Black ops, första intrycket

Medlem
Black ops, första intrycket

Som jag nämnde förra veckan så fick jag skjuta upp mitt spelande på grund av en stockholmsresa. Men nu är jag tillbaka i ett kritvitt Örebro och Black Ops är genomspelat med ett par timmar lagt på multiplayer (jag är fast än en gång).

Singleplayer delen kommer jag beröra mycket mer i min kommande recension men som alltid när det kommer till multiplayer så är det en del som konstant ligger i förändring. Så jag tänkte reflektera över förbättringar och förändringar i Call of Duty seriens kanske sista spel från Treyarch.

Så fort jag var klar med den rafflande, men helt klart förvirrande och omtumlande, singleplayern så kastade jag mig rask in i multiplayerläget. Det tog inte lång tid att inse hur Treyarch har skalat ner hela spelet när det kommer till saker som killstreaks, perks, attachments och liknande saker. Allt för att ge oss den där avskalade känslan som fokuserar på att bli bättre som spelare, istället för att hitta den enklaste kombinationen av utrustning som gör att du slipper anstränga dig.

Black Ops känns i grund och botten bättre än modern warfare 2 och det är där min jämförelse grundar sig. Det är inte bara det enklare upplägget som får Black Ops att kännas mer seriöst, utan förändringar på sniper (quickscope är eliminerat), noobtube (mindre lönsamt att använda) och generellt stora omformateringar av vilka kombinationer som är möjliga gör spelet så mycket roligare att spela. Treyarch har tagit Activisions "hellre kvantitet än kvalitet" och vänt det till en mer "less is more"-approach.

Jag finner personligen att jag inte längre blir irriterad och tappar lusten lika snabbt på grund av att folk springer runt med urflippade kombinationer som Commando pro + Marathon + Tactical knife eller Sniper med Akimbo shotgun, Vilka båda dödade min spelglädje avsevärt. De här kombinationerna går självklart att fortfarande bygga ihop i ett liknande utseende, men det belönas inte med samma effektivitet som det gjorde i det förra spelet, något som är ett stort plus enligt mig.

Krediter är en annan sak som är helt nytt för serien, ett system som gör det möjligt för dig som spelare att enklare låsa upp endast de saker som du verkligen vill ha, utan att du behöver springa runt och göra löjligt tidskrävande uppdrag med vapen och attachments du egentligen inte tycker så mycket om. Detta har helt klart tagit bort det extrema användandet av saker som grenade launcher (noobtube) som innan var standard på de flesta vapen.

Detta är bara några av de förändringar som har skett, och jag kommer uppdatera er om mer av mina tankar kring multiplayerdelen de kommande dagarna. Håll er uppdaterade!

För mer material och direkta uppdateringar, besök min blogg: http://liveti1080p.wordpress.com/2010/11/22/black-ops-forsta-...

#blogg

1
Skriv svar