Hur tillagar du köttfärssås?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Mr. Poll är igång igen.
Fräser i grytan sen i med allt. Det är väl så de flesta gör?
Dvs. man kan göra det hur som helst och det blir ändå samma sätt.

Syftade mer på stekpanna eller kastrull/gryta. Jag är faktiskt väldigt överraskad över resultatet. För jag och alla i min omgivning kokar köttfärssåsen.

Får nog testa att steka köttfärssåsen som verkar vara det vanligaste sättet att laga den på


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

När ni känner er färdiga med att diskutera köttfärssås så kan jag berätta att röstningen har börjat nu


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Steker FFS!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Järngryta. öser i mjöl, mjölk, vitlök och ketchup

Ingen köttfärs?

Jag trodde bara man hade ketchup PÅ och inte i. Men det kanske funkar :O. Mamma brukar nog köra i en traktörpanna.


signatur

4 8 15 16 23 42

Skrivet av RagNy:

nope, WHY OH WHY skulle man ha selleri?! smakar ju röv med hår, flottigt dessutom

För enligt Werner o Werner: Har man inte det som man ska ha
"går det precis lika bra med selleri":D


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

testade att ha tärnad bacon i igår, VILKEN HIT!

Givet i framtida köttfärssåser för min del


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

testade att ha tärnad bacon i igår, VILKEN HIT!

Givet i framtida köttfärssåser för min del

Säger du ju det - jag var själv tvungen att inhandla saker idag då jag blev sugen...

om du inte gör en tomatbaserad sås, testa då soyan "ketjap manis" och använd lite mer än du skulle gjort med vanligt soja. Den ger en riktigt biffig smak. Det är en indonesisk soja som finns i alla affärer bland woksåser och sånt - en ingerdiens jag inte kan klara mig utan.

(den funkar med tomat också men jag brukar inte ha soya i om jag inte använder creime fraishehehe)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av mr speed:
Skrivet av RagNy:

nope, WHY OH WHY skulle man ha selleri?! smakar ju röv med hår, flottigt dessutom

För enligt Werner o Werner: Har man inte det som man ska ha
"går det precis lika bra med selleri":D

*facepalm* det börjar ändå på H så... inte helleri heller


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Jajemän, tärnad bacon i gjorde stor förändring! (gjorde en redan god köttfärssås riktigt ordentligt god)

Gör dock inte samma "tabbe" som mig, jag stekte köttfärsen, och först när den vart klar så kom jag på att baconen måste ju stekas också... så det tog lite onödigt lång tid hehe (sen efter det blir det tomatsås och så ofta en liten skvätt Heinz ketchup också.)

(jag brukar slänga i champinjoner, lök, paprika, strimlade morötter, ganska sent in i matlagningen, gillar ha dessa saker ganska "råa", mestadels bara uppvärmda)

RagNy: Heinz Ketchup?


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Självklart stekpanna, har aldrig mött någon som använder gryta.

Pansarknekt

Stekpanna, steker det rätt länge och gör egen tomatsås, ingen jävla dolmio haha. Mycket peppar. Är rätt stolt över min köttfärs, har aldrig stött på någon som tycker den smakar illa. Är dock rätt kryddstark.

Har gärna championer i oxxå men brorsan o dom flesta polarna skyr det. :=)


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Viktig update: Jag har kastat min IKEA-teflonpanna då jag köpte en gjutjärnspanna istället men den har för låga kanter för att balta runt med sås i så jag använde wok-pannan igår - den är inte rolig att diska pga sin storlek med det fungerade bra, kommer lätt använda den igen - den funkade särskilt bra till hackad bacon som skvätter så när man steker det.

Du får utöka din poll med wok-panna. Annars!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Pansarknekt
Skrivet av andymikel:

Självklart stekpanna, har aldrig mött någon som använder gryta.

Jepp ska helt klart vara stekpanna. Fast när jag var mindre och alla syskon bodde hemma räckte inte stekpannan till så det fick bli gryta.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Viktig update: Jag har kastat min IKEA-teflonpanna då jag köpte en gjutjärnspanna istället men den har för låga kanter för att balta runt med sås i så jag använde wok-pannan igår - den är inte rolig att diska pga sin storlek med det fungerade bra, kommer lätt använda den igen - den funkade särskilt bra till hackad bacon som skvätter så när man steker det.

Du får utöka din poll med wok-panna. Annars!

Word! Word!! WORD!!

När jag gjorde med bacon för första gången, någon gång förra veckan, så blev det stekpannan först, men sedan när all färs och bacon vart stekt så upptäckte jag att stekpannan inte heller hade all utrymme för morötterna, paprikan, löken - så blev att slänga över allt till en.... WOKPANNA!

Samma här, inte nog med så mycket mer utrymme, det hela blev ju enklare samt såg mycket snyggare ut


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av MilleX:

Vi använder en järn gryta men jag tog kastrull det är den närmaste alternativet av de två:)

Du menar en stekgryta?

Medlem

Wersion, jag tycker själv att det blir bättre om man tar "hela" bacon strips, hackar dom, steker i en panna för sig och har sedan i. Det är nog mest en smaksak, men när jag käkar så vill jag helst inte få stora bitar i munnen, om det är små "strips" av bakon märker jag det inte lika mycket och njuter mer.
Själv kör jag med en gjutjärnsgryta. Väldigt bra värmefördelning, samt att man slipper föra över hela tjaffset i en annan gryta.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

en god vän är överjävlig på detta. han har lite olika varianter, senast var det med lammfärs, lök, kalvfond, zucchini och färska tomater.

Inaktiv

Stekpanna

1. Fräser köttfärsen och lök om jag har det hemma tills det får färg

2. I med kryddor som chilli peppar, salt, peppar osv

3. I med ca 2-3 dl vatten och låt kryddorna blandas med färsen

4. Så till sist i med ketchup så mycket man vill ha för att ge smak.

Servera gärna med rå-rivna morötter, mumms

Enkel men jävligt god

Medlem

Att folk använder stekpanna kanske har med hur mycket man gör?
Bor man själv och gör för några få portioner känns det normalt med en stekpanna. Men gör man för fler eller storkok känns det som det blir ganska svårt med enbart en stekpanna.
Kanske?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Då kör man på två stekpannor (som jag och sambon gjorde igår)

(fasen va ofta man (jag/vi) käkar köttfärs... säkerligen en gång i veckan, plus att det blir matlådor varje gång, så säkerligen 2-3 måltider per vecka är spaghetti & köttfärssås)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

12
Skriv svar