan installera ny mjukvara, eller på annat sätt hacka för att kunna köra ny mjukvara med gamla bibliotek (kanske kompilera om mjukvaran för att synka med en version av libraries). Mao, det krävs massa underhåll, egentligen horder av utvecklare.

Citat:

Linux är nog inte heller det enda OS som funkar så, jag är ganska säker på att BSD, Solaris och liknande utvecklas liknande, för att det är ganska bra för att kunna vara lite agil och utvecklas instället för att låsa saker många år, medan man fortfarande har sina LTS kernels som är supportade och bugfixas länge.

Jo, Linux är det enda OS som funkar så här. Alla andra OS har frysta APIer och ABIer. Det är bara Linux som inte har det, och det är bara Linux som har dessa problem.

Citat:

Det stämmer ganska bra att det finns många sådana trådar, dock är det ofta ganska enkla fixar med enkla instruktioner.

Jo, det finns många problem trådar att folk uppgraderat sin kernel och systemet kraschar på olika sätt. Förnekar du att detta är ett problem i Linux?

Läs här och förstå vad som är ett av problemen med Linux:
http://www.osnews.com/permalink?561858

Medlem

Haha, jag tänkte inte starta nått flamewar. Jag förnekar inte alls att det finns sådana problem, jag läser och skriver på forumen ofta och ser dem. Angånede horder av programmerare menade jag att det inte behövs horder av programmerare för de flesta individuella drivrutinerna, totalt sett blir det såklart väldans många jag vet inte om det skryts med nått antal.

Att LTS inte funkar bra är kanske sanning för desktop där man vill uppdatera sina drivrutiner men det funkar ganska bra för server saker men det kan ju vara problem även där lite beroende på hur de håller repot uppdaterat, hänger de inte med i kritiska uppdateringar kanske man får kompilera från source eller liknande och det är såklart trassligare än man vill ha det men vanlig mjukvara och sådant är oftast inte bunden till kernel versioner. Nu handlar ju tråden om SteamOS, som är för desktop så server saker är inte så relevanta, men det är väll ganska bra med Steam brandade boxar med specs då iaf så att det förhoppningsvis blir ganska lite problem med drivrutinerna.

Att BSD hade frysta API och ABI visste jag inte, man lär sig nått nytt varje dag.

Jag förnekar som sagt inte alls att det finns trådar om folk som uppgraderat sin kernel och att system krashar, sådant händer hela tiden. Jag tycker kanske inte att det är lika farligt som du men det är en annan sak. Jag fattar såklart också att vanliga användare inte vill sitta och felsöka, ha flera kernels och sådant men förhoppningsvis löser SteamOS det snyggt så det funkar bra om man har en burk byggt enligt deras spec.

Ta ett chill pill och var glad.

Medlem
Skrivet av ShinAkuma:

Haha, jag tänkte inte starta nått flamewar. Jag förnekar inte alls att det finns sådana problem, jag läser och skriver på forumen ofta och ser dem. Angånede horder av programmerare menade jag att det inte behövs horder av programmerare för de flesta individuella drivrutinerna, totalt sett blir det såklart väldans många jag vet inte om det skryts med nått antal.

Att LTS inte funkar bra är kanske sanning för desktop där man vill uppdatera sina drivrutiner men det funkar ganska bra för server saker men det kan ju vara problem även där lite beroende på hur de håller repot uppdaterat, hänger de inte med i kritiska uppdateringar kanske man får kompilera från source eller liknande och det är såklart trassligare än man vill ha det men vanlig mjukvara och sådant är oftast inte bunden till kernel versioner. Nu handlar ju tråden om SteamOS, som är för desktop så server saker är inte så relevanta, men det är väll ganska bra med Steam brandade boxar med specs då iaf så att det förhoppningsvis blir ganska lite problem med drivrutinerna.

Att BSD hade frysta API och ABI visste jag inte, man lär sig nått nytt varje dag.

Jag förnekar som sagt inte alls att det finns trådar om folk som uppgraderat sin kernel och att system krashar, sådant händer hela tiden. Jag tycker kanske inte att det är lika farligt som du men det är en annan sak. Jag fattar såklart också att vanliga användare inte vill sitta och felsöka, ha flera kernels och sådant men förhoppningsvis löser SteamOS det snyggt så det funkar bra om man har en burk byggt enligt deras spec.

Ta ett chill pill och var glad.

Jag vet inte om BSD har frysta APIer, men jag vet att Solaris har det sedan decennier. Det jag menar är att det är bara Linux som har såna här problem, inga andra OS.

12
Skriv svar