Medlem

Vad jag hört ska detta spel vara party/group-baserat istället för att man som i wow grindar bäst solo. Någon som kan svara på vid vilka levels folk börjar köra i grupper? Vad jag märkt är det inga som direkt söker grupper på lägre levels..

Inaktiv

jag körde grupp typ direkt. funkar bäst så. plus att det finns svåra grottor o så direkt i början där man måste vara flera.

Medlem

Det är som i WoW. Du klarar dig bra själv men det är lättare om du tar med en kompis.

Medlem

Det är inte riktigt som i WoW. Svårighetsgraden är betydligt högre.
Det finns enmanna uppdrag men inte fullt så många som gruppuppdrag. Då menar jag inte bara uppdragen som är markerade grupp utan all content i spelet lutar mer åt grupp.

Även som nykomling i WoW så är det inga större svårigheter att spela själv från början till slut men i Vanguard så lär man få riktigt svårt. Plus att det tar riktigt lång tid att samla XP singel.
Man får ju till och med stora fördelar om man hugger ner träd i grupp.

Medlem

Exakt grejjen i wow är ju att det är en belastning att gruppa förän lvl 59 imo tar bara nån dag att grinda upp till 59 solo typ eller ända upp till 60.

jag har spelat massa olika klasser i vanguard högsta upp till 14 men känns som jag gjort mer under dessa 14 lvls än vad jag gjorde från 1-60 i wow. Vissa klasser kan ju sola bättre än andra men klart ett grupp orienterat spel och det är nice.

Dödat massa bossar och flera häftiga grottor som inte är instanser utan man går direkt in i dom som det borde vara i alla spel, känns som back to basic och det är skönt. Synd att det inte verkar finnas en EU FFA pvp server hade velat spela där.

Medlem

en minoritet som tycker det är kul o grinda solo

Själv så körde jag i princip i grupp från lvl 4 upp till lvl60 med endast nåra timmars spelande solos.

Och jag anser att på det sättet så får du mest utav mmo spel oavsett vilket man spelar.

har inget med om spelet är lättare eller svårare solo.

Tog mig en månad att nå lvl 60 på det sättet.
Hardcore grindar man så visst tar det längre tid i vanguard/eq2 men du det tar bara lite längre tid..

Jag tycker det var fördelen med wow om du ville så kunde du maxa lvls snabbt o fokusera på endgame rading och ville du ta det lugnt så kunde man göra så.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Hur många ska börja lira vanguard?

Själv ska jag börja spela på EU pvp server 3 dagar före release

Medlem

erebore kolla din inbox.

Medlem

Jag och 4-5 andra vänner kommer börja testa Vanguard på fredag. Men för oss blir det nog PvE server.

Inaktiv

Kör pvp istället!

Det är team ruleset, så det är inte så farligt. Skapar bara mervärde, dels under utforskandet men ännu mer lategame.

Det kommer inte vara ffa på EU pvp´n.

Medlem

hmm 10:00 a.m. PST är det 19.00 här i Sverige i morgon eller?
tydligen då de skall öppna servrarna..


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Små funderar om man ska börja lira har så otroligt tråkigt men då vill man ju umgås med lite svenskar också.

Kan ni pma mig eller skriva i den här tråden om hur spelet värkar vara så man kan bestämma sig i veckan om hurvida det har blivit bättre eller sämre sen betan, kom ju en hel del updateringar som jag inte orkade vänta på sist.

Inaktiv

Först när jag började lira hängde sig klienten hela tiden och questsen var förvirrande. Nu med sista patchen innan betan la ner var allt det fixat (inte riktigt allt, men nästan). Kommer en ny patch nu varje dag och kommer göra det 10 dagar efter release, sen ska devsen ta lite ledig o börja jobba som vanligt folk. Men som betan såg ut tyckte iaf jag att det var toppen.

Jag o salami (från fz) tänkte dra igång en svensk guild, så det e ba hojta till så kör vi igång.

Angående vanguard i helhet så är det stora pluset enligt mig att det är en mogen grupp mmoare som spelar. Dvs communityn kommer bli hel bra tror jag! Och som alla vet är det den som gör ett bra spel.

Tycker du om MMORPG ska du spela vanguard, simple as that. Och på pvp server, självklart!

Medlem

Får väll se om den gyllene kanten kommer i veckan då, oftast brukar jag bara bli förbannad på pvp såvida man inte har en halv arme med sig.

Blir så otroligt less när dom ska fega ur och köra 3vs1 för att inte felora eller nån rouge som stunnar en i ryggen och bara duttar tills man dör.

Medlem

2tim15min kvar gaaaahh

Medlem

Bara EU servrarna som är nere. Vad förvånad jag blir NOT....


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Inaktiv

ugg suttit o väntat sen 19.00

Medlem

Så nu har jag o polarn beställt varsitt ex, blir på PvE server dock =P

Medlem

Så fort spelet kom igång så slutade folk skriva här? :s

Inaktiv
Skrivet av Heya:

Så fort spelet kom igång så slutade folk skriva här? :s

Ja precis .

Kan man få en uppdatering på hur det funkar. Infriades förväntningarna?


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Medlem

Det är lite för tidigt och börja kommentera hur bra eller hur dåligt det är men:

- prereleasen blev för europas del 9 timmar försenat. Alla US servrar va uppe när de skulle, den enda EU servern som fanns kom upp 9 timmar senare. (26 feb)
- på lördagen kl 20:45 bestämmer de sig för att patcha. Igen alla US servrar kommer upp först EU servern ligger nere i mer än 3 timmar (sen gick jag och la mig orka inte vänta)

- Det finns nu två stycken EU servrar. Pingen ligger fortfarande på mellan 500-1000ms beroende på vilket område man befinner sig i.
- 1000 tals buggar, crasher, och strul
- spelet kräver sin hårdvara, trots att den använder en modifierad version av Unreal 2 motorn.

