Dice backar - pausar mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront 2

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det har inte blivit dyrare. Listan av de dyraste spelen att producera toppas i överlag av kassettbaserade spel från 90-talet. Sålde spelet bra så sköt även produktionskostnaderna i höjden eftersom att kassetterna var dyra.

Titta på dessa priser.
https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--BXJMxnkD...

400k har ett styckepris på nästan £14, vilket idag motsvarar £32, eller 350kr. Tar vi t.ex. Street Fighter 2 Turbo som sålde 4.1 miljoner exemplar så kostade alltså bara kassetterna 1.4 miljarder kronor, eller 166 miljoner dollar, sen tillkommer utveckling och marknadsföring. Som ett exempel så kostade GTA 5 137 miljoner dollar att utveckla, och sen marknadsförde man spelet för ungefär samma kostnad.

Det som kostar mest idag är marknadsföring samt licenskostnader. Battlefront 2 i sig har nog inte kostat så mycket att utveckla, utan det som har kostat är Star Wars-licensen samt den enorma marknadsföringen.

Du ska också komma ihåg att EA inte själva står för marknadsföringen, beroende på hur deras avtal ser ut dvs. I normala fall där du använder en befintlig franchise så bekostar franchise ägaren en stor del av marknadsföringen, vilket gör att man inte kan räkna med en flat kostnad för det, det beror helt och hållet på hur Disney gör med Star Wars.

Medlem
Skrivet av stoff75:

Men vad jag menade med "det gick som det gjorde" menade jag community. Har aldrig varit i ett så polariserat community. Antingen var man "för" spelet och då ursäktade allt, men så fort man blev kritisk blev man flamberad utan några som helst försök till en givande konversation eller debatt och desto fler år som gick blev det mer och mer polariserat.

Det där stämmer ju inte. I majoriteten av Star Citizen-trådarna har det alltid varit anständiga debatter och så är det än idag. Jag var nyss i General chat och läste lite. Såg enbart trådar med en helt okej nivå på diskussionerna.

Självklart dyker det ibland upp enstaka rötägg och troll som vill göra sig hörda, men den typen av personer förekommer i de flesta forum oavsett spel. De gapar gärna över allt och ingenting, men de är ytterst få till antalet och de betyder ingenting. De känns lätt igen och det är bara att ignorera dem. Majoriteten är som sagt vettiga människor.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Jo, så är det. Vinstmarginalerna är förmodligen oförändrade, eller större i dagens industri. Men om man tänker rent procentuellt så ökar risken med budget också. Ett spel som kostar 1 miljon att utveckla och har intäkter på 2 miljoner är +100% av budget, vilket är riktigt bra. Men ett spel som kostar 20 miljarder att utveckla måste få 40 miljarder för att få +100% intäkter.

Man kan ju inte stirra sig blind på %. High risk = High reward. Rätt stor skillnad på 1 miljon och 20 miljarder.

Om 1miljon.-spelet inbringar 3 mille och 20 miljarder-spelet "bara" kammar in 21 miljarder så har ju det billigare spelet sjukt mkt större %-uell vinst. Samtidigt som att en miljard är betydligt mkt mer klirr i kassan.

Egentligen är det som är skrivet ovan oviktigt. ALLA företag vill gå med vinst. Självklart har dom avdelningar som sitter o fnular på hur man kan krama/mjölka ur var enda spänn i alla scenarion. Konstigt vore det annars. Men när det blir så här snett blir man ju fan förbannad.

Nu var inte BF2 på min intresselista eftersom jag inte gillade ettan, men om man låter det här vara så kommer varenda stor utgivare följa efter.

Ambassadör
Xbox

Att skiten bara är på "paus" gör ju att det är vänta-och-se läge. Det är ju inte så att EA plötsligt blev goda och mysiga... Kombinationen av dålig PR, involverandet av myndigheter och Disney's förmodade reaktion tvingade EA att idka damage control inför release. Det är ju ett PR-stunt för att lura så många som möjligt att tänka att "nu har de ändrat sig!" och köpa spelet.


signatur

Jump in.

Medlem

@trasen:

Har sett siffror på att i vissa fall 4 ggr så mycket läggs på marknadsföring som själva utvecklingen av ett AAA spel kostade. ME:A har jag för mig att jag sett siffror på att själva spelet kostade 50 miljoner $, vars marknadsföringsbudget låg på dryga 200 miljoner i jämförelse. Klart som fan att spel blivit dyrare att utveckla när marknadsföringen av ett spel har en budget som är 4 gånger större än kostnaden för själva spelet i sig!

