Recension – The Surge

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det är irrelevant och har inget med vad jag skrev att göra. Dark Souls har hämtat inspiration från en mängd olika spel. Nu pratar vi emellertid om att The Surge lånat massor av grejer från en specifik serie, likt Darksiders gjorde med Zelda (dock i betydligt lägre grad).

De har bara lånat samma grejer som Dark Souls har lånat från andra. Det finns ingenting med Dark Souls som är unikt, allting har gjorts förut.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Lard von Bacon:

De har bara lånat samma grejer som Dark Souls har lånat från andra. Det finns ingenting med Dark Souls som är unikt, allting har gjorts förut.

Känns som att det jag skriver bara flyger över huvudet på dig. Jag har inte påstått att Dark Souls är/var unikt. Vad du pratar om har inget med saken att göra.

Jag ger upp.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Känns som att det jag skriver bara flyger över huvudet på dig. Jag har inte påstått att Dark Souls är/var unikt. Vad du pratar om har inget med saken att göra.

Jag ger upp.

Det går inte rakt över huvudet på mig, jag tycker bara inte likadant som du anträffande att The Surge lånar från Dark Souls. Om något lånar båda spelen från andra spel. Det är min poäng. Alltså förstår jag inte den liknelse som skribenten har gjort i recensionen. Förstår du nu?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Det går inte rakt över huvudet på mig, jag tycker bara inte likadant som du anträffande att The Surge lånar från Dark Souls. Om något lånar båda spelen från andra spel. Det är min poäng. Alltså förstår jag inte den liknelse som skribenten har gjort i recensionen. Förstår du nu?

Om man ska hårdra det då så lånar alla spel som kommer nu från andra spel.
Enligt mig när man ska beskriva nånting som ett Dark Souls spel. Så är det kombinationen av gameplay element som DS serien använder sig av som man jämför med.

Det är ju inte direkt att man skulle säga såhär "man slåss med svärd, så det är ungefär som dark souls" eller "man kan skjuta skelett med pil å båge, så det är ett dark souls spel"

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Det går inte rakt över huvudet på mig, jag tycker bara inte likadant som du anträffande att The Surge lånar från Dark Souls. Om något lånar båda spelen från andra spel. Det är min poäng. Alltså förstår jag inte den liknelse som skribenten har gjort i recensionen. Förstår du nu?

Utvecklarna själva säger att de med The Surge ville skapa ett Sci-Fi Dark Souls, menar du att du vet bättre än utvecklarna vad som inspirerade dem? Oavsett vad du tycker så är spelet avsett att likna Dark Souls och det är därför alla utom du gör jämförelsen.

http://fextralife.com/the-surge-interview-with-deck-13-new-in...

Medlem

@Lard von Bacon: För att man ska få ett hum om hur spelet är, säger man att det lånar inspiration från Dark souls (som många av oss vet vad det är), så förstår man på en gång hur spelteknik osv fungerar.

Säger man istället att ett spel är inspirerat av Age of Empires så kan man nog vänta sig ett RTS med skumma mumlande toganissar.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Utvecklarna själva säger att de med The Surge ville skapa ett Sci-Fi Dark Souls, menar du att du vet bättre än utvecklarna vad som inspirerade dem? Oavsett vad du tycker så är spelet avsett att likna Dark Souls och det är därför alla utom du gör jämförelsen.

http://fextralife.com/the-surge-interview-with-deck-13-new-in...

Det är komiskt att de säger det med tanke på vad Dark Souls är - en kopia av andra spel. De kanske helt enkelt gör samma misstag som ni andra och tror att de spelen har något unikt


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

@sanctier: spelar du spel utan fps räknare?

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Det är komiskt att de säger det med tanke på vad Dark Souls är - en kopia av andra spel. De kanske helt enkelt gör samma misstag som ni andra och tror att de spelen har något unikt

Vilket spel anser du då att Dark Souls tar från?
Du får det att låta som att Dark Souls är en kopia på någonting annat

Och snälla säg inte Demon Souls!

Medlem

Jag lyckades lira det här på 1080 i low med ett 670 och AMD6300, ganska bra optimerat!

Medlem
Skrivet av metro swe:

Vilket spel anser du då att Dark Souls tar från?
Du får det att låta som att Dark Souls är en kopia på någonting annat

Och snälla säg inte Demon Souls!

Vi kan vända på det - vad är det i Dark Souls som inte finns i tidigare spel?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Megagurra:

@sanctier: spelar du spel utan fps räknare?

Nope, alltid FPS:en synlig i övre höger hörn. Jag tänker knappt på den längre dock om det inte droppar FPS helt plötsligt.

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Vi kan vända på det - vad är det i Dark Souls som inte finns i tidigare spel?

Jag kanske missförstår vad du vill ha sagt, visst Dark Souls lånar från andra spel, men vilket annat spel gjorde exakt det Dark Souls gjorde innan Souls serien börja på samma nivå? Det är ju sammansättningen av allt som gör Dark Souls så unikt. Stridssystemet med dess tyngd och precisa respons, berättelser i världen och världen i sig, uppslukande atmosfären, dom minnesvärda bossarna och adrenalin-pumpande invasionerna, den oförlåtliga men belönande svårighetsgraden(tröskeln).

