Nyheter som vi börjar veckan med

Medlem
Nyheter som vi börjar veckan med

Veckans sista nyheter är på tapeten och det som är mest intressant just nu är att regeringen vägrar skicka pengar till GM, Emma vill ha mer pengar, Sverige måste vända på klimatkrisen och Yoga räddade Kristina ur sitt missbruk.

Ska vi börja beta av dem?

SAAB
Det är inget nytt att General Motors som är ägare till SAAB inte mår särskilt bra.
Nu väntar ett par ödesdygn för alla dem som är involverade i SAAB och det är en hel del människor.
Regeringen med Reinfeldt i spetsen vägrar att skjuta till pengar till GM och man kan fråga sig om det är rätt.
Är det rätt att inte gå in och hjälpa ett stort företag i Sverige?
Eller är det fel?

Själv är jag ganska övertygad om att det är rätt av regeringen att inte hjälpa GM med SAAB.
Varför skulle de ge GM pengar utan någon som helst försäkring om att SAAB skulle bli kvar för det?
Tänk så snuvade regeringen skulle känna sig. En blunder.
För att inte glömma alla de åtaganden regeringen skulle tvingas göra för andra företag i Sverige som det håller på att gå utför med. Ska de rädda alla företag från konkurs bara för att?
Vad vinner vi på att rädda ett företag som inte säljer sin produkt?

Emma vill ha mer pengar
Det har väl egentligen inte undgått någon att Emma Jangestig har fått ett svårare liv efter ett av Sveriges mest uppmärksammade mordfall.
Christine Schürrer är av Tingsrätten dömd för mord på de bägge barnen Max och Sara och Emma har blivit tilldömd ett skadestånd på 75000kr. Emma tycker att det här är lite, vilket det faktiskt kan vara.
Hon tänker på dem som två individer och vill åtminstone dubbla skadeståndet.

"? De skrev i tingsrättens dom att lidandet inte blir större för att det är två. Men det är det. När jag slutar tänka på Saga börjar jag tänka på Max, säger Emma Jangestig i intervjun."

Och med en sannolikhet på 100% så kommer lidandet att vara stort i resten av Emmas liv.
Så visst, ge henne 150 000, döm Schürrer till livstid och sedan kan hon släppa en bok, skapa en fond, springa lite bland skvallertidningar och på så sätt göra som alla andra som råkat utför något riktigt traumatiskt.
Eller ja, nästan alla. Många får sina liv förstörda utan medias uppmärksamhet och som får lida i det tysta i resten av sina liv.

Sverige måste vända på klimatkrisen!
Ja, faktiskt så är det så skrattretande att tre "experter" har fått svara på den underbara frågan:

"Hur ska vi kunna rädda världen?"

Svante Axelsson som är generalsekreterare för Svenska naturskyddsföreningen ska vara en expert på det här och har det underbara svaret: "Det finns otroligt mycket åtgärder vi kan sätta in om den politiska viljan finns. Det är fullt möjligt att minska koldioxidutsläppen i Sverige med 40 procent. Vi måste satsa på vindkraft snarare än kärnkraftverk och vända bilkrisen till en satsning på nya drivmedel. Dessutom kan vi utvinna ny teknik och exportera den till fattigare länder"

Det passar ju bra nu när SAAB förmodligen går åt helvete. Det finns alltid positiva sidor av något.
Så vi kan ju ge alla som tvingas gå vid SAAB en liten kram och säga att han eller hon har varit med och räddat världen.
Däremot förstår jag inte resonemanget att vi sparar koldioxid på att satsa på vindkraft före kärnkraftverk.
Men han är expert så han måste veta något jag inte vet, annars ska jag nog titulera mig expert.

Nästa person att få svara på frågan är vår egen kändismeteorolog Pär Holmgren.
""Personligen tycker jag att svenska politiker och företag borde göra mer. Jag är övertygad att det går att vända trenden. I dag har alla länder insett att klimatet är ett stort problem och det gör att förändringar kan ske snabbt. Men det krävs att politikerna vågar ta obekväma beslut, till exempel att fasa ut bensinbilarna".

Ja, han verkar mer expert än vad Svante gör. Han säger inget korkat utan kör på något mer självklart.
Bensinbilar behöver fasas ut, särskilt gamla bilar. Om vi gjort det tidigare så hade vi kanske räddat SAAB.

Sist men inte minst så Lars Westermark, enhetschef på naturvårdsverkets miljöpolicyenhet:
"Vi måste minska utsläppen. Både globalt och nationellt. Vi måste utveckla handeln med utsläppsrätter och använda nationella styrmedel, det måste kosta att släppa ut koldioxid. Det behövs ett omvandlingstryck på hela ekonomin och en satsning på forskning"

Återigen en person som pratar som en expert.
Det vill säga sådant som är ganska självklart utan att säga något ogenomtänkt eller dumt.

Tyvärr, Svante, men i mina ögon är du bara ännu en av de där profiterande särintressena i miljödebatten som säger fina saker som du inte tänkt igenom och får det att låta väldigt dumt.
Du är nog veckans expertmisslyckande faktiskt.

Yogan räddade Kristina ur missbruket

Ja, man måste avsluta med en glad nyhet. På så vis vet man att det inte bara är mörker i världen utanför ens rum.
Artikeln handlar om Kristina Kumlin som är en före detta "Toppmodell" och som numera gått över till att vara Yogalärare och kokainfri.
Hon var 13 år när hon blev upptäckt som modell och flyttade tre år senare till Paris där hon, och nu citerar jag: "Botade ensamheten med att äta kakor. Middag åt hon med playboys vars dagliga föda var nyanlända modeller."
Kannibalism och kakmonster i Frankrikes storstad. Som gjort för en artikel!
Nåväl, nu går vi vidare.
Tröstätandet av kakor och hennes år som basketspelare (?) gjorde att hon under en plåtning inte fick på sig byxorna. Så om hon ville stanna så gällde det att bli smalare.
Hennes första agentur lovade guld och gröna ängar men stal hennes pengar.
Hennes andra gav henne amfetamin så att hon inte skulle ta kakorna.
Till sist dök en manlig modell upp (De dyker upp där man minst anar det...) och introducerade Kokain som substitut för kakor.
"? Det var jättehärligt att inte vara hungrig."
Efter 6 år med hektiskt modellerande, finansiella kriser, kokain och Prozac så slutade det till slut i en lägenhet på Rue de Rivoli i Paris och med ett litet telefonsamtal med sin mor.
Hennes far kom då illa kvickt och hämtade hem henne till Sverige och skickade henne på avvänjningar, behandlingshem och Anonyma narkomaner. Till sist testade hon Yoga, fastnade för Yoga och vill nu hjälpa andra med Yoga.

Var inte det en saga om något?
Det är så ett inlägg om nyheter ska avslutas.
Antingen det eller med väder eller sport... Men det är ju bara för jävla kallt (-14 i skrivande stund) och inom sporten så är det inget intressant ändå.

Edit:
Här kommer länkar till artiklarna:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4421697.ab (SAAB. Svårt att missa ändå...)
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1467541/emma-det-ar-fruktan... (Emma och pengarna)
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1467230/experterna-sa-kan-v... (Hur vi ska rädda världen)
http://www.aftonbladet.se/wendela/article4323321.ab (Yoga besegrade drogerna)

#blogg


signatur

Gud och soldaten vördar vi, I tider av fruktan står de oss bi.
Men när hotet är borta och fyllda är faten, Glömma vi Gud och förakta Soldaten.

1
Skriv svar