Recension – Metal Gear Survive, en spya i öknen

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ser flera problem med betygssajter. Dels finns det vissa trösklar för vilka som får vara med (OpenCritic är väl något bättre) och en del sajter sajter sätter uppenbart höga betyg för att hamna högt i listningen. I vårt fall blir det dessutom svårt att översätta en femgradig skala till 10, en skala som i sig är problematisk i och med att allt under 7 anses dåligt.

Fast de flesta aggregate sidor översätter olika former av betyg till en 10 skalig betygsskala, RT t.ex. går på om ett betyg är ruttet eller färskt där de utgår ifrån en skala på runt 60% för färsk. Men ja, det är just det som är problemet med den typen av betygssättning, folk blir upprörda om ett spel de gillar inte får det betyg de själva anser att de ska få trots att recensioner är utformade att det är skribentens åsikt och inte Allas åsikt. En bra skriven recension kan man själv komma fram till vilket betyg som kommer står längst ner, en dåligt skriven blir man förvånad när siffran kommer.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Esri:

Fast de flesta aggregate sidor översätter olika former av betyg till en 10 skalig betygsskala, RT t.ex. går på om ett betyg är ruttet eller färskt där de utgår ifrån en skala på runt 60% för färsk. Men ja, det är just det som är problemet med den typen av betygssättning, folk blir upprörda om ett spel de gillar inte får det betyg de själva anser att de ska få trots att recensioner är utformade att det är skribentens åsikt och inte Allas åsikt. En bra skriven recension kan man själv komma fram till vilket betyg som kommer står längst ner, en dåligt skriven blir man förvånad när siffran kommer.

Dåligt insatt i hur RottenTomatoes funkar, aldrig fastnar för deras upplägg. Tror vi är väldigt eniga, särskilt kring det sistnämnda, att texten ska motivera betyget tydligt. Det är något vi lägger stor vikt på under korren.


signatur
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Fråga: Stämmer det att man måste betala 10 dollar för en extra save slot, eller är det bara på PS4?

Skrivet av Joakim Kilman:

Ungefär. Det kostar 1000 in game-mynt. Det är i runda slängar 90 spänn. Rent teoretiskt kan du väl skrapa ihop till det i spelet, till slut, men det lär ta sin milda tid. Och ja, det är likadant i alla versioner.

Skrivet av Mortaigne:

Det är ju sådant som man skämtat om tidigare: "Sparfunktion i DLC". Haha fy fan.

Och nu när Konami släpper detta så blir man inte ens förvånad eller upprörd.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Dåligt insatt i hur RottenTomatoes funkar, aldrig fastnar för deras upplägg. Tror vi är väldigt eniga, särskilt kring det sistnämnda, att texten ska motivera betyget tydligt. Det är något vi lägger stor vikt på under korren.

Helt klart, och skulle säga att jag har märkt att kvalitén (för det mesta) har blivit högre genom åren. Och jag förstår att ni håller er fast vid att ha kvar era betyg, även fast jag inte gillar dem i det stora hela.

Skägg.
10 Chambers

Tråd rensad på tjafs.


signatur
Redaktör
Skrivet av Esri:

Helt klart, och skulle säga att jag har märkt att kvalitén (för det mesta) har blivit högre genom åren. Och jag förstår att ni håller er fast vid att ha kvar era betyg, även fast jag inte gillar dem i det stora hela.

Ja, alltså, betyg är tveeggat. Å ena sidan ypperligt för att få en snabb överblick över vad recensenten tycker, och ett sätt att kvickt sortera fram/bort potentiella köp. Å andra sidan ger den sken av något mätbart, att den säger exakt hur bra något är. Vilket är helt galet: underhållningsvärde går inte att mäta, recensioner är tyckande. Men av nån anledning ses spel ibland mer som att det handlar just om att mäta och sätta en siffra på kvalitén ("Grafik: 4 av 5. Ljud: 2 av 5. Spelvärde: 3/5." Osv.). Det ser man aldrig hos andra underhållningsformer (film, musik, litteratur). Så länge man är medveten om detta är det inga problem med sifferbetyg.

Metacritic ställer till det en del med sina betygsöversättningar. Rent krasst: det funkar inte. Vårt 4 av 5 är inte 80 av 100: en 4:a är ett mycket högre betyg än ett 80. För att inte tala om 3 av 5 (betyger "Bra" hos oss), som blir 60 av 100. Upp med handen alla som köpt ett 60 av 100-spel på sistone. Någon...? Men ändå, det är samma sak där: är man medveten om saken funkar Metacritic för att ge en snabb överblick över kritikerkårens samlade tyckande.


signatur
Avstängd

Ord och inga visor.

Skribent
Skrivet av Shinnichi:

Och nu när Konami släpper detta så blir man inte ens förvånad eller upprörd.

