Steam Machines för klena för vinterns storspel

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av returpack:

Jag har aldrig förstått hur Steam machines ska kunna bli något. Precis som andra nämnt tidigare måste det vara smartast att köpa Steam Link och kontrollen.

Eller bara spela vidare med sin gamla 360kontroll till PC:n

Ja, steam-kontrollen ser inget vidare skön ut, så det blir nog bättre så.
För min egen del får det duga med mus och tangentbord dock.

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av elPresidente:

Vill samtidigt se en komplett PC för 3800kr med en prestanda som ett Ps4...Verkar inte som att du känner till att det finns länder och familjer med starkt varierande ekonomi, som kanske inte har råd att köpa en speldator för 10.000-20.000kr?

Vassegod! Fullt möjligt att bygga en PC motsvarande PS4 prestanda för samma peng. Och det redan i slutet av 2013! Idag blir det ännu billigare att bygga den. Alltså inte 10-20.000 som du hävdar. Tänk på att GPU i PS4 motsvarar ett gammalt GTX 750, som lanserades redan för drygt 20 månader sedan! Ett sånt kort kostar inte mer än $95 idag.
http://www.gamespot.com/articles/can-we-build-a-gaming-pc-on-...

http://www.extremetech.com/gaming/171158-can-you-build-a-gami...

I USA, ja.
Från Webhallen blev det 4313 kr för 750 Ti, Athlon 860k, billigt moderkort, billigt chassi, FSP 500W, 8GB RAM och WD Blue 1TB.
PS4 kostar 3350 kr


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

dåligt belslut att använda linux..
hade linux för jag ville ha ett mer unix-likt os ,som ändå fungerade med den mesta hårdvaran, nu blir det mer som windows för varje år.. systemd malware, spyware överallt och distar fulla med shovelware som är svår att få bort utan att förstöra ngt annat .. slackware är det enda som är ok..men inte länge till.. freeBSD är vinnaren för min del ,

Medlem

Ett sätt vore att bygga steam machines i olika klasser och sedan dela in alla spel på steam i motsvarande klasser. Lätt att se vad man kan spela med sin maskin. Klass 1 kan t ex vara Braid, Limbo eller andra äldre spel. Högre klassning på mer krävande spel.
Lätt att planera sitt köp av maskin om man kan se i steamstore vilka spel man kan köra innan man bestämmer sig.

Medlem
Skrivet av humancentipede:

dåligt belslut att använda linux..
hade linux för jag ville ha ett mer unix-likt os ,som ändå fungerade med den mesta hårdvaran, nu blir det mer som windows för varje år.. systemd malware, spyware överallt och distar fulla med shovelware som är svår att få bort utan att förstöra ngt annat .. slackware är det enda som är ok..men inte länge till.. freeBSD är vinnaren för min del ,

Och du spelar alla dina spel under FreeBSD eller?

Det finns inga OS som automatiskt drar till sig virus och malware utan det handlar helt och hållet om hur användaren brukar sin maskin.
Om du använder SteamOS som det är avsett, alltså för att ansluta till Steam, så är risken nästan obefintlig.

Medlem

Eftersom Steam Machines i princip är PC-burkar, är det fritt fram att göra vad du vill. Installera Windows 10, så är prestandan löst!
Framförallt med den här:
http://www.webhallen.com/datorer_och_tillbehor/kampanjer/stea...
Själv skulle jag bygga min egen minimala/optimerade Linux-installation på Steam-burken och installera nVidias Linux-drivrutin.
Grym prestanda!
AMD har sämre drivrutiner prestandamässigt för Linux.
Men Valve har fixat så AMD:s öppna drivrutiner funkar bra.

Verkar råda lite förvirring om OpenGL/DirectX 3D.
DirectX körs inte på SteamOS/Linux. Spel måste programmeras mot OpenGL-gränssnitt från början.
Cryengine, Unreal och Unity har redan OpenGL-stöd. Bör vara en "tårtbit" att fixa Vulcan också.
Valve har "portat" alla sina Source(3D-motor)-spel för OpenGL. Därför är t ex CS:GO snabbare under Steam på Linux än Steam på Windows.

Intel visade upp ett Vulcan-demo på årets GDC med inget mindre än "Source 2"-motorn!
Det blir en spännande match mellan Dx 12 och Vulcan!

Medlem

Inte heller jag är imponerad av SteamMachines. Fantastiskt koncept på så sätt att jag vill ha tillgång till mitt Steambibliotek på min konsol, men om konsolen kör ett OS som inte kan spela alla mina spel, och om maskinen dessutom är för klen, då är ju konceptet inte möjligt att uppnå.

