Sedär, Gabe Newells son utvecklar eget spel

Robot
Sedär, Gabe Newells son utvecklar eget spel

Inspireras av Titanfall och Star Citizen - var inspirationen till slutbossen i Half-Life.

#gabe-newell, #naetyr


Releasehästryttare

Han behöver nog inte kickstarta för att få pengar till sin spel utveckling

Medlem
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cybersoul:

@Devan: Pappa betalar

Lustigt nog verkar de vara inställda på Kickstarter


signatur
Avstängd

Fy, orättvist. Nepotism! Osv... ;~p

Synd att det var multiplayer... Dock coolt om de har inbyggd funktion för att skapa och dela UGC redan från start. Jag har aldrig spelat half life, vad är det för slutboss de pratar om?

Medlem

Han känner väl en plikt att tillföra något eftersom farsan aldrig gör några spel längre.

Medlem

Kommer det på gog eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Deliverans: G-man heter han tror jag


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Avstängd
Skrivet av Fr0gg0.:

Han känner väl en plikt att tillföra något eftersom farsan aldrig gör några spel längre.

Sant. Känns inte direkt som att Valve är relevanta inom spelbranschen längre. Deras "grej" är ju numera rätt daterad. Det kommer ju indie spel och moddar nu som är minst lika bra som deras gamla lir. Korridors-shooters typ. Inte ens HL3, Portal 3 eller L4D3 skulle kännas särskilt spännande om de skulle pressa ur sig ett. Lite som en hårdrocksgrupp som legat i dvala och sen 10 år senare försöker släppa ett album "med det gamla soundet" och det bara låter trist och just, gammalt.

Men vi får väl se...

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Sant. Känns inte direkt som att Valve är relevanta inom spelbranschen längre. Deras "grej" är ju numera rätt daterad. Det kommer ju indie spel och moddar nu som är minst lika bra som deras gamla lir. Korridors-shooters typ. Inte ens HL3, Portal 3 eller L4D3 skulle kännas särskilt spännande om de skulle pressa ur sig ett. Lite som en hårdrocksgrupp som legat i dvala och sen 10 år senare försöker släppa ett album "med det gamla soundet" och det bara låter trist och just, gammalt.

Men vi får väl se...

Förutom dom har branschens största plattform för spel?

Jag tror dessutom du är definitivt en bråkdel av dom som inte skulle tycka L4D3, HL3 eller portal 3 skulle vara spännande ifall det skulle släppas.

Medlem

@Hipshot: Det blir exklusivt för Windows Store.

Avstängd
Skrivet av Vercadi:

Förutom dom har branschens största plattform för spel?

Jag tror dessutom du är definitivt en bråkdel av dom som inte skulle tycka L4D3, HL3 eller portal 3 skulle vara spännande ifall det skulle släppas.

Sure Steam som affär ja. Den är väl "okej" men det är trots allt bara en online butik.
Men jag menade som spelutvecklare. Helt seriöst L4D3, vad skulle det tillföra? Finns ju hundratals 4-player coop spel som dessutom både har snyggare grafik och bättre gameplay.
Nja, jag känner att de är omsprungna. De var bra för 10-15 år sedan. Nu är deras designstil daterad.

Springa omkring och öppna portaler igen skulle inte heller kännas direkt spännande. Det vore om de kom med nåt helt nytt IP, men svårt att se dem göra större grejer än det som redan finns, de konkurrerar liksom med utvecklare och spel som tagit spelmediat till nivåer de aldrig skulle kunna nå upp till. Såvida de inte tänker släppa ännu en linjär korridor shooter dvs. Där är de ju bra, men det är den designen jag menar är daterad. Vi har siktet på nästa generation nu.
Det enda relevanta de skulle kunna göra är att släppa HL3 enbart för VR och göra det första riktiga VR spelet, och sätta samma agenda för VR som de satte för FPS spel 1997.
I övrigt känns Valve rätt dammigt.

Medlem

fan va lik sin farsa han är, 250kg mindre bara


signatur

//monster

Avstängd
Skrivet av monsterbenke:

fan va lik sin farsa han är, 250kg mindre bara

LOL. 3 spelprojekt och 300 flak redbull/Mt dew senare lär de se likadana ut

Medlem

Oväntat, men kul. Hoppas det blir något av det och att farsan kan låta facklan bäras vidare med stolthet och ro i kroppen.

