Recension - Mass Effect: Andromeda

Medlem
Skrivet av Fusionn:

Nån som vet om det går att importera sin karaktär från 3an till 4an?

Varför skulle du kunna göra det?
Andromeda utspelar sig 600 år efter 3:an, och gör inga anspråk på ME3 överhuvudtaget så vitt jag vet.
Detta är en nystart för Mass Effect.

Skribent
Skrivet av Fusionn:

Nån som vet om det går att importera sin karaktär från 3an till 4an?

Nej, det här spelet har en helt ny huvudperson.

Medlem

Tack igen för era svar har hållit mig borta från all info för mindre risk om spoilers

Medlem

Efter läst alla förbannade kommentarer på många sidor.

"Good... Good.... Let the HATE flow through you!".

Tycker skurkarna ser alldeles för snälla ut. Jätte löjliga. Valpögon har de minsann.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Det känns som om det kanske är mer värt att lira igenom ME 1-3 istället... åtminstone tills detta ligger i reabacken. Synd.

Medlem

Passande att Thimbleweed park släpps om några dagar så att det finns annat att spela medans EA får ta sig en rejäl funderare.

Medlem

Blir en klassiker. Vänta på rean, och ev en sammlingsgåva med all DLC som jag bara antar kommer komma. Då lär väl det mesta hunnits patchas i ordning.

Medlem
Skrivet av Rafner:
Skrivet av emilakered:

Den är typiskt 3/5, bra utan att övertyga. Bergodalbana av högt och lågt.

Tror ni spelets narrativ/dialog (och även andra aspekter) hade fått mindre kritik om t. ex. Witcher 3 inte hade släppts? Jag menar, för egen del så höjde Witcher 3 ribban en hel del för hur rollspel ska se ut/låta/skrivas.

Bortsett från Geralt då, hans röst var ju så kass att den ensamt drog ner betyget på spelet.

Medlem

Verkar som att mina värsta farhågor har bekräftas. Ju mer man såg av spelet desto mindre optimist blev man. Att de flesta recensionerna har gett spelet ljummet kritik kan innebär dödsstöten för serien.
Men vi har iallafall en hel del memes från spelet, så allting var inte allt för inget.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Devan:

Förköpte förövrigt NMS dagen innan release, ångrar mig inte.

Moderator | Testpilot
Skrivet av emilakered:

Jag har lirat cirka 20 timmar i helgen, majoriteten på Xbox One S. De tekniska aspekterna åt sidan (finns en kort genomgång på sista sidan), jag håller med Marcus i mer eller mindre allt han skriver.

Mass Effect: Andromeda är galet spredigt, där högt och lågt blandas hela tiden. De inledande timmarna är riktigt svaga, sedan tar sig både berättelse och karaktärer allt mer. Även det är dock inte en rak resa, utan med jämna mellanrum faller även storydelen tillbaka på onödigt utdragna bilresor.

Spelet är fullproppat av "system" för allt möjligt. Scannande, byggande, baser, resurssamlande, mining.. För att inte tala om det AVSKYVÄRDA rymd-sudokut. Jag får känslan av "det här är kul, det har vi med", sedan har ingen liksom satt stopp när antalet olika menyer och funktioner sprungit iväg. Det mesta blir bara ett enormt slöseri med tid, som tar fokus från de bättre bitarna.

Med det sagt växer spelet på mig. Jag gillar combat-systemet, speciellt med fler abilites upplåsta. Jag gillar även Ryder som karaktär, där min egen Sara formats till någon form av sarkastisk och dryg jävel. Även storyn i stort och kompanjoner man möter där räcker för att hålla mig intresserad. Just i detta nu tänker jag på vilket uppdrag jag ska köra ikväll, vilket ändå är ett bra tecken.

Kort och gott, jag kommer absolut spela vidare och plöja igenom titeln. Den är typiskt 3/5, bra utan att övertyga. Bergodalbana av högt och lågt.

Fler abilities spelar väl ingen större roll om man bara kan ha 3 per gång?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

MEG
Medlem

Bioware var en gång i tiden kungar när det gällde rollspel (enligt mitt tycke), numera så känns det som att de har tappat gnistan


signatur

Death is only the beginning

Relik 📜
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av emilakered:

Jag har lirat cirka 20 timmar i helgen, majoriteten på Xbox One S. De tekniska aspekterna åt sidan (finns en kort genomgång på sista sidan), jag håller med Marcus i mer eller mindre allt han skriver.

Mass Effect: Andromeda är galet spredigt, där högt och lågt blandas hela tiden. De inledande timmarna är riktigt svaga, sedan tar sig både berättelse och karaktärer allt mer. Även det är dock inte en rak resa, utan med jämna mellanrum faller även storydelen tillbaka på onödigt utdragna bilresor.

Spelet är fullproppat av "system" för allt möjligt. Scannande, byggande, baser, resurssamlande, mining.. För att inte tala om det AVSKYVÄRDA rymd-sudokut. Jag får känslan av "det här är kul, det har vi med", sedan har ingen liksom satt stopp när antalet olika menyer och funktioner sprungit iväg. Det mesta blir bara ett enormt slöseri med tid, som tar fokus från de bättre bitarna.

Med det sagt växer spelet på mig. Jag gillar combat-systemet, speciellt med fler abilites upplåsta. Jag gillar även Ryder som karaktär, där min egen Sara formats till någon form av sarkastisk och dryg jävel. Även storyn i stort och kompanjoner man möter där räcker för att hålla mig intresserad. Just i detta nu tänker jag på vilket uppdrag jag ska köra ikväll, vilket ändå är ett bra tecken.

Kort och gott, jag kommer absolut spela vidare och plöja igenom titeln. Den är typiskt 3/5, bra utan att övertyga. Bergodalbana av högt och lågt.