Däremot ser Steam Link och den nya kontrollen helt rätt ut. Starta PC:n, sätt Steam i fullskärmsläge och spela på tv:n. Ingen Steam Machine behövs!

Medlem

Jag förstår inte vilken målgruppen är. Man kan ju få samma prestanda mycket billigare eller långt bättre prestanda för samma pris om man bygger en dator själv och köper en SteamLink för $50.

Medlem
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av devilrat:
Skrivet av elPresidente:

Vill samtidigt se en komplett PC för 3800kr med en prestanda som ett Ps4...Verkar inte som att du känner till att det finns länder och familjer med starkt varierande ekonomi, som kanske inte har råd att köpa en speldator för 10.000-20.000kr?

Vassegod! Fullt möjligt att bygga en PC motsvarande PS4 prestanda för samma peng. Och det redan i slutet av 2013! Idag blir det ännu billigare att bygga den. Alltså inte 10-20.000 som du hävdar. Tänk på att GPU i PS4 motsvarar ett gammalt GTX 750, som lanserades redan för drygt 20 månader sedan! Ett sånt kort kostar inte mer än $95 idag.
http://www.gamespot.com/articles/can-we-build-a-gaming-pc-on-...

http://www.extremetech.com/gaming/171158-can-you-build-a-gami...

I USA, ja.
Från Webhallen blev det 4313 kr för 750 Ti, Athlon 860k, billigt moderkort, billigt chassi, FSP 500W, 8GB RAM och WD Blue 1TB.
PS4 kostar 3350 kr

PS4 har ett grafikkort motsvarande 750, ej TI-varianten som du jämför i ditt exempel. Sedan kan du fetglömma att hitta en PS4 för 3350 kr i 1TB-varianten, den kostar 4 k. Din jämförelse ger inte rättvisa.

Medlem

Nu är jag ingen expert på området, även om jag kan och har byggt datorer tidigare. Om man nu bygger ihop en PC med exakt samma komponenter som PS4 så blir den väl sämre pga av ett mer krävande OS?

Medlem
Skrivet av radiuz:

Nu är jag ingen expert på området, även om jag kan och har byggt datorer tidigare. Om man nu bygger ihop en PC med exakt samma komponenter som PS4 så blir den väl sämre pga av ett mer krävande OS?

Nja, det har mer att göra att till konsolerna så är optimeringen bättre, man kodar mer specifikt för hårdvaran.
Om DX12/Vulcan blir normalt så kan PCs effektivitet däremot ta ikapp och p.g.a bättre hårdvara bli rejält bättre än konsolerna.

Medlem

Det går inte uppgradera gpu(och cpu?) i alienwares steammachine.. Det är en integrerad grafik-krets som är avsedd för laptops.. 860 m nånting läste jag på ngt forum...

Så grattis till er som köpt/kommer köpa alienware..ni får typ en stationär laptop med skalet från en konsoll..och ni tvingas köpa en helt ny när det inte längre går att maxa grafiken...

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av devilrat:
Skrivet av elPresidente:

Vill samtidigt se en komplett PC för 3800kr med en prestanda som ett Ps4...Verkar inte som att du känner till att det finns länder och familjer med starkt varierande ekonomi, som kanske inte har råd att köpa en speldator för 10.000-20.000kr?

Vassegod! Fullt möjligt att bygga en PC motsvarande PS4 prestanda för samma peng. Och det redan i slutet av 2013! Idag blir det ännu billigare att bygga den. Alltså inte 10-20.000 som du hävdar. Tänk på att GPU i PS4 motsvarar ett gammalt GTX 750, som lanserades redan för drygt 20 månader sedan! Ett sånt kort kostar inte mer än $95 idag.
http://www.gamespot.com/articles/can-we-build-a-gaming-pc-on-...

http://www.extremetech.com/gaming/171158-can-you-build-a-gami...

I USA, ja.
Från Webhallen blev det 4313 kr för 750 Ti, Athlon 860k, billigt moderkort, billigt chassi, FSP 500W, 8GB RAM och WD Blue 1TB.
PS4 kostar 3350 kr

PS4 har ett grafikkort motsvarande 750, ej TI-varianten som du jämför i ditt exempel. Sedan kan du fetglömma att hitta en PS4 för 3350 kr i 1TB-varianten, den kostar 4 k. Din jämförelse ger inte rättvisa.

PS4 verkar prestera som 750 Ti i vissa spel. Byter man till 750 så sjunker priset med hela 200 kr. Alttså ca 4100 kr.

1TB HDD kostar samma som 500GB så priset ändrar knappt.

PS4 1TB Ultimate Player Edition kostar 3599 kr.
Finns också en version som inkluderar Nathan Drake: The Ultimate Collection för 3790 kr.

4100 kr är inte samma peng som 3600 kr.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

123
Skriv svar