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Helt seriöst L4D3, vad skulle det tillföra? Finns ju hundratals 4-player coop spel som dessutom både har snyggare grafik och bättre gameplay.

Du drar alltså slutsatsen att dess gameplay skulle vara identiskt med 1:an och 2:an och likaså dess grafik?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Avstängd
Skrivet av Ankh:

Du drar alltså slutsatsen att dess gameplay skulle vara identiskt med 1:an och 2:an och likaså dess grafik?

Ettan och tvåan är identiska, är t.o.m. samma spel nu. Så ja, sure att de skulle ha högre upplösning osv, men Source är typ samma nu som för 10 år sedan. Vad tror du en eventuell 3a skulle tillföra för nytt och revolutionerande?
Alla Valves spel om man bortser från temat/grafiken är ju samma spel. CS, TF2, L4D är alla samma spel i grunden. Portal är lite annorlunda såklart.
Testa spela L4D i versus mode nu så inser du att du mer eller mindre sitter och nöter en zombie mod till CS.
Håller fast vid att Valve är som en one hit wonder grupp som istället för att göra ny musik sitter och släpper "lost and found" album och "B-sides" samt distribuerar andra gruppers musik men tar 25% av försäljningen. And that's it.

Medlem

@Deliverans:

Tja, jag drar inga förhastade slutsatser om något.
Jag väntar hellre och ser.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Intressant!
Men, det störde mig att filmen med intervjun var så hårt redigerad och klippt! Hur många klipp var det sammanlagt?
Skulle vara kul att se och jämföra med en oklippt version. Pratade han sakta i originalfilmen, eller vad?
Nu var det som att hela intervjun var ihopklippt av korta lösryckta delar. Sa han verkligen de meningar som hördes?
Och vad var det med hans hår?


signatur

autograph

eld
Medlem
Skrivet av Deliverans:

Ettan och tvåan är identiska, är t.o.m. samma spel nu. Så ja, sure att de skulle ha högre upplösning osv, men Source är typ samma nu som för 10 år sedan. Vad tror du en eventuell 3a skulle tillföra för nytt och revolutionerande?
Alla Valves spel om man bortser från temat/grafiken är ju samma spel. CS, TF2, L4D är alla samma spel i grunden. Portal är lite annorlunda såklart.
Testa spela L4D i versus mode nu så inser du att du mer eller mindre sitter och nöter en zombie mod till CS.
Håller fast vid att Valve är som en one hit wonder grupp som istället för att göra ny musik sitter och släpper "lost and found" album och "B-sides" samt distribuerar andra gruppers musik men tar 25% av försäljningen. And that's it.

What!

Source 2 släpptes ju för inte så jätte länge sen, och mellan den och source som användes i hl2 så har det hänt en hel del grejjer.

Sen är alla dina andra kommentarer så dumma att jag har försökt ett flertal gånger men inte orkar kommentera på dom.

Avstängd
Skrivet av eld:

What!

Source 2 släpptes ju för inte så jätte länge sen, och mellan den och source som användes i hl2 så har det hänt en hel del grejjer.

Sen är alla dina andra kommentarer så dumma att jag har försökt ett flertal gånger men inte orkar kommentera på dom.

Tyvärr inte. Jag har helt rätt i de andra kommentarerna, kom med motargument om du har några förutom "de är dumma" . Source 2 är typ samma. Vad tycker du är de enorma skillnaderna mellan 1an och 2an? Vad skulle L4D3 ha för relevans 2018/2019 i dagens enorma utbud av både 4player coop spel och zombie shooters? Nä, just. Det.
Mina poänger lyser fortfarande starkast. Det kan vara lite svårt att acceptera det om man har intalat sig att Valve är bäst, men sånt växer man ifrån.

Skägg.
10 Chambers

Gult kort för tonen, bättring tack.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gult kort för tonen, bättring tack.

Fair enough!

Skrivet av Deliverans:

Tyvärr inte. Jag har helt rätt i de andra kommentarerna, kom med motargument om du har några förutom "de är dumma" . Source 2 är typ samma. Vad tycker du är de enorma skillnaderna mellan 1an och 2an? Vad skulle L4D3 ha för relevans 2018/2019 i dagens enorma utbud av både 4player coop spel och zombie shooters? Nä, just. Det.
Mina poänger lyser fortfarande starkast. Det kan vara lite svårt att acceptera det om man har intalat sig att Valve är bäst, men sånt växer man ifrån.