Det känns helt klart som de stora utgivarna har tagit inspiration från blockbuster filmer när det kommer till marknadsföringen av AAA spel idag. Vilket suger, då det inte lär locka lika många att köpa ett spel som det gör att få människor att gå och se en film, för ärligt hur många köper ett spel p.g.a en reklam de sett? Otroligt få i jämförelse med vad det lockar människor att gå och se en film efter att ha sett en häftig trailer är min gissning. Spelbranschen är relativt ung och den fungerar inte som stora delar av nöjesbranschen i övrigt gör. För oavsett hur mycket marknadsföringsavdelningar på de stora spelutgivarna än vill och tror det, så är köparna inte alls lika mottagliga för klassisk reklam som exempelvis filmbranschen är. Jag tror snarare att en stor del av marknadsföringen istället sker via hype, dvs gott rykte för skaparen/publicisten, tidigare spel som gillats av köparna etc, därefter skapas en slags hype på olika diskussionsforum, på spelsajter. Jag tror faktiskt att en relativt stor del av det positiva "snacket" (hur tusan översätter man buzz till svenska?) fortfarande sker i vardagligt tal, där personer helt enkelt tipsar varandra om bra spel eller pratar om ett spel de tycker är häftigt utan att ens ha en tanke på att göra reklam för det.

Utgivarna borde som sagt istället satsa en större del av dessa pengar på att finslipa själva spelet i sig anser jag. Men i och med att de stora utgivarna mer och mer börjar likna Hollywood med allt vad det innebär av stora explosioner, klichéfyllda storys och en massiv kostnad för filmerna i sig. Jag tror att styrelserna på dessa företag inte kommer från själva spelbranschen alls och har noll och ingen kunskap av branschen i sig, utan har köpt företag X för att tjäna pengar och pengar är något som spelbranschen knappast kan sägas sakna idag. Just därför tror jag vi får se lootlådor, mikrotransaktioner och klassisk reklam, som trots att det spenderas hundratals miljoner dollar, köparna bara rycker på axlarna åt. Det vi ser är resultatet av att det finns otroligt mycket pengar att tjäna, liten kunskap om vilka köparna är, vad de vill ha och hur spel som hobby fungerar och på det en bransch som inte riktigt är genomkommersialiserad på samma sätt som exempelvis film och musikbranschen är, än iaf!

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Det var stort av dem, kul att de lyssnar på vad spelarna vill ha och inte ha i spel. Bort med all XP boost o ingame valuta. Ska de finnas loot lådor ska de endas innehålla kosmetiska och de ska vinnas via gameplay inte köpas!

Klart de lyssnar när de får ett synligt hål i företagskassan.

Medlem

Ta bort allt utom skins i lådorna så är det nog ingen som klagar. Det vet ju dock EA redan.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Ta bort allt utom skins i lådorna så är det nog ingen som klagar. Det vet ju dock EA redan.

Precis, dom vill att "alla" ska känna sig "tvingade" att hosta upp mer pengar, det ska liksom inte vara frivilligt.

Medlem

Pallar inte citera 600 personer men vad jag menade var att det har blivit dyrare, oavsett om spelen säljer mer. För ett företag så räknar man så klart kostnad att producera och sedan vinst separat.

Dessutom vänder jag mig mot folk som säger att marknadsföring och reklam är en separat del av utvecklingen, det är en stor och viktig del och inget som dom inte kan skippa.

Som sagt, orkar inte citera och läsa genom allt, skall jag göra det så får jag säga upp mig och sätta upp en matris för att hålla koll. Men men


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nä, mig lurar ni inte så lätt EA.

Tar bort refund på deras hemsida så man måste ringa och sitta i telefon kö för att få tillbaka sina pengar liksom, ea har verkligen försökt göra allt för att förminska losses med ful-knep.

Det skapar inte respekt för ett företag, två steg bakåt och ett steg fram.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Dessutom vänder jag mig mot folk som säger att marknadsföring och reklam är en separat del av utvecklingen, det är en stor och viktig del och inget som dom inte kan skippa.