Vad mer vill ni veta?

Inaktiv

Tack för uppdateringen.

Några frågor till
Hur många spelare är det ungefär på EU servrarna?

Är pingen dålig på grund av dålig nätkod eller för att det är en instabil launch?

Hur funkar gameplay'et kul eller tråkigt eller är det för tidigt att säga kanske?

Skriver om jag kommer på fler frågor.


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Medlem

Jag har svårt att bedöma hur många spelare det är på EU servern men det var fullt. Servern klarade i varje fall inte av trycket.

Alla servrar har uppgraderats inför den officiella lanseringen som är idag. Vi kan hoppas att den värsta nätlaggen nu är över.

Jag kan förstå viss lagg när alla europer loggade på när pre-releasen gick live men man kan tycka att efter flera månader av beta testing så borde de ha varit lite mer förberedda. Om man förflyttar sig bort från nybörjar områdena så kan pingen börjar stabilisera sig lite. Med stabilisering så menar jag då typ under 500ms dock fortfarande över 150-200ms.

Jag spelar Paladin och blev lvl 11 igår kväll. Min subjektiva iaktagelse är att gameplay'et är kul. Räkna inte med så värst mycket solande bara. Detta är ett gruppspel och det börjar rätt så tidigt.

Vid lvl 7 så kickar death-penaltyn igång. När du dör så hamnar alla dina grejer på din lik och du vaknar upp på ett kyrkogård. Du måste då i bara dina filingar springa tillbaka till din kropp. Om du skulle välja att summona din kropp vid kyrkogården då blir du dels straffad med xp förlust, dels tar dina saker stryck. Jag vet inte hur mycket exp man förlorar men jag mins att det va markant.

Om man jämför det med andra MMORPG så är Vanguard rätt så avancerat. Det är ingen arcad-kännsla i fighterna som I WoW. Det är tufft och utmanande på ett roligt sätt.

Jag vill höja en varningsflaga för höga systemkrav. Jag själv spelar på en AMD Athlon 3500+ med 1gb ram och en Radeon X800Pro och det laggar. I 1280x1024 på medel inställningarna så laggar det riktigt hårt på vissa ställen. Då pratar vi 5-10 fps.

Nu blev det ganska mycket text. Fler frågor!

Medlem

Själv är jag nu lvl 12 Warrior och jag upplever det ganska laggfritt, kommer sällan över 300 trots att jag spelar på en US server. Jag har spelat för många spel genom SOE för att spela på EU server igen..

Spelet är underhållande och lagom utmanande, räknar du med att spela solo så kommer du få spela måånga timmar för att levla. Efter lvl 10 börjar levlingen på bli ganska trög men det är enligt mig bra så man slipper höglevlade personer sen som inte vet hur man spelar.

Vapen finns det gott om, men väldigt många klubbor och sånt som inte ens syns att man har, ser ut som man slåss med bara händerna, samma gäller hjälmas och ansiksmasker, de syns inte alls. Brokern, dvs där man köper och säljer saker till andra användare var väldigt buggig men funkar relativt bra efter senaste uppdateringen. Man bara väljer saken man vill sätta ut och pris på den så är det klart, dvs inge auktion och max 10 saker ute samtidigt,iaf än så länge.

Det var allt för den här gången

Inaktiv

Hur är uppdelningen av servrarna? merpart PvE eller PvP? Finns det RP och permadeath servrar?


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Medlem

Nästan bara PvE, en EU PvP (Team PvP) och på US sidan finns det en Team PvP och en FFA PvP, det är allt och så en (US såklart) RP server.

Medlem

Finns de ingen test man kan köra? Har precis slutat med WoW och letar efter ngt nytt men vill inte köpa innan jag testat ngt.

//Frazz

Medlem

Kan ju alltid be om ett guest pass av nån som köper colletors edition, vilket jag antagligen kommer köpa när jag har råd.

Medlem
Skrivet av Bravo:

Kan ju alltid be om ett guest pass av nån som köper colletors edition, vilket jag antagligen kommer köpa när jag har råd.

Ok. Om de finns nån snäll själ där ute som gjort detta och vill ge bort sitt pass så skicka mig ett PM. Kan tänkta mig att betala 50kr eller nåt för att få testa.

//Frazz

Medlem

Hejsan, Ska lägga in en varning angående vanguard.
Spelet flyter på väldigt bra för mig, gamplayet är kul. Väldigt possitivt att dom gjort ett spel för oss som inte riktigt gillar så "snälla" spel som wow etc.

Varningen är dock att EU serversen plågas av samma problem som Everquest2's EU servrar, nämligen näst intill konstant downtime. Försökte själv spela på US servers men det är nästan omöjligt pga av allt lagg.
Hurvida detta kommer lösa sig eller inte vet jag inte, men efter ett par år ser det ju nästan likadant ut för eq2's eu servers.
Anledningen till att nämna eq2 är att det är samma bolag som står för Customer Support och servers, nämligen SOE(Sony online Entertainment). Dessa tenderar att skita fullständigt i sin europeiska playerbase.

Annars är spelet väldigt bra trots alla buggar i min mening. Downtimen är dock helt oacceptabel.

Mvh Zerk

Skriv svar