Ok, de är oinformerade.

L4D drog igång 4-spelar coop något rejält och byggde runt idéen att ai-dirigera spelomgången. det var nya roliga grejjer. Vad får dig att tro att ett potentiellt L4D3 inte skulle försöka tillföra något nytt?

Att valve har gjort framgångsrika spel borde man kunna inse utan att vara en fanboy, jag har aldrig varit inne på varken cs eller dota2 men alla borde väl kunna se att de sålt bra även om man skulle hata dom.

Jag försöker igen:

Skrivet av Deliverans:

Ettan och tvåan är identiska, är t.o.m. samma spel nu. Så ja, sure att de skulle ha högre upplösning osv, men Source är typ samma nu som för 10 år sedan. Vad tror du en eventuell 3a skulle tillföra för nytt och revolutionerande?

Förklara gärna för mig vilka delar av source du gillar och vilka du ogillar, vad vill du ha för features? vilka verktyg saknar du? Vad känner du att man inte skulle kunna göra i source 2 just nu?

Skrivet av Deliverans:

Alla Valves spel om man bortser från temat/grafiken är ju samma spel. CS, TF2, L4D är alla samma spel i grunden. Portal är lite annorlunda såklart.
Testa spela L4D i versus mode nu så inser du att du mer eller mindre sitter och nöter en zombie mod till CS.

Ja, alla är ju shooters, inklusive portal. Men börjar man klumpa ihop spel efters såna kritierier så finns det inte så många olika spel kvar.

Skrivet av Deliverans:

Håller fast vid att Valve är som en one hit wonder grupp som istället för att göra ny musik sitter och släpper "lost and found" album och "B-sides" samt distribuerar andra gruppers musik men tar 25% av försäljningen. And that's it.

Valve har släppt mer hittar än många andra spelföretag så det finns ju inget som kan definiera valve som ett one hit wonder företag. Half life serien var en hit, portal serien var en hit, l4d serien var en hit, tf2 var en hit, counter strike och dota 2 är båda i princip längst upp på listan av de mest spelade spelen.

Skulle du säga att valves spelutveckling saktat ner så skulle jag hålla med dig, men du verkar få det att låta som att de helt avslutat sin utveckling, antagligen för att de inte sitter på halflife längre.

Men åter igen, tillbaka till source motorn och att den är samma sak som när den först släpptes:

ps: jag har aldrig gillat source motorn, tycker den är jobbig att jobba med, hade (pre source 2) otroligt jobbiga verktyg samt att unreal och unity helt revolutionerat utvecklingen med fantastiska WYSIWYG editors samt med lätta scripting språk. Men det stoppar inte folk från att göra spel i source.

Jag har lagt ner lite för mycket tid på inlägget, men annars: fråga mig eller andra kunniga när det kommer till spelmotorer, så finns det många bra svar om vad en spelmotor är och inte är skyldig för. Vad som brukar behövas i en spelmotor, vad som är en bonus att ha i en spelmotor, de stora skillnaderna mellan in-house motorer och de som är tillgängliga för alla.

Avstängd

@eld:

Skulle kunna sammanfatta det så här: Jag kräver mer av en spelupplevelse än det som Valve skapar. Dock vrålälskade jag att spela L4D med 3 kompisar och köra kampanj modet. Men det tog slut rätt snabbt. Versus mode tyckte jag var hemskt dåligt. TF2 spelade jag 3 timmar och aldrig mer. CS, Dota och sånt rör jag inte vid. Portal hade briljant leveldesign/puzzles och var en lite fyndig idé, men det är 10 år sedan orange box nu. Vi har Metro 3 på ingång, days gone, red dead 2,TLoU2, far cry 5, cyberpunk 2077, horizon zero dawn, tror absolut guerilla jobbar på en 2:a där, eller något liknande.. alltså.. The list goes oon.. Valve framstår som ett mod/indie team på nexusmods i jämförelse med dessa andra studios och deras titlar.

Men ja, de var grymma 2004-2009 i förra generationen. Nu är de enligt mig förbikörda.
Det är bara mina 2 korvören worth.

1
Skriv svar