Fast samtidigt så har vi spel som minecraft, pubg, etc som i princip endast klarat sig på en typ av marknadsföring.
Bra betyg och nöjda spelare som sprider ordet.

Så jag håller inte riktigt med dig, gör man ett riktigt bra spel så säljer det sig självt.

Medlem
Skrivet av Javas:

Victory! We have victory!!!!!

Nope. De kommer begrava ärendet fram tills det gått nog med tid för att det skall vara försent för folk att lämna tillbaka spel de köpt.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Fast samtidigt så har vi spel som minecraft, pubg, etc som i princip endast klarat sig på en typ av marknadsföring.
Bra betyg och nöjda spelare som sprider ordet.

Så jag håller inte riktigt med dig, gör man ett riktigt bra spel så säljer det sig självt.

Men jag pratar om AAA spel idag. Inget av dom spelen du just nämnde är det. Minecraft hade typ en kostnad på sova, äta och dricka öl + en hatt i utvecklingskostnad?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av stoff75:

Jodå, det utvecklas fortfarande och det är väl det som är problemet
Men vad jag menade med "det gick som det gjorde" menade jag community. Har aldrig varit i ett så polariserat community. Antingen var man "för" spelet och då ursäktade allt, men så fort man blev kritisk blev man flamberad utan några som helst försök till en givande konversation eller debatt och desto fler år som gick blev det mer och mer polariserat. Själv tog jag refund och lämnade det att sköta sig själv.

Ooh, du syftade på communityn, my bad! Jo, har märkt att det går lite upp och ner där, haha.
Anser dock inte det ett problem(eller ens en överraskning) att det är i utvecklingen fortfarande med tanke på allt de måste utveckla. De uppfinner hjulet igen liksom, som CD Projekt Red kallade det.

NuZ
Testpilot

@KesoMannen: nu är de ju skillnad på lootlådor och lootlådor. EA verkar tro att allt ska vara lotterilådor som t.ex Cardsen i nya Need for speed osv. Allt behöver inte vara slumpade kort tycker jag. Lootlådor med bara skins är enligt mig helt ok. H1 och Fortnite går typ runt pga detta. Overwatch bara skins där också. Dock bör de se över regler för presentering av gambling för barn är inte ok.

EA har skitit i det blå skåpet med många av deras spel. Sa upp acess på xboxet och tänker fan inte köpa nå mer spel av dem innan de skärper till sig. Synd bara att de har Mass effect märket under sina fjäderlösa och trasiga vingar. En spel serie jag älskar mycket men samma där. ”They fucked it up!” Andromeda är ju inte mycket att hänga i granen. Fifa och nhl är samma spel med lite lite upphottad grafik.

Nej aldrig mer EA


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

EA unveiled their latest product. All new EA games must use this custom made keyboard.
https://9gag.com/gag/aADLE5L


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Personalkostnaden lär utgöra en rätt betydande del av kostnaden också. Jag tar några uppskattade sifforr, som förhoppningsvis inte ligger alltför långt från verkligheten.

- Vi kan säga att Battlefront 2 utvecklades av 200 personer under 2 år.
- Snittlönen är 30 000 kr/mån, eller drygt 50 000 kr/mån för arbetsgivaren med sociala, semester, försäkringar mm.
- 50 000 kr/mån x 12 månader x 2 år x 200 anställda = 240 miljoner kronor i uppskattad personalkostnad för Battlefront 2.

Generellt gjordes 90-talsspelen mycket snabbare, av långt färre anställda. Så åtminstone där är spel betydligt dyrare att göra i dag.

240 miljoner kronor är ändå ganska lite. Drygt 28 miljoner dollar. Det är visserligen bara en av många utgifter. Att Battlefront 2 har varit dyrt att utveckla är det nog ingen som säger emot, men även om de sålde spelet för 300kr vid release så hade man nog gott med stor vinst. Spelen som utvecklas av DICE brukar sälja väldigt bra, och om Battlefront 2 säljer lika bra som EA hoppas (15 miljoner exemplar), så skulle de dra in 4.5 miljarder kronor. Alltså nästan 19 gånger mer än löneutgifterna.