Bara trött. Väldigt, väldigt trött.

Medlem

Det många verkar glömma av är att betyget speglar recensentens egna subjektiva uppfattning. En recensent är en (1) människa och hans eller hennes uppfattning är inget mått på vad ”den stora massan av potentiella köpare” tycker om spelet, utan just recensentens egna uppfattning, likt en enda användarskriven rekommendation på Steam.

Jag antar att den stora skillnaden mellan en random spelare och recensent är att den sista skriver samma sak (sin åsikt) mer professionellt, med garanterat hög nivå på språket och god läsupplevelse i åtanke. Recensionen kommer också tidigt och ska hålla en viss kvalitet.

Medlem

Det är precis som när du läser en recension av ett album. Bara för att någon säger att det är 10/10 betyder ju inte att du personligen kommer gilla albumet?

Att diskutera en annans persons upplevelse av ett spel, en skiva eller en film är tämligen meningslösa. Skriv istället vad du själv tyckte om alstret och då gärna i annan formulering än att "recensenten har fel", för det har hen inte


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Haha jeebus! Nu ringer dom desperat efter Hideo för att få honom tillbaka. HIDEO? HIDEOOOOOOOOO!!!

Haha, såg framför mig samma sekvens som när man dör i MGS och de skriker "Snake?! SNAAAAAAKE?!"

Medlem

@Aphex: +1
Exakt samma tanke


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Avstängd
Medlem

@Joakim Kilman: Hur många timmar/minuter spelade du spelet innan du gav upp? Körde du igenom hela storyn?


signatur

PSN: MrOakenborn

Skribent
Skrivet av Oakenborn:

@Joakim Kilman: Hur många timmar/minuter spelade du spelet innan du gav upp? Körde du igenom hela storyn?

Spelat till slutet två gånger, först på PS4 och sen av olika anledningar även på PC. Jag hade lika tråkigt båda gångerna, tyvärr.

Medlem

@Joakim Kilman: Haha ok Undrade mest för att när jag läste recensionen fick jag känslan av att du bara spelat några timmar, blivit deprimerad och stängt av skiten.

Själv har jag precis lyckats ha ihjäl Lord of Dust och till skillnad från dig har jag verkligen gillat spelet. Intressant att man kan uppleva samma spel så olika


signatur

PSN: MrOakenborn

Skribent
Skrivet av Oakenborn:

@Joakim Kilman: Haha ok Undrade mest för att när jag läste recensionen fick jag känslan av att du bara spelat några timmar, blivit deprimerad och stängt av skiten.

Själv har jag precis lyckats ha ihjäl Lord of Dust och till skillnad från dig har jag verkligen gillat spelet. Intressant att man kan uppleva samma spel så olika

Mmm. Hade från början ett stycke med om andra hälften av spelet, men tog väck den för att undvika spoilers. En av få överraskningar i spelet där ändå.

Och ja, just Metal Gear Survive verkar ju få extremt vitt skilda omdömen. Förutom min griniga recension såg jag att Angry Joe gav spelet två av tio. Men har också sett andra kritiker, och spelare, som är mer positiva. Vi borde skriva till SVT och be dem göra ett debattprogram om Metal Gear Survive.

Tråddemonen
Testpilot

@Joakim Kilman: Hahaha! SVT kommentaren fick mig att skratta!

Medlem

@Joakim Kilman: Det var nog ett bra beslut för jag blev riktigt överraskad av del två av spelet. Var lite skönt att slippa tänka på basbyggandet en stund också.

Haha ja. Kunde kanske ha blivit den hetsigaste debatten på länge


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Jag såg en video som uppmärksammade hur en besviken utvecklare smög in sitt egna budskap i spelet.

https://www.youtube.com/watch?v=uRjp433nW3g

Han har alltså kodad in ett medelande om Kojima Productions Forever, uttryckt missnöje mot cheferna bastard Yota och cunning Yuji, och signerat med vengeful mosquito (en referens till rebeller i mgs5).

Det är högsta nivån av hemligt spionmeddelande. Solid Snake hade varit stolt.


signatur

acidspy.com - a stealth shooter

Skribent
Skrivet av Acid Spy:

Jag såg en video som uppmärksammade hur en besviken utvecklare smög in sitt egna budskap i spelet.

https://www.youtube.com/watch?v=uRjp433nW3g

Han har alltså kodad in ett medelande om Kojima Productions Forever, uttryckt missnöje mot cheferna bastard Yota och cunning Yuji, och signerat med vengeful mosquito (en referens till rebeller i mgs5).

Det är högsta nivån av hemligt spionmeddelande. Solid Snake hade varit stolt.

Ha! Intressant.

123
Skriv svar