Medlem
Skrivet av sanctier:

Jag kanske missförstår vad du vill ha sagt, visst Dark Souls lånar från andra spel, men vilket annat spel gjorde exakt det Dark Souls gjorde innan Souls serien börja på samma nivå? Det är ju sammansättningen av allt som gör Dark Souls så unikt. Stridssystemet med dess tyngd och precisa respons, berättelser i världen och världen i sig, uppslukande atmosfären, dom minnesvärda bossarna och adrenalin-pumpande invasionerna, den oförlåtliga men belönande svårighetsgraden(tröskeln).

Allt det du nämner finns i andra spel. Man har glorifierat de spelen av någon anledning och fått det att låta som om det vore något nytt. Allting är bara en upprepning av sånt vi redan har sett. Det enda jag kan komma på som skiljer de spelen från andra är just svårighetsgraden - men det är inget nytt heller, det är bara att de flesta andra nya spel är så löjligt fördummade och enkla.

Folk får gärna gilla Dark Souls, det har jag ingen åsikt om. Det jag inte förstår är bara vad som är unikt med det, för jag kan inte hitta något. Jag har spelat två av dem. Det första spelet hade ju helt trasiga kontroller på PC dessutom. Det gick inte ens gå rakt fram, utan allting vobblade runt helt okontrollerat. De kanske fixade det senare med en patch, men innan det var det ta mig fan ospelbart.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Lard von Bacon:

Allt det du nämner finns i andra spel. Man har glorifierat de spelen av någon anledning och fått det att låta som om det vore något nytt. Allting är bara en upprepning av sånt vi redan har sett. Det enda jag kan komma på som skiljer de spelen från andra är just svårighetsgraden - men det är inget nytt heller, det är bara att de flesta andra nya spel är så löjligt fördummade och enkla.

Folk får gärna gilla Dark Souls, det har jag ingen åsikt om. Det jag inte förstår är bara vad som är unikt med det, för jag kan inte hitta något. Jag har spelat två av dem. Det första spelet hade ju helt trasiga kontroller på PC dessutom. Det gick inte ens gå rakt fram, utan allting vobblade runt helt okontrollerat. De kanske fixade det senare med en patch, men innan det var det ta mig fan ospelbart.

Det är återigen paketet i mina ögon och inte de enskilda delarna, men jag vet ju att det finns dom som bara spelar det för svårighetsgraden eller för PvP delen också.
Delade åsikter då helt enkelt, vi får enas om att vara oense i huruvida Dark Souls är unikt eller ej

Medlem
Skrivet av sanctier:

Det är återigen paketet i mina ögon och inte de enskilda delarna, men jag vet ju att det finns dom som bara spelar det för svårighetsgraden eller för PvP delen också.
Delade åsikter då helt enkelt, vi får enas om att vara oense i huruvida Dark Souls är unikt eller ej

Jag tycker inte att något blir unikt bara för att man lånar andras saker och sätter ihop det, men som du säger - delade meningar.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

TL;DR - Men sci-fi Dark Souls?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Vänta lite nu.. måste man inte lämna tillbaka det man lånat?


signatur

Niet.

Medlem

@Lard von Bacon: Är väl otroligt logiskt att dra paralleller till ett spel som är väldigt populärt och som fick stor genomslagskraft. Det spelar väl ingen roll om Dark souls har lånat från andra när det bevisligen är DS serien som man i slutänadan pratar om. Jag k inte se någonstans i tråden att du nämner några andra spel som bättre passar in på genren.

Medlem
Skrivet av meganollan:

@Lard von Bacon: Är väl otroligt logiskt att dra paralleller till ett spel som är väldigt populärt och som fick stor genomslagskraft. Det spelar väl ingen roll om Dark souls har lånat från andra när det bevisligen är DS serien som man i slutänadan pratar om. Jag k inte se någonstans i tråden att du nämner några andra spel som bättre passar in på genren.

Jag tycker bara att det känns konstigt att jämföra med ett spel som är precis som alla andra. Skribenten skulle kunna jämföra med precis vilket spel som helst och det hade fortfarande varit lika 'träffsäkert'. Att jag inte har nämnt några andra spel som förslag beror just på att jag tycker att spel idag generellt bara är en upprepning på vad som redan har gjorts. Det finns ju verkligen ingenting unikt i dem längre.

Tröttnar aldrig folk på att spela samma sak hela tiden?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

@Lard von Bacon: ok... Med den inställningen känns det som att vi kan lägga ner all spel/musik/film alla lånar ju ändå av varandra.. Men det hade varit super intressant att få ett tips om ett helt unikt spel som släpps det senaste 2 åren....

Medlem
Skrivet av meganollan:

@Lard von Bacon: ok... Med den inställningen känns det som att vi kan lägga ner all spel/musik/film alla lånar ju ändå av varandra.. Men det hade varit super intressant att få ett tips om ett helt unikt spel som släpps det senaste 2 åren....

Ibland känns det så faktiskt. Något sådant tips får du inte från mig i alla fall - jag letar fortfarande och har gjort det i minst 10 år.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Medlem
Skrivet av meganollan:

@Lard von Bacon: kul inställning!

Det är snarare ett konstaterande från min sida, men kul att det fortfarande går att lura er andra så att de kan fortsätta släppa samma sak hela tiden.

För att förtydliga vad jag menar så funkar spelbranschen på det sättet att ingen vågar ta risker. De gör det som säljer bäst och det första som får stryka på foten är just innovationer. Ingen vågar dra ut svängarna allt för mycket p.g.a den överhängande risken att det inte säljer lika bra. Jag vågar dock hävda att det är fel - jag tror visst att det funkar att göra något helt annorlunda.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Avstängd
12
Skriv svar