Nu är ju EA ett stort aktiebolag som har ägare att tänka på, och ägarna gör man ju nöjd genom att gå med så mycket vinst som möjligt. Så att de har någon form av merförsäljning är inte så konstigt. Men när girigheten tar över och all fokus hamnar på att tillfredställa ägarna så är det inte så konstigt att kunderna ryter till. Det är nog lätt att suget efter störra vinst tar över när man ser andra företag lyckas med mikrotransaktioner. Men det EA nog glömde är att dessa företag erbjuder spelen gratis eller att mikrotransaktionerna är kosmetiskt.

Medlem

@Hipshot: säkert att de har blivit dyrare att utveckla men hur många fler köper inte spel nu?
De tjänar nog med pengar

Medlem
Skrivet av Cyberz:

@Hipshot: säkert att de har blivit dyrare att utveckla men hur många fler köper inte spel nu?
De tjänar nog med pengar

Om spelet är bra ja eller lyckas marknadsföras bra. Finns väldigt mycket fler spel i omlopp också.

Medlem

@ClockWise: ja självklart. Är väl upp till de att göra bra spel.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Om spelet är bra ja eller lyckas marknadsföras bra. Finns väldigt mycket fler spel i omlopp också.

Kolla bara BF1, det sålde 15milj exemplar och är man generös och säger att de åtminstone sålde spelet för $40 så (i vissa fall $100 med super duper mega delux paketen de gör nuförtiden) så fick de in $600milj på det. Sen hur mycket vinst det är, är man inte säker på. Men att tjäna 6miljarder kronor känns som att det finns pengar för fler spel.

Medlem
Skrivet av Esri:

Kolla bara BF1, det sålde 15milj exemplar och är man generös och säger att de åtminstone sålde spelet för $40 så (i vissa fall $100 med super duper mega delux paketen de gör nuförtiden) så fick de in $600milj på det. Sen hur mycket vinst det är, är man inte säker på. Men att tjäna 6miljarder kronor känns som att det finns pengar för fler spel.

Mm, men samtidigt, kollar vi Need for Speed så tog det 2 år att göra med 400 anställda. Med en lön på 30 000 i månaden hamnar detta på ca 150 miljoner. Sen tillkommer licenser, trademarks, marknadsföring, produktion, och folk med betydligt högre löner, aktieägare osv. Och så ska vi inte glömma att BF1 anses vara en hit också. Om vi tar ett spel som gått mindre bra med samma produktionsstorlek så ser nog siffrorna betydligt sämre ut.

Och bara för att man har gjort vinst på 1 spel betyder det inte att man kan spendera vinsten på att göra x antal andra spel. Så fungerar inte riktigt business och om man hade räknat med att man skulle få 7 miljarder på spelet så är det helt plötsligt en miss av företaget. Kapitalistvärlden är bra snedvriden ibland...

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Mm, men samtidigt, kollar vi Need for Speed så tog det 2 år att göra med 400 anställda. Med en lön på 30 000 i månaden hamnar detta på ca 150 miljoner. Sen tillkommer licenser, trademarks, marknadsföring, produktion, och folk med betydligt högre löner, aktieägare osv. Och så ska vi inte glömma att BF1 anses vara en hit också. Om vi tar ett spel som gått mindre bra med samma produktionsstorlek så ser nog siffrorna betydligt sämre ut.

Och bara för att man har gjort vinst på 1 spel betyder det inte att man kan spendera vinsten på att göra x antal andra spel. Så fungerar inte riktigt business och om man hade räknat med att man skulle få 7 miljarder på spelet så är det helt plötsligt en miss av företaget. Kapitalistvärlden är bra snedvriden ibland...

EA är inte en studio, de är en publicists som äger studios. Majoriteten av de studios som EA lägger ner är p.g.a. deras sätt att leda dem och sätta omöjliga krav på dem. Samt att om du räknade med kronor så är 150miljoner ingenting och räknade du med dollar så är lönen långt över vad en utvecklare får betalt. Witcher 3 kostade $81miljoner att utveckla, GTA5 kostade $265miljoner, och det med alla kostnader inräknade. EA är knappast smarta eller ekonomiska i hur de tar hand om sina studios, eller hanterar budget för spel. Många av deras stora förluster beror på att de inte tänkte när de sa åt studion att göra spelet, vilket gör att vi idag får halvfärdiga skitspel eftersom att de pressar ut dem ur dörren så snabbt som möjligt, fyllda med microtransaktioner för att kompensera för att spelen är tomma på innehåll. För i slutändan så är EA ett företag som bara bryr sig om en sak, gröna siffror på sista raden.

123
Skriv svar