Fler abilities spelar väl ingen större roll om man bara kan ha 3 per gång?

Jo, det tycker jag ändå! De abilites som låses upp längre fram ger mer omväxling, och blir allt mer effektiva vid högre nivåer samtidigt som profilerna ger mer avtryck. Har kommit på mig själv med att byta runt abilities ganska ofta.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Releasehästryttare
Skrivet av waeress:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/e4/9e/27/e49e2...

Förköpte förövrigt NMS dagen innan release, ångrar mig inte.

Oh look out! We have a badass over here!

Medlem

Exakt. De enda som finns är att välja om shepard var man eller kvinna. I övrigt endast en del referenser från trilogin. Lite här och var mest att de nämner olika namn o händelser.

Medlem

3/5 måste vara brutalt dåligt för bioware. Fanns en tid när bara namnet garanterade 80% ...

Medlem

Tyvärr blir det väl att låta spelet mogna ett tag innan man ger sig på det :/


signatur

In Hoc Signo - PPP

Medlem

Fan många besvikelser nu. Först Ghost Recon och nu detta

Vad ska man då spela?

Medlem
Medlem

Har precis klarat ME1, håller på att modda ME2 nu. Så får vi se om jag orkar ge mig på ME3 sen eller om jag är less.

Synd att ME Andromeda inte fick mer än 3/5, hade hoppats på 4/5 i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr

Som väntat, tyvärr. Nu är ju 3/5 ett bra betyg, men för att vara ett Mass Effect-lir är det förstås inte godkänt.

Medlem

"Intressant berättelse och karaktärer"
Antar att det är smaksak? Många andra sajter klagar just om att det inte är så. Massvis av usla fetch-and-kill quests och dåligt manus på en hel del konversationer.
Marcus skriver inte heller ngt om systemet med moraliskt val, ngt som var ett kännetecken för ME1-3 och som andra kritiserar som extremt inkonsekvent.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Rh3nium:

"Intressant berättelse och karaktärer"
Antar att det är smaksak? Många andra sajter klagar just om att det inte är så. Massvis av usla fetch-and-kill quests och dåligt manus på en hel del konversationer.

Det är väl inget att anta? Självklart är det en smaksak. Själv ogillade jag storyn i The Last of Us, men det får man inte säga högt...

Geeks Gaming

Kommer skaffa de ändå.
Mass Effect har aldrig varit om spelmekanik för min del. Och tror inte det har varit focus i de gamla spelen då vissa mekaniker där är extremt dåliga eller rent av tråkiga.
För mig är berättelsen och karaktärerna viktigare. Spendera alltid tid och lyssna och läste genom allt man hitta.

Och kul att striderna är fått lite rework då de gamla ME va bara tråkig cover/shoot... cover/shoot.... cover/shoot.

Medlem

Intressant med Emils Åkereds tekniska analys jämförelse, och att man vågade ta ut svängarna. För när vanliga användare ens nämner saker som "skarpare texturer" och "bättre ljussättning" eller högre FPS är att föredra (60>30) för ett bättre flyt i spelen, ja då brukar helvetet braka loss. Det yppas både fanboy och PC Master Race hej vilt från folk. Man trampar alltid på en öm tå. Bra med saklig analys, ha gärna mer sådant när ni testar olika versioner av spel

Medlem

Hoppades att Bioware blivit inspirerade nog av Witcher 3 för att skapa något storslaget. Men tyvärr verkar det inte vara så...

Medlem

Karaktärernas ansikten ser tydligen rätt eländiga ut enligt PewDiePie: https://www.youtube.com/watch?v=6MEKM2amQ2E
Hur ställer sig testaren kring detta?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av devilrat:

Intressant med Emils Åkereds tekniska analys jämförelse, och att man vågade ta ut svängarna. För när vanliga användare ens nämner saker som "skarpare texturer" och "bättre ljussättning" eller högre FPS är att föredra (60>30) för ett bättre flyt i spelen, ja då brukar helvetet braka loss. Det yppas både fanboy och PC Master Race hej vilt från folk. Man trampar alltid på en öm tå. Bra med saklig analys, ha gärna mer sådant när ni testar olika versioner av spel

Tycker det är tvärtom. Det var i någon artikel där jag skrev det motsatta; att det rörande spelet ifråga (tror det var ett Telltale-lir eller pusselspel) inte spelade någon roll för mig om det var 30 eller 60 fps. Då fick jag genast en hop arga tekniknördar på mig.

Skrivet av devilrat:

Karaktärernas ansikten ser tydligen rätt eländiga ut enligt PewDiePie: https://www.youtube.com/watch?v=6MEKM2amQ2E
Hur ställer sig testaren kring detta?

Med tanke på att ingressen är "Under alla sura miner gömmer sig en minnesvärd upplevelse." samt att han har minuset "Själlösa ansikten och animationer" är det väl rätt tydligt att han håller med.

Medlem

Hoppades mina första intryck var fel , satans Bioware och förstöra min favorit IP sådär.
Tur att tronen numera besitts av några andra som kan det här med RPG, Cyberpunk 2077 får fylla tomrummet.
Rip Bioware

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

"Intressant berättelse och karaktärer"
Antar att det är smaksak? Många andra sajter klagar just om att det inte är så. Massvis av usla fetch-and-kill quests och dåligt manus på en hel del konversationer.
Marcus skriver inte heller ngt om systemet med moraliskt val, ngt som var ett kännetecken för ME1-3 och som andra kritiserar som extremt inkonsekvent.

Fast questen i ME1 är ju ingen höjdare direkt, visserligen ett äldre spel men de såg ju exakt likadana ut mer eller mindre. Kan inte uttala mig om de andra eftersom jag inte spelat dom än.

Skriv svar