Stockholm för nybörjare, del 8

Grafikfejs
Paradox Interactive
Stockholm för nybörjare, del 8

Vissa människor tycker att även förorten tillhör Stockholm. De anser att människor som är bosatta i Jakobsberg, Upplands Väsby, Tyresö eller liknande småhålor är storstadsbor. Det håller jag absolut inte med om. Folk som bor utanför den snäva cirkel som kallas "innanför Tullarna" är bönder!

Men, inget ont ord om bönder. De behövs för att hålla Sverige vid god vigör. Det är först när de besöker storstan som de utgör ett problem, och med citykärnans utbredning händer det tyvärr allt oftare. Den lantliga idyllen möter storstadens snabba tempo och i friktionen dem emellan uppstår irritation och frustration.

Som det här med köer till exempel. De fungerar. Att köa är en livsstil, och kvaliteten på morgonens busskö kan vara skillnaden mellan en bra eller dålig arbetsdag. Här i stan vet man att en rak kö, där alla går i samma takt och följer samma beteendemönster, är det mest effektiva sätt att fylla en buss. På landet verkar man dock tro att ju fler man är som tränger sig framme vid ingången, desto snabbare går det. Uttrycket "flaskhals" verkar de aldrig ha hört talas om.

[ia=386711; large]
En lantis tränger sig före i busskön

Den värsta form av kö-missbruk är dock när en enda persons brist på disciplin får honom att tränga sig. Att tränga sig är nämligen det enskilt största irritationsmoment som en stockholmare kan uppleva i morgontrafiken. Det omkullkastar planering, ger dagen en dålig start och skapar hat och mordlust. Att hämta sig från en sådan skymf kan ta flera timmar och har en förödande dominoeffekt där arbete och familjeliv blir lidande.

8 ) EN RAK KÖ ÄR EN SNABB KÖ

Träng dig inte. Ge dig inte hän till dina lantliga impulser. Följ strömmen och låt kösystemet göra sitt jobb. Det går fort, är effektivt och skapar ingen onödig höjning av mordstatistiken.

#blogg


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

1
Skriv svar