Final Fantasy XV på pc – releasedatum, systemkrav och mod-stöd

Robot
Final Fantasy XV på pc – releasedatum, systemkrav och mod-stöd

Fyra spretiga frisyrer i glorious 4K. Eller 8K, när du har dator nog.

#final-fantasy-xv, #pc, #ps4, #releaselistan, #xbox-one


Medlem

Är det ännu inte känt vad dessa "lockrop" för de olika plattformarna är? Eller glömde ni bort att skriva det?
Ska för övrigt bli intressant om de sen släpper statistik för hur väl spelet sålde på de olika plattformarna.

OnTopic: Hype!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Redaktör

@Dunder: inlagt nu.

Jag sköt fram det pga kladdighet, och lyckades nog förtränga att ta med infon.


signatur
Avstängd

Själv spelade jag för storyn och skiter totalt i grafiken. Är inte 14 år gammal heller. Men kul för PC att dom får spelet efter man slutat spelat det för ett halvår sen eller mer.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag har inte testat spelet, men jag utläser från bilderna att man spelar som ett pojkband på väg till X-factor audition.

Medlem

Intressant att lägsta och rekommenderad GPU är samma. Liten miss kanske?

Medlem

Klart snyggt spel. Men jag blev aldrig vän med combatmekaniken. Och då körde jag ändå tillräckligt länge för att få en platinum. Spännande att se hur det artar sig på pc.

Medlem

Vilken framerate kommer det ligga på i 4K HDR med 1080 ti undrar jag, är det 60FPS? Om i så fall vad skulle FPS ligga på med en vanlig 1080? (30FPS?).

Funderar på om spelet är värt att köpas igen då jag redan äger det på PS4. Mod-stöd låter dock trevligt.

Medlem
Skrivet av breahl:

Själv spelade jag för storyn och skiter totalt i grafiken. Är inte 14 år gammal heller. Men kul för PC att dom får spelet efter man slutat spelat det för ett halvår sen eller mer.

tror du nån bryr sig när du slutade spela spelet?

Testpilot

Har det till PS4 men inte börjat lira ännu, tror jag kommer göra det och sen fixa PC versionen och se hur allt godis ser ut då, tyvärr kommer jag nog inte kunna kräma ut 8k.

Gen
Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har inte testat spelet, men jag utläser från bilderna att man spelar som ett pojkband på väg till X-factor audition.

Varvat det på PS4 Pro och såg inte det du ser just nu, vet nog inte ens vad X-factor är. De kör en viss stil på alla NPCer som kanske inte är för alla men spelet är så mycket mer än karaktärerna. Ser verkligen fram emot att köra det igen på PC!

Skrivet av Troll1:

Klart snyggt spel. Men jag blev aldrig vän med combatmekaniken. Och då körde jag ändå tillräckligt länge för att få en platinum. Spännande att se hur det artar sig på pc.

Den är lite speciell och "icke FF" men personligen tyckte jag om den vilket kändes lite som en frisk fläkt med allt warpande osv

Skrivet av Map-pen:

Vilken framerate kommer det ligga på i 4K HDR med 1080 ti undrar jag, är det 60FPS? Om i så fall vad skulle FPS ligga på med en vanlig 1080? (30FPS?).

Funderar på om spelet är värt att köpas igen då jag redan äger det på PS4. Mod-stöd låter dock trevligt.

Det är alltid lite läskigt eftersom nVidia vid tidigare tillfällen sagt att rekommenderade specs gäller 40fps och inte 60fps. Tror nog alla 1080Ti ägare kommer bli väldigt besvikna om spelet inte rullar i 4K/60fps eftersom det inte finns något biffigare kort (visst, Titan XP men det är bara marginellt snabbare och kostar en mindre förmögenhet).

Medlem
Skrivet av Vercadi:

tror du nån bryr sig när du slutade spela spelet?

jag bryr mig


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Någon som vet om spelet är låst till 30fps på pc också?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Rekommenderat: 720p.

Medlem
Skrivet av Gen:

Det är alltid lite läskigt eftersom nVidia vid tidigare tillfällen sagt att rekommenderade specs gäller 40fps och inte 60fps. Tror nog alla 1080Ti ägare kommer bli väldigt besvikna om spelet inte rullar i 4K/60fps eftersom det inte finns något biffigare kort (visst, Titan XP men det är bara marginellt snabbare och kostar en mindre förmögenhet).

40 FPS är inte stort problem för mig, men om det bara gäller 1080Ti så lär ju 1080 inte palla 4K värst bra, skulle jag nog tro då vilket är synd då jag bara har en vanlig 1080. Inte för att man kan ju självklart sänka grafiken eller bara AA så kanske spelet rullar på bättre i 4K. Får väl se hur pass optimerat spelet är innan köp. Har bara märkt att de flesta spel stödjer bara HDR i 4K och jag har kommit och blivit ganska van med HDR i spel pga att jag spela AC:Origin och lite annat lite för mycket på senaste tiden och HDR fungerar bara i 4K på det och kan inte tänka mig att HDR kommer fungera på lägre upplösning i FFXV heller.

Gen
Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Någon som vet om spelet är låst till 30fps på pc också?

PS4 Pro patchen har ett upplåst läge vad jag vet. Nu blir det aldrig några 60fps ändå men upplåst är det iaf.
Sen finns det ju ingen mening med att köpa en PC version som är låst till 30fps (lika bra att köra konsol isf) så kan garantera att den inte är det.

Skrivet av Map-pen:

40 FPS är inte stort problem för mig, men om det bara gäller 1080Ti så lär ju 1080 inte palla 4K värst bra, skulle jag nog tro då vilket är synd då jag bara har en vanlig 1080. Inte för att man kan ju självklart sänka grafiken eller bara AA så kanske spelet rullar på bättre i 4K. Får väl se hur pass optimerat spelet är innan köp. Har bara märkt att de flesta spel stödjer bara HDR i 4K och jag har kommit och blivit ganska van med HDR i spel pga att jag spela AC:Origin och lite annat lite för mycket på senaste tiden och HDR fungerar bara i 4K på det och kan inte tänka mig att HDR kommer fungera på lägre upplösning i FFXV heller.

Vi får väl se, hoppas att det kommer fram lite mer information om vad recommended 1080Ti innebär för 4K. Ett vanligt 1080 är ju 30% långsammare så det kanske blir perfekt om du ändå tål 40fps? Kan tänka mig att HDR kräver lite extra kraft. Har förvisso en HDR TV men min dator står för långt bort och 15m HDMI kabeln jag har orkar inte driva 4K/60fps + HDR. I Destiny 2 kunde jag trots detta sätta på HDR vilket blev väldigt konstigt men så tappade jag dessutom en herrans massa FPS på köpet så det var underligt.

1
Skriv svar